|
Cykel Godstransporter Cykellogistik testas nu på allvar
Pressmeddelande från MoveByBike: Redan från starten finns ett samarbete med Gröna Flyttlådan från Stockholm som nu etablerar sig i Malmö. Gröna Flytlådan hyr ut miljövänliga flyttlådor till både företag och privatpersoner. MoveByBike levererar dessa lådor til kunden och hämtar tillbaka dem efter hyrperiodens slut. Naturligtvis tar MoveByBike gärna på sig även transporten av de packade lådorna. Detta samarbete kan hjälpa båda företagen till en bättre start i staden. MoveByBikes målsättning är att inom ett par år vara ett väletablerat transportalternativ och ett självklart inslag på gatorna i Malmö. Kunderna kan vara allt från privatpersoner som vill ha hjälp med en bohagsflytt eller en transport av någonting skrymmande till företag som vill ha en miljövänlig och snabb distribution av varor. MoveByBike är ett åkeri som erbjuder miljövänliga, billiga och citysmarta transporter med cykel och vagn inom framförallt Malmö. Kapaciteten är upp till 300kg/3m³ per lass. http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/movebybike/pressrelease/view/movebybike-transporterar-paa-nytt-saett-i-malmoe-775263
Upp till 300 kg och 3 kubikmeter per lass! Volymen är imponerande och vikten mer än så. Cyklade själv hem från affärn igår med en toppfylld ryggsäck på nästan 30 kg och då var det tungt att ta sig upp för backarna. Vid full last lär det bli svårt att ens få upp styrfart i uppförsbackarna och med så mycket vikt på ett cykelekipage så hoppas man att även kärran har bra bromsar.
Alla får plats! Jag såg den på SPEZI, men trodde det var ett specialbygge. Men, se där hade jag fel. Trimobil finns att beställa i en mängd olika konfigurationer redan idag.
@Magnus Billberger
EPOMM (European Platform on Mobility Management) uppmärksammar cykellogistik: Dear reader, around 60% of all trips in urban areas are related to the transport of goods (this astonishing number ranges from transports in large commercial lorries to simply transporting daily supplies home). By shifting goods under 500 kilograms to bicycles, cycle logistics will succeed in improving the quality of living in our cities considerably. The term cycle logistics can refer to professional logistics like delivery services, waste collection or small trade services. This usually involves the use of cargo bicycles (2, 3 or 4-wheelers) and bicycle trailers. But at the same time it also refers to private logistics – where regular bicycles, well equipped with baskets, panniers, trailers, etc. are used to transport shopping or leisure equipment. Within the European project CycleLogistics, all these areas of logistics by bike are addressed to make the advantages known throughout Europe. Looking at the potential for cycle logistics, it is evident that this approach is much more than a niche activity. 42% of all motorized trips in urban areas could be shifted to logistics by bicycle (this corresponds to 25% of all trips). Learn more about the topic of cycle logistics in this e-update. A detailed description about the potential can be found here. At the upcoming ECOMM2013, there will be a special session on the “MM approach for freight and deliveries”.
I Sverige gäller detta lagrum för cykellogistik vad jag förstår: Cyklande eller mopedförare får inte transportera gods som är så tungt eller stort att cykeln eller mopeden inte kan manövreras säkert eller så att annan trafik hindras. Trafikförordning (1998:1276) 6 kap. 4 § http://www.notisum.se/rnp/sls/ Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1)
|