|
Bil BilDelaren -ett koncept för friflytande bilpooler
![]() En lösning på trafik- och miljöproblemen som ofta nämns är korttidsuthyrning genom bilpooler i kombination med elbilar. Elbilars höga investeringskostnad men jämförelsevis låga driftskostnader gör att koncept med hög utnyttjandegrad som bilpooler kan bli intressanta marknader redan idag. I stadsmiljö överväger också fördelar som tyst gång och inga avgasutsläpp över nackdelar som begränsad räckvidd. Den vanliga principen för bilpooler är att användaren bokar en bil för en viss tid och på en viss station och lämnar sedan tillbaka den, ofta ska detta ske till samma station. Friflytande bilpooler innebär däremot att bilarna inte behöver hämtas eller lämnas på stationer utan var som helst inom ett givet område. Man behöver inte heller lämna tillbaka bilen där man hämtade den, på samma sätt som många cykelpooler som till exempel Styr och Ställ i Göteborg. Användarna betalar per minut för den tid man använder bilen, parkering och laddning etc. ingår. Marknadsledaren är Daimlers Car2Go som opererar Smart Fourtwo-bilar i 16 städer varav 3 med elbilar, och siktar på att vara etablerade i 20 städer under 2012. Man har över 100 000 registrerade användare och hävdar att det i snitt hyrs en Car2Go-bil var åttonde sekund. Även BMW har ett liknande koncept, kallat DriveNow, än så länge bara i 3 tyska städer. Konceptet skapar en ny flexibilitet för användaren men kan också ge problem med att bilarna ansamlas. Man kan ju inte enkelt på samma sätt som med cyklar transportera dem på ett flak för omdistribution utan man får vid behov flytta dem för egen maskin. Car2Go hävdar att detta inte är ett större problem eftersom man ändå måste ta in bilarna för städning, tvätt och underhåll. Det finns också studier om s.k. dynamisk prissättning vilket innebär att användarna får sänkt kostnad om de väljer att ställa bilen i ett område med underskott av bilar för att därmed minska personalkostnaderna för bilpoolen. Viktoriainstitutet har studerat hur ett friflytande bilpoolskoncept (BilDelaren) skulle kunna anpassas till svensk stadsmiljö. Kalkyler indikerar möjliga vinster för både elbilspoolverksamheten som för privat- och företagsanvändare, men behöver verifieras för att se om affärskonceptet håller i verkligheten. Det tänkta konceptet beskrivs i en film:
Jag tycker alltid man ska passa sig för att använda ordet miljövänlig (förekommer flera gånger i filmen) när det gäller produkter och tjänster eftersom det är väldigt sällan som de har en positiv inverkan på miljön, det är oftast bara lite mindre ont. När det gäller elbilar är det bra att tänka på dessa saker innan man använder ordet miljövänlig: -Att producera en elbil orsakar ca. 6 ton växthusgaser -Elbilen drar minst 2 kWh/mil -Elmixen i EU ligger på 400 gram CO2/kWh och lägg till kärnkraftsproblematiken på det -Vägar orsakar mycket stora mängder växthusgasutsläpp när de anläggs och underhålls -Breda, vältrafikerade vägar orsakar kraftiga barriäreffekter i naturen och ibland måste höga naturvärden stryka på foten när vägar anläggs Dessutom: -Bilen tar mycket plats i staden, orsakar buller (även elbilar har vägljud i 50 knyck) och partiklar och bidrar till en befolkning som får för lite motion -Bilar, i synnerhet med dagens hastighetsbegränsningar, leder till otrivsamma städer där gående och cyklister störs och hindras av biltrafiken Första reaktionen är att detta är en mycket bra idé eftersom det har potential att minska bilägandet och förhoppningsvis också bilresandet när en större del av kostnaden blir rörlig. Men vad händer om det blir ett väldigt bra och billigt system och inga restriktioner läggs på bilpooler? Blir det lika mycket bilåkande som innan då? Det är ju så smidigt att bara ta en bil i närheten om man ska någonstans? Om jag ser till mig själv (äger inte bil) så skulle jag nog åka mer bil än idag om detta system fanns.
Johan, du har nog rätt i att de som inte har egen bil kör mer bil när de går med i en bilpool. Men bilpooler kan nog minska miljöpåverkan totalt sett genom det lockar fler att inte skaffa bil. Om man slutar med parkeringsnormer blir det så småningom inte så lockande att köra bil inne i städerna, oavsett det är en bilpoolsbil eller en egen bil. Logga in för att svara |
Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Konverteringskit elcykel (3) Cyklar (6) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Trikar (16) Elcyklar (49) Lastcyklar (4)
|