Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel    Samhällsplanering   

Cyclelogistics: 51 % av motoriserade godstransporter i städer kan lika gärna göras med lastcykel

JOHAN ERLANDSSON 2013-10-07        #22834

Pling Transport på väg in till innerstaden med fullt släp

Cyclelogistics är ett EU-projekt som går 2011-2014 med syfte att minska energiförbrukningen genom att flytta över godstransport från motoriserade fordon till lastcyklar. En del i arbetet har varit att analysera hur stor potentialen är, hur många av de motoriserade resorna med någon form av godstransport kan flyttas över till lastcykel? 

Som godstransporter räknas både professionella och privata godstransporter (till exempel mathandling). Mobilitetsdata från till exempel TEMS-databasen med data från 322 europeiska städer användes som underlag. En godstransport som kan klaras med lastcykel definierades så här:
  • Distans kortare än 7 kilometer
  • Mindre än 200 kg last
  • Inte del av en komplex transportkedja som innefattar motoriserad transport
Slutsatsen är att 51 % av privata och professionella motoriserade godstransporter i städer teoretiskt sett lika gärna kan göras med lastcykel (med och utan elassist). Av dessa är de flesta privata resor, så är målet att minska andelen motoriserade fordon i trafiken så är shoppingresorna faktiskt enligt denna studie till och med viktigare än arbetspendlingen.

Också om man isolerar de professionella godstransporterna så är potentialen ansenlig: andelen av de professionella motoriserade godstransporterna som kan flyttas över till lastcykel är 32 %.

Den potential som nya logistiklösningar och en energisnålare samhällsplanering kan ge är inte inkluderade i beräkningen.  Detta kan till exempel vara fasta och mobila mikroterminaler, begränsningar för motoriserad fordonstrafik i stadskärnor eller begränsad etablering av mathandel i externa köpcentrum. Här finns alltså utrymme att öka cykellogistikens potential ytterligare.

Hela rapporten om cykellogistikens potential finns här:
http://www.cyclelogistics.eu/docs/111/CycleLogistics_Baseline_Study_external.pdf

Att köra en godsmängd som lika gärna kan köras på elassisterad lastcykel i en eldriven personbil förbrukar minst 10 gånger mer energi, och en elbil är också betydligt mer energi- och resurskrävande att producera. Jämför vi med "vanliga" bilar och lastbilar är skillnaderna ännu större. Utöver det kan vi till lastcykelns fördel lägga till frigjord yta, säkrare och mer social trafik, mindre buller, mindre luftutsläpp och trivsammare gågator.



ERIK SANDBLOM 2013-10-07        #22836
Den vagnen är osannolikt stor. Är det inte svårt att få rätt tryck på dragkulan?

PER ERIC ROSéN 2013-10-07        #22837
Visst är det en bikesatwork fackverkskärra? De gör seriösa och rätt stora modeller i serie. (http://bikesatwork.com/)

JOHAN ERLANDSSON 2013-10-07        #22838
2,3 kubikmeter skåp. Släp från Bikes at Work (inte fackverk, aluminiumprofiler), skåp från Velove.

Vi på Velove gör också ett släp med samma lastyta, men i ultrahöghållfast stål, med stöd och med rejälare hjul. 

Varför skulle det vara svårt att få rätt tryck på kopplingen menar du Erik?

ERIK SANDBLOM 2013-10-07        #22839
Nä jag vet inte, funderade bara på om kopplingen är känslig för tyngdpunkten på vagnen. Det är ju bara en axel. Jag har bara sett det på bild, så jag hoppas ingen tar mig för expert på ämnet :)

JOHAN ERLANDSSON 2013-10-07        #22840
Man ska definitivt ha tryck på kopplingen för säkra köregenskaper och bra bromsverkan på bakhjulen. Därför sitter axeln en bit bakom centrum på kärran, och vi lastar alltid så vi har tryck på kopplingen.

BENJAMIN GRAHN DANIELSON 2013-10-07        #22841
Går det att överföra resonemanget i utredningen till landsbygd, mindre tätorter? (har inte hunnit läsa utredningen än).

Jag bor i Tanums kommun i norra Bohuslän (en kommun där alla kör bil eller flyttar någon annanstans).  Jag funderar mycket över potentialen av ökad cykellogistik men de flesta utredningar finns bara för städer. Här ligger det fyra mindre tätorter med cirka 7-11 kilometers mellanrum, och en mindre landsbygdsbefolkning runtikring. Skulle det finnas potential för att överföra godstransporter till lastcyklar?

Eftersom det sker en enorm befolkningsökning här sommartid (med en fruktansvärd ökning av biltrafiken) funderar jag mer och mer på om det finns ekonomiska argument för att överföra transporter av både varor och människor mot mer cykling.




BENJAMIN GRAHN DANIELSON 2013-10-07        #22842
Förresten, cyclelogistics.eu var ju en riktig guldgruva!

JOHAN ERLANDSSON 2013-10-08        #22843
Benjamin, jag skulle väl säga att det är lite långa avstånd för att det ska vara enkelt att bygga upp en fungerande cykellogistikverksamhet mellan tätorterna. Inte omöjligt, men kanske en större utmaning än nödvändigt i dagsläget.

Däremot är det ju perfekta avstånd för jobbpendling och andra arbetsresor med cykel mellan tätorterna, särskilt med elassist och väderskydd. Hur är cykelförutsättningarna mellan tätorterna?

JOHAN ERLANDSSON 2013-10-09        #22844
April Streeter på Treehugger gör en rewrite på engelska av denna artikel:
http://www.treehugger.com/bikes/50-percent-of-city-freight-could-shift-from-truck-to-bike.html

JOHAN ERLANDSSON 2013-10-11        #22849

JOHAN ERLANDSSON 2013-10-12        #22850

MAGNUS BILLBERGER 2014-03-27        #23076

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3207 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik