Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel    Grundsyn på hållbarhet   

Cykelparkering i miljonstäder... exemplet Tokyo

ZSOFIA GANROT 2013-05-17        #22374

I Tokyo cykelpendlar miljoner och parkeringsbehovet är enormt. Här är ett high-tech (vad annars i Japan :-)) exempel på miljövänlig, stöldskyddad och vädersäker cykelparkering.

Har hittat denna länk och japanintresserad som jag är kunde inte låta bli att dela med er dessa bilder och artikeln som passar in i cykelentusiasternas forum här.
http://www.dannychoo.com/post/en/1630/Japan+Bike+Storage.html

När får vi liknande system? Det behövs inte mer än att göra om en och annan bilparkeringskällare eller parkeringshus...



JONAS KARLSSON 2013-05-17        #22386
Jag tvivlar på att utrymmesbristen i Sverige är tillräckligt stor för att något sådant här skall löna sig. Vill man ha en väderskyddad cykelparkering i Sverige så bygger man bara en väderskydd eller ett parkeringsgarage för cyklar. Tvivlar på att sådan här teknologi lönar sig här. Dessutom kan ju sådan här High-Tech krångla och hur roligt är det att maskineriet är trasigt just när man skall hämta ut sin cykel och har bråttom? I städer med stor utrymmesbrist som t ex Tokyo är det dock säkert bra men för Sveriges del tvivlar jag.

ERIK SANDBLOM 2013-05-17        #22387

Bild: Johanna Stenberg

Såhär skulle en underjordisk cykelparkering sett ut på Drottningtorget vid centralstationen i Göteborg. I bildens bakgrund syns gamla posthuset som byggdes om till hotell nyligen. Cykelparkeringen skulle byggts i samband med det, men det blev inget. Pengarna tog väl slut när man bestämde sig att bygga nya motorvägen under älven...

Under torget finns en igenlagd gångtunnel som gick under Burggrevegatan mellan centralstationen och torget. Den var tydligen för smal och snäv för att användas till cykelparkering.

ERIK SANDBLOM 2013-05-17        #22390

Blomsterprakt och folkliv i Järnvägsparken. Här vill alliansen i Stockholm bygga cykelparkering. Foto stinsenforum.se

En annan idé för att spara plats är att hänga en cykelparkering från Klarabergsviadukten vi Stockholm central. På kortare sikt är det enkelt att smälla upp cykelparkering i två våningar på de ställen som idag är upptagna av cykelparkering. Det skriver Krister Isaksson, fd cykeltrafikplanerare.

Krister menar att Järnvägsparken ligger i fel ände av stationen och därför inte är bästa platsen för en cykelparkering. Många cyklister ska med Uppsalapendeln som stannar i andra änden av stationen, 350 meter bort.

Vill du parkera här? Krister Isaksson

JOHANNES WESTLUND 2013-05-18        #22391
För Göteborg är under mark helt feltänkt. Bättre att anlägga ett parkeringshus. Exempelvis rakt på Drottningtorget. I bottenplanet blir det affärsfastigheter ut mot gatan. Minst 2 våningar parkering. Kanske ytterligare någon våning affärslokaler eller bostäder. Det finns ett par olika möjliga placeringar. Betydligt mer ekonomiskt än att gräva ner det. Dessutom så blir det en fin manifestering för cykeln som transportslag. Så syns det lite att många cyklar. Det är nog bra.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3238 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik