|
Cykel Bil Bilister ger mer plats åt kvinnliga cyklister
Kvinna på cykeltur. ©Lovely Bicycle! Hur vi klär oss påverkar vårt eget beteende men också andras. Den hypotesen har testats i två studier av hur bilister beter sig gentemot cyklister. Det visar sig att kvinnliga cyklister ges mer utrymme i trafiken, medan cyklister med hjälm ges mindre utrymme. Det har kommit att kallas Mary Poppins-effekten. Mary Poppins är en fiktiv barnflicka med magiska krafter. Klär man sig som henne kan man låna lite av hennes ovanliga förmågor. Studierna diskuteras på några cykelbloggar och en del kommentatorer menar att man får mer utrymme om man har barn med sig på cykeln. Många är överens om att man får bättre bemötande på en upprätt cykel jämfört med en framåtlutad cykel med bockstyre. En annan faktor som påverkar sämjan i Sverige är att det är olagligt att cykla på "bilvägen" när det finns cykelbana. Att bryta mot denna regel kan ibland reta upp bilister. Men cykelbanan är inte alltid det bästa alternativet för cyklister eftersom framkomligheten ofta är sämre och det kan vara många fotgängare där. Kanske skulle irritationen minska om regeln avskaffades och cykelbanorna förbättrades så att cyklisterna väljer att cykla där självmant. De flesta trafikanter vill uppfattas som trevliga och det är ofta en bättre drivkraft än ett detaljerat regelverk. Trafikverkets säkerhetsdirektör Claes Tingvall säger ibland att vägtrafiken måste lära av järnvägens och flygets säkerhetstänkande. Där arbetar man med att eliminera den mänskliga faktorn så långt det är möjligt. Kanske borde man göra tvärtom inom vägsektorn och försöka framhäva mänskliga faktorn istället. Foto Mikael Colville-Andersen/Copenhagenize Cyklister med hjälm mer utsatta - Forskning & Framsteg Ny brittisk studie visar att bilister håller större avstånd till cyklister utan hjälm. Aggressiva bilister hotar oss cyklister - Newsmill Träningscyklist: Problemet med aggressiva och vårdslösa bilister blir större för varje år. De senaste åren har jag varit nära att förlora livet flera gånger - ibland på grund av bilister med uppsåt. Miljöpartiet vill avskaffa cykelbanetvånget - Ecoprofile Cykelbanetvånget är ingen papperstiger. Cyklisten Andreas Grass fick böta 500kr efter att ha blivit påkörd av en bilist. Cyklisten hade inte hållit sig på cykelbanan eftersom han skulle göra en vänstersväng. Drivers overtaking bicyclists: objective data on the effects of riding position, helmet use, vehicle type and apparent gender. Accident Analysis and Prevention Finally, when the (male) experimenter wore a long wig, so that he appeared female from behind, drivers left more space when passing. Overall, the results demonstrate that motorists exhibit behavioural sensitivity to aspects of a bicyclist's appearance during an encounter. Operational and Safety Impacts of Restriping Inside Lanes of Urban Multilane Curbed Roadways to 11 Feet or Less to Create Wider Outside Curb Lanes for Bicyclists. Florida Department of Transportation (PDF) On average, motorists provided slightly more space when passing the cyclist who was not dressed in bicycle attire. Although it could not be determined why drivers provided more space for casually dressed cyclists, it is possible that motorists perceived less risk passing riders who were in bicycle outfit. The Mary Poppins Effect? - Lovely Bicycle The majority of the time, when a driver is rude to me or impatient with me, I am on my roadbike - which is odd, since I am faster on a roadbike than I am on an upright bike, and thus should be less "in the way." The Mary Poppins Effect - The London Cyclist After much careful observation it seems that the ‘MPE’ only takes effect while riding an upright bike, with no helmet, hair flowing in the breeze, skirt on and maybe a little heel. And then the road is your own. Traffic gives way, allows you room, even stops while you manoeuvre into a space. It slows down, allows you to pass and while stopped at traffic lights, delays while you get yourself off when the lights turn green. It doesn’t get cross if you weave in and out. On the contrary, it slows down if you make a small error and the traffic starts to move faster then you can. It lets you back in and it never shouts at you or raises a fist. Amazing! The Mary Poppins Effect and Happy Helmets - Let's Go Ride a Bike I think a helmet covered with pink and red hearts would contribute to the Mary Poppins Effect.
På DNs ledarsida ondgör man sig över män som pendlar på dyra cyklar i åtsittande cykelkläder. Christian Gillinger på Cyklistbloggen resonerar kring varför just män som cyklar tycks vara ett rött skynke. Kanske är det för att det just nu pågår en förändring i synen på både cykling och mansrollen. Cykelkonjunktur: Trend som gått över styr(e) - DN Fåfänga cyklister provocerar - Cyklistbloggen
Om det av uppenbara skäl är olämpligt att cykla på cykelbanan får man cykla på intillliggande vägbana. Vad som är uppenbart olämpligt är dock lite luddigt. IF gjorde en studie i fjor som visade att 1 av 6 singel cykelolyckor skylldes grus på vägbanan. Detta är en stor del av den totala andelen cykelolyckor, då de flesta olyckorna är just singelolyckor. Eftersom de flesta kommuner dröjer med att sopa undan grus på cykelbanan tänker åtminstone jag fortsätta cykla på vägbanan under våren fram tills att jag ser att gruset är borta. Blir jag bötfälld ska det bli spännande att se om detta håller i en rättssak.
En intressant video om perception
Greetings from Apple - Larry vs Harry blog Often guys in truck and rednecks have a bad attitude towards bicycles. The funny thing is those same guys love this bike. I have walked out of a shop and had construction workers come over to look at the bike. The guys in trucks seem to understand the bike better than most people who ride bikes. Other times I will pass someone and I can tell by their facial expression that they just realized that a bicycle can do far more than they ever expected. It's fun for me to watch people's reaction.
Data från engelska studien visar att bilisterna körde 8 centimeter närmare författaren när har bar hjälm. Han skriver i ett tillägg att 23% fler bilister kom närmare än en meter när han hade hjälm. Totalt registrerades data från 2500 passager. Bicycle overtaking studies - Dr Ian Walker I studien från Florida filmades drygt 2000 passager på 12 platser. De med cykelkläder fick mindre utrymme medan de med vardagskläder fick mer.
Har det någon betydelse för säkerheten? De kanske kör närmare men samtidigt försiktigare?
Keep it Movin': Triumphs & Tribulations of the Lady Cyclist I’ve been riding a diamond-frame bicycle and dressing less feminine because it doesn’t feel safe to me to wear fancy dresses and nice shoes on a bike that moves so quickly. Although I’ve had less time to compare, I always feel a lot more respected when I’m in more stereotypical cycling clothing.
Nu sägs att kläderna inte spelar någon roll, och det gäller även reflexvästar. Studien är än så länge inte publicerad i någon vetenskapligt granskad tidskrift. Study finds hi-viz clothing has no effect on driver passing distances. Cycling Weekly
Känns inte särskilt förvånande eller kontroversiellt att klädseln har liten roll för hur man blir omkörd. Man får anta att cyklisterna i studien höll sig på rätt sida på vägen och hade belysning om det var mörkt och då är chansen att "bli upptäckt" redan där mycket stor. Betydligt mer intressant tyckar jag är situationer där cykelns och bilens vägar möts eller korsar. Jag tycker själv att det är en tydlig skillnad på hur man upptäcker eller blir upptäckt beroende på cyklistens kläder. Detta gäller särskilt i mörker. Tänk en cykel på korsande väg. Belysningen framåt kan vara fullt lagenlig, men ändå bara synas minimalt om man ser den snett från sidan. I det läget har reflexvästen rimligen en betydligt större betydelse.
Denna herre menar att bilisterna är snällare mot honom när han är på sin upprätta cykel. Holland made bicycle comes to Arcata I found motorists respond differently to me on this bicycle. As I said before I’m much more visible in this riding style. I’m seen as much more human in this style, and I sense that change with how motorists behave around me !
Alexander Reich skriver: Jag har kört motorcykel en del som yngre, alla möjliga modeller. Det absolut värsta man kan köra, om man kör lagligt, är sporthojar. Finns inget som lockar fram hornen på omgivningen som sådana motorcyklar. Folk ligger och trycker alldeles för nära baktill. Folk gör vansinnesomkörningar och svänger rakt in framför, utan att beakta avstånd eller hastighet. Förfärligt tröttsamt! Om jag sedan kliver över till en glidarhoj som inte sticker ut alltför mycket, så får jag däremot vara ifred från allehanda V70-förare med passiv aggressivitet och horn i pannan som utmanar mig på privata Grand Prix. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5)
|