Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Resor övrigt    Cykel   

Att migrera bort från bilberoendet

MAGNUS BILLBERGER 2011-05-31        #17897

Att vi behöver skilja oss från bilen och bilismen som de ser ut idag är något som jag tror de flesta har blivit uppmärksammade på i någon form. Betydligt färre av oss ser detta dock som en realitet. Ett bilfritt samhälle är otänkbart för de allra flesta, till stor del eftersom man förknippar en avveckling av bilismen med en mängd eftergifter vad gäller frihet och bekvämlighet. En viktig del i vägen till förändring är de krafter som kan få oss att välja ett transportmedel som är lite mindre energikrävande än bilen. Med utgångspunkt i att behålla den frihet och flexibilitet det innebär att ha ett eget fordon delar jag här med mig av lite funderingar utifrån mina förutsättningar.


Sedan en dryg vecka är jag ägare till ett fordon som har några av de egenskaper som jag tror har stor betydelse för ett förändrat transportbeteende. Men innan jag går närmare in på min egen ”investering” så finns det anledning att resonera lite kring en bakgrund till att detta fordon alls finns. För vilka krafter skapar nya uppfinningar och innovation? Hur ser det ut historiskt? Vilken efterfrågan driver transportsektorns utveckling?

Jag vill hävda att lek och nöje hör till det som på senare tid haft det allra största inflytande på fordon och transportutveckling. Låt mig bara förtydliga först att jag i detta sammanhang ger lek och nöje en ganska bred definition. Trygghet och bekvämlighet är två andra faktorer som det finns anledning att uppmärksamma. Man brukar ju säga att lathet är uppfinningarnas moder, men när det gäller att roa sig är knappast latheten en begränsning. Ta nu en funderare på vilken relation till bilen som vi historiskt har: Den som inte har bil längtar efter att få råd att köpa. Har man bil finns ständigt ett sug efter en nyare, större, starkare, snabbare, snyggare osv. De nyheter som visas upp på bilsalongerna domineras fortfarande av prestanda, utseende och lyx även om miljö sedan några år börjat ta plats. Min uppfattning om frågorna jag ställer ovan kan kondenseras ner till uttrycket ”Det enda som skiljer män från pojkar är priset på deras leksaker”. Och här finns kanske nyckeln till en utveckling mot en fordonspark som är mindre energiberoende? Det vill säga fordon som är så kul att man frivilligt väljer bort bilen.

Här kan det därmed kanske vara lämpligt att börja när det gäller min nya trehjuling. Jag har skaffat mig en HP Velotechnik Scorpion. En trehjulig cykel där jag sitter mycket lågt vilket tillsammans med vimpeln gör att jag kan misstas för en 3-åring när jag åker genom bostadsområdet. Scorpionen har en hel del av egenskaper som hör hemma på nöjeskontot: Det är förfinad teknik och högklassiga komponenter, en körupplevelse i klass med go-cart och genom låg sittposition och lågt luftmotstånd en potential att köra ifrån elitcyklister.
Så här långt har jag hunnit med en handfull turer och jag kan därmed dela med mig av några viktiga inledande insikter:  

Det är fantastiskt roligt att åka omkring på en sådan här sak. Den direkta styrning och låga sittpositionen ger väldigt mycket go-cart-känsla. Fartupplevelser är häftig redan vid ca 30 km/h och fartvind/motvind upplevs inte alls lika besvärande som på en upprätt cykel. Särskilt positivt är också den bekväma körställningen och att man slipper bli stel i rygg, nacke, axlar och handleder efter en längre tur. Det är visserligen enkelt att sätta sig och börja cykla. Rent praktiskt ger det sig själv hur man trampar och styr, men ganska snart har jag insett att det inte alls är bara att köra. Den första turen tog 49 minuter på en sträcka som jag någon vecka tidigare cyklat på 33 minuter. Övning ger dock färdighet och jag börjar så sakta hitta rätt med detaljerna. Det är nämligen mycket fråga om teknik innan man kan få ut liggcykelns fulla potential. Dessutom måste man lära upp musklerna att jobba med nya rörelser och i nya positioner. Med tanke på utvecklingen de första turerna så har jag kvar en förväntning att jag kommer att kunna hålla minst 10% högre medelhastighet på liggcykeln jämfört med den vanliga.

Utan nöjesfaktor hade denna cykel förmodligen inte blivit aktuell. Priset är inte trivialt, förkortning i restid och bekvämlighet kan anses måttliga och det finns för övrigt redan ett antal cyklar i hushållet. Trots detta så känns det inte alltför krystat att faktiskt argumentera för att min Scorpion kommer att innebära en minskad energiförbrukning från min sida och att många andra skulle kunna uppnå detsamma.

Min egen jobbpendlarresa på ca 45 km tur och retur kan få stå som exempel då den ligger i samma härad som riksgenomsnittet. Räknat i bränslets energiinnehåll behövs med dagens bilpark 25-35 kWh per dag för denna resa. Om jag cyklar samma resa så redovisar cykeldatorn att jag gjort av med 1.5-2 kWh. I båda fallen finns en massa förluster och den energimängd som blir rörelse bedömer jag vara ungefär 20% i bägge fallen. Med bil tar resan ca 25 minuter enkel väg och med cykel ca 55. Det kostar alltså 1 timme extra att cykla vilket för närvarande är för mycket för att jag ska cykla dagligen. Med Scorpionen så vet jag ännu inte var det kommer att sluta, men jag bedömer det realistiskt att jag kan kapa av 10-15 minuter per resa. Lyckas jag med det så blir cyklandet betydligt mer konkurrenskraftigt.

Om man omsätter detta till andra pendlare så tror jag att det finns ganska många som skulle kunna ställa om från bil till cykel. De kriterier som jag anser behöver uppfyllas i så fall är dessa:
  • Begränsad påverkan på restid
  • Bra vägar att cykla på
  • Hög nöjesfaktor på fordonet
Fordonets pris har mindre betydelse så länge nöjesfaktorn är hög. Hur många köper inte en bil som är 100 000 kr dyrare än vad man egentligen behöver? Då borde man väl ha råd med en eldriven velomobil också?



ELEONORA HORN 2011-05-31        #17901
Coolt. Har du en bild på hela fartundret?

MAGNUS BILLBERGER 2011-06-01        #17906

Klart jag har en bild åt dig, Eleonora :-)

*CO√O

ERIK SANDBLOM 2011-06-01        #17915
Grattis till en jättefin cykel Magnus! Jag provade en sån en gång, det var jättekul!

 Jag måste kommentera pendlingsavståndet -- är 22 km pendling enkel resa verkligen genomsnittet för Sverige?  Två av tre bor nämligen inom 10 km från jobbet enligt Infrastrukturpropositionen 2008 (sidan 150). Det verkar som att några få personer drar upp snittet. Kanske några flygpendlande konsulter?

JOHAN ERLANDSSON 2011-06-01        #17924
Som jag har väntat på detta inlägg! :-) Gärna fler foton på detaljer på cykeln och deras funktioner! Och erfarenheter om den verkligen är så bekväm som det sägs.

Jag kan absolut köpa resonemanget att en stor del av drivkraften bakom att lägga mycket pengar på en bil är körglädje, och att detta kan vara en väg till framgång för avancerade cyklar också. Personligen tror jag nog att jag skulle värdera bekvämligheten mer än sportiga egenskaper. Att sitta bekvämt, glida lättare genom motvinden, och kanske stötta med lite eldrift på vintern.

Men jag måste dock invända mot idén om den som inte har bil drömmer om att få råd. Även om det säkert stämmer i väldigt många fall så finns det också många som aktivt väljer bort bilen av olika skäl. Jag är en av dem, och det är en tillfredställelse för mig att vara bilfri. Ett par nyinflyttade grannar i Majorna berättade för mig häromdagen att de sålde huset i Alingsås och flyttade in till stan (en riktigt dyr lägenhet kan jag berätta att det var, så det var inte dålig ekonomi som var skälet). De var trötta på att vara bilberoende och gjorde i samband med flytten in till stan sig av med sina två bilar. Vi som är frivilligt bilfria kanske är i minoritet, men vi är nog tillräckligt många för att falsifiera "Den som inte har bil längtar efter att få råd att köpa."

Nästnästa lördag är det cykelfestival i Göteborg, Magnus. Kommer du? :-)

CONNY AXELSSON 2011-06-02        #17927
Jag kan kanske lugna dig Erik Sandblom. Skatteverkets regler för skatteredusering vid distansarbete, täcker dubbel bosättning under viss tid, men avdrag för daglig pendling med bil har ingen tidsgräns.
Många drar av för bilen, tar pengarna och hyr en liten lägenhet där de jobbar.
Sätt blåslampa under skattmasen så vi får obegränsat avdrag för dubbel bosättning.
Hur skall annars konsulter kunna arbeta på orter på 10 - 15 mils avstånd från hemmet ?
Bara undantagsvis finns det rimliga kollektiva kommunikationer att tillgå.   

MAGNUS BILLBERGER 2011-06-02        #17928
Erik: med typiskt pendelavstånd så avser jag bilpendlarna. Det är dessa som jag hoppas kan byta fordon. En liggcykel eller velomobil kan där för många vara skillnaden.

Johan: Jag instämmer med att inte alla drömmer om bil. Det är dock alla de som drömmer om bil, om en bättre, nyare, sportigare, lyxigare och så vidare som utövar den konsumetefterfrågan som biltillverkarna försöker tillmötesgå. Tänk som samma efterfråganstryck fanns på lätta muskel+eldrivna fordon.

JOHAN ERLANDSSON 2011-06-02        #17942
Jo, det vore grymt. Man når nog dock inte hela vägen skulle jag tro... En kompis pratade om hur gött det skulle vara att glida runt i en cabriolet i det fina vädret. Jag föreslog då att åka i en velomobil. Togs inte emot så som vi kanske hoppas... :-)

För kvinnor så är det tydligen säkerhet och bekvämlighet som hindrar dem från att cykla i större utsträckning, åtminstone i USA:
http://www.treehugger.com/files/2011/06/two-ways-to-kickstart-the-womens-bike-revolution.php

J
ag tror möjligheten att kunna göra serviceresor med cykeln är avgörande. Det ska gå att få med barn från dagis och ett par matkassar. Och det ska vara säkert. En trehjulig cykel kan nog upplevas som stabilare och säkrare, men ytterst handlar det om att cyklar prioriteras upp i trafikplaneringen så vi slipper att cykla i snabb biltrafik.

MAGNUS BILLBERGER 2011-06-03        #17948

Det här med planering och byggande av cykelstråk är en sorglig historia i vårt land som jag blev särskilt uppmärksammad på under min första jobbpendlarresa med nya cyklen. Borlänge och Falu kommun har sedan något år fått en sammanhängande cykelbana som förbinder städerna vilket man är ganska stolt över. Tyvärr blev det redan första vintern svåra tjälskador och fortfarande står en och annan lyktstolpe och lutar betänkligt. Vidare är det bitvis mycket dålig sikt och några ganska extrema kurvor. Skötseln och inte heller så imponerande - grus och skräp ligger kvar veckovis på körbanan. Sträckan är lite symptomatisk för alla de "fel" som begås när man bygger cykelbanor:
- Dålig tjälsäkring gör att vägarna blir väldigt knöliga/guppiga på våren och att beläggningen ofta spricker upp med långa längsgående sprickor.
- Linjeföring anpassad efter hastigheter på maximalt 25 km/h vilket nog är godtagbart inom de mest tätbebyggda områdena, men annars bör de nog klara minst 40 km/h.
- Sopning och städning samt åtgärdande av bläggningsskador är minst lika viktigt för cyklister som för motorcyklister.

Det som hittills har verkat som ett bra alternativ för pendling för min del har jag därmed blivit ganska tveksam till. Nästa resa kommer jag att göra längs ett stråk som var min favorit med hybridcykeln. Detta har nackdelen att närmare 20% av sträckan är grusväg och några tuffa backar. Trots att jag får samsas lite med bilarna känns detta alternativ som säkrare.


JOHAN ERLANDSSON 2011-06-03        #17950
Ja, på många ställen är cykelvägar i ett skick som skulle orsaka ramaskri om samma förutsättningar skulle gälla för bilister. Idag har jag cyklat på Norra Älvstranden där det var stora hål i betongen, och på ett annat ställe järnvägsräls nergjuten i betong av någon outgrundlig anledning. Båda ställena gav en mycket obehaglig körupplevelse.

ERIK SANDBLOM 2011-06-05        #17957
Enligt Resvaneundersökningen RES 2005-2006 är den genomsnittliga bilpendlingen (inkl tjänsteresor) 19 kilometer. Troligen är medianresan lite kortare. Se tabell 12.

Det där med cykelbanorna är faktiskt lite egendomligt. Jag har samma erfarenhet, att de ofta är så dåliga att jag som har körkort hellre tar riskerna bland bilisterna. Uppenbarligen är det inte förmågan som saknas, för bilvägarna är ofta slätare och rakare än cykelbanorna, oavsett ålder.

MAGNUS BILLBERGER 2011-06-05        #17967
Erik: Tack för siffror, då var jag inte så långt ifrån? Man kan kanske spekulera i att en tredjedel av dessa bilresor ligger inom ett intervall som är väl långt för en vanlig cykel, men som de flesta skulle klara på en bekvämare, snabbare cykel, eventuellt med el-understöd?

Tyvärr lägger man inte alls samma ambition när man bygger cykelbanor. För en bilväg så har man en mängd krav på bärighet och beständighet som cykelbanor inte är i närheten av. Till stor del är detta en kostnadsfråga, men för en ganska ringa merkostnad kan man få till betydligt bättre hållbarhet. Genom att lägga cellplastisolering så får man ett ändamålsenligt tjälskydd till en ringa merkostnad. Vad jag vet så har man gjort detta i stor omfattning i Borlänge och deras cykelbanor ser också betydligt bättre ut än på många andra håll. Dock lider många banor i Borlänge av övrig brister som dålig sikt och extrema kurvradier.

ERIK SANDBLOM 2011-06-05        #17986
@Magnus Ja bekvämare och snabbare cyklar är bra, men det finns de som anser att det blir för mycket fokus på cykeln och tekniken. Det stora hindret enligt denna tes är folks attityder till cykling, att det inte anses som ett normalt transportmedel för vanliga människor. Cykel-chic-manifestet kan hjälpa till att öka acceptansen för vardagscykling:

The Cycle Chic Manifesto

Han som skrivit manifestet tycker inte om hjälmar och jag tror han har rätt i att cykelhjälmar är ett hinder för att etablera cykling som så vanligt som det borde vara. Cyklister lever längre och två av tre bor inom en mil från jobbet (källa infrastrukturpropositionen 2008).

MICHAEL MINTER 2011-06-10        #18029
På tal om cykelvägar...



Även i Sverige är det forbjudet att cykla bredvid cykelbanan, så akta er därute!

GUNILLA PERSSON 2011-06-10        #18031
För att inte tala om att man när man lägger cykelbanor i stadstrafik glömmer att även cykliser ibland måste svänga vänster eller korsa en väg och enda möjliga alternativtet i morgontrafiken ofta blir att leta reda på ett övergångsställe och bli fotgängare tillfälligt (om man inte skall cykla på cykelbanan i fel riktning eller på trottoaren vilket jag tyvärr gör ca 50 meter utanför mitt jobb) . Vad jag önskade att de kunde planera för att cyklister skulle kunna cykla dit vi skall!
Gunilla

MAGNUS BILLBERGER 2011-07-07        #18359
Den senaste månaden har jag börjat få lite fart på triken och det kan vara läge att nämna några för och nackdelar jämfört med vanliga cyklar som jag börjar bli lite mer klar över:

Triken är snabbare i sig - det är lätt att komma upp i farter över 30 km/h och i måttliga lutningar rullar den på väldigt bra. För att klara samma hastigheter utför behöver man kämpa på en del även om man har en riktigt fin racer. Om jag har fart med mig så går det att underhålla den en hyfsad bit uppför. I måttliga uppförsbackar på upp till kanske 100 m är jag nog snabbare på triken. Blir det längre och brantare så är en snabb racer eller hybrid betydligt snabbare.

Bekämlighet - efter nästan 8 mil och dryga 3 timmar är jag en aning öm i baken, dock ingenting mot vad jag hade varit på hybriden. På hybriden hade jag med säkerhet dessutom haft ont i rygg, armbågar, händer och handleder. Svetten har dock ingenstans att ta vägen så man bli ganska våt om nedre delen av ryggen och baken. Det finns säten som andas bättre, men för min del anser jag denna olägenhet acceptabel.

Nästa vecka hoppas jag få till två turer på 17 mil vilket ska bli väldigt intressant. Jag har redan konstaterat att triken har stora fördelar när man ska köra lite längre. Jag kört en variant på den aktuella sträckan tidigare (lite kortare och med ett antal fler höjdmeter så jag bedömer dem likvärdiga). Den gången tog det 8.5 timmar inklusive raster. Jag kommer att köra med samma inställning denna gång att det ska rulla på, men fortfarande i bekvämt tempo.

JOHAN ERLANDSSON 2011-07-08        #18364
Mycket intressant! Men har denna typ av snabb långcykling egentligen så mycket med att migrera bort från bilberoendet, eller är det träning? Det jag tänker om det här fordonet är att det kan vara ett alternativ till bilpendling på sträckor upp till kanske två mil. Och kanske i ett tempo som inte innebär att man sitter i en svettpöl... :-)

MAGNUS BILLBERGER 2011-07-09        #18371
För mig är långcyklingen i första hand rekreation, underhållning och i viss mån träning. Sträckan jag cyklade sist innehåller en av Sveriges vackraste vägsträckor mellan Enviken och Linghed. Som alternativ till bil är mina erfarenheter från långturen ett kvitto på trikens potential. Mina förhoppningar om högre snitthastigheter än en vanlig cykel har ännu inte infriats, men å andra sidan är bekvämlighet och komfort bättre än jag föreställde mig.

När semestern är slut om några veckor räknar jag med att kunna cykelpendla till jobbet nästan dagligen och det känns väldigt bra att ha byggt upp lite kapacitet tills dess, särskilt med tanke på att jag har dryga 300 höjdmeter att beta av per resa. Svettas kommer jag förmodligen göra oavsett tempo.

Jag kan känna att det finns en hel del mentala omställningar att göra för att klara en nedskärning i bilkörandet. Bilsweden presenterar idag en undersökning http://www.bilsweden.se/web/Ny_undersokning_Svenska_folket_om_bilen.aspx om att allt fler är beroende av bilen för att få vardagen att gå ihop. Nära hälften kör bil dagligen och 3/4 kör minst varje vecka.Väldigt många anser att de är beroende av bilen och jag är böjd att hålla med. Det anges i undersökningen att det inte finns fullgoda alternativ till bilen. Jag håller med även där. Däremot finns alternativ till vissa delar av behovet och dessa skulle kunna nyttjas i betydligt större omfattning.

MAGNUS BILLBERGER 2011-07-24        #18507
Långturen blev av och jag är några erfarenheter rikare. Den totala sträckan blev 18 mil vilket är det längsta jag cyklat på en dag. Jag hade lagom varmt väder och jag hade också bestämt mig för att ta det någorlunda lugnt och inte slita ut mig. Det kanske starkaste intrycket var att efter 8 och en halv timme kunna kliva upp från triken utan andra krämpor än trötthet i musklerna. Inga skav, inga ömmande leder, ingen ömmande rumpa osv. Trots att jag höll igen så slutade jag på samma totaltid som när jag för ett par år sedan gjorde en variant av samma resa. Då ett kortare vägval (15 mil) med lite fler höjdmeter. Min subjektiva slutsats av detta är att det gick tydligt fortare att köra trike än "vanlig" cykel. Allmänt börjar tekniken kännas allt bättre och på en ganska backig runda här hemma är jag nu nere på samma tider med triken som på en snabb race-hybrid.

Emellanåt så känns det som att man syns lite sämre än en "vanlig" cykel och med anledning av detta har jag funderat på hur jag kan bli mer synlig. Med en reflexväst, några metallstavar och lite blandat material som vi har liggande så har jag gjort en prototyp till en enkel bakkåpa. På så sett är nu hela bakdelen signalgul och med reflexband. Dessutpom har jag försäkt att hålla mig till enkla aerodynamiska principer så det ska bli intressant att se först om prototypen håller och sedan om det får någon effekt på luftmotståndet.

MAGNUS BILLBERGER 2011-07-24        #18508

Såhär blev prototypen.

ERIK SANDBLOM 2011-07-24        #18509
Så kul! Det är en fin känsla när man lyckas cykla långt utan att några krämpor alls.

Beträffande BIL Swedens studie så har de alltså frågat bilister om de behöver bil. Inte oväntat svarade de flesta ja. Trots upplägget var det bara var tredje som ansåg sig vara helt beroende av bilen. Övriga ansåg sig vara ganska beroende eller inte alls beroende. Det tycker jag visar att många faktiskt är redo att ompröva sitt bilresande. Om man tittar på lite mer objektiva saker som reslängd och avstånd till jobbet så ser man att två av tre bor inom en mil från jobbet, och att varannan bilresa är kortare än fem kilometer.

 Jag tycker det är slående hur mycket enkla saker som kan göras, exempelvis finns det många mil motorväg och vajerväg där de parallella vägarna enkelt skulle kunna göras cykelvänligare med lite refuger, fartsäkrade övergångsställen, och eventuellt timglas för bussar och busskuddar (som bussar glider över men som bilister måste sakta ner för). Man kan sluta förbjuda hus utan parkeringsplats (parkeringsnorm). Om järnvägen underhålls ordentligt kan tågförseningarna minska kraftigt, man skulle kunna tillåta cyklar på tåg och erbjuda säker cykelparkering vid stationerna.

sv.wikipedia.org/wiki/Parkeringsnorm

Ny undersökning: Svenska folket om bilen

De flesta rör sig inom tio kilometer - Ecoprofile
 

MAGNUS BILLBERGER 2011-07-26        #18531
Verkar som att min enkla bakkåpa ända har viss betydelse för luftmotståndet. Jag minskade tiden med mer än 5% på min 3 mils motionsrunda.

JOHAN ERLANDSSON 2011-08-09        #18648
Ibland är det bra med andra glasögon. Ett par nordamerikaner cyklar genom Sverige och tar upp oss som ett exempel på biloberoende:
http://www.treehugger.com/files/2011/08/cycling-across-scandinavia-gothenberg-boras.php

MAGNUS BILLBERGER 2011-08-09        #18660

Redo för avfärd till dagis och jobb

Den sammanlagt sjunde resan med triken till och från jobbet gjordes idag och sammanlagt har jag avverkat en bit över 100 mil hittills. Jag känner att tekniken har börjat mogna, men det finns förmodligen ytterligare att utveckla. Min kondition och styrka blir också sakteliga bättre. De förhoppningar jag haft om kortade restider verkar dock inte kunna uppfyllas med detta fordon i nuvarande skick. Det viktigaste skälet till detta är att triken är svagare uppför och min resa med sina 300 höjdmeter är kräver en del. Triken har också en viss nackdel vad gäller vikten. Restiderna blir ungefär desamma på triken som på en lätt race-hybrid. För att verkligen komma åt restiden i mitt fall behöver jag nog växla till något betydligt vassare och lättare som till exempel en lowracer från www.raptobike.nl.

Detta till trots är jag ändå mycket nöjd med mitt köp. Triken är så fantastiskt mycket bekvämare att köra än en vanlig cykel och fortfarande väldigt kul också. Att kunna kliva av utan stelhet och krämpor är stort om man ska orka cykla mina resor mer regelbundet. Min resor ja, resvägen är en historia det också: Jag har ett antal olika varianter att välja på och alla har sina nackdelar och brister. Backarna har jag nämnt och de finns representerade i alla alternativ utom det längsta på ca 30 km. Det kortaste alternativet innehåller 3-4 km grusväg vilken den senaste tiden varit väldigt lös och trög att köra på. Återstående alternativ är alla till stor del på en cykelbana som har en del ytterligare att önska. Man skulle ju kunna tycka att det ska kännas säkrare att åka på cykelbanan, men i detta fall är det tvärtemot riktigt läskigt vissa partier. Skymda utfarter, blinda kurvor, rullgrus på asfalten osv.

Min migrering är inledd, men jag får nog krypa till korset och erkänna att jag med nuvarande förutsättningar inte kommer att nå så långt som jag hade hoppats. Det kommer att bli ett antal resor där jag av tidsskäl väljer bilen även fortsättningsvis, inte minst för att det ska gå ihop logisktiskt med dagis och skola därhemma.

ELEONORA HORN 2011-08-09        #18661
Resan till dagis ser mysig ut. Hur har ni löst det så att barnets fötter inte riskerar att åka in i hjulet?

MAGNUS BILLBERGER 2011-08-11        #18681
Jo, det var väldigt lyckat att åka till dagis på detta sätt. Någon större risk att fötterna skulle fastna i hjulen ser jag dock inte. Det syns inte så bra på bilden, men skärmarna täcker ganska väl för från insidan. Sättet att skjutsa dottern är dock mest en kul grej och kommer inte att bli rutin.

EVA GUSTAVSSON 2011-08-15        #18691
Jag reagerade på en passus i ett inlägg ovan:

"Många drar av för bilen, tar pengarna och hyr en liten lägenhet där de jobbar.
Sätt blåslampa under skattmasen så vi får obegränsat avdrag för dubbel bosättning."

Varför skulle det vara bättre att ha dubbel bosättning än att dagspendla? För stora och dubbla bostäder är väl lika mycke miljöbovar som trafiken? Bättre att sätta blåslampa för successivt minskat bilavdrag efter några års pendlande ...

Eva

MAGNUS BILLBERGER 2011-08-16        #18706
Kanske är det för att jag blivit mer uppmärksammad på ämnet eller kanske beror det på sättet som jag utvidgar min bekantskapskrets och de kanaler jag lussnar av, men jag tycker att jag på de senaste par åren bara fått höra åtskilligt fler berättelser än förr om hur man väljer cykeln framför andra färdmedel för att genomföra lite längre resor. Och se också på vilket uppsving det blivit på deltagare i olika långlopp för cykel. Hur cykeltrafiken ökat i Stockholm är det redan många som påpekat, men mitt intryck är att det växer så det knakar på alla fronter. Det börjar bli dags för kommuner och Trafikverk att vakna ordenligt och att man är med och bereder plats åt alla cyklister.   :-)

Här är ett gäng som tagit cykelstyret i egna händer: http://cykelsamba.se/. Ska ha varit 15 personer som man lyckades ragga ihop och cykla gemensamt från Malmö till Stockholm med ankomst igår.

MATTIAS CARLSSON 2011-09-16        #19052
Magnus Orest på bloggen O-ZONE.nu argumenterar för att det är en lyx att inte ha bil.

Det går faktiskt att lösa det här problemet. Men då måste vi acceptera att bilismen bara är ett symptom, och sluta att se bilen som huvudfrågan. Att bygga bort bilberoendet är inte att låta politikerna styra människors bilåkande. Det är att skapa alternativ till bilen. Ställer sig Bil Sweden och Handelskammaren bakom den idén?


MAGNUS BILLBERGER 2011-10-10        #19216
Idag var det lite kyligt att sitta på cykel de 2.5 milen till jobbet. I norra Dalarna föll snön i helgen och det står nog inte på förrän jag får låta trajken stå för säsongen. Konfrontationen med höstens och vinterns klimat har jag hittills bara kunna spekulera i, men nu börjar det bli lite mer konkret:

Kylan kan bli ett problem i termer av att man blir svettig och riskerar att bli nerkyld när det gå lite längre utför. Halkan är en annan sak - jag skulle tro att jag behöver dubbdäck om det alls ska vara någon mening att försöka köra på vintern. Vidare är mörkret en faktor att ta med i beräkningen - visserligen finns det mestadels gatubelysning, men jag behöver god koll på hur vägytan ser ut så det kan behövas något bättre än vanliga cykellampor.

För att klara åtminstone en del av vintersäsongen under mina förutsättningar känner jag att trajken inte riktigt räcker till som den är. Det blir lite för tufft när man lägger ihop dubbdäck, mera kläder, trögare underlag och mörker. Det lockar därför att vinterrusta den med elunderstöd. Dock inte inom de gränser som gäller för elcyklar. 250 W och 25 km/h innebär endast sporadisk hjälp när min snittfart normalt ligger över 25 km/h. Dessutom har jag uppförsbackar där 250W inte förslår särskilt långt. Jag har kommit fram till att 500W är minimum och uppemot 1000W önksvärt.

Frågan är hur detta förhåller sig till lagstiftningen. En moped klass 1 får ha upp till 4000W och göra 45 km/h. Med cykel så är det skyltad fart som är begränsningen. Blir min klass 1 moped en cykel när eldriften är avstängd? Måste skicka frågan till Transportstyrelsen...

MAGNUS BILLBERGER 2012-05-08        #20655
Efter lång väntan är jag igång igen med cykelpendlingen. Idag var det premiärtur på att cykelpendla till jobbet. En extremt sen (16 månader) löneförhandling gav ett trevligt tillskott i kassan som jag omvandlade till ett elkonverteringspaket. Triken är därmed en pedelec och går som tåget. Backarna har planats ut och restiden är förkortad. Dessutom var jag inte direkt svettig vid ankomsten så det kändes inte det minsta oestiskt att hoppa över duschen.

Mina arbetsuppgifter har ett viktig inslag av kreativitet och tänkande och cykeln är ett bra ställe att ge utlopp för detta. Detta innebär att jag kan vara produktiv när jag åker till och från jobbet. Förra året blev det 12 resor till jobbet per cykel och det ska bli intressant att så småningom summera denna säsong. Rent ekonomiskt anser jag att jag sparar ca 100 kr per dag som jag cyklar så ett  mål måste förstås vara att cykla så ofta så att investeringen i elkonverteringen betalar sig.

Jag vill passa på att nämna att jag till elkonverteringen valt ett lite saftigare batteri vilket gör det enkelt att öka effekten om det blir lagligt. Under tiden har jag fördelen att ha ett mer energieffetivt system och en mycket lång räckvidd. Jag har hittills nått 74 km på fösta laddningen och batteriindikator visar fortfarande på fullt batteri.

MAGNUS BILLBERGER 2012-05-26        #20742
Årets sjätte e-trike-färd till jobbet klarades av igår och jag har nu börjat bli ordentligt vän med utrustningen. Installationen av motor, batteri och styrenhet var inte direkt svår, men det krävdes lite pyssel och egenhändig konstruktion av monteringsdetaljer. Än så länge är man nog lite utlämnad åt sin egen och kanske sin cykelhandlares förmåga om man vill el-konvertera (jämför förresten med Johans elektifiering av hans Nihola).

Den som läser annonser om elkonvertering och elcyklar blir kanske lite skeptisk till den ganska ringa räckvidder som redovisas. I många fall anges 30-40 km som minsta räckvidd och i mitt fall skulle detta betyda en ganska besvärande begränsning då jag troligen skulle behöva ladda två gånger om dagen. Särskilt med tanke på att jag klättrar ca 300 höjdmeter per enkel resa. I veckan lyckades jag köra batteriet tomt. Det gick visserligen lite oväntat snabbt från det att indikatorn första gången indikerade snäppet under fullt. Men 110 km totalt är inte fy skam. Och då ska sägas att jag ändå har pressat batteriet ganska hårt. 

Genom elkonverteringen har jag nu funnit att jag hellre tar cykeln än bilen. Innan jag hade elen så fanns alltid ett övervägande om jag kände mig tillräckligt kry och pigg samt att jag verkligen kunde få ihop det tidsmässigt. Med eldriften faller dessa begränsningar. Däremot är jag högst ovillig att cykla 25 km enkel resa i regn. Dels därför att det kräver en massa cykelvård efteråt och dels skulle jag i så fall behöva en dusch när jag kommer till jobbet. Nu är det som tur ganska ovanligt med regn i vårt land - det är faktiskt uppehåll mer än 90% av tiden och lite lättare duggregn eller lätta skurar är fortfarande ok att cykla i.

En lite resumé ca 1 år efter jag inlett min migrering bort från ett bilberoende ser ut såhär:
  • En liggcykel gör resan betydligt bekvämare och jag slipper smärtor i diverse kroppsdelar vilket är viktigt för att man ska orka hålla på kontinuerligt
  • El-drift kan innebära avsevärda tidsbesparingar både i restid, men inte minst i det att man slipper bli så svettig att man måste duscha
  • Kyla och regn är de viktigaste skälen till att låta bli att cykla
  • Man får inte underskatta att det krävs en del cykelvård om man ska cykla regelbundet


JOHAN ERLANDSSON 2012-05-31        #20777
Just min erfarenhet, att det inte känns jobbigt att ta cykeln även om man är lite halvkrasslig eller trött om man har elassist. 

Kan du berätta lite om den utrustning du köpt? Vad är det för grejer? Pris? Inköpsställe?

Och så vill vi gärna se foton!

MAGNUS BILLBERGER 2012-06-03        #20785

Här har jag monterat batteriväskan på en sidan av pakethållaren

Nu får Johan äntligen sin nyfikenhet stillad :-)

Eldrift på en Scorpion erbjuds direkt från HP Velotechnik i form av BIONX. Det finns två varianter som skiljer sig något, men som båda innebär att man fortfarande bertraktar fordonet som cykel. Jag tyckte dock att deras priser kändes för högt. Särskilt med tanke på att det främst var det dyrare paketet som skulle ha behövts för mina önskemål. På www.outdoorexperts.de hittade jag alternativ som låg i en lite annan prisklass och jag tog kontakt med dem och fick en del bra råd. Dialogen slutade med att Daniel från Outdoorexpert beställde en konfiguration direkt från www.crystalyte-europe.com åt mig.

Min konfiguration innebär bland annat ett kraftfullt batteri på 48V/16Ah vilket blir 768 Wh. Hur mycket effekt man tar ut är egentligen bara en fråga om hur styrenheten är inställd och som jag förstått så kan jag ändra inställningarna så att jag tar ut mer effekt om man nu släpper kravet på effektgräns. Kostnaden inklusive frakt för min konfiguration slutade kring 13000 kr och då är det främst batteriet som utgör skillnaden mot normalpriserna för ett komplett motorkit som Crystalyte tar ca 9000 kr för.

Monteringen är avsiktligt primitivt utförd. Dels för att jag ska kunna göra justeringar efter hand och dels vill jag lätt kunna montera om till vanlig cykel för att kunna åka på långturer med lite mer packning. Det tog mig 3-4 timmars arbete att få ihop det hela, men jag tror det räcker med en dryg timme att bygga om nu när jag vet hur det ska gå till.

MAGNUS BILLBERGER 2012-06-03        #20786

Navmotorn är "brushless", dvs inga rörliga slitdelar

MAGNUS BILLBERGER 2012-06-03        #20787

Även styrboxen sitter monterad med spännremmar

MAGNUS BILLBERGER 2012-06-03        #20788

Pedelec-sensorn

För att klassas som cykel får elen bara arbeta när man själv trampar. Här har jag monterat sensorn (röd). De monteringsdetaljer som följde med gick inte att passa in i mitt vevlager så jag slipade till en träbit och monterade med dubbelhäftande tejp. Jag gissar dock att det kan vara lite känsligt för väta, men tänker undvika i det längsta att pröva om så är fallet.

MAGNUS BILLBERGER 2012-06-03        #20789

Styrenheten är som en enkel cykeldator

På styrenheten ställer man manuellt vilket effektläge man vill ha. Detta är väl en av de mer primitiva lösningarna och man måste lära sig att "skruva" ner effekten när man ska krypköra vid korsningar och liknande.

JOHAN ERLANDSSON 2012-06-03        #20790

Tack så mycket! Om jag ser rätt så är det rörelsesensor du har (inte en kraftsensor)? Det sitter små magneter på den svarta ringen som talar om för den röda sensorn att tramporna rör sig?

Jag tror man kan ha en borstlös motor men ändå ha en planetväxel med rörliga delar inne i navet. Är motorn totalt ljudlös eller viner den lite?

Priset var inte så långt från de kit som går att köpa från Ecoride och ZET då, som jag tror ligger på 6000 kr nu. Fast de har inte kit med 20-tumshjul.

Övervägde du något sådant kit som är på bifogad bild?

MAGNUS BILLBERGER 2012-06-03        #20791
Ja, det är en rörelsesensor jag har och den känner i vilken riktning man trampar. Kraftsensor är jag inte helt säker på om jag tycker det är rätt tänk. Hur mycket extra kraft jag vill ha är inte det samma som hur hårt jag för tillfället tar i. Exempelvis vid ett övergångsställe/överfart så vill man ju koma iväg snabbt, men sedan behöver man ofta snabbt anpassa hastigheten. Då känns det lite vanskligt att fört få på full effekt från motor. I långa uppförsbackar vill jag däremot inte behöva ta i fullt för att få full hjälpkraft.

Motorn låter, men är inte särskilt bullrig.

Ecoride har ett kit för 20" framhjul och jag tror nog att det går att få fram kit för bakhjul också. Det som skiljer är i princip bara navet. Batterierna är dock för klena för min smak. Med 360 Wh är det gränsfall att jag klarar mig fram och tillbaka till jobbet.

MAGNUS BILLBERGER 2012-06-08        #20826
Under veckan har jag stött på lite olika resonemang om vilket transportslag som egentligen är mest energieffektivt. Man kanske inte ska förvånas över att det går att komma fram till att bilen är mer energieffektiv än en cykel såsom David S Lawyer här. Lawyers analys innehåller dock mängder med högst anmärkningsvärda antaganden och val som dock många okritiska läsare förmodligen sväljer.

Jag kunde inte låta bli att räkna lite själv på detta och min slutsats är förstås en annan. Lawyer och andra har vissa viktiga poänger i att den som cyklar faktiskt måste konsumera vissa mängder energi för att det ska bli någon cykling utförd. Jag kom fram till att jag för egen del måste förse mig med 0.5-1 kWh extra enegi i form av mat per mil jag ska cykla. Intressant här är hur man förhåller sig till denna tillförda energi. I något sammanhang räknade man på att detta skulle ske genom att man åt nötkött vilket förstås gav en väldigt negativ bild av cykeln. Mer rimligt är att anta att energitillskottet sker genom spannmål, potatis, pasta eller kanske ris. Jag har haft svårt att hitta bra siffror på dessa energikällor, men jag vet med säkerhet att vissa kolhydratrika livsmedel kräver mindre tillförd energi än vad man kan tillgodogöra sig när man äter dem.

Jag kommer därför fram till att man med en konservativ beräkning kan hävda att det totalt går åt minst 80% mindre tillförd energi när jag cyklar till jobbet jämfört med att ta bilen. I förhållande till detta konservativa antagande så ökar minskningen till 90% tack vare min eldrift. Min slutsats är alltså att cykeln i ett realistiskt fall vid pendling (säg 1-3 mil enkel resa) är minst 5 gånger så energieffektiv som bilen. Som cyklist bör man dock tänka en del på vad man äter då vissa val av livsmedel kan slå igenom så att cykeln faktiskt blir mindre energieffektiv än bilen. Givetvis gäller det omvända förhållandet där man förmodligen kan pressa cyklingen till att bli 100 gånger så energieffektiv som bilen.

JOHAN ERLANDSSON 2012-06-08        #20827
Sen behöver vi ju ändå röra på oss för att hålla oss friska och undvika onödiga samhällskostnader för sjukvård och bortfall av arbetsförmåga också... Det tycker jag är huvudargumentet mot den här sortens beräkningar.

MAGNUS BILLBERGER 2012-06-08        #20828

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar Johan. Det är väl viktigt att kunna visa siffror på olika komponenter för en bra helhetsbild? Antag att en sådan som Lawyer får stå oemotsagd då kan det uppfattas som ett dilemma att man å ena sidan bör cykla för hälsans skull medan man å andra sidan borde låta bli för att spara på energin.

Det finns massor av komponenter i helheten:
Folkhälsa
Risken att skadas i trafiken
Miljöpåverkan
Energiförbrukning
Kostnader
osv

Varje komponent bör redovisas så objektivt rättvisande som möjligt. Det finns uppenbart en lobby som har ett intresse att visa upp en mindre fördelaktig sida av cykling och denna bör bemötas med väl underbyggd saklighet.

Lawyer räknade förresten även ut att det är dyrare att cykla än att åka bil. För detta lägger han fram i sig saklig statistik och därpå ett resonemang som för en lekman kan synas korrekt.


JOHAN ERLANDSSON 2012-06-10        #20829
Huvudargumentet mot Lawyers beräkningar alltså, inte dina. Jag tycker att beräkningarna blir lätt löjeväckande på grund av att han bortser från motionsbehovet. De flesta i väst får väl för lite motion idag? Men det är naturligtvis bra att bemöta beräkningarna sakligt ändå.

Intressant att man kan visa att det är mer energieffektivt att köra på el än på muskler i cykeln tycker jag! Det kan ju användas åt andra hållet, åt de som är hardcore muskelförespråkare (nej till elassistans). De är inte många, men de finns!

MAGNUS BILLBERGER 2012-06-11        #20836
Det viktiga är nog att förstå att beräkningarna är ganska komplexa och det finns en massa val att göra. Därmed finns stora möjligheter att bevisa i stort sett vad som helst. Jag gör ett utspel att man som cyklist kan hävda att man är 5-100 ggr så energieffetiv som bilen räknat i termer av vilken energi som behöver tillföras antingen i form av bränsle till bilen eller som mat till cyklisten. Lägger man till insatsenergin som krävs för att bygga bilarna respektive cyuklarna så blir det nog ännu mer fördel för cykeln. Lägg sedan till vilka vägar som krävs för respektive transportslag...
Och inte minst: hur förhåller man sig till att man kan åka så mycket längre och snabbare med en bil? Är det bra eller dåligt att kunna resa långt på kort tid?

Det är intressant att du tar upp hardcore muskelförespråkare. Hörde nyligen om en person som slutade idrotta på den elitnivå han höll på när han insåg vilken miljöbelastning hans matkonsumtion innebar. Jag har fått en och annan gliring och att det är fusk med eldrift. Men, vänta säger jag då. Hur då fusk? Hur mycket fusk är det då att inte använda någon muskelkraft alls?

Om eldrift är bättre än muskeldrift beror ju helt på hur cyklisten tillgodoser marginalintaget av energi kontra hur elen är producerad. Och vilken el ska man då räkna på? Köpt vindel? Egna solceller? Köpt marginalel?

JOHAN ERLANDSSON 2012-06-12        #20841
Ha ha, ja den där fusk-kommentaren har jag hört många, många gånger. Som tur är är det enkelt att få den att falla platt till marken med frågan "Har du bil?".

Ja, du har rätt i att det nog är den allra största invändningen mot de här beräkningarna. Att man inte tar hänsyn till de totala sträckorna och därmed de totala utsläppen. Att flyga kan man också hävda är energisnålt, det ligger på samma nivå som att åka moped eller vara två i en bil om man räknar per kilometer. Men hur stora blir de totala utsläppen?

MAGNUS BILLBERGER 2012-06-20        #20877
Idag provade jag som omväxling att cykla upprätt på en hyfsat lätt hybridcykel. Det fanns bra med kraft i benen och ekipaget är minst 15 kg lättare än triken. Ändå tog det mig 7-8 minuter längre tid och dessutom behövde jag duscha vid ankomst. Det var helt klart intressant att jämföra såhär från "andra" hållet. Dvs elcykel är rutinen och ren muskelkraft är undantag. Tidigare var muskelkraft rutin och eldrift något som lockade och som jag spekulerade kring potentialen i.

MAGNUS BILLBERGER 2012-08-15        #21116
Då var det slut på semestern och man är åter i sadeln igen. Det var kul att sparka igång ekipaget igen och även lite intressant ur ett lite mer långsiktigt brukarperspektiv. En cykel har många komponenter som är att betrakta som förbrukningsvara då de bara har en viss motståndskraft mot slitage och måste helt enkelt bytas till slut. Cyklar man dessutom långa sträckor dagligen så kommer förstås bytesintervallen snabbare.

Under sommaren har cykelgaraget fått några tillskott. Dels leksaker till de vuxna och dels har barnen fått en uppgradering för att hålla jämna steg med hur de växer. På köpet har jag sett till att skaffa en arbetsställning att hänga upp cyklarna i vid mekandet. Det senare får väl representera en av sommarens insikter: Den som migrerar bort från bilberoendet och flyttar över sina resor på cykel blir med tiden alltmer motiverad att bli sin egen cykelmekaniker.

Många jobb som kan behöva göras är ganska enkla att lära sig och kräver inte allför avancerad utrustning. Laga punka, byta däck och smörja kedja är något som alla kan bara de vill. Att byta kedja och slitna drev själv är inte heller svårt och sparar hundralappar. Det kan även vara värt besväret att skaffa verktyg så att man själv kan byta växel- och bromvajrar och höljen. Själv gav jag mig på att byta en framgaffel och samtidigt passa på att serva styrlagret. Inte heller särskilt svårt, men kräver kanske lite mer ambition.

Arbetsställningen var ett lyft även för den eldrivna triken. Igår fick jag montera bort hjulet med motorn eftersom diverse ekrar behövde spännas. Att spänna ekrar och rikta ett hjul är i dagsläget inget jag vill ge mig på själv då detta hör till de lite mer avancerade hantverken i cykelverkstaden. En bieffekt av detta var att jag idag fick cykla på enbart muskelkraft vilket förstås var lite tyngre, men kul som omväxling. Senast i helgen kommer dock motorn tillbaka i tjänst och jag ser fram emot att kunna elcykla en bra bit in på hösten.

MAGNUS BILLBERGER 2012-08-24        #21154
Nu är motorn tillbaka på cykeln och ett nytt bakdäck blev det också eftersom armeringen börjat titta fram på det gamla. Totalt hann jag med ca 300 mil på detta Schwalbe Maraton Race. Det är min uppfattning att detta däck är något underdimensionerat för den belastning jag utsätter det för. Jag tror också att ett bakhjul med lösa ekrar bidrar till ökat slitage. Blir intressant att se hur långt jag kommer på nuvarande Schwalbe Maraton Plus. Annars får jag prova de mer renodlade trike-däcken som Schwalbe nyligen lanserade. En lite större rengöringsinsats på drivlinan kostade jag också på och cykeln blev helt klart lite snabbare efter servicen.

Jag har också kostat på en ny sittdyna som jag beställde från www.ventisit.com. Att jag inte såg till att köpa denna sorts dyna från början har mest att göra med att jag inte hade insikt i hur stor skillnad det är. Ventisit-dynan upplevs som en skiva med luft som är klädd med ett grovt nät. "Luftskivan" är å ena sidan lagom fast och dämpad att sitta på men luften kan passera igenom närmast obehindrat och ventilera. Det tycks vara slut med svettig rygg och blöt sits nu :-)


JOHAN ERLANDSSON 2012-08-24        #21155
Tror det var en sån sittdyna som tjeck-tyska familjen jag stötte på på Köpenhamnsresan hade. Vad tror du om kostnaden för skalsäte+ventisit jämfört med ett meshsäte?

MAGNUS BILLBERGER 2012-08-24        #21156
HP Velotechnik som jag köpte min trike ifrån erbjuder skalsäte eller meshsäte som standard utan prisskillnad. Så där tillkommer kostnaden för ventisit vilket för min del blev €67:50. HPV erbjuder en motsvarande dyna för €99:-. Jag anser att det är väl investerade pengar att välja skal med ventisit istället för mesh då skalsits ger mer effektiv cykling.

Ett meshsäte kan givetvis vara fördelaktigt om man har andra förutsättningar än jag. Exempelvis om effektiviteten inte är så viktig och man upplever den bredare och mjukare sittytan som mer bekväm. Skalsätet har också vissa begränsningar i passform och särskilt sådana som är tillverkade i ett helt stycke. Här gäller det att man har en ryggrad som matchar skalets form. Jag har förstått att det finns liggcyklister som byter ut skalsitsen av detta skäl.

JOHAN ERLANDSSON 2012-08-29        #21180
Ja, jag har hört det om skalsätet också, att det i princip behöver prövas ut för ens egen rygg. Så jag tror vi kommer köra på meshsäte som standard till quaden eftersom vi vill att det ska gå att byta förare lätt.

MAGNUS BILLBERGER 2012-08-29        #21181
HP Velotechnik har ett skalsäte som är i två delar där man kan justera längden. En sådan variant skulle kanske också gå? Sedan kan man ju tänka till lite så att säten från andra tillverkare kan monteras.

JOHAN ERLANDSSON 2012-08-29        #21184
Ja just det, det har jag sett. Men så länge vi också kör ofjädrat så tror jag mesh är att föredra av komfortskäl också. Vår lösning för att anpassa för olika benlängder kräver också att ryggstödet inte behöver stöd bakåt, att det är i en stabil enhet med sätet. Så skalsätet faller nog på den punkten också när jag tänker efter. Vi har alltså en billösning med bygel under sätet för att snabbt kunna flytta sätet fram och tillbaks när man byter förare.

MAGNUS BILLBERGER 2012-09-11        #21231
Jag kör ju som bekant en HPVelotechnik Scorpion som jag har konverterat till pedelec. Jag valde då ett alternativ till Bionx som HPV erbjuder då jag inte var helt nöjd med pris och prestanda. Viktigast för mig var att säkra en större räckvidd än de typiska 30-40 km som oftast erbjuds. Min lösning klarar minst 100 km på en laddning vid en "lagom" egen trampinsats. Nu presenterar HPV en ny variant av Scorpion med en 500W motor och 45 km/h so maximal assistansfart. Jag vet sedan tidigare att både Tyskland och Schweiz har klarat att hantera dessa fordon juridiskt. Det som krävs är som jag förstår en märkning av fordonet att det är trafikförsäkrat samt att föraren har minst ett mopedkörkort. 

Ska bli intressant att se om eller kanske snarare när vi får se denna typ av fordon här i Sverige. Såvitt jag har kunnat informera mig så skulle en annan styrenhet ge min Scorpion samma prestanda. Frågan är bara om den svenska byråkratin kommer att skapa hinder genom krav på fordonsregistrering. Under tiden får jag väl ägna mig åt att drömma.

MAGNUS BILLBERGER 2012-10-23        #21368
Det börjar kännas dags att summera cykelpendlarsäsongen för den här gången.:

Förra säsongen tog slut kring den 10:e oktober och det blev då sammanlagt 12 resor på cykel. I år har jag hållit ut ett par veckor längre och fått ihop 42 cykelresor under perioden v20 till v43. Borträknat semester och annan ledighet samt dagar när jag rest i tjänsten så har jag tagit cykeln ungefär två gånger av tre möjliga. Idag var dock en sådan dag där det kändes som att förutsättningarna för att cykelpendla året om ändå är något begränsade. Dagens cykeltur inleddes i mörker och kyla - två parametrer som det i och för sig är ganska lätt att bemöta med en bra belysning och rätt klädsel. Betydligt svårare dock är det att hantera de dåliga cykelvägarna och halkan. Längs vissa av mina vägavsnitt har jag ett minimalt förtroende för att ens de värsta dubbdäcken skulle ge en tillfredsställande trygghet.

Min bedömning just nu är att vinterpendling för mig skulle vara möjligt, men då med en annan cykel och längs en annan färdväg. En kraftfullt el-motoriserad MTB med riktigt bra dubbdäck och en rejäl strålkastare där fram skulle göra min resa realistisk genom hela vintern med en för mig acceptabel minskning i reskomfort och ökning i restid.

Den ökning av cykelandelen som jag åstadkommit är helt beroende av elkonverteringen vilket gör det lite intressant att titta på hur länge det kan ta innan en elkonvertering eller investering i en ny pedelec betalar sig. Sådana beräkningar är förstås alltid vanskliga när det gäller att värdera restid, bekvämlighet, välbefinnande och andra lite subjektiva komponenter.

För egen del har jag funnit att den totala tiden som jag är hemifrån antingen resandes eller arbetandes är likvärdiga om jag cyklar eller kör bil. Detta tack vare att jag ägnar en stor del av tiden på cykeln till att jobba (tankearbete som ofta kräver en hel del kreativitet). I bemärkelsen tiden jag måste vara hemifrån så är kollektivtrafiken den stora förloraren. Tittar man på utlägg så skulle kollektivpendlingen gå på 64 kr per resdag medan man för bilen bör räkna med 150 kr i totalkostnad.

Cykeln är betydligt svårare att räkna på då man måste väga in slitage och byte av delar samt även behovet av särskilda kläder. Därför vågar jag mig inte på en sådan uppskattning. Iställer väljer jag att utgå ifrån att varje cykelresa sparar mig från en reseutgift för bil eller kollektivtrafik på 100 kr. Detta anser jag är en försiktig uppskattning. Den är uppenbart lägre än vad jag räknar på att en bilresa kostar, men jag tänker då att så länge jag har bilen så är det bara den del som kan relateras till körda km som kan räknas (bränsle och slitage, men bara en del av värdeminskningen).

Med ovanstående resonemang skulle jag kunna hävda att jag hittills har sparat in 1/3 av investeringen jag gjorde i eldriften och om jag lyckas få ihop två minst lika bra cykelsäsonger till så har jag sparat in den investeringen i sin helhet. Då har jag dock bara tittat på och jämfört vissa utlägg och jag anser att avkastningen av min el-cykel-investering är betydligt större än så. Min slutsats av mina resonemang är att det visserligen handlade om ganska mycket pengar för cykel och el, men att det ger en förvånansvärt stor avkastning. 

Med nuvarande säsong i färskt minne så sätter jag här och nu upp målet för nästa säsong att ta cykeln till jobbet minst 60 gånger.
 

JOHANNES WESTLUND 2012-10-24        #21369
Det är ju uselt att den så kallade "infrastrukturen" du hänvisas till inte håller måttet. Men cyklister är som bekant "leksakstrafikanter" man inte behöver bry sig om. Trafikanter med riktiga och viktiga ärenden tar ju som bekant bil i det här landet. Det vet alla, särsklit trafikplanerare. Tar man cykel har man ju per definition inget viktigt för sig, utan lallar runt. Men imponerande ökning eldriften medförde!

MAGNUS BILLBERGER 2012-10-24        #21371
Johannes: Att cykelinfrastrukturen är under all kritik är vi många som länge har argumenterat om utan att få särskilt mycket gehör. Kanske är detta på väg mot en förändring. Det senaste halvåret tycker jag att kritiken mot dålig cykelmiljö börjat få ett större utrymme. Jag rekommenderar dig att ta en titt på Krister Isakssons blogg på www.kadens.se.

Att eldriften innebar en stor ökning i antalet cykelresor är en intressant fråga som berördes av en av Trafikverkets chefer vid en föreläsning jag var på nyligen. Han var själv lite lyrisk över sin första tur på en pedelec och tog upp de vanliga argumenten om att pedelecen gav förutsättningar för fler att avstå bilen vid korta resor inte minst för att den "plattade till" terrängen. Han lyfte sedan fram att man inte tidigare uppmärksammat så väl att en pedelec kan innebära en avsevärd ökning av aktionsradien för en cyklist, men att det kanske var den aspekten med störst potential.

Min senaste cykelsäsong tycker jag är ett bra stöd för det senare. Att kunna cykla i 2-3 mil med snittfarter över 25 km/h och komma fram utan att behöva duscha har stor betydelse.

ERIK SANDBLOM 2012-10-24        #21372
Magnus, har du provat dubbdäck? Jag tycker de ger fenomenalt mycket bättre grepp på halt underlag. Mycket bättre än jag trodde. Det kan uppstå andra problem som att det är jobbigt att trampa på gropig is, men greppet kan jag inte klaga på, särskilt om jag hade fler hjul än två.

MAGNUS BILLBERGER 2012-10-24        #21373
Jodå Erik, jag har kört dubbat i över 10 år, men tack för tipset ändå. På triken till jobbet så har jag ett antal backar där jag lätt kommer upp i hastigheter över 40 km/h (50 om jag hjälper till att trampa). I de farterna och på den cykelväg jag brukar ta så känns det tyvärr inte särskilt tryggt. Problemet är främst den dåliga kvaliteten på cykelvägen.

Då skulle det kännas tryggare att ta en annan av mina vägar som visserligen är betydligt skakigare, inte minst vintertid, men då med en ordentligt dubbad och dämpad MTB. Kanske att man i någon framtid kan sträcka sig till att komplettera med en MTB s-pedelec...

MAGNUS BILLBERGER 2013-01-02        #21678

Cykelpendlaråret har härmed invigts med tidgast möjliga start. Blidvädret har bidragit till att göra min cykelväg rimligt farbar och det milda vädret med endast ett par minusgrader gjorde resan dräglig. Dagens resa sker dock inte med den el-drivna triken utan en robust hybrid försedd med dubbdäck. Dubben kommer verkligen till sin rätt en dag som denna när delar av vägen är helt glacerad av is.


MAGNUS BILLBERGER 2013-05-24        #22398
Det är i dagarna två år sedan jag blev med trike och kanske tid för en uppdatering. Triken och elkonverteringen har på många sätt infriat förväntningar. Kanske inte i alla avseenden, men jag skulle säga att det råder en balans mellan icke uppfylda förväntningar och positiva saker jag inte helt hade väntat mig.

Sedan snön försvann och cykelbanorna hade sopats så har jag kunnat ta cykeln minst nio gånger av tio. Även om det fungerar att cykla i regn så gör jag detta högst ogärna. Dels eftersom jag oroar mig lite för att få in vatten i elsystemen och dels för att jag måste ge mig på en större rengöring efter ett ordentligt regn. I det läget önskar man att man hade en velomobil istället.

En kul jämförelse i sammanhanget är gentemot det nya svenska rekordet i snålkörning satt av ett team från KTH: http://www.kth.se/blogs/ecocars/ under Shell Eco Marathon. Deras Elba mäktade med 175 km på en kWh och resultet presenteras också som att man klarar att köra 157 mil på energi motsvarande 1 liter bensin. Jag har räknat ut att min pedelec-trike kommer mellan 70 och 100 km per tillförd kWh (el + trampkraft) vilket motsvarar 60-90 mil på motsvarande en liter bensin.

Trtiken rullar alltså på som den ska. Den får stå inne under regniga dagar, men i och med att jag fått upp konditionen ordentligt så tar jag då gärna en lite trögare, men mer regntålig cykel till jobbet. Därmed känner jag att jag fortsätter att röra mig vidare längs min migrering. Jag tror att jag har nämnt att bilbeståndet i familjen har minskats till en. Att helt göra sig av med bilen känns fortfarande som en utopi, men användningen av den fortsätter att minska. För vissa av de resor vi gör så bedömer jag för övrigt att bilen är det minst miljöbelastande alternativet.

För framtiden så bedömer jag att en stor och relativt enkel potential i att ytterligare minska mitt bilberoende består i att komplettera cykelparken med en mer vädertålig, vinterduglig och underhållsvänlig pedelec. Frågan är hur man ska kunna motivera ett sådant köp när garaget redan är fullt av cyklar...

EJ LäNGRE MEDLEM 2013-05-24        #22399
Oj -hur räknar du ut trampkraft-energin? (och framför allt hur räknar du ut primärenergianvändningen?)

MAGNUS BILLBERGER 2013-05-26        #22407
Jonas:

Trampkraft-energi - med hjälp av bland annat www.kreuzotter.de och mängder med olika artiklar i tidningar och på web om cykling och även andra idrotter så har jag kunnat bilda en hyfsad uppfattning om min egen kapacitet att leverera effekt. En typisk jobbpendlarresa så bedömer jag att jag har ett snitt på 150-180 W.

Energin som jag då "gör av med" motsvarar då lite grovt 700-900 W.

För primäenergianvändningen antar jag att du tänker på främst vad som är källan till "mer-energin" jag behöver. Till största delen kommer denna från svenska spannmål och socker för vilket jag räknar på kräver en tillförsel av fossil energi på 1:1 eller mindre. Det finns exempel på när man "fulräknar" på cykling och menar att man ska räkna på något slags marginalenergi (t ex att mitt cyklande skulle innebära att nötköttkonsumtionen ökar i samma omfattning som mitt ökade energiintag), vilket jag dock vill avfärda som rent nonsens.

EJ LäNGRE MEDLEM 2013-05-27        #22412
Kul sajt - men det är nog få som kommer ned i dina låga värden. Då får det varken blåsa eller vara backigt - en utopi för flertalet. Eller får man dra ned farten till mormors-tempo. Själv hamnar jag strax under 500 - vilket enligt siten skulle betyda att min dagliga cykeltur på 25 km kräver nästan 2000 kcal extra!

Det är uppenbart orimligt, men låt oss för skoj skull utgå från att de har rätt:

Hur ska jag kunna få i mig 2000 kcal extra genom enbart klimatsmart spannmål och socker? (dvs ett halvt kg rena kolhydrater). Vill jag ens ha en sådan kost? 4 kg havregrynsgröt? 5 l apelsinjuice? 20 brödskivor utan smör och pålägg?
- - -
Man behöver inte räkna marginalenergi för att komma upp i ganska höga GHG-utsläpp - lite ost och smör eller prickig korv på mackan så är du där - det är ingen marginalräkning - bara en extrapolering av din vanliga kost. Och ska jag som kreuzotter föreslår, dubbla mitt energiintag så lär det bli min vanliga kost...




MAGNUS BILLBERGER 2013-05-27        #22413
Jonas, min väg till jobbet hör helt klart till de mer backiga. Från kreuzotter får jag det till att behövs ca 1800 kcal för att transportera mig fram och tillbaka till jobbet. Min Garmin säger dryga 2000 kcal. Ca hälften av detta kommer från batteriet och resten, 1000 kcal, är det jag själv måste bidra med. 

Mitt "merintag" är definitivt ingen extrapolering av kosten. För att få extrapolera måste du kunna visa att den metoden är tillämplig: Väljer men att köra en bensindriven bil dubbelt så långt så går det åt dubbelt med bensin är oftast en godtagbar extrapolation. För en människas energiintag är tillförseln betydligt med komplex varför en extrapolation av ett visst genomsnitt eller referensvärde endast är tillämplig inom mycket snäva villkor.

Mitt merintag av mat är sammansatt av huvudsakligen större portioner bröd, pasta och potatis inom de ordinarie måltiderna plus någon extra sötsak (kex, godis) och mer kolhydratrika drycker (mest saft, läsk och öl) än jag annars skulle dricka. 

Ex:
2 skivor bröd extra 160 kcal + marmelad som pålägg 40 kcal
pasta/potatis två måltider en halv portion extra per gång 200 kcal
En dryg liter saft/läsk/öl 400 kcal
Lite frukt och några kex därtill så har vi mina 1000 kcal extra


EJ LäNGRE MEDLEM 2013-05-28        #22420
Jag måste bidra med allt själv - inga batterier där... (fast jag tvivlar fortfarande på att det är 2000 kcal)

Jag tror du tillhör ett litet fåtal som är så medvetna att de klarar att dubbla sitt energiintag genom att bara tillföra klimatsmart mat. Vi andra tar extra mackor med ost eller prickekorv (7 st krävs för 2000 kcal) - eller backar om ett par gånger på köttbullslunchen.


MAGNUS BILLBERGER 2013-10-28        #22870
Det är nu för tredje gången dags att summera en cykelsäsong. Många av de tankar som följde på förra säsongen http://www.ecoprofile.se/thread-2342-Att-migrera-bort-fran-bilberoendet.html#21368 är aktuella även i år. Några nya insikter och funderingar har också tillkommit.

Jag antog visserligen att cykelsäsongen inte skulle vara längre än till slutet av oktober förra året, men jag lyckades faktist ta cykeln till jobbet ett par gånger under vintern också. Dock inte med triken utan med en upprät hybridcykel.
Här gav sig några lite tuffare utmaningar till känna: Dubbdäck och vinterväglag innebär att det tar längre tid - uppemot 50% längre körtid kan man behöva räkna med vilket framför allt får betydelse om man ska resa lite längre. Som jämförelseexempel så har jag kört samma cykel både dubbat på vinterväg (80-90 minuter) och med sommardäck på sopade vägar (55-60 minuter). Är man ute och cyklar långt i kyla så blir det också en utmaning att klä sig rätt, inte minst då temperaturen kan hinna ändra sig ganska mycket under resans gång.

Förra året satte jag upp ett mål att hinna med minst 60 tur och returresor. Detta mål har jag uppnått, men alla resor gick inte med pedelecen. Att cykla nästan dagligen har fört med sig en god kondition och emellanåt när tid har funnits så har jag valt en annan cykel för att få lite variation och kanske för att få pressa mig lite.




MAGNUS BILLBERGER 2015-03-27        #23845
Det är snart 4 år sedan jag inledde denna tråd och därmed också 2011 års cykelsäsong. För åren 2011-2013 levererade jag uppföljande inlägg i samband med avslutad cykelsäsong och för varje år hade jag med mig lite tankar och idér om hur nästa säsong skulle kunna bli lite bättre.

I höstas blev det inget uppföljande inlägg och anledningen till detta är faktiskt ganska intressant. Det har nämligen att göra med att begreppet cykelsäsong är på väg att suddas ut från min vokabulär. Till skillnad från tidigare vintrar så har jag denna vinter hittat lösningar på en rad områden som gjort att jag kunnat fortsätta cykla vintern igenom. I min migration bort från bilberoendet så känner jag att jag kommit betydligt längre än vad jag trodde var rimligt för bara ett år sedan.

2015 års cykelpendling inleddes följaktligen den första arbetsdagen i januari på en vinteranpassad så kallad cyclocross. I början av mars när cykelbanan hade hunnit bli fri från is så kom triken ut och förra helgen bytte jag till sommardäck på cyclocrossen. Triken är reserverad för uppehållsväder och cyclocrossen får slita under blöta dagar som idag. På så sätt kan jag hålla underhållet inom rimlig omfattning. Det jag längtar efter just nu är att få rensopade cykelbanor så att jag får tillfälle att cykla lätt och snabb racercykel emellanåt.

JOHAN ERLANDSSON 2015-04-01        #23846
Kul att höra Magnus! Det jag reflekterar över är att du kanske tillhör en ganska liten grupp som är så sportiga och villiga att cykla i alla väder och villiga att investera såpass mycket pengar i olika cyklar? Hur tänker du att den stora massan ska migrera bort från bilberoendet?

MAGNUS BILLBERGER 2015-04-08        #23851
En relevant reflektion.

Min första tanke är att det varit en successiv resa för mig och dit jag nått idag fanns inte med på min lista äver realistiska scenarier för fem år sedan. Jag har egentligen ett utgångsläge i min tid i Uppsala där det inte är särskilt svårt att ordna en stor del av resandet utan bil. Jag cyklade i stort sett överallt och nästan dagligen. Efter flytten till Falun så föll cykeln inledningsvis bort som alternativ för att ta mig till jobbet även om det fanns kollegor som cyklade samma sträcka åtminstone då och då. För 6-7 år sedan började jag fundera lite mer på om det inte ändå vore möjligt att börja cykla någon dag i veckan under sommaren.

De enstaka resorna jag började med gav mersmak, men samtidigt fick jag insikt om olika komplikationer såsom hanteringen av olika väder, att cyklingen sliter en del på kroppen och att det spelar stor roll att man har en cykel som är lämpad för aktuell resväg. Nedbruten på detaljnivå så blev det en ganska lång lista på saker som kunde förbättras och jag började väl angripa en del av dessa detaljer dock utan någon större systematik. Allteftersom jag hittade lösningar så ökade dock viljan att fortsätta optimera förutsättningarna för mig. Lite har det blivit så att jag inför varje säsong etablerat ett nytt utgångsläge från vilket jag "spanat" efter nästa förbättringspotential.

Överfört på den stora massan så behövs incitament och stimulanser till att bryta invanda mönster. För en tid sedan i Stockholm råkade jag höra ett samtal om den ena samtalspartens far som nyligen hade upptäckt hur bekvämt och avstressande det var att åka kollektiv till jobbet istället för att sitta av tiden i bilköerna. Personen hade tydligen envete hållit fast vid att åka egen bil under alla år trots uppmaningar från omgivningen att åka kollektivt. Sedan hade en situation uppstått där han tvingades ta pendeltåget istället och plötsligt var han fast där. Detta exempel tycker jag illustrerar att det ofta finns en individuell tröskel som kan var mycket svår att övervinna och att yttre påtryckningar inte har så mycket effekt.

Jag tror generellt att det är väldigt individuellt vad som kan få en person att börja välja bort bilen och därför behövs en viss mångfald såväl vad gäller alternativa färdsätt som stimulanserna till att initiera bytet. Vidare måste alternativen göras attraktiva.

Inom cyklingen kan detta exemplifieras med olika cykeltyper där pedelecen och Velove:n är nya tillskott som öppnar upp för flera resenärer som av olika skäl inte godtar de "vanliga" cyklarna. Ett annat exempel är infrastrukturen där det faktiskt verkar hända en del just nu i det att man i många städer börjar prata ganska varmt om att cykeln ska vara det prioriterade trafikslaget inom vissa områden.

När det gäller "investeringen" i cyklar så måste detta sättas i proportion till alternativen. För min del ställs cykelkostnader mot en ytterligare bil eller mot månadskort på lokaltrafiken. Månadskortet kostar 8-9000 kr om året och där ska vägas in att jag också förlorar en hel del tid. Bilen skulle fördligen kosta mer. Följaktligen anser jag att en årlig cykelkostnad på under 10000 kr är en vinstaffär för mig och inom en sådan "budget" ryms ganska mycket cykel. Även där vill jag dock se det hela som en stegvis process där individen som börjar cykla initialt kan tycka det är dyrt att köpa en ny cykel för över 5000 kr, men där man med insikten om att de totala kostnaderna miskar kommer till en annan uppfattning om hur mycket pengar man kan lägga på sin cykling.

JOHAN ERLANDSSON 2015-04-09        #23852
Intressanta reflektioner!

Något som ställer till den ekonomiska kalkylen för de som har tjänstebil är att de åker för 4-5 kr milen totalt, då blir det svårt att motivera ekonomiskt.

Pratade också med en kvinna som sa att hennes man kände sig tvungen att pendla med tjänstebilen för att hans chef skulle tycka att det var konstigt att bilen stod parkerad på jobbet när han nu fått den för att kunna använda den på kort varsel.

MAGNUS BILLBERGER 2015-04-13        #23855
Det låter väldigt lågt med 4-5 kr/mil, bara bränslet går ju på minst 6 kr/mil. Sedan måste man slå ut förmånsvärdet vilket rimligen måste hamna på 10-30 kr/mil.

JOHAN ERLANDSSON 2015-04-13        #23856
Du har nog rätt. Den jag pratade med gjorde nog som bilägare i regel gör, räknar bort de fasta kostnaderna eftersom de inte ser det som ett alternativ att inte ha bil. Då blir bara de rörliga kostnaderna intressanta att jämföra inför varje resa.

MAGNUS BILLBERGER 2015-07-07        #23887
Nu har lite mer än halva 2015 gått och tittar jag på min "logg" så har jag gjort 60 cykelresor till jobbet. Det är nästan lika många som jag gjorde totalt under 2013 (63) och 2014 (62). Antalet bilresor är inte loggade, men har på sin höjd varit 10 stycken. En hel del dagar har jag rest i tjänsten och då tagit cykeln till och från tåget och ytterligare ett antal dagar har jag arbetat från hemmet.

Bilnormen i detta land har länge sagt att man ska ha två bilar. Bakgrunden har mycket att göra med en önskan om frihet och att detta resulterar i två bilar trots att bilen står parkerad kanske 95% av tiden hänger ihop med att alla vill åt bilen ungefär samtidigt. Detta är en central komponent i Johans senaste observation "...eftersom de inte ser det som ett alternativ att inte ha bil." I famljer med två förvärvsarbetande tycks man sällan se det som ett alternativ att inte ha två bilar. För har man bara en bil och om den ene använder bilen är den andre strandsatt.

Denna strandsatthet måste jag erkänna att vi hade "känningar" av i början när vi gjort oss av med bil nr 2. Nu får man ju inte glömma att man kan blir strandsatt även när det finns två bilar såsom när den ena bilen ska servas eller lagas, men toleransen för sådana tillfällen är uppenbart större. Den frivilliga strandsattheten som följer av att göra sig av med en bil är helt enlkelt lite svårare att acceptera. Någonstans under vår resa kom vi dock förbi en brytpunkt. Dels genom min allt större andel cykelresor och dels genom familjens anpassning och idag är strandsattheten inte längre en fråga för oss.

MAGNUS BILLBERGER 2016-04-27        #23960
För drygt ett år sedan så skrev jag om att begreppet cykelsäsong är på väg bort ur min vokabulär. I år känns det mer som ett faktum.

Jag har fortsatt min "resa" där skillnaden mot förra vintern är att jag bytt upp mig till en bättre anpassad cykel och att jag jobbat vidare med att kunna hålla mig varm. Särskilt fötterna är utsatta när man cyklar vintertid och nyheterna för säsongen består för mig i ett par bra cykelskor för vinterbruk och el-uppvärmda sulor. Helheten är nu sådan att jag håller mig tillfredsställande varm på cykeln i minst en timme. Min nedre temperaturgräns har jag satt till -18 grader och skälet till det är huvudsakligen utsattheten om det händer något. Får man punka eller mekaniska problem vid sådana temperaturer så finns inte mycket man kan göra. Det är för kallt för att försöka lösa problemet på plats så man måste komma in i värmen. Risken är dessutom stor att telefonen ger upp så man kan inte heller räkna med att "ringa en kompis". Det som återstår är att börja gå eller jogga hemåt...

Tidigare år så har det kännts ganska tungt att orka cykla för muskelkraft alla dagar i veckan och det har varit av stort värde att kunna alternera med pedelecen. Inför vintern så var pedelecen inte aktuell och därför var förväntningarna inte så höga, men det visade sig att min kondition och kapacitet har höjts till en sådan nivå att jag faktiskt klara en hel vecka. Visserligen har jag då inte ork för andra fysiska aktivieter, men skidsäsongen har inte varit direkt lysande så det spelade mindre roll. NU är dock pedelecsäsongen igång igen och överskottsenergin får gå till annan nöjescykling.

MAGNUS BILLBERGER 2017-06-19        #24109
Så har det gått ytterligare ett år och vad finns nu att tillägga jämfört med tidigare? 

Jag fick faktiskt fundera en stund, men sedan slog det mig att detta med att cykla 45-75 min två gånger om dagen har gått och blivit ett normaltillstånd för mig. Det jag kan fundera över på mornarna är vilken cykel jag ska ta idag. Bilen kommer bara mycket sällan på tal och i de fall det förekommit så har det varit aktuellt med andra samtida ärenden. De enstaka gånger jag åkt bil till och från jobbet så har det kanske lite oväntat varit en ganska negativ upplevelse. Min cykeltur hemåt ger mig utrymme att tänka färdigt, bearbeta stress och hitta lugn och harmoni. Åker jag bil så ligger arbetsdagen kvar i huvudet och pyr och jag kan så väl förstå dem som behöver "lufta sig" efter de kommer hem från jobbet. 

När jag ser tillbaka på den "resa" jag påbörjade för sex år sedan så kan jag reflektera över hur mina referensramar förändrats. För sex år sedan hade jag en bild av vad som var möjligt och en förhoppning att komma ganska långt i den riktningen. Steg för steg har jag dock kunna flytta mina gränser så de mål som jag i början knappt ens uttalade har jag idag uppfyllt med bred marginal. 

MAGNUS BILLBERGER 2020-08-06        #24710
Det har gått 3 år sedan jag senast skrev något här. Mer än 1000 dagar...

Vad har hänt sedan dess? Ja, en hel del faktiskt. 

Sett till att cykla istället för att bila så har det bara flutit på. Jag har fortsatt att cykla och bilresorna har blivit riktgit sällsynta (en bilresa i mars 2018 och nästa var i november 2019 så sammanlagt 2 sedan sist). I januari ställdes dock saker lite på ända tack vare rikligt med snö och tveksam snöröjning. Plötsligt kunder det ta mer än 90 minuter enkel resa och det är inte längre hållbart. Det gick väldigt snabbt från den första snöchocken till att jag hade skaffat en rejält kraftfull el-MTB. Med ordentliga dubbdäck på densamma så var jag raskt tillbaka på banan igen. 

Cykelparken hade alltså utökats och även om jag tycker att el-MTB:n är långsam så håller vi restiden under 65 minuter äver vid sämre förhållanden. Värst hittills är -25 och snöföre. Ja, jämfört med tidigare år så har jag också kunna sänka min temperaturgräns, främst tack vare en bättre lösning för handskar och skor, men också tack vare el-understödet. För det går ganska trögt när det är kallt.

Åretruntcyklingen har också haft fortsatt gynnsam påverkan på min fysik och triken började samla damm. Det har helt enkelt varit roligare att cykla på de andra cyklarna och därför fick triken faktiskt hitta ett nytt hem i början av hösten 2018. 

2018 innebar också nytt jobb med nya arbetsuppgifter för mig och successivt ett behov att vara mer på arbetsplatsen och färre arbetsdagar hemifrån och färre tjänsteredor. Under våren 2020 så har det ökat till att faktiskt bli lite slitsamt att cykla alla dagar i veckan så jag har nu åter elkonverterat en cykel. Denna gång en gravelbike som jag kan alternera med. Den här senaste elkonveteringen har fördelen att den är förhållandevis lätt och snabb. 17 kg väger ekipaget in på och det går att få ner restiden under 40 minuter om man vill. 

JOHAN ERLANDSSON 2020-08-06        #24711
Härligt med en uppdatering! Jag har lite ambitioner att uppgradera Ecoprofile nu och se om det går att få igång lite diskussioner igen. Lär mig just nu om hur man programmerar hemsidor år 2020... :)

Bild på nya gravelbiken tack! :) 

Här har det också hänt grejer, alldeles nyligen. Från att ha varit bilfri i 13 år har vi nu skaffat bil i samband med flytt till Torsby. En livskvalitetfråga. Vi bor fem km från centrum så jag tar mig iaf dit med min Velove. Och från Torsby centrum går det tåg.


MAGNUS BILLBERGER 2021-05-07        #24767
Dags för ny uppdatering och lite nya perspektiv.

Jag har fortsatt cyklingen och den elkonverterade har fått ta en stor andel (bild på gravelbiken kommer Johan ;-). Det är en stor fördel med att kunna ha stabil och förutsägbar restid oavsett väder. Den senaste tiden har det dock tagit emot en del, kanske främst på grund av kyla och blåst som inte vill ge med sig. 

Så sent som igår valde jag att pausa och ta bilen istället. Och numera känns det faktiskt helt ok. Bilen är en VW ID.4 och tillverkaren har lagt stor energi på att minimera bilens miljöpåverkan. Enligt uppgift så säljs dessa bilar helt klimatkompenserade så eventuell kvarstående klimatpåverkan ligger väl indirekt på den infrastruktur som man använder och den el man förbrukar. 

Det har gått väldigt snabbt framåt på elbilssidan på många områden. Ett av de mer intressanta är att ekonomikalkylen för min elbil är bättre än för motsvarande fossilbil. Med den här utvecklingen så följer också funderingar om hur framtida transporter bör se ut. En sak som jag tycker mig kunna skönja är att tågtrafiken håller på att bli akterseglad. Spårtrafiken har från början stora tillkortakommanden i tillgänglighet och det är på intet sätt att den "nollar" i miljöpåverkan. Om bilsidans utveckling fortsätter så kommer den att bli överlägsen tågtrafiken miljömässigt. I vart fall utanför tätort. Inom tätort ska bilen hållas mycket kort. Där måste vi äntligen börja prioritera gång, cykel och kollektivtrafik på riktigt.

JOHAN ERLANDSSON 2021-05-07        #24768

Intressant Magnus!

Jag har ingen kritik mot att du överger cykel för bil -men Volkswagen är även fortsatt ett vilseledande företag. Se bifogad annons när de lanserade ID.3. Det är som du säger klimatkompensation det främst handlar om när man granskar detta påstående närmare. Vid det här laget är väl de flesta som inte tjänar pengar på klimatkompensation överens om att det inte är en lösning på klimatkrisen. Att köpa en ny elbil idag går på intet sätt ihop med att klara 1,5-gradersmålet.

Jag gillar då Polestar mer som är helt transparenta med att deras bilar är totalt ohållbara med tillverkningsutsläpp på 24 ton per bil.

ERIK SANDBLOM 2021-05-07        #24769
Magnus,

"En sak som jag tycker mig kunna skönja är att tågtrafiken håller på att bli akterseglad."

Det sker en utveckling även på järnvägen. Nya, effektivare tåg tas i bruk och gamla, ineffektiva tåg mönstras ut. Även fordonsunderhållet effektiviseras med hjälp av små, billiga sensorer som berättar vilka delar som kan rulla ett tag till och vilka som bör bytas ut. Den här artikeln från 2008 är tänkvärd än idag:


Snabbare tåg, fler resenärer, lägre elförbrukning. Ecoprofile

Sen är järnväg inte bara energisnålt utan har andra fördelar: det är ytsnålt och trafiksäkert. Man kan dricka vin och sova på tåget. Människor som av medicinska eller andra skäl bör undvika att köra bil kan ta tåget istället. För resor från centrum till centrum går tåget fortare än bil. Den som vill köra bil från Göteborg till Stockholm lika fort som tåget måste hålla 160 km/h i genomsnitt.

När det gäller tillgänglighet har de flesta en järnvägsstation inom fem kilometer. Det tar 20 minuter på cykel. Det kan bli ännu bättre om utredningsförslaget går igenom om att inte längre förbjuda hus utan parkeringsplats för bil. Då kan man bygga fler hus i närheten av järnvägsstationer:


Nytt lagförslag ska ta död på bilnormen – vill öppna för delad mobilitet. DI


MATTIAS CARLSSON 2021-05-07        #24771
Hej Magnus. Tack för uppdateringen. Du får gärna utveckla dina resonemang om det akterseglade tåget. Intressant att läsa ditt perspektiv på frågan.

MAGNUS BILLBERGER 2021-05-09        #24772
Johan: Såg att du frågat efter bild så jag ska se till att ordna något :-)

Det här med "vilseledande" är väl ett normaltillstånd i all annonsering och det är inte därifrån jag bildat min uppfattning om VW:s ID-bilar. Det är summan av vad jag läst och tagit in från en rad olika kanaler. Här är en ganska bra summering utifrån relativt färska underlag: Factcheck: How electric vehicles help to tackle climate change (carbonbrief.org) Artikel belyser också mycket av komplexiteten med att analysera frågan. Ett annat tips är www.carboncounter.com En särskilt intressant aspekt i sammanhanget är "dieselgate" som på många sätt tvingat VW städa upp i sitt hus.

Att du angav Polestar 2:s tillverksningsutsläpp motiverade mig att söka motsvarande siffra för VW ID.4. Siffran på 15,3 ton/bil som uppges i denna  rapport bör vara jämförbar.

MAGNUS BILLBERGER 2021-05-09        #24773
Erik: Att men har nära till stationen och att det går fortare med tåg än bil att åka mellan tågstationer säger inte särskilt mycket om tillgängligheten. 

Om jag en helg vill besöka min far som bor dryg 20 mil härifrån så blir restiden från dörr till dörr, inlusive ställtider ca 10 timmar. Jag bor mindre än 15 minuter från närmaste station. Med bil tar det hälften så lång tid. Med tåg så finns minimal flexibilitet att kombinera in ytterligare nyttor på vägen. Med bilen kan jag ta med mig betyande mängder gods i bägge riktningar osv. 

Jag har inget emot tågresande och jag reser gärna med tåg, men för mig och den övervägande majoriteten av befolkningen utgör tågresor en snävt avgränsad nisch inom våra resebehov. Det funkar t ex väldigt bra för lokal/regional pendling till jobb vilket förmodligen utgör över 50% av persontransportarbetet på järnväg.

MAGNUS BILLBERGER 2021-05-09        #24774
Mattias: I svar ovan har jag utvecklat lite om mina tankar kring järnväg. Här kommer lite till.

Det är ingen tvekan om att järnväg/tåg är överlägset väg inom sin nisch. För persontrafiken är den ypperlig för jobbpendlingen och viss typer av tjänsteresor. Frågan är dock hur mycket av sådana resor som egentligen behövs. Den innevarande pandemin har visat att mycket går att göra utan att resa. Man jobbar hemifrån och man håller möten på distans i en omfattning som inte ansågs möjlig tidigare. Här kan jag på min arbetsplats se beteendeförändringar på flera nivåer. Arbetstagaren har lärt sig värdet av att slippa åka till jobbet varje dag och jobbar mer än gärna hemifrån några dagar i veckan även utan pandemi. Min förra chef var ganska fyrkantig om att man normalt skulle vara på arbetsplatsen och jobba. Arbete hemifrån var knappt godtagbart annat än om man vobbade. Det är tydligt hos oss att chefleden har ställt om sin attityd i det avseende. Det finns motsvarande resonemang om tjänsteresor där kollegor reflekterar över hur de ser positivt på att slippa sitta timmar på tåg flera dagar i veckan. De säger att de framöver tänker sig att blir mycket mer restriktiva med tjänsteresorna.

Med ovan sagda så menar bland annat att resemönster är dels skapade och dels dynamiska. Jag tror att vi kommer att kunna se en utveckling mot miskat resande i de former jag bekrivit. Det här kan skapa utrymme för människor att leva mer flexibelt och ett större utrymme att resa vart man vill när man vill. Om vi sedan lägger till en åtstramning inom flyget som jag är övertygad om kommer att slå igenom så ser jag en efterfrågautvecklning på resesidan där tåget är chanslöst mot bilen. Titta på hur resandet har sett ut det senaste året där väldigt många människor rest runt i Sverige på ett sätt som vore omöjligt att tillgodose med järnväg. 

Förutom resmönster och efterfrågan så väger teknikutvecklingen tungt bakom min tankar. Det har gått väldigt fort på många fronter de senaste åren med elfordon och det verkar som att rigida låsningar kring fossilbilsnormen håller på att lösas upp. I min "kristallkula" ser jag inom kort förverkliganden av sådant som Apteran - ett trehjuligt fordon med integrerade solceller som man knappt kommer att behöver ladda och högre grad av självkörande fordon. Det här är faktorer som ganska snabbt kan komma att ta död på de starkaste argumenten för att ta tåget istället för bilen. 


JOHAN ERLANDSSON 2021-05-09        #24775
Tack för det. 15,3 ton är såklart inte i närheten av att lira med 1,5-gradersmålet när man köper en bil för eget bruk, det hoppas jag vi är överens om? Det inget dömande i det och det kan hända att jag skaffar en elbil själv. Men jag tycker det är väldigt viktigt att vi inte tror att funkar ihop med 1,5-gradersmålet.

MAGNUS BILLBERGER 2021-05-09        #24777
Nej, jag har inga sådana illussioner kring 1,5-gradersmålet - där är vi överens. Det är väldigt många delar av vårt samhälle som inte går ihop med det målet. Bland det sjukast i sammanhanget just nu är infrstrukturpropositionen som innehåller gigantiska satsningar på "utveckling" (=bygga nytt). 

Saker man kan göra som enskild är att försöka gå i rätt riktning och de här tråden som snart fyller 10 år är en del av min resa i det avseendet. Jag har successivt prövat möjligheterna att avveckla bilen till jobbpendling och i omgångar kunna flytta fram gränserna för vad som känns överkomligt. På det privata planet är det betydligt svårare för min familj att ersätta bilen. Utan bil blir vi tvugna att avstå umgänge med vår närmaste släkt. 

MAGNUS BILLBERGER 2021-05-20        #24791

Här är en bild på senaste elcykel. Konvertering gjordes med ett system från Bafang. Jag hade en strävan att få till ett ganska lätt bygge till en låg kostnad. Den väger in på 17 kg. Cykeln kostade ca 10000 kr ny och elsystemet slutade på ungefär samma pris. 

MAGNUS BILLBERGER 2021-05-20        #24792
Några ytterligare reflektioner om elcykeln:
Grunden är en så kallad gravelbike som har mycket av racercykelns fördelar i frågan om bland annat vikt och snabbhet. Den är dessutom byggd med bekvämlighet i åtanke. Just på denna modell har man t ex designat in mycket flexibilitet i bakdelen av ramen så att mycket av vägens ojämnheter dämpas bort. 
Som man kan se har jag satt skärmarna ganska tajt vilket är med avsikt att minimera stänk när det är blött. 
Den gör sig bäst på barmark eller när det är ordentligt plogat. När det är mycket snö så tar jag en el-MTB istället.

MAGNUS BILLBERGER 2021-11-24        #24822
I ett tidigt skede när jag startade detta migreringsprojekt så väcktes en ambition att försöka mig på en ekonomisk kalkyl av förändringen. Det är dock inte helt lätt att prissätta de olika kostnadskomponenterna av resande.

Åker man bil så kommer man nog hyfsat nära om man tittar på totala milkostnader. För dessa konstnader finns mängder av olika modeller och upplägg som redovisas av biltidningar, bilsidor mm och siffrorna är relativt väl validerade. För den bilen jag hade när jag började detta projekt så har jag följt upp totalkostnaden tills bilen till slut såldes så där hade jag specifika siffror att jobba med och det räckte med att lägga till P-avgiften på jobbet. 

Åker man buss så blir det genast lite svårare. Bussbiljetten är förstås enkel att räkna på, men hur värderar man tidsförlusterna? Man behöver också fundera kring vissa andra kostnader som följer mer indirekt av att man väljer detta färdsätt. Det blir helt enkelt en annan parameteruppsättning man måste funder på när man ska åka buss.

För cykeln gäller åter en helt annan verklighet. Det är relativt enkelt att räkna på priset på cykeln och slitagedelar, men cykeln måste servas och vårdas på ett helt annat sätt än t ex en bil och det blir stora skillnader i kostnad om man gör det själv eller köper tjänsterna. Vidare så krävs lite mer anpassade kläder om man ska cykla året om. 

Jag valde att lägga upp min kalkyl så att jag försökte uppskatta den dagskostnad det innebär att ta bilen respektive bussen. För bilen alltså bränslekostnad och parkeringskostnad plus en uppskattning av vad denna resa har för effekt på bilens värdeminskning. På motsvarande sätt tittade jag på bussbiljetten plus en schabloniserad merkostnad utifrån tidsförlust mm. Härigenom fick jag det till att det kostar mig en dryg hundralapp att ta bilen eller bussen. 

För cykeln blir det inte direkt några synliga kostnader för varje resa (såsom bränsleförbrukning eller bussbiljett) så där har jag istället försökt summera utläggen över längre tid. Parallellt har jag sedan loggat antalet resor. Så för varje cykelresa har jag låtit blir att spendera 100 kr på bil eller buss. På de drygt 10 år jag nu hållit på har detta summerat ihop till 110 000 kr.

Hur mycket har jag då lagt ut på cykel under den tiden? Ja det visade sig vara svårare att bedöma än jag först trodde. Inte minst då cykel, kläder, verktyg mm används för andra ändamål än pendlingen. Så hur slår man ut de kostnaderna? Jag lyckas själv inte komma längre än till välgrundade bedömningar. Det mina bedömningar mynnar ut i är dock att jag spenderat en bit under 100 000 kr under samma tid. Här ska dock beaktas att man inte riktigt ska se på de kostnaderna som avskrivna. Jag har ju kvar cyklarna, verktygen och kläderna och tittar man lite närmare på utgifterna år för år så var det större belopp i början när jag byggde upp cykelpark, garderob och verktygslåda. Det man kan säga här är att jag under dessa 10 år haft ungefär samma kassaflöde som jag skulle haft om jag istället hade valt att åka bil eller buss. Dock har kassaflödet klingat av vilket leder mig till  följande uppskattning:

Cykelpendlingen kostar mig 5000-10000 kr/år utslaget över tid
Bil eller buss skulle kosta mig 20000 kr/år (plus minus 20-40%)



Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3164 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik