|
Cykel Kultur & media Taking the Lane - en zine om kvinnor och cykling
Politik och cykling i fickformat Amerikanska cykelaktivisten Elly Blue ger ut en serie uppsatser under namnet Taking the Lane. Bara namnet rymmer en intressant cykeldiskussion som vi knappt ens för i Sverige. Innehållet i uppsatserna handlar om cykling ur ett kvinnligt perspektiv. I USA cyklar män dubbelt så mycket som kvinnor och det kan vara svårt att hitta en cykelaffär som inte handlar om sport och kroppsideal. Uppsatserna ges ut i så kallade zines (kort för magazine) och hittils har det blivit sex stycken zines plus en om ekonomi. Den om ekonomi heter Bikenomics och handlar bland annat om hur ökad cykling stärker den lokala ekonomin och gör trafiken säkrare. Texterna är eftertänksamma och handlar om vad olika kvinnor upplever i cykelvärlden. Det händer att jag rynkar på näsan, för det här med könsroller går åt båda hållen. Samtidigt är uppsatserna väldigt intressanta, ungefär som att lyssna på ett privat samtal. Formatet med en zine ger utrymme för människor att tala till punkt och utveckla sina tankar på ett enkelt sätt. Jag tycker Elly Blue lyckas mycket bra med att dra nytta av formatets fördelar. Och namnet då. Taking the lane kallas det när man cyklar mitt i körfältet. Cyklister har en tendens att hålla till höger (i Sverige är det till och med lag på det) vilket gör att man inte syns lika bra. Det uppmuntrar också bilister att tränga sig förbi när det egentligen inte finns plats. Ett bra namn på en zine som handlar om att ta den plats man behöver. Elly har även en blogg under namnet Taking the Lane. Zinesen finns att beställa på bloggen under rubriken Shop. Du kan också följa Elly på twitter.com/ellyblue Fotnot: Taking the lane, ibland även kallat vehicular cycling, är ett körsätt som ibland förs fram av de som inte vill se cykelbanor eller andra cykelspecifika trafiklösningar. Elly Blue delar inte den synen utan anser att vägnätet måste anpassas fysiskt till cyklisters behov. Taking the Lane Bicycling, economics, feminism, and other cultural commentary. Bicycling's gender gap: It's the economy, stupid - Grist A recent paper looked at cycling demographic trends and found that, on average, nearly all the new riders on U.S. roads in the past 20 years have been men between the ages of 25 and 64. en.wikipedia.org/wiki/Vehicular_cycling#Lane_control On tour: From the most fit to the least fearful… - Taking the Lane Apparently the vehicularist contingent, the fierce advocates who believe that individuals’ riding skills are more important than infrastructure and traffic speed when it comes to bicycling transportation policy, is strong in this region — from Tulsa to Houston, we’ve been hearing tales of how these dedicated folks have set the tone for years, to the detriment of progress for bicycling in these cities. Trafikförordningen 3 kap 7 § Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Magasin (3) Böcker (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2)
|