|
Cykel Bil Resor övrigt Fossilfrihet på väg
Trilobit, ej på väg. Foto "DanielCD", Wikimedia commons. Näringsdepartementet släppte igår en nådig lunta: SOU 2013:84 Fossilfrihet på väg. Det är en härligt maffig utredning i två delar, 1000 sidor men väldigt lite nytänkande. Då fossil tangerar mitt yrke tänkte jag att detta kan vara intressant men efter någon millisekund släppte jag tanken på hur Annie Lööf försökte få bort trilobiter från asfalt. Eftersom cykeltransporter är något som ligger skribenterna på Ecoprofile varmt om hjärtat är det dags att tipsa om årets julläsning. 5 juli 2012 tillsatte regeringen en utredning om hur Sveriges fordonsflotta inte längre skall tillföra några nettoutsläpp av växthusgaser och som ett led i det ta fram underlag hur fordonsflottan kan bli oberoende av fossila bränslen till år 2030. Eftersom Ecoprofiles flitiga skribenter vurmar för cykelns höga kvaliteter inom persontransporter men även mer eller mindre skrymmande godstransporter inom tätorter tänkte jag att det vore intressant att snabbt skumma igenom om cykeln har en given plats i utredningen. Således tryckte jag på ctrl-F, skrev in cykel och klickade på "sök": I Del 1 får man då 97 träffar, i Del 2 endast 61. Efter en genomgång av träffarna visade det sig att cirka 60 av 100 träffar handlade om cykel- eller cykelrelaterade saker såsom cykelväg, medan resterande träffar rörde sig om livscykelanalys eller körcykel. När jag sökte på elcykel fick jag 0 träffar. Liksom när jag sökte på elassist... Efter lite småbläddrande hittar jag meningar om att se till att överföra persontrafik från bil till kollektivtrafik, gång och cykel inom tätorter... Utan att ens ha läst sammanfattningen drar jag slutsatsen att det inte blev särskilt mycket nydanande i denna utredning. Om jag får några timmar över under jul och nyårshelgerna tänkte jag skumma igenom utredningen lite bättre. Efter årskiftet går den ut på remiss och det kanske därför är läge att skriva ett gemensamt utlåtande? Utredningen finns här: http://www.regeringen.se/sb/d/17075/a/230739
Ett bra förslag att försöka knåpa ihop ett remissvar. En reflektion utan att ha läst ens sammanfattningen är att det kan vara oerhört trögt att få formulerat något om radikala riktningsändringar. Med god insikt i Trafikverket så vet jag att det finns många där som ser den stora potentialen hos cykeln och som förespråkar ett skifte mot större cykelandel. Det är dock i regel svårt för denna kunskap att mynna ut konkreta skrivningar i myndighetens dokument och än värre att omsätta det i konkret handling.
Jag förstår dina invändningar och farhågor om våra myndigheter. Hade Trafikverket, Boverket m fl funnits på Herkules tid hade det inte blivit några stordåd... Men, någonstans måste man börja! Till exempel kunde ett remissvar publiceras som ett öppet brev i några av Sveriges dagstidningar?
För fossilfria transporter: producera och distribuera vätgas för bruk i bränsleceller i anslutning till ställen där syrgas kan tillvaratas och komma till nytta.
Bakgrund: För att minska koldioxidutsläppen vore det bra att ersätta fossila bränslen med vätgas som energibärare. Detta inte minst för fordonstrafiken. Där råder ett moment 22: Inga vätgastappar – då är det ingen idé att köpa en bränslecellsbil. Inga bränslecellsbilar – då är det ingen idé att bygga vätgastappar.
Vätgasen kan produceras med el genom elektrolys av vatten. Elen kan komma från fossilfria källor. Då kan syrgas produceras som biprodukt. Syrgasen kan tillvaratas och användas på ställen där syrgas redan idag används eller behövs. Två exempel:
Vid våra stora sjukhus används syrgas, som levereras dit i flytande form med tankbilar. Om man bygger en anläggning vid sjukhusen för elektrolys av vatten med en vätgastapp för bilar och använder syrgasen i den befintliga syrgasanläggningen, så har man uppnått två mål och minskat behovet av tankbilstransporter. Då skulle vi få ett nät av vätgastappar över landet. Om inte all vätgas går att sälja direkt kan sjukhusen själva ta vara på vätgasen och bygga bränsleceller för att delvis ersätta sina dieselmotordrivna generatorer för reservkraft.
Vid försök har man visat att havs- och sjöbottnar som är döda på grund av syrebrist kan restaureras genom tillförsel av syre. Syrebristen beror till stor del på övergödning. I Östersjön har man skissat på ett projekt för en begränsad yta till en kostnad av två miljarder kronor. Om man bygger en elektrolys/vätgastapp/syre produktion vid vägar, som gränsar till sjöar med döda bottnar, så kan man leda ner syrgasen till botten och bidra till restaurering av övergödda vatten. Man skulle också minska behovet av tankbilstransporter för andra drivmedel för fordon. På så sätt skulle man kunna få ett nätverk av vätgastappar även i glesbygd.
Det finns en uppsjö av verksamheter i Sverige som använder syrgas. Om dessa kunde bygga elektrolys/vätgas/syrgasanläggningar vore mycket vunnet för en övergång till vätgas som energibärare.
Redan idag producerar svensk industri stora mängder vätgas, som skulle kunna användas för fossilfria transporter.
Exempel: Klorgas produceras i stora mängder i Sverige genom elektrolys av vatten vilket också genererad stora mängder vätgas. En sådan anläggning finns i Stenungsund. Där används vätgasen redan på ett bra sätt genom att producera ånga, som behövs i processerna. Vätgasen skulle dock kunna användas mer klimatsmart. Den kan användas dels lokalt i Stenungsund och dels transporteras till andra ställen, där det behövs fossilfri energi. Det gäller främst energianvändning, som inte är ansluten till fungerande elnät. Det kan till exempel gälla fordon som drivs av bränsleceller eller för lagring av väte för bränsleceller som ger tillgång till reservkraft när elnätet fallerar.
För närvarande finns det inga goda skäl för företag att investera i anläggningar som komprimerar vätgas för transport i tankar. De använder ju redan sin vätgas. De skulle kunna sälja vätgasen som en transporterbar energibärare. Då skulle samhället kunna utnyttja den energiförlust, som redan gjorts vid elektrolysen på ett smartare sätt än genom ytterligare energiförlust vid ångkrävande verksamheter. Ja det vore faktiskt bättre att i så fall producera den ånga som krävs genom direkt användning av nätburen elkraft. Den elkraften skulle kunna vara producerad från fossilfria källor.
Eftersom det inte finns skäl för företag att göra dessa investeringar och det finns samhälleliga viktiga klimatvinster, så borde skattemedel snarast användas för att komplettera vätgasproduktion med anläggningar för komprimering av vätgas för att transporteras.
I am glad to see this brilliant post. all the details are awesome and good in this post.. Husband wife relationship problem solution Intercast love marriage problem Get your love back by vashikaran Love problem solution India’s Best Astrologer Love Astrologer in India
Nice post! This is a very nice blog that I will definitively come back to more times this year! Thanks for informative post. You can visit our website He specializes inmoving furniture ..! Get Vashikaran Love Solution Aghori Baba Ji How to stop extramarital affairs Aghori Baba Ji Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5)
|