|
Bil Norsk-kinesiskt elbilprojekt
"Dette er en Smart fortwo som er konvertert til elbil med nye Litium Ion SuperPolymerbatterier fra kanadiske Electrovaya, som vil få en rekkevidde på omlag 200 km mellom hver lading."
En prototyp presenterades vid en norsk-kinesisk miljökonferens i förra veckan. Bilen kommer att tillverkas i Kina och man räknar med att redan 2006 tillverka 500 bilar. http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article479355.ece
Skulle inte en sån här bil kunna sälja ganska bra i våra storstäder? Jag tror ju detta är framtiden. Undrar om den laddar batterierna när man bromsar? Om inte borde det gå att få upp räckvidden med ganska enkla medel.
Tänk hur läckert det kunde vara om man kunde fälla ut "laddnings stavarna" på E4an på vägen hem eller till och ha mer eller mindre "full tank" när du kom till grusvägarna eller tätorten...kanske med en 3 gånger så lång räckvidd...Hur stor motor-batteri kombination har de lyckats få in i Smart chassit?
Fler nyheter från det elbilspositiva Norge: Miljøbil Grenland har planer på att importera en Mitsubishi Outlander med samma batteriteknologi som den ovan nämnda. Räckvidd 35 mil.
Om den laddar när man bromsar? Säkert. Det gör även min Renault Clio Electrique, det är nog gemensamt för alla elbilar. http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article486872.ece
Det är ju häpnadsväckande om det kommer en el-SUV nästa år med en räckvidd på 35 mil! Jag kan inte annat än att hålla med Oddbjørn Solum:
"Miljøbil Grenland har også et prosjekt med Hydrogenbiler på gang, men Solum er sikker på at batteribilene vinner på sikt. "
Varför ska man krångla med vätgas och bränsleceller när det räcker med batterier?
Smarten kommer verkligen i år i 500 ex, men kommer byggas i Norge istället för Kina:
"Som mange av Norstarts medlemmer vet, har Miljøbil Grenland store planer for konvertering av Smart til elektrisk fremdrift. På vårt medlemsmøte hos Miljøbil i fjor høst, ble vi fortalt at konverteringen ville foregå i Kina. Nå er planene endret noe, og konvertering vil nå foregå i på Herøya for biler til det norske markedet. Miljøbil Grenland opplyser til Norstart at de fremdeles ligger an til å produsere 500 Smart elbiler i år. Neste år vil produksjonen øke til 1500 elbiler. Bilen, en Smart For Two, skal gå på lithium-batterier fra det kanadiske firmaet Electrovaya. Det skal ta åtte timer å lade batteriene på 29 kW fulle fra en vanlig stikkontakt med 16 ampere sikring. Med dagens strømpriser gir det en kostnad på under en krone per kjørte mil." http://www.elbil.no/modules.php?name=News&file=article&sid=135 Logga in för att svara |
Lastcyklar (4) Konverteringskit elcykel (3) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Cyklar (6) Cykelleasing (2) Elcyklar (49) Elmopeder (5) Trikar (16)
|