|
Bil Nytt Honda FCX-koncept
Honda visar upp en läckert designad bränslecellsbil på konceptstadiet på Tokyo Motor Show. Inga tekniska detaljer ges tyvärr i meddelandet från Honda, men Auto Motor & Sport har nosat rätt på lite:
80 kW elmotor i fram, två hjulmotorer i bak på vardera 25 kW. Det blir totalt 130 kW. Bränslecellen får plats i mittunneln och vätgastankarna ligger ovanför bakaxeln. http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=25093
Vet någon hur man gör vätgas? Jag antar att det inte görs med platinum bitar och en massa ström som vi gjorde i gymnasiets kemiklass en gång...
Jo, jag tror faktiskt att det är en av metoderna för att tillverka vätgas, en omvänd bränslecell. Det vore ju snyggt att placera ett gäng solceller i öknen som producerar ström som i sin tur spjälkar vatten till vätgas och syrgas...
Sen experimenteras det en hel del med andra sätt, se t ex bifogade länk om biomassa till vätgas.
http://www.ecoprofile.se/1090_170_Biomassa_till_vatgas.htm
Här har vi ett projekt som spjälkar vatten till vätgas och syrgas mha solceller:
"In the first phase of the project, Hydrogen Solar will design, build and install a 100 m2 array of Tandem Cells to generate high-purity hydrogen from sunlight and water." http://www.greencarcongress.com/2005/10/boc_foundations.html#more
Tekniken har nu blivit uppgraderad till att motsvara en vanlig bensindriven bil i förmåga att starta i kyla och räckvidd:
"With the 3V system, Honda has achieved ultra-low-temperature start-up performance on par with that of a gasoline engine.
...
A newly developed hydrogen absorption material in the tank doubles capacity to 5 kg of hydrogen at 5000 PSI, extending cruising range to 350 miles, equivalent to that of a gasoline-engine car."
350 miles är 56 mil. Bränsleförbrukningen blir då 0,09 kg vätgas/mil. http://www.greencarcongress.com/2006/01/honda_to_put_hy.html#more
Bränslecells- och batteriexperten Kanehira Maruo är imponerad av den nya Hondan:
"FC-stacken har en max. effekt på 100 kW. En primitiv mätning efter ett foto visar att FC-stackens mått är 500 x 160 x 160 (mm). Det blir 12,8 liter. Denna FC-stack kan alltså ha en häpnadsväckande effekttäthet på 7,8 kW/liter.
Nuveras senaste FC-stack har en effekttäthet på 1,6 kW/l. GM:s FC-stack i Hy-wire av 2003 hade 1,6 kW/liter. FC-stacken i Sequel av 2005 kan ha 2.0 kW/liter, men GM har inte offentliggjort någon siffra. PSA:s GENEPAC FC-stack som har nyligen presenterats har 1,4 kW/liter. Så, har Hondas nya FC-stack en häpnadsväckande effekttäthet.
...
Recet har tydligen börjat och Honda verkar leda klart."
Kanehira Maruo är produktiv i dag. I dagens tredje mail tipsar han om en film på skönheten... http://world.honda.com/Tokyo2005/fcx/videos/
Honda FCX visas upp i Genéve. Den här bilen är den hetaste bränslecellsbilen, både teknikmässigt och utseendemässigt. Till skillnad från andra biltillverkare ser inte Honda några problem med bränslecellstekniken. Räckvidd och kallstartsegenskaper har man redan löst. Infrastrukturproblemet tar man itu med genom att utveckla en "Home Energy Station" enligt Kanehira Maruo:
"Honda tänker marknadsföra sin FCX tillsammans med sitt Home Energy Station (HES). HES som Honda utvecklar tillsammans med Plug Power är ett el-värme- kogenerationssystem som reformerar NG. De hushållen som installerar detta system kan minska sina totala energiutgifter för gas, el och fordonsbränsle med 50% och deras CO2-utsläpp minskar med 40%. H2 som reformeras fram lagras i H2-tankar hemma för i sin tur tankas i FCVs eller användas i hem-FC som kan generera upp till 5 kW el. Detta att utveckla och marknadsföra sin FCV och sitt HES sida vid sida, kallar Honda ²lateral thiking²"
I det här fallet innebär det att vätgasen produceras av naturgas. Men även en inbiten fossilgashatare som jag inser att det kan vara det här steget som krävs för att bränslecellsbilarna ska kunna få ett genombrott. Infrastrukturfrågan är viktig att ta tag i. Finns det väl bränslecellsbilar på marknaden är det troligare att en infrastruktur byggs upp med vätgas producerad på vettigare sätt än av fossilgas. http://www.salon-auto.ch/en/premieres/zoom_gall.php?idIndex=5470&idContent=
Honda leder bränslecellsracet med sin planerade säljstart redan 2009:
"Honda is currently developing a new vehicle based on the technology and design of the FCX Concept, and a drivable model will be unveiled in fall of this year. Honda plans to begin sales of this new fuel cell vehicle within the next three years. " http://world.honda.com/news/2006/c060517MidYearCEOSpeech/
Utvecklingen går tydligen bra, nu blir det lansering redan 2008, ett år tidigare. Över femtio mils räckvidd, start i ner till minus 30 grader, 160 km/h... Verkar lovande! Bäva månde konkurrenterna... http://hondanews.com/CatID2045?mid=2006092536448&mime=asc
Honda upprepar att det blir produktion 2008 och säger dessutom "the future is closer than you think". Dags att börja producera vätgas och bygga vätgasmackar? Bilen kommer väl antagligen inte till Sverige till att börja med, men ändå? http://automobiles.honda.com/future-cars/index.asp?ModelStart=fcx
Honda skickar två gamla och två nya FCX:er till Gotland veckan efter midsommar i ett stort europeiskt marknadsföringsjippo.
Ny Teknik skriver dessutom att Honda FCX kommer börja lanseras kommersiellt i begränsad skala i Japan och USA nästa år, alltså 2008 som utlovat. "Kommersiellt i begränsad skala" innebär svindyr leasing skulle jag tro. http://www.nyteknik.se/art/51186
Nu börjar de svenska motortidningarna recensera bilen efter att ha kört. Inga överraskningar, de gillar bilen och konstaterar att det dröjer 10 år innan man kan knalla in i bilhallen och köpa en.
Den kommersiella lanseringen nästa år bygger mycket riktigt på leasing. Vi plugin-fantaster får nöja oss med förbränningsmotor som komplement till eldriften något decennie till alltså... http://www.e24.se/dynamiskt/bilar/did_15949990.asp
Hittade detta på www.renewavableenergy.com:
Denmarks first full-scale hydrogen-energy plant and testing facility, the Lolland Hydrogen Community opened May 2007. It is also the EUs first full-scale Hydrogen Community Demonstration facility for residential Fuel Cell Combined Heat and Power (CHP).
...
Hydrogen is produced by using excess wind power to split water into oxygen and hydrogen through electrolysis. The oxygen is used in the municipal water treatment plant nearby to speed up the biological process. The hydrogen is stored in low-pressure storage tanks at 6 bars and fuels two PEM Fuel Cell Micro Combined Heat and Power (CHP) stations of 2 kilowatts (kW) and 6.5 kW, respectively.
Så när får vi se sådant i konservativa Sverige? Borde man inte kunna använda vattenkraft lika bra, det har vi ju gott om?
Här är en film från provkörningen av bilen gjord av Auto Motor & Sport. http://www.automotorsport.se/tv/?m=10704
Det blir "färre än 100 bilar" som ska leasas ut nästa år, enligt bifogad artikel i USA Today. I artikeln finns också några usla argument mot plugin-hybrider. http://www.usatoday.com/money/autos/2007-10-23-honda-fcx_N.htm?csp=34
På Los Angeles Motor Show presenterade Honda idag bilen som ska leasas ut till sommaren 2008 för 600 dollar/månad. Den kallas Honda FCX Clarity och är ganska lik konceptbilen, fast tråkigare med "vanlig" front, backspeglar och mindre hjul. Startar i ner till -30 grader och har en räckvidd på 43 mil (betydligt kortare än vad de sagt förut). Tyvärr ges inte så mycket mer detaljer på Hondas speciella sajt för bilen. http://automobiles.honda.com/fcx-clarity/
Nu har bilen börjat "serieproduceras". Det blir dock blott 300 bilar på tre år. http://www.greencarcongress.com/2008/06/honda-begins-pr.html Logga in för att svara |
Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Elmotorcyklar (1) Cykelleasing (2) Trikar (16) Elcyklar (49) Elmopeder (5) Lastcyklar (4) Konverteringskit elcykel (3)
|