Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Svenska elcykelmarknaden 2013

JOHAN ERLANDSSON 2013-03-06        #20186

Cykel med Bosch elassist finns det nu återförsäljare till i Sverige

Så var det dags igen för en genomgång av svenska elcykelmarknaden. Sist var 2011. Nytt för årets genomgång är att en lastcykel med elassist är med på listan, en marknad som nu kommer så sakteliga. Nyheter på vanliga elcykelfronten är att fler vevaxelmonterade elassistsystem börjar smyga sig in på marknaden, och att en leverantör erbjuder rejält förbättrad batterikapacitet. Här är hela listan.

Lastcyklar med elassist

I år har jag försökt kolla upp vilka lastcyklar som erbjuds med elassist, inte så lätt tyvärr. Det verkar finnas en motvilja mot att aktivt erbjuda elassist.  Synd tycker jag, eftersom jag vet att en lastcykel med elassist är otroligt praktisk, året om, och kan ersätta många bilresor. Min gissning är att det beror på en tveksamhet om hållbarheten kring vissa elassistsystem och i vissa fall kanske också på att man helt enkelt inte gillar elassist. 


Gamla Enskede lådcykel säljer några delvis egenutvecklade modeller, och importerar också. En spännande nyhet i år är holländska Bakfiets trehjulig lådcykel med två motorer, en med 180 watts maxeffekt i varje framhjul. Blir inte det 360 watt och därmed olagligt, undrar jag då. Måns på Gamla Enskede lådcykel menar att den nominella (kontinuerliga) effekten är på totalt 250 watt, och det är det som är lagkravet. Motorerna har också en inbyggd nedväxling som inte bygger på de sedvanliga plastkugghjulen, vilket ska ge en tystare och mer hållbar motor.

Cargobikes kinesiska lastcyklar med elassist har fått genomslag tack vare lågt pris och utbyggt återförsäljarnät.

En lastcykel som är nästan osannolikt eftertraktad i lastcykelvärlden just nu är tvåhjuliga Bullitt. Men elassist verkar inte vara högsta prioritet att erbjuda för danska designerparet Larry vs. Harry. Ingen info finns på hemsidan och man verkar få tjata sig till att köpa elassist, tror det är Bionx de rekommenderar då. Samma sak med Nihola (jag har en själv med elassist) och DeFietsfabrik, elassist är inget som nämns på hemsidorna. Dessa cyklar saknas också i listan, även om det är möjligt att med lite egen handpåläggning ordna elassist till dessa.


Trike


En trike är en liggcykel med tre hjul (ibland kallas även trehjuliga lastcyklar med upprätt sittposition för trikes). Två KMX trikes med elassist är med på årets lista. Fördelar jämfört med vanlig cykel är bland annat lägre luftmotstånd och att det är bekvämare cykling på långa avstånd.


Batteri


Ecoproducts erbjuder nu elcyklar med 16 Ah kapacitet (36 V) på sina batterier, vilket är betydligt mer än de 7 till 10 Ah som varit standard i Sverige i några år. Det blir en energimängd på hela 0,58 kWh vilket i praktiken betyder rejält förlängd räckvidd.


Bosch nu i Sverige

I Tyskland är 3000 Euro inget ovanligt pris på en elcykel, och tyskarna gillar tyska grejer. Där är också Bosch exklusiva vevaxelmonterade elassistsystem populärt. I Sverige har jag bara hittat en återförsäljare som säljer elcyklar med Bosch-systemet, Gepida Albion 1000 från nyöppnade Göteborgska elcykelbutiken.se. Vevaxelmonterade system har den fördelen att cykelns vanliga växlar även växlar ner kraften från elmotorn, vilket ger riktigt bra kraft på låga växlar. Ofta sitter också en kraftsensor som motorstyrning, vilket ger en mer naturlig assistanskänsla än system med rörelsesensor. Boschsystemet kräver specialram och är inte gjort för att eftermonteras.

ELASSISTSYSTEM FÖR EFTERMONTERING



Ett annat tyskt elassistanssystem som kommer ut på marknaden i år är AEG. Det premiärvisades på Eurobike 2012 och det ska komma cyklar med AEG-systemet i år. Det skiljer sig från andra vevaxelmonterade system i att det inte har någon inbyggd växel. Det borgar för en tystare motor, och det ser också ut att vara möjligt att eftermontera. Men jag har inte hört några rapporter om hur väl det fungerar än.



Själv har jag köpt och testat japanska Sunstar iBike vevaxelmonterat elassistsystem. Enkel att eftermontera. Det ger mycket kraft eftersom man också växlar ned även motorns kraft med växlarna, inte bara muskelkraften. Har dock en rejäl nackdel i att den inte fungerar om den är kallare än -5. Den låter också en del, på grund av sin inbyggda växel. Även Boschsystemet dras med dessa nackdelar, i alla fall temperaturbegränsningen. Finns ingen återförsäljare i Sverige än vad jag har hittat, men går att beställa från Tyskland.

Liksom tidigare finns kinesiska 8-fun navmotorsystem att köpa för eftermontering från EcoRide och Zet. Mer om olika elassistsystem här.






MAGNUS BILLBERGER 2013-03-06        #22038
Jag lyckas inte hitta några priser hos elcykelbutiken - någon annan?

De senaste åren har det blivit avsevärt mycket smidigare att köpa cyklar och cykelprylar från andra eu-länder. Frakt kan man få från ca 150 kr. Happymtb har upprättat en ambitiös lista över bland annat både fysiska butiker och webbutiker såväl inom Sverige som inom EU. Utbudet av elcyklar är därmed avsevärt större för den som vågar köpa osett.

JOHAN ERLANDSSON 2013-03-06        #22039
Elcykelbutiken är alldeles nystartad, så allt är väl inte på plats där. Jag ska faktiskt träffa Johan som driver den imorgon och kan påpeka detta då. Jag ska också få testa en Bosch-cykel då.

Det var en lång lista på HappyMTB , kan du ge ett urval på butiker som säljer bra elcyklar?

JOHAN LJUNG 2013-03-06        #22040
Tips! Både Sportson, Sportspec och Cykelhuset säljer Scott's elcykel E-Venture som har just Boschsystemet. 

JOHAN ERLANDSSON 2013-03-06        #22041
Tackar! Finns det någon information om detta på någons hemsida?

JOHAN LJUNG 2013-03-06        #22042
Inte mer än att den listas bland elcyklarna.  

JOHAN ERLANDSSON 2013-03-06        #22043
OK, jag tittade lite hos Sportson förut men hittade inget, men på Sportspec finns den mycket riktigt, för 28 995:-
http://sportspec.se/web/Produkter/Cyklar/Elcyklar/2013_Cannondale_E-Series_Men_s_Alfine_8-8650.aspx

GöRAN CRAFTE 2013-03-06        #22044
Jag vore intresserad av en elcykel med två seriekopplade 18-voltsbatterier. Då kunde man kanske också använda dem för att driva bärbara datorer, vilket jag tycker vore ett stort plus. Ett 36-voltsbatteri är svårare att vid behov driva en bärbar dator med.

Och så skulle jag vilja att det gick att ansluta en hopvikbar solcellspanel för laddning. De brukar vara på 18 volt eftersom de är avsedda för bärbara datorer.

Jag förmodar att något sådant här inte existerar än, men det vore troligen ganska enkelt att åstadkomma.

JOHAN ÖSTANENG 2013-03-06        #22045
Hej,
riktigt att det saknas priser på min hemsida. Uppdaterar succesivt hemsidan. Jag kommer att kunna erbjuda elcyklar med Boschsystemet under 20.000kr!

Johan
Elcykelbutiken i Göteborg

JOHAN ERLANDSSON 2013-03-07        #22047

Här blir det lite mer gratisreklam för Elcykelbutiken och deras Bosch-cyklar. Jag fick testa och det funkade precis så bra som jag hade föreställt mig av en dyrare vevaxelmonterad elassist med kraftsensor. Eller kanske ännu bättre, för jag trodde att den skulle väsnas mer.

Johan från Elcykelbutiken testade Velove quad prototyp 1 med Sunstar iBike vevaxelmonterad elassist med kraftsensor. Funkar fint den med, men väsnas lite mer.

JOHAN ERLANDSSON 2013-03-07        #22048

Bosch elassist i specialram

ERIK SANDBLOM 2013-03-07        #22053
HP Velotechnik och Riese und Müller (Birdy) är två andra tyska tillverkare som säljer elcyklar. Riese und Müller erbjuder sin lastcykel Load med elmotor från Bosch. HP Velotechnik har en trejuling med fjädring som ska gå 45 km/h. Alltså en moped. Som jag förstår är Jary i Växjö återförsäljare av både HP Velotechnik och Riese und Müller.

Varför tar du inte med dessa i din lista Johan, har de inte kommit ut i handeln ännu?

New for 2013: Scorpion fs 26 S-Pedelec – Fast electric trike up to 45 km/h with comfortable chassis technology from the automotive sector

Load. Riese und Müller

ERIK SANDBLOM 2013-03-07        #22054

Ingen elmotor för Emily Finch. Foto © Jonathan Maus/BikePortland.org

Lådcykel med elmotor låter självklart. Att de etablerade lådcykelföretagen inte verkar vilja ta i elmotorer skulle kunna bero på att kunderna ser lådcyklar som en del i ett enklare liv. Kan också bero på att de avvaktar tills marknaden stabiliserar sig.

With six kids and no car, this mom does it all by bike. BikePortland

MAGNUS BILLBERGER 2013-03-07        #22055
Erik: Angående HP Velotechniks S-Pedelec så tror jag att det finns formalia att klara av innan typgodkännandet är giltigt i Sverige. Senast jag rotade i detta så konstaterade jag en hel massa trassligheter i de svenska reglerna. Jag är inte uppdaterad på hur det ligger till idag, men jag vill minnas att det var väldigt fyrkantigt att få registrera en S-Pedelec. Jag gav snabbt upp mina egna ambitioner att få till ett godkännande på min trike som förmodligen i allt väsentligt skulle ha kunnat haft precis de prestanda som Scorpion fs 26 S-Pedelec.

JOHAN ERLANDSSON 2013-03-07        #22056
Erik, jag har framförallt tagit med sådant i listan som det finns information om på svenska återförsäljares hemsidor, inklusive pris. 

LARS BRINCK 2013-03-08        #22059
Hej,
Har cyklat Cargobikes största med elassist i ett halvår fram och tillbaka till dagis mm och det fungerar bra. Något jag verkligen skulle vilja ha dock (som Kjell på ZET har lånat ut till mig men inte hunnit testa) är separat gashandtag. Att bara ha pedalassist på tung cykel med tung last är kämpigt. Vända och starta i uppförsbacke mm. Cykeln är inte superkvalitet men billig :)

Har även beställt elhjul med frihjul (geared hubwheel) från Hightech bikes i californinen och fått bra support och ett helt underbart hjul att cykla med. När elen tar slut eller jag rullar i nerförsbacke finns inget motstånd. Grymt! 

JOHAN ERLANDSSON 2013-03-12        #22080
Ja, nackdelen med den billigare och driftsäkrare rörelsesensorn är att den inte ger hjälp att komma igång. Gashandtag löser problemet (fast är kanske inte 100 % laglig). Har du kraftsensor får du hjälp från start, finns ofta i de dyrare vevaxelmonterade systement samt även Bionx navmotor tror jag.

Hmm, är det inte frihjul i Cargobikes motor? Vad är det för märke på den?

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3228 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik