|
Cykel Gothenburgize!
Johanna Stål, chefredaktör på tidningen Camino, demonstrerar Göteborgs första cykelfartsgata Ordet "copenhagenize" betyder att göra en stad cykelvänlig som Köpenhamn. I Köpenhamn är cykel det populäraste sättet att ta sig till jobb och utbildning. Även inräknat de som pendlar in från andra kommuner är cykel störst. Men även Göteborg gör bra saker för cykling, som andra städer skulle göra bra i att kopiera. Göteborgs utformning av cykelfartsgator och gatubelysning är bland det bästa jag sett. Och i centrum kör små, cyklistvänliga lastbilar. Konventionella cykelbanor är inte alltid bäst. Där farten är under 30 km/h säger "Copenhagenize Bicycle Planning Guide" att det bästa är att inte ha någon cykelbana alls. På Västra hamngatan i Göteborg är farten låg, och någon genomfartstrafik förekommer knappast. Följaktigen finns ingen cykelbana, men för att alla ska våga ta plats bland bilisterna har gatan gjorts till cykelfartsgata. Som Johanna Stål så fint illustrerar på bilden så cyklar man på asfalten mitt i körfältet, medan bilister snällt följer efter på gatsten. Det går att cykla i bredd och föra ett samtal, precis som i bil. Körfältet har kantsten på bägge sidor, med trottoar till höger och en upphöjd spårväg och bussfil till vänster. Det är ett artigt men tydligt sätt att tala om för bilister att de inte ska göra några omkörningar. I samband med förändringen tillfrågades 500 trafikanter vad de tyckte. Cyklister och fotgängare tyckte att det blev bättre medan bilisterna hade ungefär samma uppfattning som tidigare. Innan förändringen ville 65% av cyklisterna ha separat cykelbana, men bara 16% efteråt. Tusentals farthinder och minskad lastbilstrafik Göteborg är också ledande på att bygga fysiska farthinder för motortrafikanter. I en rapport från Statens väg- och transportforskningsinstitut räknas det till 1164 stycken nya farthinder under perioden 1991-2003. Kan någon annan stad konkurrera med det? Hindren består främst av fartgupp, busskuddar och förhöjda gångpassager men även många refuger och sidoförskjutningar. Refuger gör att fotgängare kan korsa gatan i flera steg. Två varuleveranser på Korsgatan, bägge med cykel. Trakkontoret arbetar tillsammans med butikerna med att minska lastbilstrafiken i innerstan. Leveranserna samordnas så att samma jobb kan göras med färre lastbilar. Ett av greppen är att använda små elektriska lastbilar, och även Ecoprofiles systerbolag MoveByBike anlitas. För lastbilar i innerstan gäller att de får vara högst 10 meter långa. Bra belysning ökar tryggheten Bra belysning på Vasagatans gång- och cykelbana i Göteborg Lyktstolpar kan verka lite osexigt, men ju fler som pratar om reflexvästar desto intressantare blir gatubelysningen. För att fotgängare och cyklister ska bli lika lätta att upptäcka som bilister behöver de alla synas lika mycket. Men en kapprustning där fotgängare och cyklister förväntas "göra sig synliga" kommer inte leda dit. Bra gatubelysning ger istället möjlighet till nedrustning. Längs mitten av Vasagatan i Göteborg löper en väl upplyst trädallé med gång- och cykelbana. Vid sidan om detta går spårvagnar och bilar. Till skillnad från fotgängare så har bilar inbyggda strålkastare och positionsljus, så gatubelysningen för biltrafiken behöver inte bara lika stark. Som jämförelse: Strandvägen i Stockholm. Gång- och cykelbanan är dåligt upplyst. De tre fotgängarna syns dåligt och bilisternas strålkastare är bländande. Men bilisternas körfält är väl upplyst VTI - Trafiksäkerhetsutveckling i Göteborg sidan 56 Cyklister och fotgängare tycker om cykelfartsgatan. Göteborg.se Stadsleveransen - Innerstaden Göteborg Cykel är största färdmedlet för resor till jobb och utbildning i Köpenhamn. Källa Cykelregnskab 2012, sidan 9
En sak är inget vidare i Köpenhamn, och här tror jag det faktiskt finns chans att vi kan bli bättre. Motortrafiken är omfattande, snabb och bullrande, även i centrala delar. Jag måste säga att jag inte upplever det som särskilt trevligt att cykla i Köpenhamn, även om det är effektivt. Om vi i Göteborg kan strypa den centrala motortrafiken i Allén, framför Centralstationen samt gräva ner 45:an bakom Centralstationen, i kombination med stora satsningar på cykelinfrastruktur, så har vi nog riktigt goda förutsättningar att mäta oss med Köpenhamn.
Bra skrivet Erik och Johan har en poäng också. Dock tycker jag att attityden till cykeln från bilister i Köpenhamn är helt annorlunda än exempelvis i Göteborg. Jag tror bestämt att vidare satsningar på cyklism och bra blandning mellan cyklar och bilar a´la cykelfartsgator förbättrar och övar upp toleransen mellan de olika trafikslagen.
Fantastiskt. Kul med lite hyllning till Gbg! Sen tror jag med att attityden är annorlunda, jag får se och bedöma när jag flyttar hem till Göteborg om någon månad. Då hoppas jag kunna engagera mig i det fortsatta fartdämpande arbetet i Göteborg =D Jag tror på små stegvisa förbättringar gärna kombinerat med stora viktiga inriktningsbeslut (tex trafikstrategier/framkomlighetsstrategi osv) för är det något som forskningen är enig kring är det att större förändringar/försämringar för biltrafiken möter ett gigantiskt motstånd initialt, för att sedan dö ut efter beslut är taget. Utformningar av enskilda gator är inte alls lika laddat. En gata i taget är en bra strategi, men det går tyvärr väldigt långsamt utan modiga politiker...
Johan: Låter som att jag ska ta med dig till Kaptenskvarteren på Österbro nästa gång vi är i Köpenhamn samtidigt, lungt och lummigt trots mitt i stan och massor av lastcyklar. Men visst, en del vägar är rejält trafikerade i Köpenhamn men inte värre än de stora gatorna i Stockholm. Så ja Köpenhamn har väl egentligen inte färre bilar men många fler cyklar istället för att åka kollektivt.
Göteborg är säkraste storstaden att cykla i, enligt en rapport från Cykelfrämjandet, försäkringsbolaget If och Transportstyrelsen. Farthinder och bra gatubelysning, det är vägen :) Göteborg säkraste storstaden för cyklister. SVT Orsaken är att man i Göteborg har prioriterat cyklisternas säkerhet framför bilisternas framkomlighet, medan man gjort tvärtom i de andra storstäderna, säger Anders Drougge som är ordförande i Cykelfrämjandets riksorganisation.
För er som tror att jag är lättflörtad av Göteborgs cykelsatsningar kan ni läsa min debattartikel i Göteborgs Fria Tidning! Fler cyklister ger en säkrare stadstrafik. Göteborgs Fria Tidning Trafikkontoret redovisar ännu en gång att cyklingen inte ökar i Göteborg (GFT 16/2). Trafikkontoret nämner de många gatuarbetena under som en faktor, men det håller inte som förklaring. Cyklingen i Göteborg har inte ökat på 20 år, trots en omfattande utbyggnad av cykelnätet, skriver Erik Sandblom.
Hurra! När blir det Övre Husargatan? =D Seriöst, något annat än gångfartsgator och cykelfartsgator i innerstaden är ju helt galet. Hoppas det blir en valfråga! Man borde göra en lista med prioritetsordning och börja bedriva lobbying ordentligt. Gothenburgize! Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5)
|