|
Till fots Cykel Bil Bilar med mörk färg oftare inblandade i olyckor
Starka strålkastare kan göra att fotgängare och cyklister blir svårare att upptäcka. Kanske borde bilister begränsa sig till de mer dämpade positionsljusen på upplysta platser? Foto © Mikael Colville Andersen/Copenhagenize Såhär års brukar man uppmana cyklister att se över sina lysen, och fotgängare att skaffa nya reflexer. Att sätta på sig en neongul reflexväst är också ett vanligt tips. Alla måste dra sitt strå till stacken, så varför inte även uppmana bilister att måla sina bilar i en ljus, mer synlig nyans? Forskare på universitetet i Melbourne har nämligen kommit fram till att svarta bilar är oftare inblandade i olyckor än vita. Den studien kom 2007 och det finns andra studier som visar samma sak. Av någon anledning har inte blivit så mycket väsen av det. Folksam brukar exempelvis prata trafiksäkerhet i media, senast med den så kallade odödlighetsjackan som ska skydda cyklister från allt farligt som kan hända. Jag är övertygad om att Folksam snart kommer gå ut med råd om att alla bilister bör klä in sina bilar i neongul reflexfolie! Kapprustning eller nedrustning? Nej allvarligt talat tror jag inte på någon kapprustning på vägarna. En del cyklister försöker dra till sig uppmärksamhet genom starka, blinkande strålkastare, för att på så vis konkurrera med bilisternas ännu starkare strålkastare och alla andra ljus som reflekteras i regnvåt asfalt. Ett bättre sätt att göra cyklister och fotgängare synliga vore kanske att trafikanterna istället dämpar sina strålkastare på platser där det finns gatubelysning. Österrike avskaffade sin lag om sk varselljus (halvljus) för bilister dagtid av denna anledning. De kraftiga varselljusen gjorde att bilister syntes bättre medan mjuka trafikanter, som inte har lika kraftiga strålkastare, syntes sämre. När jag kör bil kan bilens strålkastare hjälpa mig att upptäcka fotgängare framför mig. Men för alla som har ögonen riktade mot mina strålkastare blir det istället svårare. Se bilden ovan. Kanske borde tipset för årstiden vara att bilister saktar ner och begränsar sig till de svagare positionsljusen eller parkeringsljusen, åtminstone på upplysta gator? Ett bra tips för alla årstider är för övrigt att cykla. Cyklister lever längre! Länkar An Investigation into the Relationship Between Vehicle Colour and Crash Risk The association between vehicle colour and crash risk was strongest during daylight hours where relative crash risks were higher for the colours listed compared to white by up to around 10%. Comparison of analysis results between the two states of Australia analysed suggested that vehicle colour also has an association with crash severity with lower visibility colours having higher risks of more severe crashes. Black cars in more accidents: research - Sydney Morning Herald http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_safety A Swedish study found that pink cars are involved in the fewest and black cars are involved in the most crashes (Land transport NZ 2005). In Auckland New Zealand, a study found that there was a significantly lower rate of serious injury in silver cars; with higher rates in, brown, black, and green cars. Folksam: cykla med vadderade skydd - Cyklistbloggen Men va fan Folksam!!! - Velonavia AvD gegen Tagfahrlicht - Auto-Presse.de Der Autoclub setzt sich dafür ein, dass es Rad- und Motorradfahrern sowie den Rettungsdiensten vorbehalten bleiben soll, durch das Licht auf sich aufmerksam zu machen. Wikipedia: Tagfahrlicht. Vorschriften in den jeweiligen Staaten Nachdem die Unfallzahlen in Österreich im Jahr 2007 sehr stark angestiegen sind, wurden massive Zweifel an der Sinnhaftigkeit einer Verpflichtung zum Tagfahrlicht sowohl von manchen Experten, Politikern und Verkehrsclubs als auch von vielen Autofahrern vorgebracht und über eine Abschaffung oder Novellierung der Verordnung diskutiert. Am 11. September 2007 gaben Verkehrsminister Werner Faymann und Innenminister Günther Platter offiziell bekannt, die Lichtpflicht in Österreich so bald wie möglich gänzlich abschaffen zu wollen. Seit 1. Januar 2008 ist die Lichtpflicht für Tagfahrten wieder aufgehoben.
Nu delar vi ut 27 000 reflexer och 2 000 reflexvästar till gående och cyklister Idag startar Malmö stads synbarhetskampanj där över 27 000 reflexer och 2 000 reflexvästar kommer att delas ut till cyklister och gående. Det framgår inte om det delas ut glasögon till bilisterna.
Elin Bandmann har skrivit en bra kommentar till Malmö stads kampanj. Jag klistar in den här: Har ni någon liknande kampanj riktade till bilister eller lägger ni allt ansvar kring mörkersäkerhet på cyklisten?
Kör med hjärtat Göteborg körde en bra kampanj för något år sen, "Se mig i ögonen älskling". Man uppmuntrade fotgängare att ta ögonkontakt med bilister och bussförare. En jättebra kampanj, som appelerar till det goda. Stadstrafiken har nästan tagits över av ingenjörstänkande och paragrafrytteri, exempelvis zebralagen, så därför tycker jag det var bra att den här kampanjen istället betonade det mänskliga. En annan bra kampanj är nederländska "Kör med hjärtat" (nederländska: Rij met je hart). Bilbältet räddar dig men det finns ett annat arrangemang som skyddar andra: ditt hjärta. Drive With Your Heart - Copenhagenize
Jag blir jätteglad av att läsa detta på Cyklistbloggen idag: Är det inte bra om fotgängare har reflexväst och syns? - Cyklistbloggen
Samtidigt som exempelvis Malmö stad delar ut reflexvästar och pratar hjälm minskar andelen barn som själva går eller cyklar till skolan. Trafikverkets Mats Gummelsson säger att "föräldrars riskmedvetenhet [har] förändrats över tid och ökat". Det kanske inte är så konstigt? På åttiotalet kördes inga hjälm- och reflexvästkampanjer. Många föräldrar tycker barnens skolväg är osäker. SVT
Däcktillverkaren Michelin delar ut reflexvästar till cyklister. Reflexvästar delas ut i Stockholm. Bicycling.se
För att öka synbarheten så delar Helsingborgs stad ut reflexfolie till bilister... nähä, inte det. Cykelkampanj i samarbete med polisen Synbarhetsbudskapet förs fram med information och gåvor i form av till exempel reflexvästar och cykelbelysning.
Fd Vägverket gjorde en rapport om reflexfolie på väghållningsfordon. Ett så kallat orange/blå Battenburg-mönster sänkte hastigheten med 3 km/tim i medel, och andelen fordon som höll mer än 15 km/tim över hastighetsgräns sjönk med 90 %. Testbilarna var lackerade i vitt, vilket är den färg som statistiskt sett ger lägst risk för påkörning. Bägge testbilar hade saftblandare påslagna. Vägarbeten är farliga, men nio av tio omkomna är inte vägarbetare utan trafikanter. Förstärkt utmärkning av väghållningsfordon med s k Battenburg mönster (PDF)
Personalen på vägbyggen har varselkläder, men det räcker inte. De måste skyddas med betongblock som hindrar bilister. Men gång på gång slipper Trafikverkets entreprenörer undan viten för säkerhetsbrister.
Enligt revisorerna ökar detta inte bara risken för säkerheten utan även för korruption och brott mot upphandlingsreglerna om alla entreprenörer inte behandlas lika. Revisorerna graderar risken som ”mycket hög”.
”Behov av att upprätthålla en god relation och ett bra samarbete med entreprenören.” Det är en av de förklaringar som revisorerna har fått av projektledare som inte tagit ut vite.
Räddningstjänsten har varselkläder, blinkande lampor och reflexfolie på fordonen, men blir påkörda av bilister ändå.
Räddningstjänsten agerar efter dödsolyckor. Sveriges Radio inslag från 2016
Det här med synlighet och att bli sedd är ett mångdimensionellt problem. Synlighet är jämförelsevis enkel och påverkas genom färgval, reflexer, blinkande ljus osv. Man kan göra sig själv nästa osynlig eller omöjlig att missa. Att man inte blir sedd är mer komplext och går tillbaka till betraktaren och inte minst de förutsättningar denne är försatt i. Ett väldigt illustrerande exempel är en bilist som man lyckades få stopp på efter att hon väldigt vårdslöst och i hög fart passerat en olyckplats: "Jag har inte tid med det här, jag ska på ett viktigt möte". En väldigt stor andel av trafikanterna är så inne i sitt och anser sig så pressade av det ena eller andra att de inte "har tid" att visa hänsyn. Felen begås visserligen av individer, men jag anser att det är nu rådande samhällsordning som driver till misstag och hänsynlöshet.
Lampor på bilar i dagsljus hjälper snabbkörande bilister att upptäcka andra snabbkörande bilister. Med max 30 km/h blir lamporna inte lika viktiga, och dessutom blir det bättre för gående och cyklister. Upptäckten: Bilister kör med släckta baklysen: ”De behöver hjälp” Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1)
|