|
Cykel Internationella lastcykelfestivalen 2014
![]() Morten Wagener, Butchers and Bicycles Under ett par underbara dagar i Nijmegen, Holland, träffades cykellogistikaktörer och lastcykeltillverkare från hela Europa, till och med ett par från USA. Ena dagen hölls en konferens, andra dag en stor lastcykelfestival. Båda dagarna var helt klart lyckade, och det är nog ganska säkert att detta blir ett återkommande event. Någon mer svensk än jag som tar sig dit nästa år kanske? Jag tog tåget, gick utmärkt. Några exempel på cykellogistikaktörer på konferensen: DHLAnvänder mycket Bullitt för småförsändelser. 20 % av fordonsflottan i Amsterdam är lastcykel. Säger att lastcykel är tillförlitligare för att de inte fastnar i trafiken. Har både egna anställda och kontrakterade företag. Hemleveranser till konsument ökar kraftigt. Vanapedal Baserade i Barcelona, ett tiotal anställda. Driver just nu kommunfinanserat pilotprojekt med mikroterminal kombinerat med lastcykeldistribution. Triclo Verksamma i Milano och sex ytterligare italienska städer. B-spokes Verksamma i Edinburgh. Startade som cykeltaxiverksamhet där cyklarna hyrs ut till fastpris till förare. Har nu en växande logistikverksamhet med tre olika storlekar på cyklar. Tre organisationer som har en stödjande funktion för cykellogistik, och som var representerade på konferensen: CycleLogisticsEU-finansierat projekt med partners från flera länder. Det var Cyclelogistics som räknade ut att 51 % av motoriserade godstransporter i europeiska städer kan göras med lastcykel. Nu arbetar man vidare med två huvudspår: 1. Uppmuntra och stödja kommuner att stödja cykellogistik 2. Uppmuntra konsumenter att göra gröna transportval Verkerhsclub Deutschland Kommer ha en komplett lista över lastcyklar tillgängliga på marknaden. Dock bara på tyska till att börja med. European Cycle Logistics Federation Branschorganisation for cykellogistikföretagen. Bad på konferensen om input för vad syftet med organisationen ska vara och vilka aktiviteter den ska ägna sig åt.
![]() Jos Sluijsmans, lastcykelikon från Nijmegen, inviger International Cargo Bike Festival 2014.
![]() Gary Armstrong från Outspoken Delivery är mannen som lyckades knåpa ihop konferensprogrammet och dessutom var stenhård tidshållare under dagen.
![]() Första gången jag lyssnade på mr. Copenhagenize, Michael Colville-Andersen. Han levde upp till vad jag hade förväntat mig, och han körde till och med ännu mer på rockstjärnestilen än vad jag förväntat mig. Eller vad sägs om de här: "You are not delegates of an international conference. You are a global fucking dream team, right here!" "I have probably been drunk together with 30 % of you, and tried to get in bed with 20 % of you. And that is odd, as most of you are blokes." "Problem with too many cyclists in Amsterdam? Put that shit in a box and sell it to other world cities." Och när vi hamnade på samma restaurang på kvällen, var hittar man honom? I baren, med en red bull vodka... Sen måste jag erkänna att han gjorde ett grymt bra jobb med att övertyga om hur illa det är med massbilism i städer. Tror han gör enorm nytta när han åker runt i världen, om det är politiker och tjänstemän som lyssnar på honom. Väldigt övertygande argumentation.
![]() Richard Armitage, ordförande i European Cycle Logistics Federation.
![]() Jag och några andra höll pecha kucha-presentationer om våra cykellogistikverksamheter. Allt livestreamades, dock med ganska dålig kvalitet. Här är min presentation, samt frågestund.
![]() Steven Fleming, arkitekt från Australien, presenterade ett antal innovativa/radikala/knäppa idéer om hur man bygger cykelstad istället för bilstad.
![]() Ny spansk trehjuling från San Sebastián, riktigt läskig att köra. Kommer inte ihåg vad den hette.
![]() Åttahjuling med fyrhjulsstyrning och dubbla a-armar-fjädring på alla hjul. Open source-ritningar finns, man bygger med fyrkantsrör i aluminium.
![]() Samma open source-teknik, men här en tvåhjuling med lastutrymme bakom framhjulet. Helt OK att köra. Knutarna ska vara minst lika starka som en svetsfog.
![]() Fin liten tvåhjuling, USA-import av märke jag inte kommer ihåg. Inte helt klockren att köra dock.
![]() Open source-tvåhjulingen in action.
![]() Tvåhjuling med mycket stort lastutrymme framför bakhjulet. Jag gillade inte alls köregenskaperna, svårt att ha kontroll på bakhjulet. Svår att baxa runt i trånga utrymmen också.
![]() Äntligen fick jag testa en Butchers & Bicycles mkI. Tyvärr är jag lite besviken på köregenskaperna, särskilt efter att ha testat de andra två lutande trehjulingarna som var där. De har satt en spärr på lutningen som känns läskig att slå i när man vill svänga kraftigt, och hela styrningen är betydligt segare/onaturligare än vad jag föreställt mig. Svår att köra i låga hastigheter också. Ser fram emot mkII!
![]() I bak mina trevliga och generösa Nijmegenvärdar Bert och Simone, som jag hastigt och lustigt kom i kontakt med via Twitter. Jag fick bo i deras hus och de ordnade en bra cykel åt mig. Fick mig att känna mig som en Nijmegenbo under dagarna jag bodde där! I fram avgående Nijmegenpolitikern Jan van der Meer samt Birgit Hendriks från Binnenstadservice, en av förebilderna för Stadsleveransen i Göteborg.
![]() Samling på Grote Markt innan lastcykelparaden.
![]() Ny 200 kg-trailer från busy bike, pris 1 500 Euro exkl. moms. Bäddstorlek 2440*800 mm. Dras av en Nihola och har en Veleon samt en Bicicapace lastad på sig. I bakgrunden ett mindre släp från busy bike med skåp på.
![]() Nu blir det ett helt gäng foton från den underbara lastcykelparaden!
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]() Mindre släp med skåp från busy bike. Krävs lite kraftigare dragstång och bättre vädersäkring på skåpet, men det kommer säkert bli en mycket bra produkt inom något år!
![]() Skjutdörrar.
![]() Bicicapace. Trevliga köregenskaper, men inte mycket lastförmåga. 30-40 kg sa försäljaren och volymen är ganska liten också.
![]() Radkutsche, trehjuling med acceptabla köregenskaper, dock fick jag lätt släpp med ena hjulet eftersom det bara var drivning på ena hjulet. Kan bli svårt att ta sig uppför backar med grus/snö. Vikt 58 kg utan låda, med elassist. Bredd 1,00 meter. Lastkapacitet 300 kg.
![]() Snyggast cykeln på festivalen? En metrofiets. Tyvärr tilläts ingen provkörning av den.
![]() Douze-cykel med trevliga köregenskaper.
![]() Douze med elassist och vajerstyrning.
![]() En annan skönhet, med navstyrning. Handbyggda Elian med fackverskonstruktion. Lödd, inte svetsad, för att behålla styrkan i rören enligt konstruktören.
![]() Navstyrningen på Elian.
![]() Maten levererades och tillagades med lastcyklar och släp. Lastcykel med vedeldad pizzaugn i bakgrunden.
![]() Jort Nijhuis med sitt finurliga och designade prototypsläp, framtaget i samarbete med holländska posten. Har elassist som är meningen att ge precis så mycket att man inte behöver dra något med cykeln. Massa fiffiga lösningar, som vikskjutdörrar, fjärrstyrt lås och fjädring. Dock väldigt tungt (100 kg) och jag undrar vad lagar och regler säger om en elassist som är så kraftfull att den gör ett släp på 300 kg (100 kg tomvikt plus 200 kg last) i princip viktlöst för cyklisten. Provkörning erbjöds ej, för man hade inte lyckats få till elassisten än, ger för ryckig gång.
![]() Enormt kraftig Workcycle till vänster. Vikt 150-200 kg, lastkapacitet 400 kg. Ska användas av byggvaruhuset praxis för att köra hem varor till kunder som bor inom 4 km radie.
![]() Min favorit på festivalen, Veleon. Enorm körglädje i denna lutande trehjuling. Mycket bra körkänsla, krävde ingen tillvänjning. Mycket fin fjädring med dubbla a-armar fram, tror det var uppåt 100 mm fjädringsväg. Stabil även i låga hastigheter. Men med ett minus, och ett kraftigt sådant. Begränsad lastkapacitet. Gjord för ett barn. Tänk om Veleon och Butchers and Bicycles kunde lära av varandra...
![]() Förlängd Urban Arrow-prototyp. Förvånansvärt enkel att cykla!
![]() Kolla den här besten. "Till 80 % färdig", sa Urban Arrow-chefen.
![]() Tyckte körkänslan var helt OK redan i detta läge. Upprätt körställning och svängandet kändes naturligt, utan begränsning på hur mycket man kunde tilta.
![]() Pianist på åttahjuling.
![]() Många barn och äldre passade på att köra lastcyklar, underbart att se!
"Fin liten tvåhjuling, USA-import av märke jag inte kommer ihåg." Verkar vara en Civia Halsted?
Härliga bilder! Det måste hända något på el-assistans-fronten snart. Den tillåtna maximala märkeffekten på 250W är inte särskilt ändamålsenlig och blir ju rent kontraproduktivt i sammanhanget med lastcyklar som utan vidare kan byggas (och byggs) för totalvikter på flera hundra kg.
Kanske det Erik! Ja Magnus, vi har ju debatterad elassistens styrka tidigare. Jag tycker ju att en cykel ska vara en cykel, och med alltför stor effekt blir det till slut ingen vits att ha tramporna kvar. Kombinationen hög effekt och hög vikt leder till att krockvåldet ökar på cykelbanorna så att det för eller senare blir ökade dödsfall och allvarliga olyckor. Och då är det slut med effektiv cykellogistik, då kommer det blir begränsningar. Jag har dock mjuknat lite, och kan tänka mig att gå upp i effekt vid lägre hastigheter. Alltså t.ex. att man kan få 500 watt upp till 15 km/h. Det skulle göra underverk för hur lång tid det tar för oss att leverera i Göteborgs backar, utan att det ökar riskerna så mycket.
Tack för inspirerande bilder och reportage! kul! Gör ett inlägg i effekt debatten också. Har bytt till kraftigare motor i min tvåhjuliga cargobike (den gamla höll inte) och det gör underverk i uppförsbackarna. Håller också med om att tunga cyklar (min väger typ 60kg olastad) inte skall gå så fort så jag försöker hålla igen :). En elektronisk strypning med typ hastighetssensor vore väl inte så svårt att få till?
Kul att du gillade bilderna! Nej, att lägga in en sådan strypning är verkligen inte något svårt. Men samtidigt lär det komma många sätt att kringgå en sådan strypning... Lurigt hur man ska göra med detta! Jag är livrädd för att elcyklar inte kommer räknas som cyklar utan som mopeder en dag när myndigheter inser att det är hopplöst att kontrollera att effekten verkligen är begränsad.
Läste denna blogg idag. http://www.lowtechmagazine.com/2014/05/modular-cargo-cycles.html och blev väldigt sugen på XYZ CARGO BIKE (den med 2 hjul) http://www.n55.dk/MANUALS/SPACEFRAMEVEHICLES/spaceframevehicles.html Vilket benämns som open source i bilderna ovan. Funkar den lika bra som danska BULITT? Eller vad menas med OK i bildtexten ovan? Har själv en Christiania lådcykel och den är väl bra men 2 hjul är snabbare än 3 och behöver sällan transportera mer än, typ veckohandling för 5 samt 1 barn. Har länge suktat efter BULLITT men priset har avskräckt. BULLITT är ju svetsad medan xyz är ihopsatt med bultar och då undrar jag om det blir så stabilt i verkligheten? Gillar verkligen det här med att det går hyfsat enkelt att modifiera.
Jag körde en väldigt kort sträcka och kan nog knappt uttala mig, men det var iaf inget uppenbart konstigt jag upptäckte. Nu ska jag också säga att mitt riktmärke när det gäller den här typen av cykel är Riese & Müller Load, som jag tycker är trevligare, bekvämare och lättare att köra än Bullitt. Uppenbara konstigheter var det däremot med den trehjuliga varianten som jag testade häromdagen, styrningen var inte bra på den. För mycket utväxling och ingen castervinkel. Sen var det problem med bromsarna också, men det hade nog inget med konstruktionen att göra. Båda cyklarna har varit stabila, inget glapp i någon anslutning. Jag träffade designern i Nijmegen och han påstod att denna typ av förband är lika starkt som en svets, och användes när man gjorde stridsvagnshinder under andra världskriget. Det var iaf gediget när jag testkörde, men man vill ju se hur det ser ut efter ett par år. Iofs inget problem att efterdra några muttrar heller.
TAck för tipset! Riese & Müller ser onekligen bra ut, lastar 200kg men priset är ju tyvärr ännu högre än Bullit. Kanske 30 - 40 000 beroende på utförande. Det svider i plånboken. Har faktiskt mejlat xyz cargo och fått svar att det går att bara beställa ramen också. Då hamnar vi under 10000 plus en del eget arbete. Har en massa cykeldelar och skulle gärna vilja använda dem på en lastcykel och är förtjust i den här modulära idéen så att man kan återanvända delar. Har för övrigt fler än cyklar än jag behöver och om dem kan omvandlas till nåt annat är det ju bra. Jag får drömma vidare och se när det blir verklighet.
Lycka till! Jag räknar med en artikel om bygget här sen om det blir av! :)
Radkutsche Musketier testvinnare i ExtraEnergys lastcykeltest av några få cyklar: http://issuu.com/extraenergy/docs/magazin_03_14_v5/1?e=1694180/8479551 Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5)
|