|
Godstransporter Drake på lastbåt sparar bränsle
Ny Teknik skriver idag om en datorstyrd jättedrake som kraftigt kan minska bränsleförbrukningen på lastfartyg:
"- Som bäst kan man spara 50 procent, hävdar Stephan Wrage, mannen bakom seglet och vd för det tyska företaget Skysails. " http://nyteknik.se/art/42883
Green Car Congress skriver om seglet idag, det börjar närma sig kommersialisering:
"The first SkySails system (SKS 160) will be installed on the newly built 140m multipurpose-heavy cargo freighter MS Beluga SkySails, with the first demonstration cruises using the new system taking place in 2007.
With the proof-of-concept provided by the MS Beluga SkySails, SkySails hopes to begin regular sales in 2008." http://www.greencarcongress.com/2006/01/beluga_shipping.html#more
Det är inte illa, om besparingen kan ha denna nivå. Det återstår nog en del att lösa. Skulle draken riskera att "dragga" så måste det finnas andra lösningar än att kapa linan. Samma sak om vindhastigheten blir besvärande och när fartyget måste bromsa.
Jag har länge väntat på att få höra mera om en idé med hydrauliskt bromsade horrisontalplan under båtarna.
Energi utvinns genom omvandling av energin från båtens vertikalrörelse på grund av sjöhävning. Jag såg första modellen på en mässa -88.
Drakidén verkar vara synnerligen enkel att komplettera befintliga fartyg med.
Jungfrufärden över Atlanten, med en drake stor som en fotbollsplan på 300 meters höjd, är planerad till december 2007. http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article53010.ece
Drakdriven lastbåt korsar Atlanten
Världens första lastfartyg som dras av en drake är på väg över Atlanten. Det minskar bränslekostnaden med omkring 100 000 kronor under den två veckor långa seglatsen.
Jungfrufärden med draken som drar på lika mycket som en jetmotor gick bra. 20 % bränsle sparades och nu är tre nya lastbåtar med drakar beställda. http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article396758.ece
Skysails har nu fått första ordern: Shipping company Cargill plans to use giant sails to reduce its fuel consumption.
Cargill signed an agreement with Hamburg-based SkySails GmbH & Co. to use its 320 sq m kites, which fly ahead of vessels at a height of 100 to 420 meters. The kites generating propulsion which can reduce the consumption of bunker fuel by up to 35 percent. Logga in för att svara |
Elmopeder (5) Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49) Konferenstjänster (2) Cykelleasing (2) Cyklar (6) Trikar (16) Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4)
|