Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel    Godstransporter   

Cykellogistik testas nu på allvar

EJ LäNGRE MEDLEM 2012-07-03        #20900

Pressmeddelande från MoveByBike:

Med 5 km radie från Malmös stadskärna når man i stort sett hela staden och en stor del av de transporter som görs handlar om gods som utan problem kan köras med cykel istället för last- och budbilar. MoveByBike erbjuder transporter med cykeldragen trailer som lastar både stora vikter och stora volymer. På en vagn kan man lasta upp till 300 kg eller 3m³. Vagnarna är specialbyggda i USA och cyklarna är utrustade med många växlar och mycket bra bromsar.

Redan från starten finns ett samarbete med Gröna Flyttlådan från Stockholm som nu etablerar sig i Malmö. Gröna Flytlådan hyr ut miljövänliga flyttlådor till både företag och privatpersoner. MoveByBike levererar dessa lådor til kunden och hämtar tillbaka dem efter hyrperiodens slut. Naturligtvis tar MoveByBike gärna på sig även transporten av de packade lådorna. Detta samarbete kan hjälpa båda företagen till en bättre start i staden.

MoveByBikes målsättning är att inom ett par år vara ett väletablerat transportalternativ och ett självklart inslag på gatorna i Malmö. Kunderna kan vara allt från privatpersoner som vill ha hjälp med en bohagsflytt eller en transport av någonting skrymmande till företag som vill ha en miljövänlig och snabb distribution av varor.

MoveByBike är ett åkeri som erbjuder miljövänliga, billiga och citysmarta transporter med cykel och vagn inom framförallt Malmö. Kapaciteten är upp till 300kg/3m³ per lass.


http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/movebybike/pressrelease/view/movebybike-transporterar-paa-nytt-saett-i-malmoe-775263



MAGNUS BILLBERGER 2012-07-03        #20922
Upp till 300 kg och 3 kubikmeter per lass! Volymen är imponerande och vikten mer än så. Cyklade själv hem från affärn igår med en toppfylld ryggsäck på nästan 30 kg och då var det tungt att ta sig upp för backarna.

Vid full last lär det bli svårt att ens få upp styrfart i uppförsbackarna och med så mycket vikt på ett cykelekipage så hoppas man att även kärran har bra bromsar.

MAGNUS BILLBERGER 2012-07-04        #20925

Alla får plats!

Jag såg den på SPEZI, men trodde det var ett specialbygge. Men, se där hade jag fel. Trimobil finns att beställa i en mängd olika konfigurationer redan idag.


JOHAN WEDIN 2012-07-05        #20935

@Magnus Billberger
Visserligen kan inte Malmö skryta med särskilt många backar men dom som finns har vi testat med full last. Det krävs lågt växlade cyklar och ett visst mått av envishet men annars är det inte några problem att ta sig upp. Vagnarna är inte bromsade men cyklarna har den bästa bromsförmågan vi kunde hitta. Konceptet är väl beprövat i USA och Kanada och då i mer kuperade städer än Malmö. Kom gärna förbi så ska du få testa!


JOHAN ERLANDSSON 2012-12-18        #21646
EPOMM (European Platform on Mobility Management) uppmärksammar cykellogistik:

Dear reader,
around 60% of all trips in urban areas are related to the transport of goods (this astonishing number ranges from transports in large commercial lorries to simply transporting daily supplies home). By shifting goods under 500 kilograms to bicycles, cycle logistics will succeed in improving the quality of living in our cities considerably. 

The term cycle logistics can refer to professional logistics like delivery services, waste collection or small trade services. This usually involves the use of cargo bicycles (2, 3 or 4-wheelers) and bicycle trailers. But at the same time it also refers to private logistics – where regular bicycles, well equipped with baskets, panniers, trailers, etc. are used to transport shopping or leisure equipment. 

Within the European project CycleLogistics, all these areas of logistics by bike are addressed to make the advantages known throughout Europe. Looking at the potential for cycle logistics, it is evident that this approach is much more than a niche activity. 42% of all motorized trips in urban areas could be shifted to logistics by bicycle (this corresponds to 25% of all trips). Learn more about the topic of cycle logistics in this e-update. A detailed description about the potential can be found here.

At the upcoming ECOMM2013, there will be a special session on the “MM approach for freight and deliveries”.

JOHAN ERLANDSSON 2012-12-18        #21648
I Sverige gäller detta lagrum för cykellogistik vad jag förstår:

Cyklande eller mopedförare får inte transportera gods som är så tungt eller stort att cykeln eller mopeden inte kan manövreras säkert eller så att annan trafik hindras.

Trafikförordning (1998:1276)
6 kap. 4 §
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3481 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik