|
Cykel Solenergi Äventyr: Frankrike-Kazakhstan med solcyklar
![]() Den 15 juni ger sig 35 äventyrare iväg från Le Bourget du Lac, Frankrike. Med elcyklar försedda med solpaneler ska de ta sig, med valfri resväg, till Astana, huvudstad i Kazakhstan. Sträckan blir cirka 750 mil och beräknad ankomst är i slutet av augusti. Initiativtagare till loppet, kallat The Sun Trip, är Florian Bailly. 2010 cyklade han 1000 mil med hjälp av solpanel från Frankrike till Japan. Han vill skapa det stora cykeläventyret som han tycker saknas i cykelvärlden. Han tycker också att det är ett ekoäventyr, en kombination av frihet och tekniska framsteg. Frihet och tekniska framsteg kan jag verkligen hålla med om att det är, och det man lär sig här kommer säkerligen komma cyklister världen runt till nytta. Men ekoäventyr vill jag inte kalla det, eftersom jag antar att det innefattar en flygresa hem från Kazakhstan, med alla grejer. Men hade start och mål hade varit i samma punkt, med ett antal checkpoints på vägen, hade det varit en annan sak! Nästa gång kanske? I vilket fall tycker jag att detta är fantastiskt spännande och jag kommer följa det noga! Här är en film som ger lite känsla för vad det handlar om. Ganska långt parti i mitten som är på franska som man kan hoppa om man inte behärskar språket. Här är några av deltagarna: ![]() Raf van Hülle, Belgien. Ombyggd Hase Pino med Solarwind kärra. 48 V Crystalyte motor. ![]() Lionel Candille, Frankrike. Bullitt. Ludotechnologie motor på 250 watt. 300 watt solpanel. ![]() Honza Galla och Karel Sebala, Tjeckien. Azub trikes, 500 watt solpaneler. ![]() Dirk Huyghe, Belgien. Santos Travelmaster 26 tum med Solarwind kärra. ![]() Henri Jonckheere, Belgien. Performer-trike med 1000 watt elmotor, 300 watt solpaneler och två 48V 10Ah batterier. ![]() Josselin Bonmartel, Frankrike. WAW velomobil. ![]() Sylvain Machefert, Frankrike. ICE trike.
Kul! Jag tror jag föredrar den tjeckiska lösningen. Om det blåser mycket kanske man kan montera av den övre solcellspanelen och lägga den ovanpå solpanelen som sitter på cykelkärran. Eller så nöjer man sig med en solpanel. Kanske kan man ha den omväxlande ovanför sig och på cykelkärran, beroende på vind och regn.
Ja, jag tycker den ser mest "färdig" ut. Borde inte bli så stort vindfång tycker jag, frontytan är ju väldigt liten från solpanelerna. Och rejält med effekt, 500 watt. Ska bli väldigt intressant att följa detta och se vad som är bra och dåliga lösningar.
Guillame Bruyr från Belgien missar starten för han har tenta då, så han deltar inte i själva tävlingen. Men han ska till Kazakstan, och han lägger på 250 mil till så han hamnar på 1000 mil!
![]() Tjeckiska laget har nu bekräftat att de kan få 500 watt från sina fyra kvadratmeter solceller. Panelerna kan vinklas mot solen!
![]() Deltagarna börjar samlas inför starten som går om tre dagar.
![]() Nu är de iväg och har redan passerat gränsen till Italien. En mycket intressant start, där loppets ende Kazakh, Askar, har tagit ledningen! På en Yuba Mundo lastcykel (longtail) med solpanel på pakethållaren och Ludo Technologies vevaxelmonterad navmotor. Mer om cykeln här: http://ludotechnologie.42stores.com/product/Yuba-by-LT Tätt efter ligger en Bullitt! Lionel med sin stora bågformade solpanel kör den. Tillsammans med honom är Emile och Guillame, oklart med var för cyklar. Fyra ligger ett par med vanliga cyklar och enhjuligt solsläp, Céline och Jean. En brasklapp får jag slänga in om ställningen, för många tävlande verkar inte ha fungerande GPS. Mina favoriter, tjeckerna Honza och Karel på trikar med massiva paneler, ligger i en klunga en bit bak. De säger att de inte kommer att racea de första 4-5 dagarna, och att racet kommer att avgöras någon annanstans. Livekarta där man kan följa alla tävlande: http://www.dolink.fr/carte/the-sun-trip Tjeckernas egen livekarta, med kommentarer: http://czech-solar-team.com/
![]() Nej, nu dyker det upp fler koordinater från de tävlandes GPS:er. Fortfarande saknas koordinater från 10 tävlande. En WAW velomobil körd av Josselin Bonmartel verkar ha en helt vansinnig ledning, har kommit nästan dubbelt så långt som de andra. Snart i Milano... Kan det stämma?
![]() Jorge Moita Några koordinater till har trillat in, men fortfarande saknas sju. Ställningen just nu, med den information som finns, är: 1. Josselin Bonmartel, WAW velomobil med soltak. Stoooor ledning. 2. Jorge Moita, Catrike med soltak och solsläp 3. Henri Jonkkheere, Performer trike med soltak och solsläp Video från igår:
![]() Nu har tävlingsledningen bekräftat att Josselin Bonmartel i sin WAW velomobil har en betryggande ledning och nu kör på Po-slätten. Varför går det då så fort för Josselin? Svårt att säga säkert eftersom han inte har bloggat eller facebookat sen i februari. Antingen kör han längre pass, eller så håller han mycket högre hastighet. WAW är ju den enda velomobilen i tävlingen, och dessutom en av de snabbare velomobilerna med sin slimmade kaross. Josselin säger att det bara behövs 100 watt för att köra i 45 km/h. Därför behöver han inte ha släp och sparar därmed ännu mer vikt, rullmotstånd och luftmotstånd... Jag är lite nyfiken på hur mycket grejer han får med sig, om han har en hel uppsättning däck med sig till exempel. Eller om han får hjälp längs vägen att fylla på. Många av hans medtävlare har betydligt mer packning, ser det ut som.
![]() Intressant vändning, tävlingsledningen misstänker nu att Josselin använder elassist i hastigheter över 45 km/h, vilket inte är tillåtet i tävlingen. Ska utredas. Josselin leder fortfarande, men det är inte ett lika extremt försprång längre. Han är snart i Verona, och cirka 10 mil efter Josselin, i Milano, ligger nu Raf van Hulle på en ombyggd Hase Pino (bilden) och Jorge Moita på sin trike med släp. Mina favoriter, tjeckerna Honza och Karel på varsin trike med massiva solpaneler, börjar nu jobba upp sig i fältet. Fyra GPS:er fungerar fortfarande inte.
Beroendeframkallande att kolla GPS-kartan... Raf van Hulle gav sig iväg mitt i natten tydligen och knappar nu in på Josselin som förmodligen sitter och äter frukost vid Gardasjön nu...
![]() Tjeckiska laget berättade nu att Josselin har fått två dagars tidsstraff för att ha kört över 50 km/h med elassist. Vet inte om han tar straffen direkt eller om man lägger på det i efterhand, enligt GPS:en har han iaf inte rört på sig sedan igårkväll (vid Gardasjön). Ska bli intressant att få reda på hur de kunde veta att han använde elassist... Har de provcyklat kanske och märkt att elassisten inte lägger av vid 45 km/h? Hans syster skriver på tävlingens facebooksida att han inte har fuskat, utan det går helt enkelt så fort när man kör velomobil. Alltså som att de inte har gjort något test utan bara förutsatt att han måste ha haft elsupport eftersom det gått fort. Upprörande i så fall! Det förändrar iaf ställningen. Raf van Hulle är det nu som har ryckt åt sig en kraftig ledning och närmar sig nu Venedig. Bästa fotot hittills, eller hur? Och vi får också en förklaring till hur kan kan sitta på en liten sadel så långt, det är fjädervikt som gäller... Cirka tio mil bakom, vid Gardasjön, ligger tre tävlande: Tjeckerna, Jorge Moita och Adrien Dugoujon. Adrien cyklar vanlig tvåhjulig med solsläp.
![]() Det verkar helt klart som att tävlingsledningen inte trott att det går att cykla velomobil i 50 knyck, och att Josselin då måste ha använt elassist. Det luktar skandal... Men han sitter nu snällt kvar vid Gardasjön. Fem tävlande har passerat honom. Raf van Hulle är i fortsatt stor ledning med ca. åtta mil och har nu slagit läger på en camping i Venedig. Tvåa och trea är Jorge Moita och Adrien Dugoujon (bilden), som har slagit läger tillsammans vid en liten bäck ett par mil öster om Verona. Strax bakom har tjeckerna slagit läger, efter att ha tillryggalagt 23 mil med en elförbrukning (egen solel) på 0,13 kWh per mil (en elbil drar 2 kWh/mil) samt en ölförbrukning på 1,25.
Tack för spännande rapportering!
Det verkar som att endast Josselin har tagit tävlandet på allvar. Det går att cykla mycket fort med liggcykel, även utan el-assistans. Man kan toppa i 130 km/h, köra 9 mil på en timme eller hålla 63 km/h i sex timmar. http://www.ihpva.org/hpvarec3.htm Åtminstone så länge vägen är jämn, platt och rak. Blir intressant att se hur ekipaget klarar sig i längden!
![]() Sébastien Quére Fast de cyklar inte 750 mil på blandade vägar, med backar och last i de hastigheterna, Nils... Det där är ju extrema specialfall. Men håller med om att det blir spännande imorgon när Josselin är med i matchen igen! Raf van Hulle leder fortfarande och har passerat gränsen till Slovenien, men nu har en GPS-sändare till vaknat till liv och plötsligt har vi en ny tvåa, fem mil bakom Raf. Det är professor Sébastien Quére (bilden) i en Catrike med litet solsläp som nu ångar på mot ledningen. Ytterligare cirka fem mil bakom ligger tre tävlande tätt ihop: tjeckerna, Jorge Moita och Adrien Dugoujon. Fältet är ganska ordentligt utdraget, men glädjande nog är det ingen som har hamnat ordentligt på efterkälken. Alla utom Raf befinner sig nu i Italien.
![]() Så här ser tjeckernas ekipage ut nu på morgonen (kl. 6) där de slagit läger. Nedfälld ger en solpanel 11 watt, uppfälld 110.
![]() Jorge Moita Alla fortsätter i ett rasande tempo. Endast två tävlande har brutit hittills, 31 återstår. Raf har en sexmilsledning och lämnar strax Slovenien och cyklar in i Ungern. Bakom honom ligger Jorge Moita (bilden), och åtta mil bakom Jorge ligger nu tjeckerna på en tredjeplats (om alla GPS-data har kommit in). Josselins GPS har tyvärr inte uppdaterats idag. Jag hoppas att han inte har lagt ned.
![]() Tjeckerna stöter på lite dålig väg... Jag har tyvärr fått besked om att Josselin har valt att kliva av tävlingen. Mycket tråkigt tycker jag, och en skandal om det visar sig stämma att han inte gjort något fel och tävlingsledningen straffat honom enbart för att han har haft en snabb cykel. Här skulle jag kunna bli så arg och besviken att jag valde att sluta följa tävlingen, men de andra tävlande har ju inte gjort något fel och det är fortfarande många väldigt spännande ekipage och personer kvar. Vem som än kommer först bör dock vara medveten om att hen förmodligen hade kommit tvåa om inte Josselin straffats... Det händer intressanta saker nu annars, det verkar som att de tävlande väljer två helt olika vägar. Ledande Raf har nu kommit en bra bit i Ungern och kör i riktning mot Budapest. Åtta mil bakom ligger Jorge Moita som verkar välja ungefär samma spår. Men tjeckerna har valt en betydligt sydligare rutt och passerar nu Zagreb, i Kroatien. Även flera andra verkar välja denna rutt. Nu kommer det att bli svårare att bevaka vem som ligger på vilken position...
Nu finns ett officiellt utlåtande om att Josselin har avbrutit. Om Google translate säger rätt så ska han ha erkänt att han har använt elassist upp till 60-65 km/h. Synd att han inte bloggar/facebookar själv så att man kan få hans egen version. Det är hans syster som får försvara honom. http://thesuntrip.com/communique-abandon-de-j-bonmartel/
![]() Nu börjar det verkligen utkristalliseras vilka som är betydligt snabbare än övriga gruppen. Fem tävlande ligger betydligt före en mer sammanhållen grupp. Raf van Hulle och Jorge Moita ligger långt fram på en nordlig rutt genom Ungern. Tjeckerna, Adrien Dugoujon och Sébastian Quéré ligger långt fram på en sydligare rutt genom Kroatien. Resten av gänget är kvar i Slovenien och Kroatien. Igår cyklade tjeckerna 266 km på en dag... Det är väldigt långt. De startade sju på morgon och slutade halv tio på kvällen. Tjeckerna verkar vara de enda som rapporterar kontinuerligt också, på sin Facebooksida. Här stötte de på spår av krig i Kroatien.
![]() Ställningarna verkar nu har stabiliserats, så jag tänkte kolla upp de tävlande längre bak i tåget. Här har vi Gregory Lewylille, som inte tänker nöja sig med att cykla till Kazakhstan, utan kommer att fortsätta med en jorden runt-cykling. Tjeckerna Honza och Karel meddelar att de inte kommer fokusera på tävlandet, utan istället på sitt eget mål att komma fram till Astana på 40 dagar. Bra tycker jag, bättre att ha tid och ork att njuta av äventyret, samt berätta för oss vad de upplever!
![]() Anick-Marie Bouchard är en av få kvinnor som är med i racet, cyklar på en Yuba Mundo med solpanel på pakethållaren. Position just nu är ungefär i mitten av fältet. Skribent i Lonely Planet som idag ger en snabbkurs i hur man överlever tävlingen (någon annan får gärna kolla så jag översatt hyfsat korrekt...): 1. Håll till höger på vägen 20-40 km utan att somna 2. Åk på cykelbana. Om det inte finns någon, åk i vägrenen. Om det inte finns någon, åk på den vita linjen och var glad för att det finns en sådan. 3. Hälsa på lastbilschaufförer som kan undvika att köra på dig. Hantera resten som att dit liv hänger på det. 4. Låtsas att du vet vart du ska, även när du inte har en aning 5. Låtsas att åkrarna vid Po är Provance och att gödsellukten egentligen är lavendel. 6. Rapportera alla rörelser (den här klarade jag inte riktigt av att översätta...) 7. Undvik till varje pris cykelbana om du inte vill cykla i sicksack genom hinder och inte vill cykla på grus 8. Du får ändå åka sicksack mellan döda sorkar, fåglar och rävar 9. Förundras över slott och herrgårdar 10. Kolla var de andra är med jämna mellanrum för att hålla dig motiverad
Sexan kanske betyder signalera alla rörelser? Alltså peka med handen dit man är på väg att svänga.
![]() Äsch, det är inte lika roligt att följa de som ligger längre bak i kön. Och av de fyra som ligger långt före alla andra så är det tjeckerna som är absolut bäst på att berätta vad de är med om. Kolla här vilka hagel de stötte på häromdagen. De hade otrolig tur och hade tillgång till tak när det hände. De har också haft rejäla teknikproblem de senaste dagarna. Traileraxlar som är för veka, solpanelsfästen som har gått av m.m. Många timmar har lagts på att laga provisoriskt.
![]() Mer motgångar för tjeckerna. Honza blev biten av en hund och är under läkarvård. De vet inte om de kan fortsätta eller om de måste bryta. Sebastian Quere, som jag skrev var på väg mot ledningen ovan, har nu brutit på grund av att ett knä inte höll längre.
![]() Raf van Hulle är i fortsatt ledning och har glädjande nog börjat posta hel del foton. Och det är snygga och roliga foton också! Det visar sig också att han har med sig extra solpaneler som han lägger ut vid vila och vinklar mot solen, totalt fyra paneler.
![]() Raf i Ungern eller Rumänien. Lite fakta om Raf och hans utrustning: Raf väger 62 kg och är vegetarian. Cykeln är en konverterad Hase Pino tandem, med solpaneler där den främre cyklisten skulle ha suttit. Motorn är en Crystalyte 48 V med återladdning. Googlade lite på den och den verkar ha en rätt vansinnig effekt, 1900 watt. Släpet är ett Solar Wind Desert Storm, specialgjort för detta äventyr. Vikt 13 kg. Vid färd ger solpanelerna 280 watt, och stillastående med alla paneler utfällda 560 watt. Glädjande nyheter om tjeckerna: Honza är tillbaks i sätet och har cyklat fyra mil idag. Han ska få en andra rabiesvaccination och ta det försiktigt några dagar.
Anders Sandqvists insats under siljan-runt tidigare år ger en ganska bra bild av hur fort det går att köra en velomobil i vägmiljö. Han körde rundan på 160 km på ca 3:10h med en snittfart nära 52 km/h. Han har lagt ut rutten på garmin. Velomobilen han körde är en Milan SL - en av de snabbaste på marknaden.
Det är verkligen en helt otrolig snitthastighet på Siljan Runt... Jag undrar hur en icke elassisterad velomobil skulle ha stått sig i denna tävling. Väldigt synd att det nu inte är en enda velomobil med så att man kunde jämföra mot andra cyklar.
Varmt tack för alla uppdateringar, Johan! Spännande läsning!
![]() Just nu verkar Raf Hulle, Jorge Moita och Adrien Dugoujon vara den trio som leder, de befinner sig iaf betydligt längre österut än de andra. Raf och Jorge går norr om Svarta Havet, Adrien söder om. Jorge berättar, likt många andra, att det är ont om sol just nu. Han ångrar sin rutt över backiga Karpaterna, som har nu får klara utan stöd från solen. Han har också varit med om en hotfull situation då han befarade att han skulle bli rånad på cykeln. Foto från Jorge.
Inga dramatiska förändringar. Tre ledare, Raf, Jorge och Adrien. Raf är nu halvvägs förbi Svarta havet. Tjeckerna något bakom, och bakom tjeckerna börjar nu fältet komma ikapp. Verkar vara ont om sol dock, något som bör straffa dem med tyngre ekipage hårdare. Tjeckerna ger sig inte ens ut i regnet idag. Adrien tar som sagt en sydligare rutt, söder om Svarta havet. Han är i Turkiet sen ett par dagar: Funderar lite över hur stor praktisk betydelse solpaneler på cyklar kan få. Det verkar ju helt klart ge ett fantastiskt tillskott när solen väl lyser. Men hade jag gett mig iväg på långäventyr själv så hade jag laddat batterierna från nätet på natten, om jag inte övernattade någonstans utan el. Låg vikt, lågt rull- och vindmotstånd och en elassist med rejäl batterikapacitet känns som säkrare kort om man vill ta sig långt, än att ha stora solpaneler. Kan inte sluta tänka på Josselins totala överlägsenhet i sin velomobil i starten. Även om han bröt mot reglerna så färdades han dock bara på muskelkraft och sol. Inget släp och en överlägsen aerodynamik var receptet... Mindre el behövs för att driva en sådan cykel, och då behövs mindre paneler, och då minskar vikten och luftmotståndet... Väldigt synd att han inte är med längre, hade varit intressant att se hur det gått i längden.
Ja egentligen finns ingen anledning till att solcellerna måste röra på sig. De kan lika gärna stå still nånstans och ladda till nätet. Såvida de inte är väldigt smidiga och lätta att ta med.
Om man inte har tillgång till nätet och/eller inte har så mycket batteri med sig så finns en poäng. Men lågt luftmotstånd är nog trots allt prio ett om man ska ut på långtur. Finns många watt att spara där.
Hur är det med vikten? Vad ger mest watt-timmar per kilo, batteri eller solceller?
Solceller ger mest, de ger ju i princip oändligt med wattimmar... :) Men du har rätt i att vikten ska vara med på önskelistan också. En riktigt bra touringcykel bör enligt min mening ha, i denna ordning: SUPERVIKTIGT
Drömmer lite om att få kaross på vår fyrhjuling för att få ner luftmotståndet. Den kommer dock inte uppfylla allt ovan -den onödigt stora lastkapaciteten straffar sig på vikten. Den relativt höga sittpositionen (jämfört med velomobiler) leder till ökat luftmotstånd. Men en velomobil har också nackdelar -krånglig att ta sig i och ur, och väldigt låg i trafiken de gånger man behöver åka i stadstrafik.
Johan, bra illustration av utmaningarna med optimeringar. Önskemålet om luftmotstånd som tillåter 20-25 km/h tycker jag är alltför blygsamt. De hastigheterna klarar de flesta med en upprät cykel. Jag tycker nog att en liggcykeln med bakkåpa kunde vara en lämplig referens och då handlar det om minst 30-35 km/h (velomobilen kan man räkna med gör över 40 km/h). Längst upp på listan skulle jag vilja lägga till god sittkomfort. En upprät cykel kan närmast diskvalificeras i det avseendet. När det gäller eldrift så är det av stort värde att kunna få några hundar watt extra. Här finns det en del intressanta möjligheter. Lite visionärt så hoppas jag på att framtida velomobiler kan ha solcellerna (tunna och flexibla) som en integrerad del av karossen. Ett sådant fordon skulle vara ypperligt för långa och snabba resor. På andra änden av "elskalan" ligger en enklare el-assistans vilka dock blir allt lättare och öppnar förstås möjligheten att ta med större batterikapacitet.
Jag utgår från vilka snitthastigheter jag fått när jag varit ute och tourat med mina tunga cyklar (lastcyklar av olika slag med ej viktoptimerad packning). Därav mina beskedliga hastighetskrav... Det går inte så fort när jag är ute och cyklar, inte på tvåhjuling utan last heller för den delen. Har nog klena ben och/eller ingen naturlig instinkt att ta i... Sittkomforten ska naturligtvis vara med högst upp ja. Jag kan inte tänka mig att åka långt med vanlig sadel. Förstår faktiskt inte hur alla kan klara av Vätternrundan. Knivigt detta med watten... Å ena sidan så är det bra att hålla nere wattantalet så att det inte börjar bli tjafs om hårdare regler för elcyklar. Å andra sidan skulle det höja hastigheten rejält om man gick upp till 500 watt, framförallt att man kan hålla hög hastighet i uppförsbackarna. För mig tror jag ändå att jag föredrar 250 watt. Då är det en cykel med alla dess fördelar, man kan följa med i andra cyklisters rytm utan att behöva köra om och man behöver inte ha lika stort batteri och stora solpaneler heller. Då räcker det kanske med paneler som följer karossen. Men många vill säkert att det ska gå fortare, och då kan väl moped klass 2 vara bra kanske. Då behöver man aldrig köra långsammare än 30, det kvittar om det är uppförsbacke om man har 1000 watt att spela med.
Johan, okej solceller ger oändligt med watt-timmar men jag utgår ifrån att man kan ladda batteriet fullt på natten, så det blir lika oändligt. Då antar jag att ett batteri viktmässigt är bättre än solceller givet samma watt. Stämmer det? Hur mycket skiljer det?
Angående max watt håller jag med Johan, det finns fördelar med att hålla sig under 250w. Batteriet och motorn blir lättare och det behövs inte så mycket säkerhetsarrangemang. Det sägs att människor klarar kollisioner under 30 km/h men att dödsrisken ökar starkt i hastigheter över 30. Människor har också reflexer som ger ett visst skydd mot skador genom att man reflexmässigt tar emot med händerna osv. Men reflexerna hinner inte fungera inte i högre hastigheter. Det kan innebära att man vid högre fart måste ha krockbur, bälten, lastsäkring och annat som driver upp vikt och kostnad. Det blir också ökad risk för andra trafikanter, något som bilbranschen börjat arbeta med, till priset av ökad komplexitet och pris. Så mer watt känns mer som ett sätt att återuppfinna bilen eller motorcykeln. Med det sagt undrar jag om det finns potential för en enklare typ av bil, på samma sätt som att moped är en mindre typ av motorcykel. Kanske räcker 50 km/h som toppfart. Fast egentligen vet jag inte vad fördelen blir, det blir ju bara som en lite sämre bil. Fördelarna med cykel är som sagt att det är ett nättare, smidigare fordon som går att lyfta, som ger motion, som är billigare i drift och tillverkning och som kommer fram överallt utan att störa någon.
![]() Ukraina. Foto: Raf van Hulle Förstår nog inte riktigt vad du menar Erik, men en halvflexibel solpanel som jag tittat på som levererar 90 watt väger 3 kg, ungefär lika mycket som ett elcykelbatteri av standardstorlek (ca. 0,4 kWh). Summa summarum av diskussionen om den perfekta touringcykeln om man vill åka riktigt långt och snabbt så är det nog en velomobil som gäller. Då kan man ligga och köra i 30-40 km/h i snitt. Den fyrhjuliga lastcykel som vi tar fram kommer ha rätt många straffkilon på grund av en lastkapacitet som är onödigt stor för touring, samt större luftmotstånd på grund av högre sittposition och inte lika avsmalnande bakdel. Men har man inte lika bråttom och vill få med sig några lådor vin hem så kan man få en skön cykelsemester i vår cykel! :) Det bör gå lika fort som en vanlig cykel iaf, 20-25 km/h i snitt, fast betydligt bekvämare. En lite haltande jämförelse med bilvärlden är att åka Ferrari eller V70. Ferrarin erbjuder högre hastighet och är en häftigare semesterbil, men V70 är ett klokare val eftersom den också går att använda till vardags. Raf van Hulle har nu tagit färjan över till Ryssland, och Jorge Moita i sin trike ska göra detsamma alldeles strax. Cirka sju mil skiljer dem åt nu. Kolla gärna Rafs senaste foton, verkar som han är den bästa fotografen utöver att leda tävlingen!
Angående watt så vill jag bibehålla ett öppet sinne. Enligt dagens cykelregler inom EU och så även Sverige så gäller max 250 W kontinuerlig effekt. I Schweiz där topografin är betydligt mer påtaglig så gäller för övrigt kontinuerliga 500 W för cykel. Jag har inte koll på detaljerna för vad som anses kontinuerlig i detta sammanhang, men bland motorer som finns på marknaden så har jag sett ett flertal som tillfälligt kan ge 350 W och mer. Jag har väldigt svårt att köpa argumenten för effektbegränsing till 250W så länge man bibehåller reglerna om assistans upp till 25 km/h och endast om man trampar. Det må så vara att detta är de gällande reglerna, men jag kan inte se att det har någon som helst direkt trafiksäkerhetsmässig betydelse. Möjligen då indirekt i det att lite tyngre cyklar inklusive lastcyklar blir intressanta och för dessa bör man i så fall ställa lite tuffare krav på framför allt bromskapaciteten. När det gäller hastigheter så anser jag att elassistans upp till 25 km/h är tillräckligt även om det många gånger skulle finnas ett stort mervärde i att öka detta till 30 km/h. Riskerna förknippade med hastigheten är dock betydligt mer aktuella bortom eldriften. Jag cyklade själv en runda på 6 mil igår med en snittfart på nästan 30 km/h inklusive ett antal stopp på en liggcykel utan elassistans. På platt mark höll jag 35-40 km/h beroende på vindriktningen och utför toppade jag över 50 km/h.
![]() Lite lerigt för Jorge Fortsatt jämnt i topp tre. Jorge Moita ligger bara fem mil bakom Raf, och dessutom går det bra för Adrien som kör den sydliga rutten förbi Svarta havet. Det verkar som att alla är på väg mot Baku i Azerbadjan, för att ta färjan över Kaspiska havet. Raf, Jorge och Adrien har ungefär lika långt till Baku allihop. Jorge har laddat upp en hel del kul foton från Rumänien och Moldavien. Det är som att bli kastad 50-60 år tillbaks i tiden... Magnus, med mer än 250 watt så kommer cyklarna bli tyngre, både för att det är billigare att bygga tungt än lätt, att man vill ha mer bekvämlighet och att man tar mer last. Snart har du flera hundra kilo som kommer dundrande på cykelbanan i 25 km/h när en fotgängare plötsligt kliver ut i cykelbanan. Det blir betydligt farligare än den beskedliga rörelseenergi som går att komma upp i med 250 watt, förutom i nerförsbackar. Vad hade hänt om en eller båda av cyklisterna hade haft 100 kg extra här: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1802896-cyklister-frontalkrockade Plus att jag tror att många kommer koppla bort hastighetsspärren, det är oerhört lätt på många system. Det är iaf lite svårare att öka effekten, då får man köpa kraftigare motor själv. En ytterligare nackdel är att muskeleffekten blir så liten i förhållande till motoreffekten att det inte är så mycket vits att trampa längre, därmed går folkhälsoaspekten förlorad för de som inte har en stark egen drivkraft att träna och ta i.
Johan, nu tar du upp ett antal av de argument som jag har så svårt att köpa: Varför skulle cyklarna bli tyngre? Det kan många gånger vara samma komponenter från 250-2000W utom att det skiljer sig i spänning och till vilken strömstyrka som systemet begränsas. Mer effekt gör det visserligen möjligt att köra tyngre cyklar uppför backarna, men eftersom assistansen toppar vid 25 km/h så kvarstår ett starkt incitament att hålla ner vikten med hänsyn till hastighetsintervallet över 25km/h. Frågan om vem som kommer att koppla bort hastighetsspärren har en direkt parallell i att man lika enkelt kan "koppla bort" effektbegränsningen. Jag har svårt att tro att fler kommer att "koppla ur" begränsingen på hastigheten bara för att de har 500W istället för 250W att tillgå. Som jag ser det så vore en ökning av effektgränsen upp till 500W till fördel främst vintertid då väglag och kyla gärna stjäl ett par hundra watt jämfört med sommarcykling samt i vissa fall för den som vill transportera tyngre last. Baksidan av högre effekt är dock att man blir benägen att snabbare tömma batterierna vilket blir ett incitament emot den högre effekten för den som står i det valet. När det gäller trafiksäkerhetsaspekterna så är det till allra största delen en problematik som följer av den styvmoderliga behandlingen som cykeln har fått genom åren här i Sverige. Det känns som att vi har ett långsamt uppvaknande på gång på detta område med bland annat insikter om det olämpliga att blanda snabba cyklar med gående, brister i skötsel och underhåll av cykelstråk och inte minst rent strukturella brister.
Jag tror att många nöjer sig med 25 knyck om det går att hålla det konstant, även i uppförsbackar. Då är det såna som kanske inte är ute efter träningen i första hand, jag tänker bilmänniskor som vill ta sig fram bekvämt. Och man vill inte betala mer än nödvändigt, då kan man nöja sig med enklare och tyngre konstruktion (jämför Cargobike-lastcyklarna som är billiga och tunga och mycket populära). Jämför även med bilvärlden, där mer och mer säkerhets- och komforthöjande grejer har satts in allteftersom motoreffekten har ökat, vilket lett till att vikten har ökat så att en bil som väger 1,2 ton idag anses lätt. Och sen är det det här med lasten. Finns effekten där så kör man gärna en vuxen eller så mycket gods man klarar. Visst kan man bygga bort problem i cykelinfrastrukturen, men det kommer att vingla in fotgängare i cykelbanan i många decennier till är jag rädd.
![]() Min gissning om en rutt med färja över Kaspiska havet via Baku verkar vara fel. Raf van Hulle vände tvärt nordost efter att ha passerat Soci, och Jorge Moita förbannar i sin blogg att han måste åka 24 mil och 4000 höjdmeter helt i onödan till Soci, som tydligen är en checkpoint man måste passera. Det märks att detta cykeläventyr inte är en lek nu... Ordentliga utmaningar med mycket kuperade vägar, mängder av bitande vilda hundar och livsfarlig trafik är inte direkt sinnebilden av en sjön cykelsemester.
Soci verkar vara samma Sotji där vinter-OS hålls 2014? Nära gränsen till Georgien. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sotji
![]() Japp, så verkar det vara. Eftersom omvägen ner till Sotji var så farlig/jobbig så kan efterföljande cyklister välja att stanna 40 timmar istället (Raf och Jorge fick bestämma den tiden). Så här såg Lionel Candilles solpanelsställning ut på hans Bullitt innan han fick den lagad. Den där böjda, höga ställningen borde inte vara något vidare, blir både luftmotstånd och hög tyngdpunkt. Lionel ligger ungefär i mitten av fältet.
Men de som har solcellstak på liggcyklar har inte haft några problem? Ger ordet soltak en ny innebörd :)
![]() Jo, både Jorge Moita och tjeckerna har haft trasiga ställningar. Nu har Raf och Jorge en vad det verkar helt ointaglig ledning, och Raf har dessutom dragit ifrån Jorge, är över 15 mil före nu. Och efter Jorge är det tomt, tomt, tomt, först mer än 60 mil bakom ligger tjeckerna. Och de har problem med batterierna. Händer inget oförutsett så lär Raf vara den som når Astana först. Men hade Josselin Bonmartel varit med och fortsatt i samma takt så hade han varit i mål nu...
![]() Raf är nu på de Kazakhstanska stäpperna. Jorge mindre än 10 mil bakom. Efter honom ligger tjeckerna, cirka 70 mil bak.
![]() Jag har varit bortrest, därav ingen rapportering på 12 dagar. Jag har följt vad som har hänt lite grann iaf, och det är inga större förändringar rent tävlingsmässigt. Raf har en betryggande ledning före Jorge och är nu bara ca. 25 mil från Astana. Kör han på riktigt ordentligt kan det bli målgång redan ikväll, men troligast imorgon. Han fortsätter producera väldigt fina foton! Jag läste lite på Raf:s profilsida, och upptäckte att det släp med utfällbara solpaneler som han och minst en till i tävlingen använder, Solarwind, är utvecklat och satt i produktion av Raf själv: Tjeckerna har haft stora problem med en bakgaffel som gått helt av. Med mycket möda och stort besvär fick de cykeln transporterad till en alkoholiserad svetsare som efter ca. en liter vodka producerade en sorglig bakaxel, men som verkar hålla trots allt.
![]() Idag klockan 12 svensk tid så nådde Raf Astana. 38 dagar får jag det till, vet inte exakt hur lång sträcka det blev. Någonstans kring 600-700 mil bör det vara, vilket betyder uppemot 20 mil per dag. Mot slutet blev det lite mer tror jag, på de platta Kazakska stäpperna. En exceptionell bedrift som av allt att döma inte är någon slump. Raf är en specialiserad långfärdscyklist som gjort flera liknande äventyr förut. En triatlet som väger in på 62 kg. Ekipaget är även det relativt lätt och med relativt litet luftmotstånd jämfört med många andra ekipage. Han är också bekant med att använda solceller på äventyren, har till och med utvecklad sitt eget solsläp som han nu tar till marknaden. Ingen dålig PR-resa detta! :) Jorge Moita är dock inte långt efter i sin trike, lite drygt 20 mil. Han rullar förmodligen in i övermorgon.
![]() Så här ser man ut efter 38 dagar solresa utan soltak... :) Fler foton på poliseskort, idolfoto, välkomstkommitté och journalister här. Tråkigt nog är det här också på sin plats att påminna om att äventyrets ende velonaut (så kallar de sig, de som kör velomobil), Josselin Bonmartel, valde att lämna tävlingen efter att fått två dygns strafftid i Italien. Så vi fick inte veta om velomobilen hade fortsatt i samma rasande fart hela loppet igenom. Han hade en mycket stor ledning som han jobbat upp på bara några dagar. Hade den klarat alla dåliga vägar? Hade det gått att kontrollera värmen i kupén? Hade det gått att ha velomobilen ifred i tassemarkerna? Förhoppningsvis blir det fler solcykeläventyr, där det är fler velomobiler med, så vi får veta!
Raf på kazakhstansk teve:
![]() Triumf för Raf, men inte lika kul för Dirk Huyghe, vars solkärra här brinner upp.
![]() 27 timmar efter Raf rullade Jorge Moita in i Astana i sin Catrike. Fler bilder här.
![]() Dirk fortsätter utan solkärra, i sällskap med Lionel Candille. Vad jag förstår hoppas han kunna få låna Rafs solkärra.
![]() Fyra deltagare är nu i mål, inklusive tjeckerna.
Then Sun Trip genomförs 2015 igen, denna gång med start från Milano:
![]() Nu är SunTrip 2015 igång, i år kör de Milano-Turkiet-Milano. Ledare efter dag ett är franske 54-årige universitetsläraren Bernard Caucuil, 2 mil före 2013 års vinnare, Raf van Hulle. Cykeln är en tvåhjulig liggcykel med mittmotor. 23 mil avverkade han dag ett med en elförbrukning på 0,07 kWh/mil, laddad med solceller som också fungerar som solskydd. Jämför med elbil som kräver 1,5 kWh/mil med el från nätet. Tävlingen har naturligtvis live-GPS, just nu när jag skriver detta 9.28 på söndag morgon kör Bernard i 22 km/h.
Kolla vad Bernard kör! Fortfarande i ledning före tvåan Raf.
Bernard (liggcykel), Raf (Hase Pino lastcykel) och Eric (Douze lastcykel) samlades upp i hamnstaden Bari i väntan på färjan till Albanien. Nu har Raf gått upp i ledning, följd av Bernard och därefter Eric. Samtliga befinner sig nu i Grekland. Övriga tävlande närmar sig Bari.
Bernard är nu åter i ledning. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Solfångarsystem (2) Solceller (2) Hybridsystem solceller/vindkraft (4) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5)
|