|
Båt Solenergi Samhällsplanering Eldriven pendelbåt i form av energisnål citylogistik-katamaran
![]() Elvira med inredning som pendelbåt. Ekman Blomquist Yacht Design/Ekocharter Om de nya pendelbåtslinjerna som är på gång i Stockholm körs av stora klumpiga fossildrivna fartyg så blir utsläppen per passagerare mycket högre än för buss t ex. Det är just det problemet vi vill lösa med att utveckla eldrivna pendel/charter-båten Elvira. För att få fart på bygget och hitta finansiering gör vi nu en crowdfunding. Precis som våra befintliga små eldrivna charterbåtar Elma och Elsa så drivs hon inte bara av förnyelsebar energi utan hon är dessutom flera gånger energieffektivare än många av de befintliga fartygen som går längs med Sjövägen t ex. Till skillnad från Elma så är Elvira både snabb, tar 30 passagerare och kan lägga till med fören. Många av de eldrivna pendelbåtar som finns ute i Europa är specialbyggda med speciella kajer och sidotilläggning. Elvira har klassisk stävtilläggning och klarar de flesta kajer med hjälp av lite olika lösningar i fören. Hon är dessutom väldigt grundgående vilket sammantaget för att hon fungerar för citylogistik i många olika vattennära städer utan dyra speciallösningar. Vidare vill vi förkorta vägen för cykelåkerier som MOVEBYBiKE när det inte är rusningstrafik. För detta krävs att kajens utformning inte hindrar åtkomst med trailer som i Hammarby sjöstad och Luma-bryggan och att det inte blir en för brant kant/ramp i fören. Med 3,6 kw solceller på taket och mer vid kaj så stärker och framtidsäkrar Elvira uppdragsstadens infrastruktur då hon inte är beroende av varken olja eller elnät för fortsatt drift i alla lägen. Med hennes snabbladdare kan visserligen räckvidden förlängas väsentligt men lika viktigt är att hon klarar sig off grid. ![]() En redare i Motala har redan visat intresse och i Göteborg har vi också flera öppningar för framtida trafik bl a genom kollegan Cajsa Henrikson som har dubbel examen från Chalmers i Sjöfart logistik och Sjökapten. Medgrundare Sara Nordin har i sin tur Sjökaptensexamen från Sjöfartshögskolan i Kalmar där vi också ser möjligheter för en eldriven katamaran i stil med Elvira. Vi börjar i den här storleken dels för att få fartyget godkänt med 1 kapten och ingen matros och alltså lägre driftkostnad vilket är viktigt om det ska vara möjligt att konkurrera med fossildriven buss t ex. Dels för att det i många situationer räcker men denna storlek och medföljande lägre energiförbrukning. Men självklart vill vi bygga större fartyg längre fram och även de som är helt optimerade för citylogistik. Det framgår inte på bilderna men Elvira kommer förstås få stängbara fönster som stänger ute väder och vind samt värmare så att hon kan gå så länge det är isfritt. Målet är helt enkelt att Elvira blir den första av många energieffektiva passagerarfartyg som vi utvecklar, kör men även säljer till andra rederier i framtiden. För att få fart på sökandet efter finansiering och komma framåt i projektet gör vi nu en crowdfunding. Hos fundedbyme finns även mer uppgifter och specifikationer om fartyget. ![]()
Spännande! Vad är det för plopp på fören? Är det båtens inbyggda landgång? Varför är den så bred? Godstrafik på vatten är en spännande idé eftersom man slipper problemet med lastbilarnas stora döda vinkel. I Utrecht finns en elektrisk kranbåt, de bierboot, som kör på kanalerna och langar upp gods till butiker och restauranger. Liknande kanaler finns i Malmö och Göteborg. Tidsmässigt skulle det kunna gå att samutnyttja en båt för pendeltrafik och godstrafik eftersom leveranserna ofta sker tidigt på förmiddagen efter morgonrusningen.
![]() Vad är fördelarna med Elvira jämfört med t.ex. färjorna som går bakom Amsterdam Centraal till Amsterdam Noord?
![]()
Erik: Ursäkta sent svar mailnotiser var inte påslaget som det alltid förut. Vad roligt att du gillar projektet! Tänker du på det svarta strecket i bilden rakt ovanifrån? Bredden kommer sig av att det är ett katamaranskrov alltså två smala skrov ute i sidorna. Det är det som gör den lättdriven och energieffektiv men det betyder också att man får en fulare för. Fören är en av de delar vi ska jobbar vidare med när vi får tag i finansiering. Har faktiskt spanat in el-lastpråmen och föreslagit för Stockholm och Göteborgs hamnar att de ska undersöka möjligheten för det. (via twitter) Göteborg var mest positiv :) . Johan: Amsterdam färjan är dels inte eldriven och dels är den just en sån dyr specialbyggd lösning för den platsen som jag skriver om i inlägget. Är helt klart värt pengarna om man har en sådan kort sträcka med mycket passagerare men vi vill bygga ett fartyg som inte blir låst till en sträcka. Den påminner om Sjöstadsfärjan som också är gratis: http://www.ressel.se/vara-fartyg/ms-lisen/ Bägge två börjar dra mycket energi över 5-6 knop då de kör åt bägge hållen och har "tungdrivna" skrov. Elvira är lätt och energieffektiv även över 5-6 knop.
![]() Västtrafik har beställt två färjor för älvskytteltrafik i Göteborg. De är dieselelektriska från start, och man hoppas kunna bygga om dem till helelektriska senare. Har du några siffror på energiförbrukningen för Elvira och andra färjor? Eller det viktiga är väl energiförbrukningen per passagerare.
Precis, energiförbrukning per passagerare är det intressanta. Var hittar du uppgiften om Diesel-elektrisk? Just det är ingen ny teknik. Isbrytarna är t ex dieselelektriska Alltså enorma dieselgeneratorer driver elmotorer. Sjöfartstidningen skriver om dubbla maskinrum för att kunna testa ny teknik men jag tycker (som jag twittrade om i våras när de gick ut med nyheten) att de är fega som inte kör hel-elektriskt från start med diesel-generator som reserv. Precis som http://ecoresan.se/ i Stockholm vill göra. (de blir dock inte klara till 2014 som det ser ut nu) Tror Älvskyttlarna kommer köra på med diesel i många år och testa lite andra lösningar för sakens skull tyvärr men det vore ju toppen om det vågade satsa. Har räknat lite på energiförbrukningen och det kommer ungefär se ut såhär i Elvira:
0,08 kwh/mil och passagerare i 7 knop
0,2 kwh/mil och passagerare i 11 knop
Ska dubbelkolla siffrorna med konstruktörerna i veckan. Jag sökte runt lite på Ecoprofile, kan detta stämma?
Spårvagn: 1,2 kwh/mil och passagerare
Elassisterad Lastcykel: c:a 0.2 kwh/mil och passagerare Bil: c:a 1,5 kWh/mil och passagerare Vore riktigt intressant att få siffror på de danska 100%-elbussarna för 20 passagerare: http://www.icenews.is/2009/06/27/electric-minibuses-hit-the-streets-of-copenhagen/
Enligt länken nedan släpper Waxholmsbolagets fartyg ut 512 CO2 (g/pkm) Har inte hunnit kika om de räknat bort den mindre mängd gods de transporterar och de är närmast att betraktas som glesbyggdstrafik då de går med få passagerare stora delar av året. Siffror på Djurgårdsfärjorna och Älvskyttlarna är mer intressant. Ska väl även gå att räkna ut kWh/mil och passagerare i det materialet. http://www.waxholmsbolaget.se/webroot/documents/46/Milj%C3%B6redovisning%202011.pdf
Det var en anställd på Västtrafik som sa att de blir dieselektriska, med hopp om att byta ut diesel och generator mot batterier som snabbladdas vid kajen längre fram. Intressant att det blir liknande energiförbrukning i Elvira som på en elassisterad lastcykel! Siffrorna du grävt fram verkar stämma. 10 ggr snålare än spårvagn och elbil är ju en rätt häftig siffra både för lastcykel och färja. Otroligt med Waxholmbolagets båtar. Värre än flyg!
Ja det är lite galet men så servar de också skärgården året om då det ofta är några få passagerare per ton isgående fartyg... Jag menar att man måste våga blanda fartyg så att lättdrivna fartyg som Elvira (och mkt större lättdrivna fartyg också förstås) kan köra mest så länge det är isfritt (9-10 månader i snitt skulle jag tro) och de törstiga bjässarna köra mer under isperioden. Angående Älvskyttlarna så hade det här varit intressant: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article257808.ece Batterierna har dessutom utvecklats en hel del sen 2008
Nu går vi in för slutspurten med sista dag för crowdfundingen på måndag. (slutar vid 14-tiden) Frågan är om vi når 50 000? Måste säga att crowdfundingen har varit väldigt stimulerande och gett ny energi till projektet som vi jobbat med i 2 år. Tror många små gröna projekt skulle kunna finansieras via crowdfunding förutsatt att de har ett stort nätverk att nå ut till.
Hur långt kommer ni med 50 000?
Ganska långt. Det viktigaste är att starta processen hos Transportstyrelsen (som kostar en hel del) så att vi får utrett om vi behöver göra några större förändringar och vad de kommer kräva i reservkraft. Det blir dubbla fristående system (batteri+styrsystem+motor ) så vi får redundans men det är möjligt att de kräver en backup-diesel ändå tyvärr. I samband med det behöver vi även betala konstruktörerna. Om vi mot förmodan når 100 000 tar vi konsult-hjälp med den snåriga EU-finansieringsskogen och tar fram en modell av Elvira till en utställning som jag kan berätta om snart. Allt går förstås fortare med 100 000 men får vi ihop 40-50 000 så är jag nöjd ändå. Svårare att crowdfunda ett projekt som inte slutförs direkt i och med att man nått målet.
![]() Eldriven passagerarbåt med bärplan på gång till Stockholm 2023: https://www.mynewsdesk.com/candela-speedboat-ab/pressreleases/stockholm-testar-vaerldens-snabbaste-elektriska-passagerarfartyg-candela-p-30-3085063 Ting tar tid... :) Logga in för att svara |
Solfångarsystem (2) Solceller (2) Hybridsystem solceller/vindkraft (4) Konverteringskit elcykel (3) Elmopeder (5) Trikar (16) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Cykelleasing (2) Elcyklar (49)
|