Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

BilDelaren -ett koncept för friflytande bilpooler

JOHAN WEDLIN 2012-06-18        #20867

En lösning på trafik- och miljöproblemen som ofta nämns är korttidsuthyrning genom bilpooler i kombination med elbilar. Elbilars höga investeringskostnad men jämförelsevis låga driftskostnader gör att koncept med hög utnyttjandegrad som bilpooler kan bli intressanta marknader redan idag. I stadsmiljö överväger också fördelar som tyst gång och inga avgasutsläpp över nackdelar som begränsad räckvidd.

Den vanliga principen för bilpooler är att användaren bokar en bil för en viss tid och på en viss station och lämnar sedan tillbaka den, ofta ska detta ske till samma station.

Friflytande bilpooler innebär däremot att bilarna inte behöver hämtas eller lämnas på stationer utan var som helst inom ett givet område. Man behöver inte heller lämna tillbaka bilen där man hämtade den, på samma sätt som många cykelpooler som till exempel Styr och Ställ i Göteborg. Användarna betalar per minut för den tid man använder bilen, parkering och laddning etc. ingår.

Marknadsledaren är Daimlers Car2Go som opererar Smart Fourtwo-bilar i 16 städer varav 3 med elbilar, och siktar på att vara etablerade i 20 städer under 2012. Man har över 100 000 registrerade användare och hävdar att det i snitt hyrs en Car2Go-bil var åttonde sekund. Även BMW har ett liknande koncept, kallat DriveNow, än så länge bara i 3 tyska städer.

Konceptet skapar en ny flexibilitet för användaren men kan också ge problem med att bilarna ansamlas. Man kan ju inte enkelt på samma sätt som med cyklar transportera dem på ett flak för omdistribution utan man får vid behov flytta dem för egen maskin. Car2Go hävdar att detta inte är ett större problem eftersom man ändå måste ta in bilarna för städning, tvätt och underhåll. Det finns också studier om s.k. dynamisk prissättning vilket innebär att användarna får sänkt kostnad om de väljer att ställa bilen i ett område med underskott av bilar för att därmed minska personalkostnaderna för bilpoolen.

Viktoriainstitutet har studerat hur ett friflytande bilpoolskoncept (BilDelaren) skulle kunna anpassas till svensk stadsmiljö. Kalkyler indikerar möjliga vinster för både elbilspoolverksamheten som för privat- och företagsanvändare, men behöver verifieras för att se om affärskonceptet håller i verkligheten.

Det tänkta konceptet beskrivs i en film:




JOHAN ERLANDSSON 2012-06-18        #20869
Jag tycker alltid man ska passa sig för att använda ordet miljövänlig (förekommer flera gånger i filmen) när det gäller produkter och tjänster eftersom det är väldigt sällan som de har en positiv inverkan på miljön, det är oftast bara lite mindre ont. När det gäller elbilar är det bra att tänka på dessa saker innan man använder ordet miljövänlig:

-Att producera en elbil orsakar ca. 6 ton växthusgaser
-Elbilen drar minst 2 kWh/mil
-Elmixen i EU ligger på 400 gram CO2/kWh och lägg till kärnkraftsproblematiken på det
-Vägar orsakar mycket stora mängder växthusgasutsläpp när de anläggs och underhålls
-Breda, vältrafikerade vägar orsakar kraftiga barriäreffekter i naturen och ibland måste höga naturvärden stryka på foten när vägar anläggs

Dessutom:
-Bilen tar mycket plats i staden, orsakar buller (även elbilar har vägljud i 50 knyck) och partiklar och bidrar till en befolkning som får för lite motion
-Bilar, i synnerhet med dagens hastighetsbegränsningar, leder till otrivsamma städer där gående och cyklister störs och hindras av biltrafiken

Första reaktionen är att detta är en mycket bra idé eftersom det har potential att minska bilägandet och förhoppningsvis också bilresandet när en större del av kostnaden blir rörlig. Men vad händer om det blir ett väldigt bra och billigt system och inga restriktioner läggs på bilpooler? Blir det lika mycket bilåkande som innan då? Det är ju så smidigt att bara ta en bil i närheten om man ska någonstans? Om jag ser till mig själv (äger inte bil) så skulle jag nog åka mer bil än idag om detta system fanns.

ERIK SANDBLOM 2012-06-20        #20876
Johan, du har nog rätt i att de som inte har egen bil kör mer bil när de går med i en bilpool. Men bilpooler kan nog minska miljöpåverkan totalt sett genom det lockar fler att inte skaffa bil. Om man slutar med parkeringsnormer blir det så småningom inte så lockande att köra bil inne i städerna, oavsett det är en bilpoolsbil eller en egen bil.

Logga in för att svara


Produkter

Cyklar (6)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Lastcyklar (4)
Elmotorcyklar (1)
Trikar (16)
Konverteringskit elcykel (3)
Elcyklar (49)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3159 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik