|
Cykel Samhällsplanering Cykellogistikens potential har ännu inte nått fram till svenska kommuner
![]() Professor Michael Browne vid lastcyklar och cykelsläp Som inbjudna representanter för cykelåkeriet MoveByBike hade vi hoppats på att konferensen "Sustainable Urban Transport" (#sut13) skulle lyfta cykellogistikens stora potential att minska energi- och resursförbrukningen, frigöra yta samt ge en säkrare och trivsammare stad med mindre buller. Så långt har dock inte kommunerna kommit, en överväldigande majoritet av lösningarna var baserade på lastbil och bil. En besvikelse för oss. Men det finns ändå hopp för framtiden! Kanske är det inte så konstigt att cykellogistiken inte hade någon plats överhuvudtaget i programmet. Konferensen hölls i Göteborg, känt som "Sveriges Los Angeles" av en känd trafikkonsult på grund av sitt stora bilberoende. Och som bekant så är Göteborg hemstaden för en känd motorfordonstillverkare, vilka inte oväntat har inflytande på hur staden planeras (och som fick mycket utrymme i programmet). Om jag ska sammanfatta konferensen så är det första jag konstaterar är att fokuset egentligen inte ligger på att få till hållbara transporter, utan på att minska trängseln på de allra populäraste gatorna. Att få bort trafikproppar är det som prioriteras. Energi- och resursförbrukning var en sekundär fråga. Dessa två lösningar skulle jag säga var de som oftast togs upp:
Men det går ändå att se ljusglimtar. Godstrafik i staden har nu trots allt kommit upp på agendan efter att ha varit negligerad i decennier, det har varit mångdubbelt större fokus på planering för kollektivtrafik. De första stegen för att planera för godstrafik på allvar tas nu i flera städer, och de öppnar också upp för att de kan börja planeras för cykellogistik. Mikroterminalsatsningen i Göteborg är lyckad och planen är att den ska utökas, och då bör cykellogistik kunna bli aktuellt. Vissa städer har redan börjat planera för cykellogistik, till exempel Oslo. Och när jag ställde en fråga till tjänstemännen i Göteborg varför det inte planeras för cykellogistik ledde det till en inbjudan till möte samt stöd från holländare och tyskar som var med på konferensen. Göteborgs stadsarkitekt Björn Siesjö nämnde också att han ville ha smartare transporter, ta bort hälften av asfalten i stan samt energislukande fordon, och då är ju lastcykel en bra väg för att nå dit. Men det som kanske är allra mest positivt för framtiden är vad professor Michael Browne, ett tungt namn inom stadslogistik, sa efter konferensen: "I totally agree that it is disappointing that it took so long for anyone to mention the cargo bikes and bike logistics. Normally I always show a slide of these systems (most recently Gnewt and the TNT/Brussels trial) but because I was the first speaker I tried to avoid talking about specific projects and just used some examples (rather old) to illustrate the issues." Trots avsaknaden av cykellogistik i programmet tackar vi ändå för att vi fick vara med och visa upp oss på en trevlig konferens med väldigt många trevliga och nyttiga möten!
Mikroterminaler verkar intressant, kan du berätta mer om det? Hur stor yta har mikroterminalen i Göteborg och hur många adresser levererar den till? Vem har tillgång till den och vem är det som bestämmer? Vad säger adressaterna, är det okej att andra ser hur mycket av vilka varor de har beställt? Jag har hört att konkurrerande butikskedjor inte vill ha samlastning eftersom de vill behålla för sig själva hur mycket av olika varor de har beställt. Kan det stämma eller är det en överdrift/ursäkt?
Vi var inne och kollade Stadsleveransens lokal, och det var inte så många kvadratmeter, 30-40 kanske, plus ett parkerat ekipage utanför. Verkar fungera bra. http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/trafik,fler_butiker_far_leveranser_med_elbil
![]() Foto Asbjörn Hanssen/Vårt Göteborg Det var ju helt lysande! Det går framåt! Jag gillar kofångaren på minibilen. Är det för att det ska se tufft ut eller? :) Och så har de reflexvästar, det är ju bra om kyrkan skulle komma farande där på gågatan. Fler butiker får leveranser med elbil. Vårt Göteborg Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5)
|