|
Resor övrigt För mycket kvävedioxid i Göteborg
![]() Trafikökningen tar ut effekten av katalysatorerna:
"- Halterna gick ned väldigt mycket när vi fick katalysatorer på bilarna och då hade vi en positiv utveckling under många år. Sedan har det planat ut. En anledning är trafikökningen, säger Ann-Marie Ramnerö, chef för plan- och trafikavdelningen på Miljöförvaltningen i Göteborgs stad. " http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=233064
Usch..
Jag har en liten idé om vad som pågår.
Bilprovningen kontrollerar ju inte funktionen av katalysatorn men den ska ju hålla i 10 år. Nu vet jag att den inte gör det för vissa bilar så därför ökar utsläppen med åldern på bilarna.
Sen tror jag vi börjar se effekterna av etanolutblandningen redan nu. Etanolen bidrar till större partikelutsläpp vid blandning med bensin och katalysatorn brinner därför upp snabbare.
Jonas:
Bilprovningen testar visst att katalysatorn fungerar,de mäter avgasutsläppen och om katalysatorn har slutat fungera måste man köpa en ny.
Det är däremot riktigt att effekten av katalysatorn avtar med tiden.
Varifrån har du fått uppgiften att etanolinblandning ger högre partikelutsläpp?
Lucas.
Nja, bilprovningen mäter bara HC, CO och lambdavärdet. Alla dessa värden klarar bilen utan katalysator även om katalysatorn ska sänka HC-värdet. Men gränsen för HC-värdet är sjukt högt, som exempel kan jag nämna att min bil hade ett HC-värde på 7 och gränsen är 100. Att dom mäter lambdavärdet är för att se om bilen har en bra soppa-luft-blandning så att katalysatorn håller så länge som den ska. En för fet blandning bränner katalysatorn och en för tunn blandning bränner kolvarna. Aldrig kollar dom NOx som katalysatorn främst ska minska.
Faktum är att du kan besiktiga utan katalysator utan anmärkning.
Mina uppgifter om partikelutsläpp från bensin-etanol-blandningar i otto-, och dieselmotorn kommer från två källor. Den ena källan är (nog) från SVTs nyheter i våras. Kommer tyvärr inte ihåg när och vart inslaget sändes. Är jättetacksam om någon kan komma på vart det var. Den andra källan kommer från vägverket. Om du tittar på länken nedan.
http://www.vv.se/filer/publikationer/2001-85.pdf
Jonas:
Vet du varför bilprovningen inte mäter NOx? Det verkar konstigt eftersom man mäter detta värde vid luftkvalitemätningar...
Jag letade förtvivlat efter uppgiften att etanolinblandningen skulle ge högre partikelutsläpp i länken du skickade, utan att hitta något.
Jag sökte även på google utan att kunna hitta någon uppgift om detta.
Lucas:
Jag tycker den rapporten är svår. Jag har hittat ett problem som tas upp på sidan 38 vad gäller flexi-fuel i ottomotorn där det sägs att partikelutsläppen från en direktinsprutad ottomotor (som är det enda raka för att minska NOx om du använder etanol) blir jämförbara med en dieselmotor utan partikelfilter om den körs på bensin.
Andra problem som tas upp är ju de olika bränslenas egenskaper där bensin behöver långa insugsrör och låg kompression för att blandas bra meddans etanol helst vill ha direktinsprutat och hög kompression.
Det bränsle som inte blandas bra innan antändning sotar alltid. Dom säger i rapporten att flexi-fuel (eller E85) alltid blir en kompromiss..
Skälet till mina misstankar härrör sig till ett inslag på nyheterna i våras där man hävdade att partikelutsläppen från etanolbilar var alarmerande höga. Tyvärr vet jag inte när eller i vilken kanal detta sändes :S
Jag har efter detta haft en mailkonversation med Petter Åsman på vägverket för att försöka reda ut detta. I början så var budskapet att det inte fanns höjda partikelutsläpp vid blandning med etanol men när jag begärt testresultat så fick jag till min förvåning höra att det inte finns några.. I oktober ska vägverket släppa sina egna testresultat och då hoppas jag det finns något intressant att läsa.
Jag vet faktiskt inte varför bilprovningen inte mäter NOx. En teori jag hört är att eftersom biltillverkarna har 10 års garanti på katalysatorerna så har dom fått igenom att bilprovningen inte ska testa detta för att det skulle kunna bli höga kostnader för bilindustrin bara för dom monterar katalysatorer. Argumenten skulle vara att bilindustrin i så fall skulle sälja bilar utan katalysator för att inte riskera dyra utgifter.. lite långsökt kanske??
GP skriver idag igen om den dåliga luften i Göteborg. Miljöförvaltningen är frustrerad över att luften inte blir bättre, och det är främst kvävedioxid de fokuserar på. De säger att problemen grundar sig i att det fortfarande finns gamla bilar utan katalysator i drift, att folk väljer stadsjeepar och att den tunga trafiken ökar. Jag undrar dock om det är en korrekt analys att stadsjeepar är en stor bidragande orsak? Borde det inte vara mer relevant att skylla på den ökande andelen dieslar, som har markant mycket högre NOx-utsläpp än bensinare?
Logga in för att svara |
Cykelleasing (2) Trikar (16) Elcyklar (49) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Lastcyklar (4) Elmopeder (5) Konverteringskit elcykel (3)
|