Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel    Samhällsplanering   

Cykellogistikens potential har ännu inte nått fram till svenska kommuner

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-12        #22200

Professor Michael Browne vid lastcyklar och cykelsläp

Som inbjudna representanter för cykelåkeriet MoveByBike hade vi hoppats på att konferensen "Sustainable Urban Transport" (#sut13) skulle lyfta cykellogistikens stora potential att minska energi- och resursförbrukningen, frigöra yta samt ge en säkrare och trivsammare stad med mindre buller. Så långt har dock inte kommunerna kommit, en överväldigande majoritet av lösningarna var baserade på lastbil och bil. En besvikelse för oss. Men det finns ändå hopp för framtiden!

Kanske är det inte så konstigt att cykellogistiken inte hade någon plats överhuvudtaget i programmet. Konferensen hölls i Göteborg, känt som "Sveriges Los Angeles" av en känd trafikkonsult på grund av sitt stora bilberoende. Och som bekant så är Göteborg hemstaden för en känd motorfordonstillverkare, vilka inte oväntat har inflytande på hur staden planeras (och som fick mycket utrymme i programmet).

Om jag ska sammanfatta konferensen så är det första jag konstaterar är att fokuset egentligen inte ligger på att få till hållbara transporter, utan på att minska trängseln på de allra populäraste gatorna. Att få bort trafikproppar är det som prioriteras. Energi- och resursförbrukning var en sekundär fråga. Dessa två lösningar skulle jag säga var de som oftast togs upp:
  • Mikroterminaler för populära affärsgator/köpcentrum (kallas ofta consolidation centres på engelska)
  • Tidslucka när leveranser får ske
Fokuserar man på att att minska mängden fordon när det är mycket folk på de populäraste affärsgatorna i ett mycket avgränsat område (till exempel Gamla Stan i Stockholm eller innanför vallgraven i Göteborg) så är detta framgångsrika strategier. Men en stad är ju mycket mer än bara de populäraste affärsgatorna, trafikvolymerna är stora och energislukande i hela staden.

Men det går ändå att se ljusglimtar. Godstrafik i staden har nu trots allt kommit upp på agendan efter att ha varit negligerad i decennier, det har varit mångdubbelt större fokus på planering för kollektivtrafik. De första stegen för att planera för godstrafik på allvar tas nu i flera städer, och de öppnar också upp för att de kan börja planeras för cykellogistik. Mikroterminalsatsningen i Göteborg är lyckad och planen är att den ska utökas, och då bör cykellogistik kunna bli aktuellt. Vissa städer har redan börjat planera för cykellogistik, till exempel Oslo. Och när jag ställde en fråga till tjänstemännen i Göteborg varför det inte planeras för cykellogistik ledde det till en inbjudan till möte samt stöd från holländare och tyskar som var med på konferensen. Göteborgs stadsarkitekt Björn Siesjö nämnde också att han ville ha smartare transporter, ta bort hälften av asfalten i stan samt energislukande fordon, och då är ju lastcykel en bra väg för att nå dit.

Men det som kanske är allra mest positivt för framtiden är vad professor Michael Browne, ett tungt namn inom stadslogistik, sa efter konferensen:

"I totally agree that it is disappointing that it took so long for anyone to mention the cargo bikes and bike logistics. Normally I always show a slide of these systems (most recently Gnewt and the TNT/Brussels trial) but because I was the first speaker I tried to avoid talking about specific projects and just used some examples (rather old) to illustrate the issues."

Trots avsaknaden av cykellogistik i programmet tackar vi ändå för att vi fick vara med och visa upp oss på en trevlig konferens med väldigt många trevliga och nyttiga möten!



ERIK SANDBLOM 2013-04-12        #22205
Mikroterminaler verkar intressant, kan du berätta mer om det? Hur stor yta har mikroterminalen i Göteborg och hur många adresser levererar den till? Vem har tillgång till den och vem är det som bestämmer?

Vad säger adressaterna, är det okej att andra ser hur mycket av vilka varor de har beställt? Jag har hört att konkurrerande butikskedjor inte vill ha samlastning eftersom de vill behålla för sig själva hur mycket av olika varor de har beställt. Kan det stämma eller är det en överdrift/ursäkt?

JOHAN ERLANDSSON 2013-04-12        #22206
Vi var inne och kollade Stadsleveransens lokal, och det var inte så många kvadratmeter, 30-40 kanske, plus ett parkerat ekipage utanför. Verkar fungera bra.

http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/trafik,fler_butiker_far_leveranser_med_elbil

ERIK SANDBLOM 2013-04-12        #22207

Foto Asbjörn Hanssen/Vårt Göteborg

Det var ju helt lysande! Det går framåt!

Jag gillar kofångaren på minibilen. Är det för att det ska se tufft ut eller? :) Och så har de reflexvästar, det är ju bra om kyrkan skulle komma farande där på gågatan.

Fler butiker får leveranser med elbil. Vårt Göteborg

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3164 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik