|
Flyg Markbunden kollektivtrafik Färre resenärer på Skavsta flygplats
![]() Minskat flygande från Nyköpings flygplats Skavsta har inte kompenserats av mer resande på närliggande flygplatser i Östergötland Stockholmarna flyger alltmer, men de väljer bort Skavsta. Skavsta flygplats utanför Nyköping nästan tiodubblade resandet under 00-talet när lågprisflyget etablerade sig där. Men nu tycks det ha vänt, och resandet ligger idag under 2008 års nivå. Om flygplatserna i Nyköping, Norrköping och Linköping betraktas som en enhet så har flygandet där minskat 15% från 2011 till 2013. Och minskningen på Skavsta ser ut att fortsätta. Flygtorget rapporterar att fem linjer från Skavsta lades ner i januari. Det gäller enligt uppgift avgångar med en halv miljon resenärer om året, vilket motsvarar över en femtedel av resandet på Skavsta. Varför denna minskning? Min känsla är att prisskillnaden mellan lågprisflyget och de gamla nätverksbolagen har minskat, så många tycker inte längre att det lägre priset kompenserar de sämre tidtabeller som lågprisbolagen erbjuder. Om planet lyfter på förmiddagen så går hela dagen åt till resan, vilket kan innebära fler hotellnätter och en dyrare resa totalt sett. Skavsta har också sämre kollektivtrafik än vad Arlanda och Bromma har. Europaresor dominerar Ur miljösynpunkt är en flyget svår nöt att knäcka eftersom tekniska lösningar inte räcker till för att minska utsläppen i samma takt som resandet ökar. Samtidigt är beteendeförändringar svårt eftersom det ofta saknas praktiska alternativ till flyg på längre sträckor som till exempel Stockholm-Madrid (tretusen kilometer, enkel resa) eller resor till andra kontinenter. En ljuspunkt är då att lejonparten av flygresandet sker på europalinjer. Andelen europaresor ligger som lägst på 11% på Bromma, där inrikesflyget dominerar. För de andra fyra flygplatserna ligger andelen europaresor på mellan 65% på Arlanda och 100% på Nyköping-Skavsta. Kanske skulle nattåg kunna ersätta en del av dessa resor. Linköping-Berlin, 900km, tar 11 timmar med tåg. Stockholm-Hamburg är 1000km och tar tio timmar, medan Stockholm-Oslo är 500km och tar sex timmar. Med en bra tidtabell kan nattågen avgå klockan 22 på kvällen och vara framme kl 08 på morgonen. Resenärerna kan då vara framme tidigare än med morgonflyget, men ändå stiga upp senare. Jämfört med lågprisflyg på konstiga tider kan ett nattåg med bra tidtabell konkurrera prismässigt genom att spara in hotellnätter. Resenärerna har ändrat sina resvanor tidigare, och det kan hända igen. Inrikesflygets branta uppgång på åttiotalet bröts 1990 när lågkonjunkturen kom och X2000 infördes. Avreglerat flyg och nygamla flygplatser som Bromma och Skavsta har inte ändrat på det. Antalet resenärer i inrikesflyget är inte högre idag än det var 1990. ![]() Mer intressant statistik finns i denna tråd: Inrikesflyget: Malmölinjen större än Göteborgslinjen - Ecoprofile Se även: Förnya nattågen istället för att lägga ner dem! - Ecoprofile Skavsta letar nya flygbolag - Flygtorget Statistiken i figurerna kommer från: Transportstyrelsen - Flygplatsstatistik http://sv.wikipedia.org/wiki/skavsta
Under första halvåret har antalet passagerare på Skavsta minskat med 23%, jämfört med samma period året innan. Flygtorget har tidigare rapporterat att rullbanan måste läggas om för 80 miljoner kronor, men den tidigare ägaren såg ingen lönsamhet i det. Det har inte kommit någon information om när det kan ske. http://www.skavsta.se/sv/content/8/206/pasagerarsiffror.html
Skavsta har tydligen aldrig varit lönsamt: Oviss framtid för Skavsta flygplats. Flygtorget Förra året (2011) var det bästa någonsin i flygplatsens historia, då stannade underskottet på ”bara” 963 000 kronor.
Även Västerås flygplats har dålig ekonomi och en oklar framtid.
Västerås flygplats i kris - miljoner saknas. SVT
Kommunen måste öka sitt bidrag från 15 till 25 miljoner kronor årligen för att kunna behålla flygplatsen. Det visar en ny rapport från kommunens egen utredare som kommunstyrelsen fått ta del av.
TV4 Västerås kan nu avslöja detaljer i Ryanairs hemliga avtal med den kommunalt ägda Västerås Flygplats. Uppgifterna visar att lågprisflygbolaget har mycket förmånligare villkor jämfört med andra flygbolag som använder den förlusttyngda flygplatsen. Det handlar om väsentligt lägre bränslekostnader och om kraftigt rabatterad avisning.
Säve flygplats (numera Göteborg City Airport) läggs ner, eftersom det blir för dyrt att lägga om rullbanan. Samma problem finns på Skavsta. För dyrt att rädda Säve flygplats. Göteborgs-Posten – Man skulle behöva bygga upp banstrukturen igen, skrapa bort stora delar av nuvarande banstruktur och fylla på med ny asfalt. Och asfalt är väldigt dyrt, säger Wistrand.
![]() Under 2014 fortsatte nedgången på Skavsta, men hittils under 2015 har antalet resenärer ökat 8%. Källa Stockholm Skavsta och Trafikanalys.
Ryanair lämnar Skavsta och flyttar till Arlanda istället. Under 2019 hade Skavsta 2,2 miljoner passagerare.
Hårdare konkurrens för flygplatserna runt Stockholm Ekot 2021-10-29
Logga in för att svara |
Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4) Konverteringskit elcykel (3) Trikar (16) Elcyklar (49) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Cykelleasing (2)
|