|
Bil Företagande Vad ska Trollhättan göra nu?
![]() Foto: Johan Erlandsson Har någon kunnat hålla räkningen på alla mirakulösa vändningar som har kommit när det har verkat som att slaget är över? Nu har i alla fall till slut Victor Muller själv begärt Saab Automobile i konkurs. Räkna med att en hel del engagemang och skattepengar kommer satsas för att inte Trollhättan ska gå under. Vilken riktning tycker du att engagemanget och pengarna ska ha?
De anställda har haft mycket ledig tid sen i våras. Jag kan tänka mig att både en och annan affärsidé kommer sjösättas om/när det blir klart att biltillverkningen inte startar om.
På onsdag ska Västra Götalandsregionen presentera hur de ska hjälpa Trollhättan, som redan idag har länets högsta arbetslöshetssiffra: http://www.gp.se/ekonomi/1.803719-nya-insatser-pa-vag-till-trollhattan
Jag hoppas att den tillverkare som idag hyr in sig, kan växa. Kanske också att fler öststats och asiatiska tillverkare, finner fördel i att bilarna blir kvalitetssäkrade och rostskyddade från grunden. Det kan löna sig på deras garantikonto. Se bara på den Opel Vectra som fick Saabkaross. Tekniker och montörer lyckades efter ett år, höja kvalitén många snäpp över opels. Man kan ju också hoppas att Müller flyttar hit Spykers tillverkning, när ilskan över impotenta svenska politiker lagt sig. Sverige behöver hans ledarskap. Jag hoppas också att det får växa fram en "ny Saab" baserad på 99/900 tekniken. Då satt motorn rättvänd och framvagnen hade racingklass. De går att köra med utslitna, helt olagliga däck, utan att det blir äventyrligt. Vattenplaning var ett okänt begrepp i en Saab, tills 9000 modellen från Fiat kom. Stela McPearson fjäderben skulle förbjudits redan på 60-talet, om det varit någon seriös ledning på vägverket. Dessutom på ett enkelt sätt. - Det är bara att sätta en gräns för hur mycket spårvidd och hjulvinklar får variera genom fjädringsvägen. Det skulle ha stängt dörren för asiatiska och många europeiska modeller. Då hade Saab funnits kvar och Volvo sluppit rattfladder från och med -74 års modell. Nu är det tyvärr de som tillåter sig att producera skräp, som överlever. De som bygger in rostfickor likt rivkanter, i golven för att inte bilarna skall hålla för länge. Tillåter man sig att använda sådana metoder för att hålla uppe sysselsättningen i sina fabriker, är det bara att hoppas att nästa tsunami och kärnkraftskatastrof, blir total.
Varför inte satsa på velomobiltillverkning i Trollhättan?...
Conny, du låter dina fördomar prata. Självklart kan asiatiska och östeuropeiska tillverkare prestera kvalitetssäkrade bilar.
Ingen dum idé Mattias... Det kanske kan bli ett litet bidrag till sysselsättningen i Trollhättan iaf. Här är vad Gustav Fridolin vill använda Trollhättekompetensen till: Vi måste tillverka nya lösningar för snabba järnvägar, industribygga energieffektiva delar av nya bostäder och tillverka solceller och biogas. Och vi måste förstås ha fordon också i framtiden, såväl bussar och tåg som smartare och bättre bilar. När hela världen samtidigt letar efter smartare sätt att bygga städer, klokare sätt att transportera sig och grönare sätt att framställa energi så är det såklart här som framtidens svenska exportsuccéer går att finna. http://gt.expressen.se/1.2658007
Regeringen ska ge besked om stödpaket idag kl. 13.30: Trollhättans kommun har under de senaste månaderna fört diskussioner med regeringen gällande en eventuell konkurs för Saab Automobile. Diskussioner som kallats Plan B för Trollhättan. Hittills har man dock avvaktat med att avslöja innehållet. Annie Lööf har beskrivit det som att man velat "lyssna in" behoven av stöd. http://www.nyteknik.se/tidningen/article3374167.ece
Det verkar än så länge mest handla om utbildning som regeringen satsar på i Trollhättan. Redan 2009 fick Trollhättan ett stödpaket, som bland annat innehåll 60 miljoner till Saabs elbilsprojekt. http://www.gp.se/ekonomi/1.805489-regeringen-satsar-halv-miljard
Det verkar även bli en liten slant till näringslivsutveckling: Näringsminister Annie Lööf (c) var också på plats och meddelade att regeringen satsar 75 miljoner kronor extra, utöver budget, på näringslivsutveckling i regionen. De ska fördelas så att 25 miljoner tillförs per år från och med 2012 och fram till 2014.
Hon lovar också att regeringen ska "använda befintliga verktyg och instrument för näringslivsutveckling för att ytterligare stärka utvecklingen. Närmare precisering av åtgärder kommer ske i dialog med regionen."
Konvertera befintlig fossila fordonsflotta till el eller annat bränsle. Fantastiska lokaler för ändamålet. Exempelvis 2 dagars kurs i DIY sen assistans av personal att göra själva konverteringen. Logga in för att svara |
Miljökonsult (1) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elcyklar (49) Lastcyklar (4) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Konverteringskit elcykel (3) Elmotorcyklar (1)
|