|
Cykel Godstransporter Load -en Bullittdödare?
Danska "Bullitt" har på kort tid blivit en populär lastcykel som verkar leva upp till epitetet "World's fastest cargo bike". Men nu kanske de får en värdig motståndare i tyska Riese & Müllers "Load". Med fjädring både fram och bak, fin elassist från Bosch och dessutom en delbar ram är detta en rejäl nyhet inom kategorin snabba tvåhjuliga lastcyklar. Finns att köpa från 2013, inget pris är ännu angivet. http://en.r-m.de/bike/load-hybrid-light/ "Allt annat är leksaker"
Priset anges, om man klickar runt lite, till mellan 4700-4900 Euro beroende på modell. Jag hade nog köpt mig en Bullit för 1900 Euro och tryckt på en elektisk motor.
http://www.larryvsharry.com/english/Bullitt.html http://rm-konfigurator.velocom.de/rm-configurator/step-1.html?cid=1
OJ! Det var rätt saftigt. Men fina elassistsystem är väldigt dyra. Om man väljer till Bionx elassist till Niholan så kostar det ca 17 000 kr, dvs lika mycket som cykeln. Och så är det fjädringen då som man väl får betala en slant för. En nackdel som Jon Jogensjö identifierade med Load är att lastutrymmet har höga sidor. Det gör det svårare att ta breda laster.
Behöver man fjädring på en så lång cykel? Jag har inte så mycket erfarenhet men jag kan tänka mig dels nej, för att hjulbasen är så lång att cykeln går jämnt ändå. Och man är inte så snabb på en lastcykel. Fördelen är kanske när man har skrymmande last som skumpar runt? Det kan vara ett himla schå med att lastsäkra skrymmande saker på en cykel, och mindre gupp som vanligen inte är något problem kan få lasten att skifta, även om jag spänner remmarna hårt. Översta lådan på bilden kanske sitter lugnare med fjädring på cykeln. Skulle vara intressant att se hur mycket det skiljer i praktiken. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5)
|