|
Cykel Till fots Godstransporter Tyska cykelfrämjandet kräver självbromsande lastbilar
Bland fotgängare och cyklister är högersvängande lastbilar en vanlig dödsorsak. Många tänker inte på att sikten snett bakåt från en lastbilshytt är begränsad. I Stockholm och London står högersvängande bussar och lastbilar för över hälften av dödsfallen bland cyklister. Tyska cykelfrämjandet ADFC kräver att lastbilarna utrustas med automatiska så kallade bromsassistenter. Detta då fler speglar inte ger önskat resultat, enligt ADFC som hänvisar till forskning från tyska trafikministeriet. Arbetet med att lösa problemen med högersvängande lastbilar sker främst på lokal nivå. I centrala Göteborg har man nyligen infört förbud på lastbilar längre än tio meter. I Köpenhamn finns särskilda trafikljus som släpper fram cyklister som ska åt höger. På så vis slipper de stå och vänta vid rött ljus brevid en lastbil som snart mosar dem. Kommunen har också kört en kampanj där cyklister får klättra upp i en lastbil för att själva kunna se hur det ser ut från lastbilshytten. I London har man satt upp speglar i korsningarna. En cykelbox På många orter inför man också cykelboxar, som går ut på att cyklister ska stanna framför motortrafikanterna, där de syns bäst. Det har också blivit vanligt med trafikljus som ger grönt för cyklister först, för att de ska hinna ut i korsningen där de syns, istället för att stå kvar i motortrafikanternas dolda vinkel. En annan möjlig lösning är att bygga lastbilarna smartare, så att dolda vinkeln blir lite mindre. Chauffören sitter då lägre ner och har längre fönster på sidorna. Det är värt att nämna att varken reflexväst eller hjälm är någon lösning på problemet. Anledningen är lastbilens stora dolda vinkel som kräver att chauffören tittar i många speglar för att kunna se vad som händer längs med lastbilens högra sida. Det man som cyklist kan göra är att hålla sig framför eller bakom lastbilen, inte brevid. Tyska cykelfrämjandet ADFC pekar på forskning från tyska och nederländska trafikministerier och menar att chauffören vid högersväng inte klarar att hålla allting i blick samtidigt. Därför är rörelsedetektor med automatbromsning den bästa lösningen enligt ADFC. Öppet brev till cykelutredningen, Stockholms trafikkontor och Cykelsverige. Självklart har Köpenhamn redan infört en grön högersväng för cyklister. Högersväng en dödsfälla för cyklister - Svenska Dagbladet Lastbilar är inblandade i nästan samtliga dödsolyckor med cyklar i Stockholms innerstad. I sex av sju olyckor har cyklisten blivit påkörd av en högersvängande lastbil eller buss. Nu höjs röster för att minska den tunga trafiken innanför tullarna. Nu förbjuds långa fordon i city – och överträdelser blir dyra - Vårt Göteborg Distribution Concept Vehicle Nya lastbilen är byggd på ett busschassi och har en luftig busshytt med stora fönster ADFC-Forderungen zur Fahrzeugtechnik - Abbiege- und Bremsassistent für Lkw Zusammenstösse mit rechts abbiegenden Lkw führen selbst bei langsamer Fahrt häufig zum Tod von Radfahrern und Fussgängern, wenn sie vom Lkw überrollt werden. Zusätzliche Rückspiegel gegen den toten Winkel oder seitliche Verkleidungen hatten nicht die erhoffte Wirkung. Aus Untersuchungen der Bundesanstalt für Strassenwesen ist bekannt, dass der Lkw-Fahrer beim Abbiegen häufig damit überfordert ist, alles im Blick zu behalten. Der Abbiege- und Bremsassistent warnt ihn, wenn er beim Rechtsabbiegen einen Radfahrer oder Fussgänger im rechten Seitenraum übersehen könnte, und bremst bei Gefahr den Lkw bis zum Stillstand ab. Der ADFC fordert die generelle Ausstattung von Lkw mit solchen Assistenzsystemen. Nach einer aktuellen Studie des niederländischen Verkehrsministeriums reicht eine Warnung des Lkw-Fahrers allein nicht aus, um die Kollision oder das Überrollen zuverlässig zu verhindern. Da solche Unfälle sich bei geringen Geschwindigkeiten ereignen, oft sogar beim Anfahren, ist ein automatisches Bremsen bei Gefährdung von ungeschützten Verkehrsteilnehmern vertretbar.
Sveriges Åkeriföretag gjorde en drive för nåt år sen då deras medlemsföretag kunde beställa dekaler att klistra på sina lastbilar som kör i stadstrafik. Dekalerna var två till antalet där den ena klistrades på höger framdörr och visade att där ska man inte vara, föraren ser dig inte. Den andra klistrades på sidan bak och visade att man ska stanna vid bakänden på lastbilen just för att föraren ska kunna se dig.
Det har blivit en diskussion på Facebook om denna artikel: http://www.facebook.com/ecoprofile.sverige/posts/199344006813574?notif_t=share_comment
Det är enkelt och snabbare att komplettera med fler speglar, som eliminerar dolda sektorn. Därutöver finns redan videotekniken etablerad i branchen, som backningshjälp. Det är med andra ord bara att komplettera med ytterligare en kamera. Konstruera om lastbilar så de kommer att likna vissa bussar tar tid och stjäl flakmeter. Dessutom kan den bli knepig att anpassa till vissa transportinriktningar, ex.vis timmerbilar.
Conny, som det står i inledningen till artikeln har tyska trafikministeriets forskningsenhet, Bundesanstalt für Straßenwesen, kommit fram till att fler speglar inte löser problemet eftersom föraren har svårt att kolla i alla speglar samtidigt. Mercedes säljer redan en lastbil med bromsassistent. Se wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/Notbremsassistent#Notbrems-Assistent_im_LKW
Transportstyrelsen godkänner 32.5 meter långa lastbilar på 80 ton mellan Malmö och Göteborg 80 tons bruttovikt Malmö-Göteborg - Trailer.se
En journalist på brittiska tidningen Times blev överkörd av en lastbilschaufför och nu kampanjar tidningen för säkrare trafik. Bland annat vill man att alla lastbilar som körs i stadscentra ska ha sensorer, ljudvarningar när lastbilen svängs, och stänger som skydd mot att cyklister hamnar under lastbilen. The Times: Cities Fit for Cycling
Illustration: Svenska Dagbladet Jag lägger in den här grafiken från Svenska Dagbladet. Den visar att olyckorna sker främst för att lastbilschauffören inte kan se vad som händer till höger om lastbilen. Se grafiken i större format här Högersväng en dödsfälla för cyklister - Svenska Dagbladet
http://malmolundcyclechic.blogspot.com/ Även i här begår man misstaget att skjuta över ansvaret på cyklister/fotgängare/stadsmiljö när det gäller detta problem. Min mening är att det är helt och hållet orimligt att man tillåts framföra fordon som inte har någon sikt längs med högersidan. Den ända rimliga lösningen är att trafikverket ålägger branchen att lösa problemet och att man sedan tar alla fordon som inte uppfyller rimliga krav ur drift. mvh Olof
Dansk Cyklistforbund kräver att lastbilschaufförer måste stanna helt innan varje högersväng. Det vill inte Frie Danske Lastbilvognmænd, som säger att det är cyklisternas eget fel att lastbilschaufförerna kör över dem. Vognmænd raser: Cyklisterne er de store syndere - Danmarks Radio - Vi skal ikke tage stilling til den seneste ulykke, men blot konstatere, at det er de færreste af højresvingsulykkerne, hvor skylden kan pålægges føreren af vogntoget. Der masser af eksempler på, at cyklister pludseligt dukker op og ud af de døde vinkler, og tager chancen med at køre lige ud, selv om de godt kan se, lastbilen har indledt højredrejning, siger Preben Skjødth. Danish Truckers Union - It's the Cyclists' Fault - Copenhagenize
Foto Christian Gillinger SvD idag : ”Högersväng en dödsfälla för cyklister” - Cyklistbloggen Mercedes säljer en så kallad distributionsbil med lite lägre och längre hytt. Den heter Econic. Ser ut att ge bättre sikt åt sidan och bakåt.
I både Stockholm och London är kvinnliga cyklister överrepresenterade bland omkomna i olyckor med högersvängande lastbilar. TfL Draft Cycle Safety Action Plan: plenty of carrots but where are the sticks? - The Bike Show Analysis of data shows that female cyclists are particularly vulnerable to fatal collisions with Goods Vehicles, While women represent around a third of cyclists, twenty of the thirty-six cyclists killed by HGVs from 2003-2008 were women (i.e. over half the collisions). Högersväng en dödsfälla för cyklister - Svenska Dagbladet (det här måste man klicka fram vid plustecknet i faktarutan till höger) Det är inte bara lastbilar som är överrepresenterade i olycksstatistiken, det finns också ett könsperspektiv i statistiken, konstaterar både polisen och Cykelfrämjandet. Kvinnliga cyklister är inblandade i sex av sju dödsolyckor i centrala Stockholm de senaste fem åren. –Ett tag var det bara kvinnor som var inblandade och det är noterbart, säger Leif Marklund, inspektör på trafikpolisen i Stockholm city. Någon förklaring till överrepresentationen har inte Leif Marklund, men Eva Lind-Båth på Cykelfrämjandet tror att ett svar kan vara att kvinnliga cyklister är försiktigare än män. –Männen lägger sig gärna längst fram och åker iväg innan lastbilen börjar köra. Kvinnor är försiktigare och väntar, och då har lastbilen redan börjat åka. Det är den förklaring vi kan se.
Mercedes Actros Safety Truck. Foto Elkawe/Wikipedia Volvo lastvagnar provar just nu kameror och sensorer som ska kunna känna av om fotgängare eller cyklister befinner sig på höger sida och varna chauffören, skriver Göteborgs-Posten. Det nämns inte att Mercedes redan säljer en sån lastbil. Det ifrågasätts inte heller att lastbilstillverkarna bygger lastbilar där man inte ser vart man svänger. Martin Miljeteig, central ombudsman för arbetsmiljöfrågor på Transportarbetarförbundet, tycker cyklisterna borde hålla sig undan mer: – Vi har svårt att förstå varför folk inte kan respektera tunga fordon i stadsmiljö och vara lite mer försiktiga i dess närhet. Det är så mycket en chaufför ska hålla reda på ändå: att få plats med sitt stora släp, beräkna och planera svängen, rödljus och samtidigt uppmärksamma andra fordon. Döda vinkeln livsfarlig för cyklister - Göteborgs-Posten
Cyklister som följer reglerna straffas med döden - Newsmill Utredningar visar att de cyklister som körs ihjäl av högersvängande lastbilar har följt trafikreglerna. Krister Isaksson, fd trafikplanerare på Stockholms trafikkontor, skriver om högersvängande lastbilar.
Trafikförordning, 3 kap 7§ Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Transport for London puts tough 'safer lorries' conditions in all transport suppliers - London Cycling Campaign Londons kommunförvaltning upphandlar nu transporter endast från företag vars lastbilsförare har cyklat i fortbildningen. Vidare ska lastbilarna vara utrustade med sidoskydd, larm och sensorer.
Eller varför inte en stor skylt på alla lastbilar där det står "Jag ser inte"? Och kanske finstilt under, "Jag ser inte när jag svänger höger".
Den här filmen visar hur dåligt man ser från hytten i en lastbil med separat släp.
I Stockholm är det förbjudet för lastbilar över 3,5 ton kl 22-06. Ur fotgängares och cyklisters synpunkt vore det kanske bättre tvärtom, förbjudet under rusningen (när det är fler fotgängare och cyklister) och tillåtet i övrigt? Vidare är det förbjudet med lastbilar längre än 12 meter, 8 meter i Gamla stan. Stockholms stad. Yrkestrafik Se "Karta för tung trafik i ytterstaden"
Miljölobbyn Transport & Environment föreslår att lastbilarna ska se mer ut som moderna spårvägar med större fönster och kjol som minskar dolda vinkeln. Kjolen gör också att cyklister knuffas undan istället för att köras över. https://twitter.com/transenv/status/379973139146354688/
Nu ska det på prov bli lagligt för cyklister att svänga höger vid rött ljus i vissa korsningar på statliga vägar i Danmark. Sedan tidigare har Köpenhamns kommun satt upp separata trafikljus med grön pil för cyklister. Cyklister - forsøg med lovlige højresving for rødt. Danmarks Radio - Vi ved, at jo flere gange man skal stoppe undervejs, jo mere opfatter man det som besvær, siger transportminister Pia Olsen Dyhr.
Bra fråga!
Boris Johnson 'concerned' over government lorry plan rejection The London mayor said he was "deeply concerned" that ministers had rejected moves to enlarge windscreens and windows to prevent driver blind spots. This could save "hundreds" of lives across Europe, he said. ... Of the 16 cyclist deaths in London in 2011, nine involved heavy goods vehicles, of which seven were construction lorries, according to the mayor's office.
I Malmö är det förbjudet med lastbilar över 12 meter innanför motorvägsringen (röda fältet på kartan). En miljözon finns innanför Inre ringvägen (gröna fältet). Där får man bara köra med fordon med låga utsläpp. Lokala trafikföreskrifter. Malmö stad
EU-parlamentet röstar 11 februari om ett nytt lastbilsdirektiv. De ska bland annat bli säkrare genom att få kjolar på samma sätt som moderna spårvagnar. Se bild ovan. Från Dansk Cyklistforbunds facebooksida:
London Cycling Campaign har ritat en lastbil med lägre förarhytt och större fönster, tänkt för byggbranschen. LCC challenges construction industry to adopt our Safer Urban Lorry to reduce lorry-cyclist deaths
Cycle Eye bike detection system to be trialled on Bristol buses - Road.cc The Cycle Eye warning system uses cameras and radar to detect a cyclist within two metres of the vehicle and alert the driver.
Bra artikel från Europeiska cyklistförbundet om speglar och siktlinjer.
Tyska matkedjan Edeka installerar svängassistener i 150 av sina lastbilar. En kamera visar döda vinkeln och infraröda sensorer varnar om någon står i döda vinkeln vid sväng under 30 km/h.
Svenska Cykelfrämjandet vill att lastbilar ska utrustas med radar, så kallad svängassistent.
Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5)
|