|
Cykel Samhällsplanering Cyclelogistics: 51 % av motoriserade godstransporter i städer kan lika gärna göras med lastcykel
Pling Transport på väg in till innerstaden med fullt släp Cyclelogistics är ett EU-projekt som går 2011-2014 med syfte att minska energiförbrukningen genom att flytta över godstransport från motoriserade fordon till lastcyklar. En del i arbetet har varit att analysera hur stor potentialen är, hur många av de motoriserade resorna med någon form av godstransport kan flyttas över till lastcykel? Som godstransporter räknas både professionella och privata godstransporter (till exempel mathandling). Mobilitetsdata från till exempel TEMS-databasen med data från 322 europeiska städer användes som underlag. En godstransport som kan klaras med lastcykel definierades så här:
Också om man isolerar de professionella godstransporterna så är potentialen ansenlig: andelen av de professionella motoriserade godstransporterna som kan flyttas över till lastcykel är 32 %. Den potential som nya logistiklösningar och en energisnålare samhällsplanering kan ge är inte inkluderade i beräkningen. Detta kan till exempel vara fasta och mobila mikroterminaler, begränsningar för motoriserad fordonstrafik i stadskärnor eller begränsad etablering av mathandel i externa köpcentrum. Här finns alltså utrymme att öka cykellogistikens potential ytterligare. Hela rapporten om cykellogistikens potential finns här: http://www.cyclelogistics.eu/docs/111/CycleLogistics_Baseline_Study_external.pdf Att köra en godsmängd som lika gärna kan köras på elassisterad lastcykel i en eldriven personbil förbrukar minst 10 gånger mer energi, och en elbil är också betydligt mer energi- och resurskrävande att producera. Jämför vi med "vanliga" bilar och lastbilar är skillnaderna ännu större. Utöver det kan vi till lastcykelns fördel lägga till frigjord yta, säkrare och mer social trafik, mindre buller, mindre luftutsläpp och trivsammare gågator.
Den vagnen är osannolikt stor. Är det inte svårt att få rätt tryck på dragkulan?
Visst är det en bikesatwork fackverkskärra? De gör seriösa och rätt stora modeller i serie. (http://bikesatwork.com/)
2,3 kubikmeter skåp. Släp från Bikes at Work (inte fackverk, aluminiumprofiler), skåp från Velove. Vi på Velove gör också ett släp med samma lastyta, men i ultrahöghållfast stål, med stöd och med rejälare hjul. Varför skulle det vara svårt att få rätt tryck på kopplingen menar du Erik?
Nä jag vet inte, funderade bara på om kopplingen är känslig för tyngdpunkten på vagnen. Det är ju bara en axel. Jag har bara sett det på bild, så jag hoppas ingen tar mig för expert på ämnet :)
Man ska definitivt ha tryck på kopplingen för säkra köregenskaper och bra bromsverkan på bakhjulen. Därför sitter axeln en bit bakom centrum på kärran, och vi lastar alltid så vi har tryck på kopplingen.
Går det att överföra resonemanget i utredningen till landsbygd, mindre tätorter? (har inte hunnit läsa utredningen än). Jag bor i Tanums kommun i norra Bohuslän (en kommun där alla kör bil eller flyttar någon annanstans). Jag funderar mycket över potentialen av ökad cykellogistik men de flesta utredningar finns bara för städer. Här ligger det fyra mindre tätorter med cirka 7-11 kilometers mellanrum, och en mindre landsbygdsbefolkning runtikring. Skulle det finnas potential för att överföra godstransporter till lastcyklar? Eftersom det sker en enorm befolkningsökning här sommartid (med en fruktansvärd ökning av biltrafiken) funderar jag mer och mer på om det finns ekonomiska argument för att överföra transporter av både varor och människor mot mer cykling.
Förresten, cyclelogistics.eu var ju en riktig guldgruva!
Benjamin, jag skulle väl säga att det är lite långa avstånd för att det ska vara enkelt att bygga upp en fungerande cykellogistikverksamhet mellan tätorterna. Inte omöjligt, men kanske en större utmaning än nödvändigt i dagsläget. Däremot är det ju perfekta avstånd för jobbpendling och andra arbetsresor med cykel mellan tätorterna, särskilt med elassist och väderskydd. Hur är cykelförutsättningarna mellan tätorterna?
April Streeter på Treehugger gör en rewrite på engelska av denna artikel: http://www.treehugger.com/bikes/50-percent-of-city-freight-could-shift-from-truck-to-bike.html
Och så en italiensk rewrite på rewriten... :) http://www.autoblog.it/post/283831/il-trasporto-di-merci-in-bicicletta-lue-ci-pensa
Dags nu för Norrköping att bli en lastcykelstad: http://www.mentornewsroom.se/nyheter/transport-logistik-idag/akeri-byter-bil-mot-cykel/ Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Elmotorcyklar (1) Konferenstjänster (2)
|