Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Cykeltransmission

JOHAN ERLANDSSON 2013-02-22        #21951

Cykelkedjan känner nog de flesta till, det är ett beprövat sätt att få kraften från tramporna till bakhjulet. Går sällan sönder, har små energiförluster och är en förutsättning för den energieffektiva, starka och beprövade utanpåliggande växeln. Men kedjan kräver smörjning, behöver bytas då och då och kan smutsa ned kläderna. Här är ett par (ännu) sällsynta alternativ till kedjedrift och bakhjulsdrift.



JOHAN ERLANDSSON 2013-02-22        #21952

Kardandrift, som i bilar, är ett alternativ. Helkapslat och underhållsfritt. Men inte något jag ser så ofta. Blir väl dyrt när man inte kan ha vanlig cykelram, kanske väger det lite mer också.

JOHAN ERLANDSSON 2013-02-22        #21953

Remdrift har jag börjat se här och där. Kräver ingen olja och är nog ganska lätt. Är nog inte så dumt i kombination med en bra navväxel.

JOHAN ERLANDSSON 2013-02-22        #21954

Framhjulsdrift med kedja är en del liggcyklar utrustade med.

JOHAN ERLANDSSON 2013-02-22        #21955

Framhjulsdrift på trikar finns inte i serieproduktion, men här är ett alldeles nytt och sofistikerat trike-hemmabygge.

JOHAN ERLANDSSON 2013-02-22        #21956

Ett förhållandevis enkelt sätt att ordna framhjulsdrift på en cykel med två hjul i fram är att flytta bak styrningen till bakhjulet. Här en Bellabike.

ERIK SANDBLOM 2013-02-22        #21957
Är kardandrift effektivt? Vrider sig inte stången? På en cykel måste man hushålla med kraften.

Kedjor behöver inte så mycket underhåll om de bara går runt två kugghjul. De böjer sig bara åt ett håll och går ganska tyst. Har man kedjesträckare måste kedjan böjas åt båda hållen, och med större vinkel. Det rasslar en del också. Med helt kedjeskydd som på holländska cyklar blir det en ickefråga, men även med bara en stänklapp minskar underhållsbehovet.

På min Brompton torkar jag och oljar kedjan ganska ofta. Där vore det fint med remdrift eftersom man slipper smörja.

JOHAN ERLANDSSON 2013-02-22        #21958
Hela kedjeskydd kan man ju undra varför man inte ser på fler cyklar... Borde minska underhållsbehovet och slitaget markant, plus att man inte smutsar ner sig.

Jag tror nog att drivaxeln går att få styv nog. Men däremot blir det väl lite förluster i kuggarna.

ERIK SANDBLOM 2013-02-22        #21959

Paper Bicycle. Foto Lovely Bicycle

Jag har hört att hela kedjeskydd kan vara meckiga när man vill ta av hjulet, särskilt med växlar. På Paper Bicycle är kedjeskyddet snyggt och styvt integrerat med ramen. Kedjan tittar fram där bak, det kanske gör det enklare att ta av och på hjulet?

Seat Stays, Who Needs Them? Lovely Bicycle

JOHAN ERLANDSSON 2013-02-22        #21960
Stiligt, men kräver specialram. Jag tänker att det inte borde vara så svårt att få loss ett kedjeskydd. Några skruvar, eller kanske till och med någon slags snäppfäste borde funka.

ANTON ANDREASSON 2013-02-22        #21962
Chainless Bike The new Stringbike uses steel wires instead of a chain. Hungarian Ambiance

Här är en lite annorlunda variant också:stringbike

JOHAN ERLANDSSON 2013-02-22        #21963
Den skulle man ju vilja se en film på!

Vajerdrift och linjärtrampning fanns också på Svedbergs cykelbil på fyrtiotalet. Vi experimenterade med linjärtrampning på vår quad prototyp 1, men gav upp då vi insåg att det behövs stabil infästning i ovankant plus att vi inte riktigt trodde på idén att ständigt vända på benens rörelse.

ANTON ANDREASSON 2013-02-22        #21967
Johan: En animering finns på länken (klicka på bilden) men om du menar "live"-film – absolut!

JOHAN ERLANDSSON 2013-02-22        #21968
Aha, det var en slags rundtrampning ändå. Såg lite väl komplext ut för att bli en välfungerande lösning i alla väder.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3159 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik