Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.
Gästartikel från cykeldemonstrationen

Cykel   

Cykeldemonstrationen växer

KENT ÖSTERBERG 2012-10-01        #21289

Foto: Kent Österberg

Vi har åter en växande miljörörelse, det kände jag när vi demonstrerade 100 000 människor nere i Köpenhamn 2009, under klimatkonferensen. Kan det vara dags att återuppta cykeldemonstrationerna? tänkte jag och det kunde det. Det kan bli lika stort som det var när vi organiserade cykeldemonstrationer på 70- och 80-talet, var tanken. Vi blev en arbetsgrupp, våren 2010, som började planera.

Vi lyckades förena hela Göteborgs miljörörelse: Afrikagrupperna, GBG Bamboobikes, Cykelfrämjandet, Cykelköket, Fältbiologerna, Färnebo Folkhögskola, Gemensam Välfärd, Grön Ungdom, Gröna Studenter, Klimataktion, Latinamerikagrupperna, Miljöförbundet, Jordens Vänner, Miljöpartiet, Naturskyddsföreningen, Odlingskooperativet Tillsammans, Omställning Göteborg, Socialistiska Partiet, Studiefrämjandet och Vänsterpartiet.

22 september är den internationella bilfria dagen, när städer över hela världen stänger av sina centrala delar, för att visa på bättre sätt för invånarna att resa.

Nu har vi för tredje året i rad haft en klimatdemonstration på cykel och det blir bara större och bättre. Det hela utvecklats till folkfest, även om syftet är seriöst.


Foto: Kent Österberg

Vår nya stadsarkitekt Björn Siesjö talade i Bältesspännarparken. Han var med oss och cykeldemonstrerade redan för 30 år sedan. ”Problemet med bilen, är inte främst att den förstör luften och bullrar. Elbilar hade ju varit bra då. Problemet är att den tar så mycket plats att vi inte kan bygga stad” sa Björn.

”På en parkeringsplats på Heden kan man bygga en lägenhet, om man bygger i några våningar.”

Han berättade att man från byggnadsnämnden har ett uppdrag som heter Dag Hammarskjöld Boulevard:

”Vi har nu Dag Hammarskjöldsleden, där man brakar i 90 kilometer i timman rakt in emot Linnéplatsen. Där kan vi bygga en stadsdel, stor som Lidköping, på vägen från Järnbrott till Linnéplatsen. Så mycket plats tar den leden”

”Vi har inte längre ett socialt byggande i Sverige. Däremot har vi ett socialt parkeringsbyggande. Vi bygger parkeringsplatser under husen, som betalas av de boende. Det kostar 800 000 kronor att bygga en sådan parkeringsplats. De som bor i dessa hus, men inte har egen bil, betalar för andras parkering.”

Våra paroller i år var att GÖTEBORG MÅSTE TA SITT KLIMATANSVAR Klimatfrågan är global, men det är på varje plats på jorden som man behöver fatta politiska beslut som förändrar till ett hållbart samhälle.

BYGG UT KOLLEKTIVTRAFIKEN – INTE BILISMEN Vi säger att alla medel som trängselavgifterna ger skall gå till en utbyggd kollektivtrafik.

BILBEFRIA CENTRUM Ett krav som vänsterpartiet motionerade för 1995, som behandlades 2003 och nästan höll på att bli verklighet. Nu är det dags igen.

STADSPLANERING FÖR MINSKAT TRANSPORTBEHOV Man skall inte behöva ägna dagarna åt att resa kors och tvärs över stan. Flera av stadens funktioner kan decentraliseras ut i stadsdelarna.

Björn Siesjö:

”Vi har byggt en stad där man svischar mellan stadsdelar, bostadsområden och arbetsplatser. Problemet med det är bara att det förbrukas väldiga mängder energi och kostar väldiga resurser, både att bygga och underhålla för detta,

”Vi måste låta bilen betala för sin närvaro i staden. Det finns många heliga kor. Det är många som säger att vi måste kunna köra gratis, i full fart genom staden, i våra bilar. Det är viktigt för dom, men det är viktigt för staden att dom inte får det” sa Björn

LÅT OSS RESA HÅLLBART är en formulering som riktar sej emot politikerna, att fatta sådana beslut att det blir lättare att avstå från bilkörning.

Nästa år, söndagen den 22 september, blir det dags igen och då har Jonas Sjöstedt lovat att cykla med oss, kanske även Miljöpartiets språkrör.




KENT ÖSTERBERG 2012-10-01        #21291

Foto: Kent Österberg

KENT ÖSTERBERG 2012-10-01        #21292

Foto: Kent Österberg

KENT ÖSTERBERG 2012-10-01        #21293

Foto: Kent Österberg

KENT ÖSTERBERG 2012-10-01        #21294

Foto: Kent Österberg

KENT ÖSTERBERG 2012-10-01        #21295

Foto: Kent Österberg

KENT ÖSTERBERG 2012-10-01        #21296

Foto: Lars Wallgren

KENT ÖSTERBERG 2012-10-01        #21297

Foto: Lars Wallgren

KENT ÖSTERBERG 2012-10-01        #21298

Foto: Lars Wallgren

KENT ÖSTERBERG 2012-10-01        #21299

Foto: Lars Wallgren

KENT ÖSTERBERG 2012-10-01        #21300

Foto: Lars Wallgren

KENT ÖSTERBERG 2012-10-01        #21301

Foto: Lars Wallgren

KENT ÖSTERBERG 2012-10-01        #21302

Foto: Lars Wallgren

KENT ÖSTERBERG 2012-10-01        #21303

Foto: Kent Österberg

KENT ÖSTERBERG 2012-10-01        #21304

Foto: Kent Österberg

JOHANNES WESTLUND 2012-10-01        #21305
Jag undrar varför miljöfrågorna alltid tycks hamna på vänsterkanten? Miljöfrågorna borde inte ha den höger/vänster-kopplingen. Ändå återupprepar sig historien gång efter gång. Det är i regel vänsterpartiet och kanske några likartade partier ute på vänsterkanten som hänger på tillsammans med mer eller mindre anarkistiska hippie-rörelser. Kanske hänger MP på, men MP bedriver också vänsterpolitik till stora delar. Jag känner mig inte riktigt hemma i det sällskapet, som mera liberalt orienterad.

Jag är angelägen om miljön, jag vill ha ett miljövänligare samhälle, jag cyklar. Men jag ställer inte upp på idiotförslag om att döda tillväxt (det kommer bara sluta i samhällskriser som netto är mer miljöskadliga), tvinga människor via osunda och orättfärdiga skatter eller subventionera alternativ som inte kan stå på egna ben. Jag vill se alternativ som på ett ekonomiskt försvarbart sätt gör miljö- och klimatsmarta val attraktiva. Jag vill se stadsplanering som minskar energianvändning.

Jag tycker det är tråkigt att partier längre till höger på skalan än vänsterpartiet är så svåra att få med. Det gör att miljöfrågan blir just en vänster-fråga. Det gör att miljöfrågan bara diskuteras ur ett vänsterperspektiv och får vänsterlösningar. Det exkluderar över halva spektrumet av potentiella miljövänner och -förkämpar. Miljöfrågan är inte en vänsterfråga, och det finns många lösningar som är lätta att motivera ur ett högerperspektiv. Det är otroligt tråkigt att högern inte tar i frågan ens med tång...

JOHANNES WESTLUND 2012-10-01        #21306
I övrigt verkar vår nya stadsarkitekt vara en väldigt vettig person med bra idéer och sunda värderingar. Så som hans tal refereras och så som jag uppfattar referatet av hela tillställnignen blev det väldigt politikneutralt, och det ska han och arrangörer ha en eloge för.  

ROGER FALK 2012-10-01        #21307
Jag tror inte det finns någon ekonomisk kris som kan nämnas i samma mening som klimatets kollaps. Förresten är det nog så att det hänger ihop, ekonomi, ekologi och energi. Om klimatet kollapsar och kraftigt försämrar de ekosystem som föder oss nu, då kan man lämna ordet kris och prata om katastrof istället.

ERIK SANDBLOM 2012-10-01        #21308
Johannes, jo så är det men jag tror att vänster-högerskalan är lite väl trubbig ibland. Högern älskar ju marknadslösningar och avgiftsfinansiering, men var ändå emot trängselskatt i Stockholm, ända fram tills att det blev ja i folkomröstningen.

För trafikfrågor är progressiv/konservativ kanske en bättre skala än höger/vänster. Att minska stadsbilism och satsa på högfartståg är progressivt, och att fortsätta som vanligt är konservativt.

ERIK SANDBLOM 2012-10-01        #21311

Förresten var det nyligen en lite mer glimten-i-ögat-demonstration för cykling i Göteborg nyligen, nämligen tweed ride.

Tweed riders do it in style! - Cykelsmart

ERIK SANDBLOM 2012-10-01        #21312

Synas utan reflexväst

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3212 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik