Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Seminarium: Är etanol ett drivmedel för framtiden? 20 okt kl 9.00 Göteborg

JOHAN ERLANDSSON 2005-10-17        #1108
Många intressanta talare från näringslivet. Tyvärr bara från näringslivet, så det kommer antagligen bli ganska subjektivt. Branschen har ju börjat låsa in sig i etanol genom de investeringar som redan gjorts. 20 oktober kl. 9.00 - 12.30 Hörsal RunAn Chalmers tekniska högskola, Göteborg

http://www.miljo.chalmers.se/seminarier/2005/baff_gbg_051019.pdf



JONAS INGRE 2005-10-17        #1110
Johan: Idag äter politikerna ur näringslivets hand så jag kan faktiskt tycka att det känns bra att propagandan kommer från näringslivet direkt så den inte blir för trovärdig. Hoppas du kan rapportera från seminariet :) Exempel: I sommras pressade jag vägverket på undersökningar som säger att etanol inte släpper ut cancerframkallande ämnen och efter någon månad så erkände dom att den enda information dom har kommer från en rapport som sponsrats av Ford (som bygger Focus etanol..). Jag ansåg då att dom inte hade underlag för att fatta ett beslut om att göra konverteringar av bilar till etanoldrift lagliga och fick då svaret att vägverket inte hade i uppgift att utreda miljökonsekvenserna utan endast ett uppdrag att se till att det blev av. Heder dock att dom faktiskt svarar på vägverket, Sommerstad är ju inte direkt intresserad av en miljödebatt som kan stjälpa hennes planer, måste va därför hon aldrig svarar på mail.. En annan sak som jag upptäckte var ett grundläggande fel i den lag som definierar en miljöbil. Där antog man att biobränslen är ett CO2-neutralt drivmedel vilket vägverket nog är ensamma om att anse. Det som är intressant är att regeringen säger att dom gett uppdrag att utreda saker men att den som får uppdraget även får veta vad resultatet ska bli. Vet inte hur länge det kan pågå innan direktörshuvuden börjar rulla på vägverket men då får dom ju endå bara hedersuppdrag med höjd lön så. Kanske är det rätt eftersom de huven som borde rulla sitter i regeringen.. Varför är politik så korrupt???

JOHAN ERLANDSSON 2005-10-18        #1113
En frustrerad Jonas... :-) Det var avsaknaden av forskare jag främst syftade på. Vad har du för fakta som pekar på att etanolavgaser är cancerframkallande, eller mer cancerframkallande än avgaser från bensin eller diesel? Har för mig att detta kommit upp förut...

JONAS INGRE 2005-10-18        #1115
Du har rätt Johan, jag är frustrerad för att vi har så dålig miljöpolitik.. Som beteendevetare så känner jag igen mönstret allt för väl. När vi hittade olja så blev vi skitglada på jorden och oavsett konsekvenser så kommer vi göra av med den. När människan kom på freonets fina kylegenskaper så körde vi bara på osv.. Så fort människan kan tjäna pengar så kastar vi oss över det utan att undersöka konsekvenserna av den nya "prylen". Desbättre var det ju bara att sluta med freoner för att sluta förstöra ozonlagret, de sura regnen fick vi bort genom bättre förbränning och rening och koldioxiden i atmosfären skulle börja sjunka drastiskt samma sekund som vi slutar elda. Problemet är att när det gäller etanol så har vi en icke reversibel process. Vi talar om att utrota 1000-tals djur och växter. Denna skada kan aldrig repareras. Jag såg på National Geographic att bara senaste 10 åren så har vi hittat 7 nya kusiner i den brasillianska regnskogen. Jag pratar om stora apor.. Vi vet ingenting om vad vi förstör permanent genom att använda etanol. Jag har ställt bilen mer och mer för att slippa tanka 5% regnskog. Jag funderar faktiskt på att börja köpa tävlingsbensin till min bil för att bevara skogen. Sist jag köpte tävlingsbensin betalade jag c:a 20 kr/litern för 100 oktan. Kan faktiskt vara värt det.. Ett annat exempel på vårdslös miljöpolitik är mobiltelefonen. Jag gjorde lumpen inom radiolänk (som är 32 kanalers GSM-telefoni) och vi fick absolut inte vara närmre än 30 meter från sändaren när den var igång. Vi hade långa genomgångar om hur hemska strålskador vi skulle få om vi var för nära.. Sändaren var på 1 watt vilket är c:a hälften av en mobiltelefon. När mobiltelefonin slog igenom fick vi helt plötsligt nya direktiv. Glöm allt.. inget säkerhetsavstånd gäller längre. Varför undrade vi då.. har forskarna gjort något genombrott i forskningen kring mikrovågor?? Nää.. men vi kan inte gärna ha 30 meters skydsavstånd på något som folk sätter rakt mot hjärnan var svaret.. Vi får väl se om 50 år vilka konsekvenser mobiltelefonin får på oss människor.. I dag har jag tre sändare inom 50 meter från min säng och nu ska grannen sätta 3G-antenn på taket, visserligen är dom bara en hundradel så starka som min mikrovågsugn men jag skulle aldrig fundera på att stoppa huvet i den.. Aha, -forskare är bra. Jag har fått mycket intressant fakta från forskare och ytterst få har den bild som svensson har. Vägverket ska släppa den första riktiga undersökningen denna månad. Tyvärr är jag dock ganska säker på att dom mäter med katalysator och därför säger den nog inte så mycket. Katalysatorn borde ju ta hand om HC-partiklarna men med kostnaden att katalysatorns livslängd förkortas. Däremot är det känt att så fort du blandar etanol och bensin så får du HC och sot som biprodukt. Detta beror på¨att bränslena är så olika. Exempelvis behöver etanol hög kompression och direktinsprut för att bilda en fin dimma och förbrännas bra meddans bensin måste ha låg kompression och långa insugsrör för att förbrännas rätt. Detta leder till att sot och HC ökar om man blandar bränslena. Jag återkommer om detta när jag får tag i information. Det finns en mätning från ett inslag på nyheterna i våras som pekade på att utsläppen från etanolbilarna var riktigt giftiga. Tyvärr har jag ingen aning om när inslaget sändes eller om det var SVT eller 4an som sände inslaget. Jag vill gärna få tag i detta inslag igen!

JOHAN ERLANDSSON 2005-10-28        #1166
Jag kan tycka att etanol verkar vettigt om man vet hur den är producerad. Tex. av pinnar och skräp som blivit över från svensk skogsavverkning. Inte optimalt, men OK jämfört med alternativen som finns idag. Jag tror dock mer på att bränna pinnarna och få både el och värme, och att köra på el istället. Jag har länge tänkt dra igång en diskussion om de eventuella riskerna med mobiltelefonstrålning. Dra gärna igång en ny tråd om det! Jag litar på att du bevakar när Vägverkets rapport släpps...

Logga in för att svara


Produkter

Konverteringskit elcykel (3)
Cykelleasing (2)
Trikar (16)
Cyklar (6)
Elmopeder (5)
Lastcyklar (4)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)
Elcyklar (49)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3228 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik