|
Cykel Markbunden kollektivtrafik Servicevägar längs järnvägen kan bli cykelbana
Lekarekulle, söder om Göteborg. Den lilla vägen till vänster är ett lugnare alternativ för cykling än riksvägen på andra sidan järnvägen. Foto Erik Sandblom Längs järnvägar löper ofta småvägar som används av järnvägspersonalen för att underhålla el- och signalanläggningar. De är utmärkta att cykla på, med flacka lutningar och rak linjeföring. Haken är att de inte ansluter till vardagliga målpunkter som är lämpliga att cykla till. De leder helt enkelt ingen vart. När regeringen nu satsar på nya järnvägar Göteborg-Borås och Södertälje-Linköping ska det utredas hur servicevägarna också ska kunna fungera som cykelleder för turism eller vardagsärenden. Det vore inte bara mycket kostnadseffektivt att bygga cykelbanor när maskinerna ändå är framme. Det vore också ett bra sätt att sälja in järnvägen till kringboende som kanske inte får någon nytta av tågen då de bara köra förbi utan att stanna. Det skulle vara extra betydelsefullt med tanke på att Trafikverkets satsningar på 2+1-väg i praktiken stängt hundratals mil landsväg för gång, cykling, mopeder, ryttare med flera.
Regeringen vill bygga cykelbanor utmed stambanan. Dagens Nyheter Bygg stambanor för cyklister. Patrik Kronqvist, Expressen Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1)
|