|
Flyg Samhällsplanering Flyga på el – vision eller utopi?
![]() Airbus elektriska flygplan premiärvisades nyligen på flygmässan i Farnborough. Elfordonens intåg har börjat och både elbilar, elcyklar och elmopeder blir allt vanligare. Nu presenterar även flygplanstillverkaren Airbus ett eldrivet flygplan som snart kan börja användas som ett utbildningsplan. Frågan är om det eldrivna flyget är en vettig vision eller bara en utopi? För att kunna flyga eldrivet i större skala tror jag att hybridfarkoster som liknar luftskepp har störst potential. De kan göras energieffektiva och dessutom förses med solceller. Med en hastighet på 200 km/h tror jag de kan bli ett kostnadseffektivt alternativ till höghastighetståg och med stationer i centrumnära lägen kan de även konkurrera med konventionella flygplan på många sträckor. (Prova att räkna efter hur stor andel av din nästa flygresa som utgörs av flygtid och hur mycket som är marktransporter och väntetid.) För transporter i mindre skala är även E-Volo spännande. En elektrisk helikopter för två med fantastisk precision, en toppfart runt 100 km/h och en planerad flygtid på minst en timme. Det gör den åtminstone till ett smidigt pendlingsredskap för den välbeställde. Svenska Dagbladet om Airbus nya eldrivna flygplan: http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/eldrivna-plan-ett-vaghalsigt-sprang_3821162.svd Sammanställning av luftskepp och hybridfarkorster: http://www.ecofriend.com/20-sustainable-airships-promising-a-clean-future-of-transportation-and-surveillance.html Mer info om E-Volo elektrisk helikopter: http://www.e-volo.com/
Spännande. Luftskepp är också ett intressant alternativ för godstransport. http://de.wikipedia.org/wiki/Cargolifter_AG
Nu rapporterar DN också om en "flygande motorcykel".
http://mobil.dn.se/webb-tv/klipp/nyheter/flyg-med-motorcykeln/
Jag tror denna http://www.hover-bike.com/MA/the-hoverbike/how-you-can-own-it/ är en annan än den som det talas om i DN. Intressant med hover-bike är att man anger vissa specifikationer. Den ska till exempel gå att flyga en timme på 30 l bensin vilket ger en räckvidd på 148 km. Det är bara 3-4 gånger så mycket som en bil behöver för att tillryggalägga samma sträcka.
Nej, det är samma, Magnus. Jag hade missat att det inte var fråga om eldrift här - men det kanske kommer... ;)
Har du hittat några uppgifter om elförbrukning/personkilometer?
Airbus tvåsitsiga elektriska E-Fan (på bilden längst upp på sidan) har nu flugit över Engelska kanalen. Den har två motorer på sammanlagt 60 kW. Dessutom är hjulen motordrivna och ger extra skjuts vid start. Batteritiden är en timme. I framtiden kan hybridflygplan använda eldrift vid start och landning för att minska buller och lokala utsläpp. en.wikipedia.org/wiki/Airbus_E-Fan Logga in för att svara |
Cykelleasing (2) Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49) Elmopeder (5) Trikar (16) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Cyklar (6) Lastcyklar (4)
|