|
Mat övrigt Klimatfrågan Framtidens mataffär hjälper sina kunder att ta bättre beslut
Food Planner hjälper dig att handla klimatsmart Vi vet alla att våra vardagsval påverkar miljön. Målet om att nå en mer hållbar utveckling innebär att vi som konsumenter måste ändra vårt vardagsbeteende, speciellt när det gäller vad vi äter eftersom mat står för en så pass stor del av våra miljöproblem. Detta är anledningen till att vi skapade Food Planner, en tjänst som hjälper oss att ta bättre matbeslut.
Det finns sedan tidigare projekt med syftet att hjälpa konsumenter att välja mer hållbart, men något som har saknats är lösningar som kan fungera på en marknad. Därför har vi ställt oss frågan om vad som krävs för att livsmedelsbranschen ska vilja ställa upp givet att man ska hjälpa konsumenter att ta bättre vardagsbeslut? Svaret som framkom är att vi måste göra det enkelt för konsumenten och samtidigt skapa mervärden. Vi har under projektets gång insett att vi inte ensidigt kan fokusera på hållbarhet; för de flesta är hälsan och privatekonomin minst lika viktigt. Dessutom vill vi bli inspirerade och äta den mat vi tycker om. Så hur kan vi motivera människor att ändra sina vanor?
I samarbete med användare och livsmedelsindustrin arbetade vi oss igenom en lång insiktsprocess där vi identifierade en mängd olika möjligheter. Idén som växte fram var enkel: att göra det roligt att handla hållbart. Man komponerar en god veckomeny, får smart återkoppling så att valen stämmer överens med våra uppsatta mål och får en underhållande upplevelse under tiden. Det är lätt att ge människor dåligt samvete när många val har stor miljöpåverkan och därför har vi valt att se på hållbarhet precis som på hälsa: man kan äta något onyttigt då och då så länge som helheten är hälsosam. Därför ger tjänsten grönt ljus för klimatintensiva val så länge som man kompenserar andra dagar.
Projektledare på Interactive Institute Logga in för att svara |
Hemleverans av mat (1) Matlagningskurser (1) Vegetarisk catering (2) Växtskydd (1)
|