|
Cykel Bil Markbunden kollektivtrafik Massiv kritik mot Trafikverkets bilplanering på Trafikforum 2014
Trafikforum är en jättekonferens med över 1 500 deltagare varje år Första dagen på Trafikforum 2014 i Linköping är avklarad och det är med blandade känslor jag sammanfattar dagen. Det är många som insett allvaret och nu på allvar jobbar med omställningen, särskilt på kommunal nivå, men som inte får någon uppbackning av staten. Tydligast kan det nog sammanfattas med infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärds uttalande om att "transporter ska bli så miljöbra som möjligt". Det kan ju låta bra, men är vid en närmare blick djupt problematiskt. Det hon menar är att transporternas kortsiktiga ekonomiska värde går först och är inte förhandlingsbart. Man får minska miljöskadorna så gott det går, snarare än att utgå från vad planeten klarar av när vi bygger samhället. Trafikverket har presenterat sin plan för framtiden, som bygger på prognoser om en fortsatt ökande massbilism. De har fått mycket kritik dels för att tidigare prognoser inte visat sig stämma, dels för att det nu är tydligt att Peak Car har inträffat, och dels för att vi inte når klimatmålen om biltrafiken tillåts öka. På en direkt fråga från Karin Svensson-Smith (MP) om varför Trafikverket planerar för en biltrafik som helt uppenbart inte kommer möta klimatmål så blev svaret: "Vi har inte fått det uppdraget av regeringen". Kritiken sammanfattas bra av Sveriges Television. Detta är vad modiga och duktiga kommunalpolitiker har att kämpa emot. Som den alltid briljanta Karolina Skog (MP), kommunalråd i Malmö sammanfattar det: "Vi måste sluta göra fel". Hon var mycket tydlig med att Trafikverkets prognosstyrning måste få ett slut och att vi planerar efter våra mål vi har satt upp istället. Johan Nyhus (S), kommunalråd i Göteborg, menade att hans största uppdrag är att få människor att förstå de miljöutmaningar vi står inför. Inte lätt med dagens inställning hos infrastrukturministern och Trafikverket. Allt var dock inte 100 % dåligt från regeringens sida. Infrastrukturministern levererade en stor nyhet, att stambanan ska snabbutredas, vilket mottogs med stort jubel från samtliga läger. I övrigt bjöd onsdagen på en del godbitar. Många kommuner har börjat arbeta aktivt med en smartare citylogistik, där transporter planeras bättre och mindre fordon används för att minska miljöpåverkan och öka trivseln. Lastcyklar har tagits upp från flera håll och jag har själv gått in rejält med lastcykelförespråkande i egen session, andras sessioner och via Twitter. Lastcykel har definitivt snappats upp av vissa tjänstemän nu, bollen har satts i rullning tror jag. Vi fick också höra undersökningar som berättade om succéartade elcykelprojekt, och att de som skaffar elcykel ersätter bilresor, inte resor med vanlig cykel. Boverket pratade om "urbana stationssamhällen", om att alla inte kan bo i storstädernas centrum utan vi behöver fler attraktiva ställen att bo på. Var inte så dumt tyckte jag. Snart börjar dag två, där jag främst siktar in mig på att lyssna till cykelplanerare och Christer Ljungbergs dragning om Peak Car.
Tyvärr hade Krister Isaksson lämnat återbud pga sjukdom på cykelplaneringssessionen, så det blev inte riktigt så intressant som jag hade hoppats på. Jag har rapporterat lite grann på Twitter för den som är intresserad. Peak Car-sessionen var enormt välbesökt. Jag hade tänkt att det skulle vara en ganska klar bild som skulle framträda, att biltrafiken nu minskar och att Trafikverket gör fel som prognosticerar för en ökning. Men riktigt så tydligt blev det inte... Forskaren Jonas Eliasson menade att man inte kan säga att Peak Car har inträffat, det kan lika gärna vända upp igen. Han menade också att prognoserna inte har så tydlig koppling till planerad vägbyggnation, de används för att kunna utvärdera olika vägsatsningar, och vägbyggen görs i regel bara där det finns ett "behov". Och Trafikverket GÖR känslighetsanalyser, de räknar på även minskad biltrafik. Christer Ljungberg vidhöll dock att det absolut spelar roll att Trafikverket prognosticerar för ökad biltrafik, det leder till mer vägbygge. Och visst lär det ha betydelse iaf för opinionsbildningen, till exempel. Och jag fick dessutom i toalettkön höra att Jonas Eliasson har uttalat sig för byggandet av Förbifart Stockholm, vilket kan vara en anledning till hans "avslappnade" hållning till prognoserna. Samtidigt så sa Jonas flera gånger att det finns alla anledningar att införa styrmedel för att minska biltrafiken, att ta bort det kommunala planmonopolet för att minska byggandet av externhandel, m.m. m.m. Som sagt, inte ett helt solklart budskap från denna session. Men visst är Christer Ljungbergs grafer slående.
Summeringen från Trafikforum blir nog svagt positiv. Det är fler än någonsin som börjar förstå allvaret i miljöutmaningarna (dock fortfarande i kraftig minoritet). Vi har nått Peak Car. Konkreta åtgärder görs nu för att minska bilismen. Nu gäller det bara att vi också får en regering som har samma insikt och mod som många politiker och tjänstemän ute i kommunerna. Då, kanske, vi har en chans att få en tillräckligt snabb omställningstakt så vi inte bidrar till en katastrofal utveckling för oss själva och våra efterkommande.
Mycket trevligt att få dina rapporter Johan, särskilt då jag själv inte hade möjlighet att åka i år. Du ser ju Trafikforum med en viss sorts ögon och det ska bli intressant att höra vad kollegorna rapporterar. Det är intressant att Peak Car finns på agendan och man måste nog vara både försiktig och lite ödmjuk när man tolkar och uttalar sig i frågan. Om man tittar på aktuella siffror strikt statistiskt så skans nog stöd att hävda att Peak Car skulle ha inträffat, kanske är det det som ligger bakom Jonas Eliassons kommentar. Gräver man lite djupare runt omkring och tittar på mera indirekta parametrar som minskat antal unga som skaffar körkort och bil eller en långsamt förändrad syn på hur och var man arbetar så kanske man kan hävda att bilden blir lite tydligare. Sedan kan man ju nämna tillväxtfrågan där alltför många tycks helt oförstående inför att tillväxten även vad gäller fordonstrafiken obönhörligen måste ha ett slut. En annan viktig faktor är förstås Peak Oil vars effekter man nog mest kan spekulera kring. En effekt som vi förmodligen redan upplever är de ekonomiska "kriserna" världen över och att ekonomierna inte tycks ha velat komma igån sedan det "brast" år 2008. Det kan också mycket väl bli frågan om ganska komplexa kedjereaktioner: För vissa oljeproducerande länder finns idag prognoser för när de kommer att tvingas upphöra med exporten för att oljan endast räcker till de egna behoven. I ett sådant scenario så stryps ju tillgången av olja på marknaden betydligt snabbar än den globala produktionen sjunker. Allmänt har jag väldigt svårt att hitta argument mot att bränsletillgång och bränslepris i Sverige och Europa inom en snar framtid kommer att minska respektive öka kraftigt. Som jag ser det så är det en trivial slutsats att Peak Car måste intträffa. Vidare så finns det goda skäl att vi åtminstone är väldigt nära detta tillstånd här i Sverige.
Oljeproduktionen i USA vänder uppåt Jag tror inte biltrafiken kommer minska så mycket på grund av oljepriset. Det finns en stor betalningsvilja för att åka bil. Idag betalar bilisterna utöver själva bensinen för värdeminskning på bilen, trängselskatt, försäkring, och bensinskatt. Vidare har USA haft framgångar med att öka oljeproduktionen med hjälp av fracking. Det är troligt att andra länder som Ryssland börjar använda samma teknik. Jag kan tänka mig att bilismen minskar av andra skäl som att statusen avtar mm. http://en.wikipedia.org/wiki/Petroleum_in_the_United_States
Bilistens betalningsvilja är inte särskilt logisk. Jämför bara hur mycket lull-lull många är beredda att betala för med hur snabbt man börjar gnälla om parkeringsavgifter eller när bränslepriset gör ett hopp uppåt. Jag tror dock inte heller på något enkelt samband mellan oljepris och biltrafik. Sambandet är snarar ganska komplext och svårförutsägbart. USA:s pågående lilla oljeboom finns för övrigt en del att säga om. USA peakede 1970 och det finns inget som talar för att man skulle kunna ta sig tillbaka dit. Läser man på lite djupare om fracking så tyder det mesta på att det handlar om en ytterst tillfällig uppgång av USA:s produktion där en "peak" är prognostiserad inom 5 år.
I USA är det iaf ingen tvekan om att Peak Car inträffat. Möjliga förklaringar till Peak Car som nämndes:
It is impressive informative piece which can easily get the attention of readers..
It is different from what is often said. I get one getting a problem for reading to write articles here. thank you sharing!.. How to get your lost love back Aghori Baba Ji Vashikaran mantra get love back Aghori Baba Ji
Nice article, thanks for the information. It's very complete information. I will bookmark for next reference. Vedic astrologers for Love spell Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1)
|