Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel    Kultur & media   

Taking the Lane - en zine om kvinnor och cykling

ERIK SANDBLOM 2012-05-08        #20629

Politik och cykling i fickformat

Amerikanska cykelaktivisten Elly Blue ger ut en serie uppsatser under namnet Taking the Lane. Bara namnet rymmer en intressant cykeldiskussion som vi knappt ens för i Sverige. Innehållet i uppsatserna handlar om cykling ur ett kvinnligt perspektiv. I USA cyklar män dubbelt så mycket som kvinnor och det kan vara svårt att hitta en cykelaffär som inte handlar om sport och kroppsideal.

Uppsatserna ges ut i så kallade zines (kort för magazine) och hittils har det blivit sex stycken zines plus en om ekonomi. Den om ekonomi heter Bikenomics och handlar bland annat om hur ökad cykling stärker den lokala ekonomin och gör trafiken säkrare.

Texterna är eftertänksamma och handlar om vad olika kvinnor upplever i cykelvärlden. Det händer att jag rynkar på näsan, för det här med könsroller går åt båda hållen. Samtidigt är uppsatserna väldigt intressanta, ungefär som att lyssna på ett privat samtal. Formatet med en zine ger utrymme för människor att tala till punkt och utveckla sina tankar på ett enkelt sätt. Jag tycker Elly Blue lyckas mycket bra med att dra nytta av formatets fördelar.

Och namnet då. Taking the lane kallas det när man cyklar mitt i körfältet. Cyklister har en tendens att hålla till höger (i Sverige är det till och med lag på det) vilket gör att man inte syns lika bra. Det uppmuntrar också bilister att tränga sig förbi när det egentligen inte finns plats. Ett bra namn på en zine som handlar om att ta den plats man behöver.

Elly har även en blogg under namnet Taking the Lane. Zinesen finns att beställa på bloggen under rubriken Shop. Du kan också följa Elly på twitter.com/ellyblue  

Fotnot: Taking the lane, ibland även kallat vehicular cycling, är ett körsätt som ibland förs fram av de som inte vill se cykelbanor eller andra cykelspecifika trafiklösningar. Elly Blue delar inte den synen utan anser att vägnätet måste anpassas fysiskt till cyklisters behov.

Taking the Lane
Bicycling, economics, feminism, and other cultural commentary.

Bicycling's gender gap: It's the economy, stupid - Grist
A recent paper looked at cycling demographic trends and found that, on average, nearly all the new riders on U.S. roads in the past 20 years have been men between the ages of 25 and 64.

en.wikipedia.org/wiki/Vehicular_cycling#Lane_control

On tour: From the most fit to the least fearful… - Taking the Lane

Apparently the vehicularist contingent, the fierce advocates who believe that individuals’ riding skills are more important than infrastructure and traffic speed when it comes to bicycling transportation policy, is strong in this region — from Tulsa to Houston, we’ve been hearing tales of how these dedicated folks have set the tone for years, to the detriment of progress for bicycling in these cities.

Trafikförordningen 3 kap 7 §
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.



Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Magasin (3)
Böcker (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3502 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik