|
Cykel Velomobil går i mål 30 minuter före klungan på Siljan Runt
Vad velomobiler är och hur snabba de är är det inte många som känner till. Anders Sandkvist har kört motionsloppet Siljan Runt med sin Milan-velomobil flera gånger och kommit i mål långt innan alla andra, men det verkar som att många har svårt att tro på hur fort det går! Ingen direkt uppmärksamhet i media blir det iaf. Anders filmade själv senaste loppet, så länge kamerabatteriet räckte, och det framgår med önskvärd tydlighet att det går fort i en velomobil... Kolla själv (de första sex minuterna är bäst): Han kör den 16 mil långa sträckan på 3 timmar och 11 minuter, vilket ger en snitthastighet på 51 km/h. Klungan går i mål en halvtimme senare, på 3 timmar och 41 minuter. I fjol hade Anders svårt att övertyga funktionärerna om sin tid trots att han hade GPS-data att redovisa. Cykeln är en av de allra snabbaste velomobilerna, Milan SL. Med den allra lättaste kolfiberkarossen och några andra modifieringar ger det en mycket låg vikt på 22,5 kg. Anders säger att cykeln är dyr, men det struntar han i för han vill ha kul. Han använder cykeln till vardagspendlingen också.
"Cykelbil" står det i resultatlistan. Är det ett nytt ord?
Nej, ett gammalt... :)
Mm... stenålders. Urhäftig video!
Det var det fräckaste jag sett på länge. Han sitter å glider i 60 km/h!!
Jag kollade den länkade resultatlistan. Där var en Lasse Nyberg som gått i mål på 2.33. Det ger ett snitt på 63 km/h och är mer än en timme snabbare än klungan, med vad som verkar vara en vanlig cykel. Är det rimligt?
Finns det tandem-velomobiler? Och hur fort går de i så fall? Det borde bli nästan dubbelt så mycket kraft, och inte jättestor ökning av luftmotståndet. Eller?
Nej, det är inte rimligt. Jag noterade samma sak och frågade Anders, och han sa att denne cyklist förmodligen cyklat en kortare sträcka och blivit registrerad på fel ställe.
Har bara sett tandemvelomobiler där man sitter i bredd. Velomobiler är i regel smala, kan tänka mig att det blir lite instabilt med en tandem. Om man inte ökar bredden eller har fyra hjul istället för tre. Och användningsområdet blir väl också ännu mindre.
AZUB TWIN - recumbent tandem En tandemvelomobil kanske skulle vara tvåhjulig? Som en sån här fast inklädd? Kanske med ett rejält stöd som fälls upp och ner med en spak.
Rickard: En tandemvelomobil skulle förmodligen bli ganska otymplig. Det finns en stabilitetsfiness med den vanliga trehjuliga (tadpole-, vilket innebär två hjul fram och ett bak till skillnad från tvärtom som kallas delta-) velomobilen genom att ekipagets tyngdpunkt hamnar lågt och ganska nära de båda främre hjulen. För en tandem ändras förutsättningarna för stabiliteten vilket såvitt jag kan se tvingar fram ett betydligt bredare fordon för samma stabilitet. Ett fordon som skulle kunna lösa den utmaningen är Trimobil. Utifrån detta chassi skulle man egentligen ganska enkelt kunna bygga på ett lätt skal. När det gäller snabbheten så är det svårt att dra några generella slutsatser. När det gäller världsrekorden så brukar cyklar med fler ryttare vanligen få stryk av de ensitsiga. Men detta kan mycket väl bero på att det finns så få som försöker och att de som ändå gör det inte är lika starka som ensamåkarna. För lätta fordon har för övrigt tandem eller flersitsigt nackdelen att de inte är så kul att köra om man är ensam. Det är förmodligen mer rationellt att utveckla teknik som gör att två fordon kan koppla samman på något listigt sätt så att man på det sättet drar nytta av varandra. Inom cykelsporten är ju detta med att ligga på rulle en själklar komponent. Intressant vore då ett sätt att förbinda två velomobiler så att de kan dra nytta av varandra. Det ligger förstås en stor utmaning i att få dem att styra synkront i så fall.
Anders Sandkvist gör det igen. Denna gången på Vasatrampet, där han idag körde 14 mil på 2 timmar och 33 minuter. Preliminär tid på tvåan är 3 timmar och 20 minuter. Anders snitthastighet var 55 km/h. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5)
|