Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel    Till fots    Godstransporter   

Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar

ERIK SANDBLOM 2011-12-01        #19358

Bland fotgängare och cyklister är högersvängande lastbilar en vanlig dödsorsak. Många tänker inte på att sikten snett bakåt från en lastbilshytt är begränsad. I Stockholm och London står högersvängande bussar och lastbilar för över hälften av dödsfallen bland cyklister. Tyska cykelfrämjandet ADFC kräver att lastbilarna utrustas med automatiska så kallade bromsassistenter. Detta då fler speglar inte ger önskat resultat, enligt ADFC som hänvisar till forskning från tyska trafikministeriet.

Arbetet med att lösa problemen med högersvängande lastbilar sker främst på lokal nivå. I centrala Göteborg har man nyligen infört förbud på lastbilar längre än tio meter. I Köpenhamn finns särskilda trafikljus som släpper fram cyklister som ska åt höger. På så vis slipper de stå och vänta vid rött ljus brevid en lastbil som snart mosar dem. Kommunen har också kört en kampanj där cyklister får klättra upp i en lastbil för att själva kunna se hur det ser ut från lastbilshytten. I London har man satt upp speglar i korsningarna.


en cykelbox
En cykelbox

På många orter inför man också cykelboxar, som går ut på att cyklister ska stanna framför motortrafikanterna, där de syns bäst. Det har också blivit vanligt med trafikljus som ger grönt för cyklister först, för att de ska hinna ut i korsningen där de syns, istället för att stå kvar i motortrafikanternas dolda vinkel.

En annan möjlig lösning är att bygga lastbilarna smartare, så att dolda vinkeln blir lite mindre. Chauffören sitter då lägre ner och har längre fönster på sidorna.

Det är värt att nämna att varken reflexväst eller hjälm är någon lösning på problemet. Anledningen är lastbilens stora dolda vinkel som kräver att chauffören tittar i många speglar för att kunna se vad som händer längs med lastbilens högra sida. Det man som cyklist kan göra är att hålla sig framför eller bakom lastbilen, inte brevid.

 Tyska cykelfrämjandet ADFC pekar på forskning från tyska och nederländska trafikministerier och menar att chauffören vid högersväng inte klarar att hålla allting i blick samtidigt. Därför är rörelsedetektor med automatbromsning den bästa lösningen enligt ADFC.

grönt för högersvängande cyklister
Öppet brev till cykelutredningen, Stockholms trafikkontor och Cykelsverige.

Självklart har Köpenhamn redan infört en grön högersväng för cyklister.

Högersväng en dödsfälla för cyklister - Svenska Dagbladet
Lastbilar är inblandade i nästan samtliga dödsolyckor med cyklar i Stockholms innerstad. I sex av sju olyckor har cyklisten blivit påkörd av en högersvängande lastbil eller buss. Nu höjs röster för att minska den tunga trafiken innanför tullarna.

Nu förbjuds långa fordon i city – och överträdelser blir dyra - Vårt Göteborg

Distribution Concept Vehicle
Nya lastbilen är byggd på ett busschassi och har en luftig busshytt med stora fönster

ADFC-Forderungen zur Fahrzeugtechnik - Abbiege- und Bremsassistent für Lkw
Zusammenstösse mit rechts abbiegenden Lkw führen selbst bei langsamer Fahrt häufig zum Tod von Radfahrern und Fussgängern, wenn sie vom Lkw überrollt werden. Zusätzliche Rückspiegel gegen den toten Winkel oder seitliche Verkleidungen hatten nicht die erhoffte Wirkung. Aus Untersuchungen der Bundesanstalt für Strassenwesen ist bekannt, dass der Lkw-Fahrer beim Abbiegen häufig damit überfordert ist, alles im Blick zu behalten. Der Abbiege- und Bremsassistent warnt ihn, wenn er beim Rechtsabbiegen einen Radfahrer oder Fussgänger im rechten Seitenraum übersehen könnte, und bremst bei Gefahr den Lkw bis zum Stillstand ab.

Der ADFC fordert die generelle Ausstattung von Lkw mit solchen Assistenzsystemen. Nach einer aktuellen Studie des niederländischen Verkehrsministeriums reicht eine Warnung des Lkw-Fahrers allein nicht aus, um die Kollision oder das Überrollen zuverlässig zu verhindern. Da solche Unfälle sich bei geringen Geschwindigkeiten ereignen, oft sogar beim Anfahren, ist ein automatisches Bremsen bei Gefährdung von ungeschützten Verkehrsteilnehmern vertretbar.



FRIDA HANSSON 2011-12-01        #19509
Sveriges Åkeriföretag gjorde en drive för nåt år sen då deras medlemsföretag kunde beställa dekaler att klistra på sina lastbilar som kör i stadstrafik. Dekalerna var två till antalet där den ena klistrades på höger framdörr och visade att där ska man inte vara, föraren ser dig inte. Den andra klistrades på sidan bak och visade att man ska stanna vid bakänden på lastbilen just för att föraren ska kunna se dig. 


JOHAN ERLANDSSON 2011-12-03        #19535
Det har blivit en diskussion på Facebook om denna artikel:
http://www.facebook.com/ecoprofile.sverige/posts/199344006813574?notif_t=share_comment

CONNY AXELSSON 2011-12-12        #19562
Det är enkelt och snabbare att komplettera med fler speglar, som eliminerar dolda sektorn.
Därutöver finns redan videotekniken etablerad i branchen, som backningshjälp. Det är med andra ord bara att komplettera med ytterligare en kamera.
Konstruera om lastbilar så de kommer att likna vissa bussar tar tid och stjäl flakmeter. Dessutom kan den bli knepig att anpassa till vissa transportinriktningar, ex.vis timmerbilar.

ERIK SANDBLOM 2011-12-12        #19564
Conny, som det står i inledningen till artikeln har tyska trafikministeriets forskningsenhet, Bundesanstalt für Straßenwesen, kommit fram till att fler speglar inte löser problemet eftersom föraren har svårt att kolla i alla speglar samtidigt. Mercedes säljer redan en lastbil med bromsassistent. Se wikipedia:

http://de.wikipedia.org/wiki/Notbremsassistent#Notbrems-Assistent_im_LKW



ERIK SANDBLOM 2012-01-19        #19824
Transportstyrelsen godkänner 32.5 meter långa lastbilar på 80 ton mellan Malmö och Göteborg

80 tons bruttovikt Malmö-Göteborg - Trailer.se

ERIK SANDBLOM 2012-02-02        #19914

En journalist på brittiska tidningen Times blev överkörd av en lastbilschaufför och nu kampanjar tidningen för säkrare trafik. Bland annat vill man att alla lastbilar som körs i stadscentra ska ha sensorer, ljudvarningar när lastbilen svängs, och stänger som skydd mot att cyklister hamnar under lastbilen.

The Times: Cities Fit for Cycling

ERIK SANDBLOM 2012-02-02        #19915

Illustration: Svenska Dagbladet

Jag lägger in den här grafiken från Svenska Dagbladet. Den visar att olyckorna sker främst för att lastbilschauffören inte kan se vad som händer till höger om lastbilen. Se grafiken i större format här

Högersväng en dödsfälla för cyklister - Svenska Dagbladet

OLOF BLOMQVIST 2012-02-03        #19920

http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Även i här begår man misstaget att skjuta över ansvaret på cyklister/fotgängare/stadsmiljö när det gäller detta problem. Min mening är att det är helt och hållet orimligt att man tillåts framföra fordon som inte har någon sikt längs med högersidan.

Den ända rimliga lösningen är att trafikverket ålägger branchen att lösa problemet och att man sedan tar alla fordon som inte uppfyller rimliga krav ur drift.

mvh

Olof

ERIK SANDBLOM 2012-03-02        #20104
Dansk Cyklistforbund kräver att lastbilschaufförer måste stanna helt innan varje högersväng. Det vill inte Frie Danske Lastbilvognmænd, som säger att det är cyklisternas eget fel att lastbilschaufförerna kör över dem.

Vognmænd raser: Cyklisterne er de store syndere - Danmarks Radio

- Vi skal ikke tage stilling til den seneste ulykke, men blot konstatere, at det er de færreste af højresvingsulykkerne, hvor skylden kan pålægges føreren af vogntoget. Der masser af eksempler på, at cyklister pludseligt dukker op og ud af de døde vinkler, og tager chancen med at køre lige ud, selv om de godt kan se, lastbilen har indledt højredrejning, siger Preben Skjødth.

Danish Truckers Union - It's the Cyclists' Fault - Copenhagenize

ERIK SANDBLOM 2012-03-06        #20116

Foto Christian Gillinger SvD idag : ”Högersväng en dödsfälla för cyklister” - Cyklistbloggen

Mercedes säljer en så kallad distributionsbil med lite lägre och längre hytt. Den heter Econic. Ser ut att ge bättre sikt åt sidan och bakåt. 

ERIK SANDBLOM 2012-03-07        #20121
I både Stockholm och London är kvinnliga cyklister överrepresenterade bland omkomna i olyckor med högersvängande lastbilar.

TfL Draft Cycle Safety Action Plan: plenty of carrots but where are the sticks? - The Bike Show
Analysis of data shows that female cyclists are particularly vulnerable to fatal collisions with Goods Vehicles, While women represent around a third of cyclists, twenty of the thirty-six cyclists killed by HGVs from 2003-2008 were women (i.e. over half the collisions).

Högersväng en dödsfälla för cyklister - Svenska Dagbladet
(det här måste man klicka fram vid plustecknet i faktarutan till höger)

Det är inte bara lastbilar som är överrepresenterade i olycksstatistiken, det finns också ett könsperspektiv i statistiken, konstaterar både polisen och Cykelfrämjandet. Kvinnliga cyklister är inblandade i sex av sju dödsolyckor i centrala Stockholm de senaste fem åren.

–Ett tag var det bara kvinnor som var inblandade och det är noterbart, säger Leif Marklund, inspektör på trafikpolisen i Stockholm city.

Någon förklaring till överrepresentationen har inte Leif Marklund, men Eva Lind-Båth på Cykelfrämjandet tror att ett svar kan vara att kvinnliga cyklister är försiktigare än män.

–Männen lägger sig gärna längst fram och åker iväg innan lastbilen börjar köra. Kvinnor är försiktigare och väntar, och då har lastbilen redan börjat åka. Det är den förklaring vi kan se.

ERIK SANDBLOM 2012-04-25        #20551

Mercedes Actros Safety Truck. Foto Elkawe/Wikipedia

Volvo lastvagnar provar just nu kameror och sensorer som ska kunna känna av om fotgängare eller cyklister befinner sig på höger sida och varna chauffören, skriver Göteborgs-Posten. Det nämns inte att Mercedes redan säljer en sån lastbil. Det ifrågasätts inte heller att lastbilstillverkarna bygger lastbilar där man inte ser vart man svänger.

Martin Miljeteig, central ombudsman för arbetsmiljöfrågor på Transportarbetarförbundet, tycker cyklisterna borde hålla sig undan mer:
– Vi har svårt att förstå varför folk inte kan respektera tunga fordon i stadsmiljö och vara lite mer försiktiga i dess närhet. Det är så mycket en chaufför ska hålla reda på ändå: att få plats med sitt stora släp, beräkna och planera svängen, rödljus och samtidigt uppmärksamma andra fordon.

Döda vinkeln livsfarlig för cyklister - Göteborgs-Posten

ERIK SANDBLOM 2012-07-05        #20939
Cyklister som följer reglerna straffas med döden - Newsmill
Utredningar visar att de cyklister som körs ihjäl av högersvängande lastbilar har följt trafikreglerna.

Krister Isaksson, fd trafikplanerare på Stockholms trafikkontor, skriver om högersvängande lastbilar.

ERIK SANDBLOM 2012-08-23        #21148
Trafikförordning, 3 kap 7§
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

ERIK SANDBLOM 2012-10-10        #21336
Transport for London puts tough 'safer lorries' conditions in all transport suppliers - London Cycling Campaign
Londons kommunförvaltning upphandlar nu transporter endast från företag vars lastbilsförare har cyklat i fortbildningen. Vidare ska lastbilarna vara utrustade med sidoskydd, larm och sensorer.

ERIK SANDBLOM 2013-02-11        #21862
Eller varför inte en stor skylt på alla lastbilar där det står "Jag ser inte"? Och kanske finstilt under, "Jag ser inte när jag svänger höger".

ERIK SANDBLOM 2013-03-29        #22151


Den här filmen visar hur dåligt man ser från hytten i en lastbil med separat släp.

ERIK SANDBLOM 2013-05-12        #22377
I Stockholm är det förbjudet för lastbilar över 3,5 ton kl 22-06. Ur fotgängares och cyklisters synpunkt vore det kanske bättre tvärtom, förbjudet under rusningen (när det är fler fotgängare och cyklister) och tillåtet i övrigt?

Vidare är det förbjudet med lastbilar längre än 12 meter, 8 meter i Gamla stan.

Stockholms stad. Yrkestrafik
Se "Karta för tung trafik i ytterstaden"

ERIK SANDBLOM 2013-11-19        #22886

Miljölobbyn Transport & Environment föreslår att lastbilarna ska se mer ut som moderna spårvägar med större fönster och kjol som minskar dolda vinkeln. Kjolen gör också att cyklister knuffas undan istället för att köras över.

https://twitter.com/transenv/status/379973139146354688/

ERIK SANDBLOM 2013-11-21        #22895
Nu ska det på prov bli lagligt för cyklister att svänga höger vid rött ljus i vissa korsningar på statliga vägar i Danmark. Sedan tidigare har Köpenhamns kommun satt upp separata trafikljus med grön pil för cyklister.

Cyklister - forsøg med lovlige højresving for rødt. Danmarks Radio
- Vi ved, at jo flere gange man skal stoppe undervejs, jo mere opfatter man det som besvær, siger transportminister Pia Olsen Dyhr.

ERIK SANDBLOM 2014-01-22        #22995

Bra fråga!

ERIK SANDBLOM 2014-01-29        #23004
Boris Johnson 'concerned' over government lorry plan rejection
The London mayor said he was "deeply concerned" that ministers had rejected moves to enlarge windscreens and windows to prevent driver blind spots. This could save "hundreds" of lives across Europe, he said. ... Of the 16 cyclist deaths in London in 2011, nine involved heavy goods vehicles, of which seven were construction lorries, according to the mayor's office.

ERIK SANDBLOM 2014-01-29        #23005

I Malmö är det förbjudet med lastbilar över 12 meter innanför motorvägsringen (röda fältet på kartan). En miljözon finns innanför Inre ringvägen (gröna fältet). Där får man bara köra med fordon med låga utsläpp.

Lokala trafikföreskrifter. Malmö stad

ERIK SANDBLOM 2014-02-01        #23008
EU-parlamentet röstar 11 februari om ett nytt lastbilsdirektiv. De ska bland annat bli säkrare genom att få kjolar på samma sätt som moderna spårvagnar. Se bild ovan. Från Dansk Cyklistforbunds facebooksida:


Nu kaster Københavns teknik- og miljøborgmester Morten Kabell sig også ind i kampen for mere sikre lastbiler. Sammen med bl.a. European Cyclists’ Federation, som Cyklistforbundet er en del af, og mere end 130 europæiske storbyer beder Kabell EU om at vedtage skærpede krav om godt udsyn fra lastbiler, når EU parlamentet den 11. februar skal stemme om et nyt lastbildirektiv. 

”Højresvingsulykker er dybt tragiske for de cyklister og fodgængere, der mister livet eller kommer slemt til skade, og de chauffører, der sidder bag rattet. Alt for ofte skyldes ulykkerne, at lastbilerne er indrettet med blinde vinkler, så chaufførerne ikke opdager cyklister og fodgængere, før det er for sent. Vi kan undgå mange af ulykkerne, hvis vi sikrer bedre udsyn fra lastbilerne. Det kan vi kun, hvis EU ændrer på sikkerhedsreglerne for lastbiler,” siger teknik- og miljøborgmesteren.

Den københavnske teknik- og miljøborgmester vil nu skrive til alle de danske medlemmer af Europa Parlamentet og bede dem støtte et ændringsforslag fra Brian Simpson, der er formand for transport- og turismeudvalget i EU Parlamentet, når parlamentet behandler lastbildirektivet i næste måned. Ændringsforslaget fra Brian Simpson vil betyde, at lastbilernes førerhuse fremover skal indrettes med lave forruder, større sidevinduer og en skærm, der forhindrer cyklister og fodgængere at komme ind under hjulet ved sammenstød.

Om det fælles udspil siger Londons borgmester Boris Johnson: ”Netop nu har EU en chance, der kun kommer en gang hvert årti, for at fjerne nogle af de restriktioner, der forhindrer os i at stille krav om mere sikre lastbiler i vores byer. Hvis ændringsforslagene, der får opbakning fra mere end 100 europæiske byer, bliver vedtaget, kan vi bogstaveligt talt redde hundrede af liv over hele EU de kommende år.”

ERIK SANDBLOM 2014-02-01        #23010

London Cycling Campaign har ritat en lastbil med lägre förarhytt och större fönster, tänkt för byggbranschen.

LCC challenges construction industry to adopt our Safer Urban Lorry to reduce lorry-cyclist deaths

ERIK SANDBLOM 2014-02-04        #23025
Cycle Eye bike detection system to be trialled on Bristol buses - Road.cc
The Cycle Eye warning system uses cameras and radar to detect a cyclist within two metres of the vehicle and alert the driver.

ERIK SANDBLOM 2014-03-28        #23077
Bra artikel från Europeiska cyklistförbundet om speglar och siktlinjer.


Opinion: Can the EU make lorries safer across the EU?
  • Opinion: Can the EU make lorries safer across the EU?
- See more at: http://www.ecf.com/news/opinion-can-the-eu-make-lorries-safer-across-the-eu/#sthash.cR20nhAK.dpuf
  • Opinion: Can the EU make lorries safer across the EU?
- See more at: http://www.ecf.com/news/opinion-can-the-eu-make-lorries-safer-across-the-eu/#sthash.cR20nhAK.dpuf
  • Opinion: Can the EU make lorries safer across the EU?
- See more at: http://www.ecf.com/news/opinion-can-the-eu-make-lorries-safer-across-the-eu/#sthash.cR20nhAK.dpuf
  • Opinion: Can the EU make lorries safer across the EU?
- See more at: http://www.ecf.com/news/opinion-can-the-eu-make-lorries-safer-across-the-eu/#sthash.cR20nhAK.dpuf
So what’s the problem with mirrors? First, mirrors can be broken and incorrectly adjusted. A few years back the Danish transport authority looked at 25 lorries involved in cycling accidents and found that 21 had incorrectly adjusted mirrors, many of these were the blind spot mirrors, and many of the mirrors were creating a blind spot of their own. Worse, incorrect mirror adjustment was judged to have been directly responsible for the crash in eight of the cases.

Second, a paper reviewing a number of sources on driver glances into mirrors showed that the mean glance time into a single mirror to be just over a second. A review of mirror scanning shows that travel time between mirrors is around 0.32 – 0.34, so before a manoeuvre it could mean 4-6 seconds from looking in the first mirror to the last before then starting the manoeuvre creating a temporal blind spot.

ERIK SANDBLOM 2016-01-27        #23935
Tyska matkedjan Edeka installerar svängassistener i 150 av sina lastbilar. En kamera visar döda vinkeln och infraröda sensorer varnar om någon står i döda vinkeln vid sväng under 30 km/h.

 

ERIK SANDBLOM 2016-03-01        #23943
Svenska Cykelfrämjandet vill att lastbilar ska utrustas med radar, så kallad svängassistent.

Chaufförer måste kunna se när de svänger. ETC


Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3225 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik