|
Samhällsplanering Hamnstaden i Lidköping satsar på Miljöbyggnad nivå silver
Jag är uppvuxen i Lidköping, som ligger vid Vänerns södra strand. Vi undrade alltid varför det bästa läget i stan, närmast sjön, var belamrat med tung industri och oljecisterner. Nu verkar det som att det till slut blir en ändring på det, när den nya "Hamnstaden" tar form. En del industri kommer att få vara kvar, men oljecisternerna rivs nästa år, och ett stort gjuteri som krävde stort säkerhetsavstånd lade ned för något år sedan. Så nu är ett byggkonsortium med fem parter (AB Bostäder, Senäte, Skeppsviken, HSB och Riksbyggen) igång och planerar området tillsammans med kommunen. Här berättar Richard Sånnek om området: Kommunen har valt att arbeta med certifieringssystemet Miljöbyggnad och där satsa på nivå silver. Systemet kompletteras med ytterligare krav, som till exempel en grönytefaktor på 0,5. Området har ett tänk kring att ha flera parker och torg, med olika funktion enligt Patrik Grahns (SLU Alnarp) filosofi. Parkerna ska vara en tillgång för alla invånare i stan, inte bara de boende i stadsdelen. Fler kriterier kan komma att läggas till i processen, eftersom Miljöbyggnad begränsar sig till fastigheten och inte berör områdets miljöförutsättningar i stort. Skaraborgarna är som Richard säger ett bilåkande folk, och parkeringsnormen är i Lidköping 1,2. I Hamnstaden försöker man få ned den till 1,0, men det har mött motstånd bland byggarna, som vill kunna erbjuda gott om parkeringsplatser till sina framtida bilburna kunder. Lidköping är extra utsatt för klimatförändringarna, och ökad nederbörd beräknas höja nivån på Vänern med ökad översvämningsrisk i Hamnstaden som följd. Lösningen som valts för att möta det hotet är invallning, och en planerad evakueringsväg västerut. På andra sidan älven, där det bara finns industri, finns redan en invallning som uppfördes akut vid översvämningen 2001. Logga in för att svara |
Magasin (3) Återanvändande/upcycling (1) Böcker (2) Miljökonsult (1)
|