|
Markbunden kollektivtrafik Cykel Till Eurobike 2013 (Göteborg-Friedrichshafen) med tåg
Dieseltåget Köpenhamn-Hamburg Dags för en Europaresa till Tyskland igen, nu till stora cykelmässan Eurobike i Friedrichshafen allra längst söderut i Tyskland. Nytt denna gång är att jag kunde köpa biljetten från Köpenhamn direkt av Deutsche Bahn istället för att ringa till SJ Utland, ett framsteg! Man får bättre kontroll på avgångarna och rutterna. Göteborg-Köpenhamn går med de gamla vanliga Öresundstågen, som brukar vara pålitliga, har bra inneklimat men lite torftig komfort i övrigt. Köpenhamn-Hamburg går även det med de gamla vanliga ICE-tågen. Hög komfort, men tyvärr dieseldrivet och inget Internet ombord. Kopplade upp mig med svindyr roaming, och upptäcker att jag fått mail från Deutsche Bahn om att jag riskerar att missa min anslutning! Genom att klicka på en länk i mailet får jag detaljerad information, tåget jag åker i just nu ska vara fem minuter försenat. Och eftersom jag har ett tajt byte i Hamburg blir jag lite stressad, så jag frågar konduktören. Han blir förvånad och säger att vi ska nog hinna, vi lämnade ju Puttgarden i tid. Och när vi närmar oss så säger online-tidtabellen att vi är i tid. Men det blev ett tajt byte ändå, bara minuter tillgodo trots att vi var i tid. Hamburg-Ulm och Ulm-Friedrichshafen avlöper utan några överraskningar, jag är framme exakt i tid kl. 20.30. I princip fullsatt hela dagen förutom sista sträckan med regionaltåg där det känns väldigt lantligt och med många stopp. Efter en heldag på tåg känns det nästan lite konstigt att ha fast mark under fötterna igen, lite som när man varit ute och seglat! :)
Fortfarande ganska glest på Eurobike-campingen dagen innan allt drar igång på allvar
Dessa tält är uthyrda allihop. Yteffektivt! :)
Köer och tutande, mycket som ska levereras in till de enorma mässhallarna.
Bygga bygga bygga...
Två cykeljättar på tisdagens presskonferens: Mathias Seidler, VD på Tysklands största cykelproducent Derby Cycles (har fem varumärken) samt Tony Lo, VD på världens största cykeltillverkare Giant (Taiwan). Diskussionen går kring att försäljningen haltat lite i år på grund av en kall vinter. Elcykeln har dock inneburit nya intäkter för cykelindustrin, även om den mycket negativa publiciteten från testet av elcyklar från ADAC (testar vanligtvis bilar) just nu inverkar negativt. Cykelbranschen kunde inte förstå testet och har motbevisat alla konstiga påstående som har kommit i samband med testet (som att elcyklarna stör ut polisradion).
Kettler Boston E, som de säger ska ha köregenskaper "som en SUV på två hjul". Intressanta komponenter är det iaf. Panasonics nya elassist och remdrift med kolfiberrem som ska vara mycket starkare och ha längre livslängd än kedja. Problemet som vanligt med remdrift att det inte går att använda utanpåliggande växlar. På den här sitter det Nuvincis steglösa baknavväxel.
Panasonic elassist.
Remdrift och Nuvinci.
Kontrollpanel till Panasonic elassist.
Man märker av att man inte är i Sverige när det följer med en ung tjej som måste vara med på alla foton pressen tar. Här är det Sram som visar upp sin nya skivbroms för racercyklar.
Riese & Müller ska nu uteslutande tillverka elcyklar, och Bosch är deras val av system. Här är det nya, kompaktare Bosch-systemet. Går inte att få med flera kransar i fram tyvärr. Oklart också om det funkar när det är kallare än -5, ska försöka ta reda på det. Ett Bosch-system innebär ett tillägg på 2200 Euro på en cykel. Denna cykel kostar 5000 Euro.
Här syns motorn lite bättre.
HP Velotechnik visar upp sin nya offroadversion av sin Scorpion. En mountainbike-liggcykel. Gjort för USA-marknaden gissar jag. Mycket stilig McPherson-fjädring fram, som jag ska kolla upp ytterligare under mässan. Markus Fritsch (till vänster) från Velobiz var en utmärkt moderator under press-rundturen.
Nu dubbla batterifästen på HP Velotechniks trikar.
HP Velotechnik väljer navmotor, här en Go SwissDrive 500 watt motor för hastigheter upp till 45, blir alltså mopedklassad i Sverige.
I mysiga Argenbühl, 40 minuter med buss från Friedrichshafen, går den stora testdagen av stapeln. Enormt utbud av cyklar att testa, och mycket folk också.
Denna cykel är utrustad med den senaste Nuvinci-växeln med automatväxling, samt Boschs nya elassist. Jag testkörde, och det var en mycket trevlig upplevelse!
Man kan välja att köra manuellt, alltså steglös växling med vredet. Vredet går lätt och man kan växla både med och utan belastning.
Man kan också switcha över till automat, och då väljer man vilken kadens man vill cykla på. Jag gillar hög kadens, så jag satte den på max vilket var 85 rpm. Mycket mycket bra fungerade det! Helt automatiskt växling, funkade klockrent både upp och ner för backarna. Testområdet har en väldigt skarp uppförsbacke full med folk. Inga problem, cykeln växlade ner och jag kunde trampa mig upp sakta och kontrollerat, utan ansträngning.
En anledning till att det fungerar så bra är naturligtvis den fina Boschassisten. Här är kontrollpanelen. Jag har naturligtvis satt den i "Turbo"-läge... :)
Man kan köra Nuvinci med framväxel, dock måste framdrevet vara ca dubbelt så stort som bakdrevet för att inte få för stor belastning på växeln.
Bart och Chris på Nuvinci
Dahon har ett enormt stort utbud av vikcykelmodeller. Den här med 20-tumshjul testkörde jag. Gick fint och hade tillräckligt med växlar. Växlarna gick kanske inte helt klockrent, vet inte om det var billiga växlar eller om de inte var justerade riktigt. Denna väger 11,4 kg och en Dahonperson gissade att den kostade 899 Euro. Dahon har vikcyklar från 249 Euro, och påstår att de plockar marknadsandelar från Brompton. Hopvikningen på den här påstås ta 15 sekunder, men det tyckte jag verkade vara en glädjesiffra, verkade krångligare än en Brompton att fälla ihop.
Mycket intressant nyhet för 2014. En Dahon med 16-tumshjul som fälls ihop på 7 sekunder, väger 9,4 kg och med ett pris på 859 Euro. En storsäljare gissar jag!
Fet mountainbike
Designad hopfällbar elcykel från GoCycle. Mycket fina komponenter, men jag gissar att marknaden för den här cykeln blir liten. Kostar 3500 Euro, tar 1,5 minut att fälla ihop, vikt 15 kg, och elassisten stängde av mitt i branta backen när jag testkörde. Elassist på vikcykel kan låta lockande, men problemet är att den stora poängen med att kunna fälla ihop den går förlorad till ganska stor del, den blir för stor och tung att bära på och av bussen eller tunnelbanan. Den här menade de inte ens var gjord för att ta med på kollektivtrafiken.
Gränssnittet var designat på bekostnad av användarvändlighet. Svårt att förstå vad alla olika röda små lampor betydde.
Scorpion fs 26 S-Pedelec var dagens körupplevelse. S-Pedelec betyder 500 watt och att det inte är en cykel längre. Jag frågade när man får köra en sådan, och svaret var "på vägarna" och att man måste ha körkort. 60 mm McPhersonfjädring fram och 80 mm fjädring bak och så stark motor gjorde det till en riktig adrenalinupplevelse. Inga problem att köra om racercyklisterna. 40 km/h snittade jag med lätthet, och upp till 45 gick om jag tog i lite. Motorn var helt tyst och kändes som om den hade kraftsensor, fast de sa att den bara hade rörelsesensor. Men smakar det så kostar det, 6 900 Euro. 32 kg.
McPhersonfjädring med sving i aluminium, och man skymtar också den vita krängningshämmaren.
Den vita krängningshämmaren var av den mjukare sorten, för mer komfort fick jag höra. När jag trampade hårt så vaggade cykeln från sida till sida vilket inte kändes så energieffektivt eller stabilt. Alexander från HP Velotechnik sa att det blir bättre med en styvare krängningshämmare. Jag som är bortskämd med stabiliteten från vår fyrhjuling tyckte också att det gick väl lätt att få upp den på två hjul, jag vågade inte ta kurvorna i full fart.
De här växelreglagen var inte dumma alls. Lättväxlat.
Så fick jag äntligen också testcykla Riese & Müller-lastcykeln "Load". Mycket lätt att vänja sig vid, jag upplevde att den var lättare än Bullitt att komma överens med. Och helfjädrat är helt klart mycket trevligt! 30 kg och 5 000 Euro.
Cykeln kan relativt lätt delas i två delar, om man skulle behöva transportera den långt någon gång. Det gör också att man med samma bakdel kan sätta på olika framändar. En längre framände, samt en framände som gör cykeln till trehjulig nämndes.
Styret kan fällas framåt och upp och ner med snabbkopplingar.
Tack för spännande reportage! Kan det ha varit en Dahon Jifo du fotade? Lite små stänkskärmar, om jag får gnälla lite.
Särskilt för dig Erik! :) Ja, det kan det säkert ha varit. De har ju så fasligt många modeller. Ja, stänkskärmarna var inget att hurra för.
På testdagen träffade jag Andre, cykelhandlare från Orel, 30 km söder om Moskva. Sedan visade det sig att vi var grannar på campingen. Så det blev öl och mat på kvällen och jag fick lära mig om hur livet för en rysk cykelhandlare är!
Betydligt fler tält på onsdagsmorgonen. Angela Merkel skojade om tälten förstod jag, men vet inte exakt vad hon sa. Borde lära mig mer tyska!
Cykellogistikseminarum på onsdagsmorgonen. Vi fick lära oss att EU-projektet Cycle Logistics kommer övergå i Pro E-bike, som också kommer handla om cykellogistik. Lastcykelstandardiseringen enligt DIN diskuterades också. Det kommer ta ca. 2-3 år innan en standard är klar, och det det handlar om är att cykeln ska vara säker. Det vill säga inte gå sönder och inte vara farlig att köra.
Väldigt många tittade på väldigt fåniga shower till dålig musik på hög volym.
Stilig Johnny Loco
Hittade den här och blev först väldigt positivt överraskad. Vikcykel, 9 kg MED ELASSIST. Otroligt tyckte jag. Samma cykel som är nedstoppad i väskan med praktisk axelrem.
Liten platt motor (120 watt) med enkel drift. Vann designpris 2010 fick jag lära mig sen, och efter en provkörning lärde jag mig varför jag inte hört talas om den förut. Den var usel att köra... Instabil, styret satt löst vilket var ett rent konstruktionsfel och elassisten skapade ganska kraftiga vibrationer. Synd på något som såg så bra ut! 1499 Euro.
Två Johnny Locos som reklampelare för de fåniga showerna.
Så var det dags att vänta på Angela Merkel. Jag var inte ensam.
Och så blev det video, sänt från ett stängt konferensrum alldeles intill! Besvikelse. Talet var på tyska så jag förstod bara delar. Men hon ska enligt vad jag ser på Twitter ha talat emot hjälmlag iaf, och att "safety in numbers" gäller. Imorgon ska pressavdelningen ha lyckats skaka fram talet.
Photo: Johan Erlandsson. May not be used without permission Men jag fick ett tips från en annan fotograf och ställde mig beredd på ett ställe där hon förmodligen skulle passera, så jag kan lägga ännu ett kändisfoto till samlingarna... :) Klart Angela måste kolla Facebook mellan tal och intervjuer.
Höganäs på plats med sin navmotor, här monterad på en rejäl sak från Nordiska Cykelkompaniet.
En snygging med Sunstar Ibike-assist.
När jag testade denna fatbike med Sunstar iBike-assist flyttade folk på sig (OBS! inte jag på fotot... :)).
Prototyp-vikcykel med Sunstar iBike-assist
Hopfälld
Finska Helkama har ny lastcykel med en utvecklad lådstyrning som ska ge säkrare köregenskaper. Ca. 50 kg och 3 500 Euro med Panasonic elassist.
Kommer i två varianter, här utan barnkupé. Jag testkörde som hastigast och måste säga att det inte var några bra köregenskaper. Trögt och vingligt om vartannat, och vältbenäget. Skulle inte vilja köra denna snabbare än 15 km/h.
Så, nu har en sammanfattning av Angela Merkels tal kommit. Hon vill öka cykelandelen i tyska städer från 5 till 15 % till 2020 och vill höja säkerheten genom bättre infrastruktur, inte hjälmlagar.
Gårdagskvällen spenderades nere vid Bodensjön, här i sällskap med Anders från Veloform och Johan från Elcykelbutiken.
Det var väldigt lugnt och stilla vid sjön och strandpromenaden, och det gick inte fort i regattan...
En stilig mattlackad WAV från Fietser.be dök upp och lockade folk.
Vi fick en pratstund med den trevlige WAV-tillverkaren. Karossen tillverkas nu i Tjeckien.
Linjär styrning i WAV.
Om man är ute efter att knäcka andra racercyklister kan man skaffa en sådan här. Dold motor och batteri som ser ut som en vattenflaska!
Hase Pino Porter är en nyhet för 2014. Pino är en tandemcykel där främre halvan är liggcykel. Varför inte göra en lastcykel av det när man cyklar ensam, tänkte folket på Hase, och har satt ihop riktigt fiffiga lösningar. Vikt 25 kg, pris 5 000 Euro.
Väskan på framsätet fälls lätt ihop och fästs bakom sätet, och är då helt ur vägen.
Den undre väskan håller formen även om den är tom, är lätt åtkomlig och har dragkedjor som är konstruerade för att inte släppa in vatten i väskan.
Här är cykeldesigner Wytze van Mansum vid sin skapelse Urban Arrow, holländsk lastcykel med en väldigt grov aluminumram. Mycket tillbakalutad cykling med tramporna lååååångt framför sadeln. Känns avslappat, och det är en stor fördel att kunna sätta ned fötterna på marken utan att kliva av sadeln. Men det är nästan lite för mycket, som om man åker chopper. Vikt 45 kg med elassist. Pris 4 000 Euro.
Nihola 4.0 med plats för fyra barn. 2-3000 danska kronor dyrare än den vanliga Nihola Family.
Niholas cykel till Danska posten, ca. 1 500 sålda. Kunderna ska vara mycket nöjda, och olycksstatistiken har gått ned kraftigt efter att brevbärarna bytt sina tvåhjulingar till trehjulingar.
MTB är stort på mässan. Här foto från en trickbana.
Taiwan är stort i cykelvärlden. Här är May som säljer nav och hela hjul på Bitex Hubs. "I Taiwan finns allt!", sa hon.
Testkörning av elcyklar i Zeppelinarhangaren.
Trike med upprätt sittställning från Como.
Yuba Boda Boda.
Croozer kärra för ett barn.
Kid Car kärror för ett eller två barn.
På en presskonferens berättar Henry Hon, vice VD på Dahon, om kampanjen Turn a new leaf där alla som avger löften att köra mindre bil ska samla in poäng, som Dahon sedan omsätter till miljöprojekt och miljöpriser. Han berättade också om det kommande samarbetet med Ford, där Dahon ska tillverka vikcyklar som märks med Fords varumärke.
En Zeppelinöl fick avsluta vistelsen vid Bodensjön.
Synd att jag inte hann semestra mer här, hade gärna tagit båten över till Schweiz
Träffade John Agnesson på tåget hem, som har planer på att starta upp cykelbutik på Hönö med lite finare cyklar, Gårda LivsCyklar. Har också en väldigt spännande cykelidé som han kanske berättar mer om på Ecoprofile någon dag... Här äter vi frukost på nattåget mellan Frankfurt och Köpenhamn.
Hemma igen efter några riktigt lyckade dagar. Eurobike motsvarade förväntningarna. 100 000 kvadratmeter utställningsyta och 1 250 utställare är STORT. Men det gick ändå bra att hantera med en bra mässguide, många pauser, och en plan för vad jag skulle göra. Mycket skönt att en del av mässan är utomhus, så man kan varva med frisk luft mellan de varma mässhallarna. Vad var bäst?
Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2) Elmopeder (5)
|