|
Klimatfrågan Grundsyn på hållbarhet Godstransporter Transporter på omvägar
Ibland blir det uppenbart för mig att klimatpåverkande transporter kostar för lite. Vad är annars anledningen till att logistikföretag inte verkar anstränga sig för att få kortast möjliga transportsträcka? Här är ett exempel: transport av ett paket från Göteborg till Kristinehamn. För en utvilad fågel är detta i bästa fall en sträcka på drygt 20 mil, för DHL blir det istället en sträcka på över 200 mil, efter en avstickare till Tyskland och Danmark... Ibland lyfts det fram exempel på matvaror som åker kors och tvärs mellan länder, som steg i förädlingen av en produkt. Redan det kan man ha synpunkter på. Men i detta exempel är det inte en vara som förädlas på vägen, bara ett vanligt paket som skall transporteras kortaste vägen från Göteborg till Kristinehamn. I detta fall kanske man inte kan tala om transport på villovägar, men definitivt om transport på omvägar. Med tanke på den ökande mängden e-handel är det sannolikt att denna transportföreteelse, som borde klassas som en förseelse, snarare kommer att öka än minska, med konsekvenser för vårt klimat som föjd. Kanske att vi tillsammans kan hindra denna utveckling mot alltfler "omväga transporter" som i realiteten blir långväga. Tänk om vi, bara genom att visa tillräckligt många exempel på omväga transporter, kan sätta press på logistikföretagen att bättra sig? Kanske en naiv tanke, men ändå... Här är ett exempel, med DHL - finns det fler?
Ja, jag tycker man borde införa kilometeravgifter för tunga lastbilar på samma sätt som i Tyskland, Schweiz och Österrike. Även lastbilsvikterna och axellasterna borde tas ner. Sverige har dubbelt så tunga lastbilar som USA har, 60 ton mot max 36 ton i USA. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lastbil En annan möjlighet är någon form av konsumentmärkning. Jag kanske inte vill skicka min kortväga försändelse med DHL om jag vet att paketet kommer köras tusentals kilometers omvägar med lastbil? Det handlar inte bara om miljöskäl. Det allmänna vägnätet ska ju finnas där även för bilister och mindre fordon. Jag tycker det är tveksamt att allmänna vägnätet ska förvandlas till fabriksgolv med många stora lastbilar.
I det här exemplet var förklaringen från DHL att det kundnummer som användes vid bokning av transporten berättigade till flygfrakt. Alltså flögs paketet först till Tyskland, därefter till Danmark och slutligen till Västerås, för att därifrån transporteras med lastbil till Kristinehamn. Inte helt klimatoptimalt kan man tycka... Någon tidsvinst med flygfrakten blev det sannolikt inte heller i det här fallet. Man kan fråga sig om DHL skulle rekommendera lastbilstransport i något läge om det ger kortaste vägen, även om kundnumret berättigar till flygfrakt.
Aha. Ja det ser man på tiderna att det måste gått med flyg. Men jag misstänker att försändelsen hade gått lika fort med vanliga posten. Logga in för att svara |
|