Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil   

Rykten om plug-in hybrid från Toyota

JOHAN ERLANDSSON 2005-11-04        #1188
Nu kommer det första ryktet om att Toyota ägnar sig åt plug-in-hybrider: "An industry newsletter reports that Toyota may be reconsidering its “no plug-in” mantra and be developing plug-in hybrids for the US, although the company still remains concerned about battery limitations."

http://www.greencarcongress.com/2005/11/toyota_may_be_d.html#more



JOHAN ERLANDSSON 2006-06-13        #1779

Nu är det inget rykte längre, härligt att se! "TMC will advance its research and development of plug-in hybrid vehicles (which can be charged from an external power source and provide electricity) and is currently working on a next-generation vehicle that can extend the distance traveled by the electric motor alone and that is expected to have a significant effect on reducing CO2 and helping to abate atmospheric pollution. "

http://www.toyota.co.jp/en/news/06/0613.html

JOHAN ERLANDSSON 2007-03-02        #2211
Idag skriver Green Car Congress att Toyota håller på med marknadsundersökningar och produktutveckling kring plugin-hybrider. Som vanligt nämns batteritekniken som flaskhals.

http://www.greencarcongress.com/2007/03/toyota_at_work_.html

JOHAN ERLANDSSON 2007-03-02        #2212
Kanske kommer de första plugin-hybriderna inte gå enbart på el den första sträckan, utan istället hela tiden variera mellan batteri och förbränningsmotor precis som dagens Prius. Batteriet och elmotorn behöver då inte dimensioneras efter önskad maxacceleration. Detta minskar kraven på batteri och elmotor, men kan ändå minska bränsleförbrukningen rejält genom en större andel batteridrift.

http://www.evworld.com/news.cfm?newsid=14399

MIKAEL JOHANSSON 2007-03-03        #2215
Toyota är väldigt rädda om sitt ryckte och är därmed försiktiga med att lansera ny batteriteknik. Men man har ändå tydligen bestämt sig för att gå över till Li-jon batterier i nästa generations hybridbilar. Det blir spännande att se hur Toyota väljer att använder det nya batteriet med avsevärt bättre kapacitet. Många är vi som hoppas att det blir en bil med plug-in möjlighet. Men i vilket fall som helst så är det bra om hybridbilarna ökar i antal även om de inte är plug-in. För hybridbilarna går enkelt att konvertera till plug-in. Får vi en stor flotta av hybridbilar i Sverige så kan man tänka sig att staten i framtiden subventionerar en konvertering till plug-in, för att minska på oljeberoendet, på samma sätt som man subventionerar byte av oljepanna i villan. Att köpa en hybridbil är därmed en mycket klok miljöinvestering.

http://www.businessweek.com/magazine/content/07_10/b4024075.htm

JOHAN ERLANDSSON 2007-03-12        #2265
Batteri- och bränslecellsexperten Kanehira Maruo spekulerar lite i ett nyhetsbrev. Han tror att nästa Prius kommer 2009 och kommer i flera varianter, varav en med plugin-funktionalitet och en elkörsträcka på 1,5 mil.

MIKAEL JOHANSSON 2007-03-13        #2277
Rent strategiskt så bör det vara rätt av Toyota att lansera plug-in år 2009. Ur deras synvinkel så vore det synd att vänta för länge med en plug-in introduktion och därmed förlora sitt försprång till andra biltillverkare. Många tror att plug-in från amerikanska biltillverkare kommer på bred front runt år 2010. Johan, kan du tipsa om länken till det nyhetsbrev där Kanehira Maruo ordat?

JOHAN ERLANDSSON 2007-07-19        #2731

Toyota ska börja testa plug-in på vanliga vägar i Japan nu.

http://www.greencarcongress.com/2007/07/toyota-to-obtai.html

JOHAN ERLANDSSON 2007-07-25        #2764

Toyota har satt ett ganska litet extrabatteri i sina testbilar, ett NiMH-batteri på 2,6 kWh ger bilen en räckvidd med enbart batteridrift på 1,3 mil. 2 kWh/mil alltså. Max hastighet vid eldrift 100 km/h. Laddtiden blir också ganska kort med det lilla batteriet, 1,5 timmar. Bifogar länk till en video där Toyotan laddas. Notera den mesiga musiken till. :-)

http://www.toyota.co.jp/en/tech/environment/phv/conference/driving_300k.asx

MIKAEL JOHANSSON 2007-08-14        #2833
Länken nedan beskriver något om hur de stora biltillverkarna tävlar om elektifieringen av bilens drivlina. Intressant att notera är Toyotas motoffensiv när det gäller ryktena om deras förseningen av Li-jon batterier till deras hybridbilar och deras kommande plug-in bilar. Denna tävlan mellan biltillverkarna ser jag som mycket positiv dels för att skynda på själva utvecklingen mot fossilfria transportsystem och dels för att mota alltför stora infrastruktusatsningar på biomassebaserade drivmedelssystem. Att bygga upp transportsystem med alltför stor andel biodrivmedel är samhällsfarligt. Vid skördekatastrofer i världen, i samband med kommande växthuseffekt, kan vi få både globala hungerkatastrofer och transportsystem som kollapsar. Nej, vi måste lämna övertron på biodrivmedel och istället satsa på eldrift av så många fordon som möjligt. Och elen bör naturligtvis främst komma från vattenkraft, vindkraft och solenergi.

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601101&sid=anBINu6vC7PM&refer=japa

JOHAN ERLANDSSON 2007-08-23        #2874
Bränslecells- och batteriexperten Kanehira Maruo kommenterar självklart Toyotas test av plugin-Priusen i sina nyhetsbrev. Han tycker att Toyota gör fel som utgår från en befintlig bil och inte satsar helt nytt, som GM med sin Volt. Det medför att Toyotas plug-in bil får ganska dåliga prestanda, bara 1,3 mils räckvidd på batteri.

MIKAEL JOHANSSON 2007-08-24        #2883
Toyotas plug-in Priusar är testbilar som ska gå några år i Japan för utvärdering. Därför så tycker jag att det verkar vettigt och ekonomiskt att jobba utifrån ett beprövat koncept. När väl serieproduktionsbilar börjar dyka upp hos bilförsäljarna så gissar jag att kunderna kommer att kunna välja storlek på batteriet utifrån sin egen ekonomi (ungefär som vi idag väljer olika stora motorer). Dessutom så kommer kunderna säkert även att kunna leasa batterier enligt speciella avtal med bilförsäljaren. Det kan också tänkas att Toyota väljer en annan strategi för sina plug-in bilar än GM. Det är möjligt att deras plug-in bilar inte kommer att gå så mycket i läget "ev-only" utan att de kommer att samverka med förbränningsmotorn. Alltså ungefär som Priusen fungerar idag men med den skillnaden att bensinförbrukningen sjunker eftersom mer energi finns i det större batteripaketet som är uppladdat från elnätet. Den strategin ger förmodligen bättre totalekonomi (batterikostnad inräknad) så länge bensinpriserna ligger på rimliga nivåer. Dessutom så kanske många kunder föredrar en sådan lösning eftersom det då inte blir så viktigt att ladda bilen varje natt för att få bra ekonomi.

JOHAN ERLANDSSON 2007-09-01        #2918
Efter att nyhetsrapporteringen börjat visa på att GM kan komma först med plug-in-hybrider har Toyota börjat göra en del halvnegativa uttalanden om plugin-hybrider. Här säger de t.ex. att det är tveksamt om någon verkligen kommer köpa plugin-hybrider.

http://www.greencarcongress.com/2007/08/toyota-uncertai.html

MIKAEL JOHANSSON 2007-09-01        #2922
De japanska myndigheterna satsar största delen av sina statliga bidrag på utvecklingen av bränsleceller. Toyota har i åtionenden satsat mycket stort på bränslecellsfordon som den framtida lösningen. Att Toyota de sista åren med tvekan annonserat att de kommer att ta fram plug-in fordon beror antagligen på den enorma uppmärksamhet som det konceptet fått i USA. De vill inte missa tåget ifall det byter spår. Fortfarande så tror väldigt många att bränslecellen tillhör framtiden. Det gör den förmodligen också men inte i stor skala för fordon. Bränslecellen kommer bara i speciella fall prismässigt att kunna konkurrera med högeffektiva batterier. Får vi t.ex. i Sverige den rikstäckande infrastruktur med snabbladdstationer som Vattenfall eventuellt planerar så finns ingen anledning att ha någon "range extender" i elfordonet. Däremot så är fartyg ett mycket intressant och speciellt fall för bränslecellen.

MIKAEL JOHANSSON 2007-09-02        #2926
På Green Car Congress så kan man läsa att Toyota är på väg att sluta ett avtal med den den franska elleverantören EDF om att sätta upp laddstationer i Frankrike för att serva de plug-in hybrider som Toyota kommer att rulla ut där om några år. Häftigt, eller hur?

http://www.greencarcongress.com/2007/09/report-toyota-a.html#more

MIKAEL JOHANSSON 2007-10-10        #3177

Toyota kommer att visa upp nya bränslesnåla modeller av plug-in hybrid bilar på Tokyo Motor show den 26:e oktober enligt länken nedan.

http://www.greencarcongress.com/2007/10/toyota-to-show-.html#more

JOHAN ERLANDSSON 2007-10-24        #3330
Jag har läst på ett par olika håll nu om att den första plugin-hybrid-Toyotan lär komma 2011, med de verkar ändå vara först. Chevrolet Volt dröjer ju t.ex. till 2015 innan den lanseras "på riktigt". Att det ska ta sådan tid! Ska vi behöva vänta fyra år till på den första plugin-hybriden, och då bara med en mils batteriräckvidd? Det är ju sorgligt dåligt.

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=62617

MIKAEL JOHANSSON 2007-10-24        #3336
Jag har lovat att minska ned på min elbils- vätgaspropaganda men kan inte låta bli att inflika en liten liten kommentar. Kan det vara så att några väldigt stora och väldigt mäktiga bolag på olika sätt "bromsar" lanseringen av plug-in bilen därför att man letar efter möjligheter att först hinna introducera den dyra bränslecellsbilen och dess onödiga vätgasinfrastruktur? Det är minsann inga småpengar som en viss branch har att hämta hem om de i framtiden kan driva en produktionsapparat för vätgas och dess infrastruktur. Jag har en mycket bättre och visare framtida lösning för denna bransch om de är intresserade. Där skulle det i så fall finnas minst lika stort investeringsbehov samt ge betydande framtida driftsintäkter. Det enda jag i så fall skulle önska mig i gengäld är världens bästa elbil och gratis elström för resten av mitt liv.

JOHAN ERLANDSSON 2007-10-24        #3341
Nej, den konspirationsteorin tror jag inte på. Vätgasdrift ligger så mycket längre bort i tiden än batteridrift, då får de förhala i alla fall ett decennie. Däremot tror jag bilföretagen gnuggar händerna för att de kan fortsätta att sälja uråldrig skräpteknik till låga utvecklingskostnader eftersom fossilbränslepriser behåller sina låga priser, så även halvtaskiga biobränslen.

JOHAN ERLANDSSON 2007-11-11        #3551
Nu har Toyota placerat ut ett par plugin-hybrid-prototyper på amerikanska universitet. De vill ta reda på: Hur man mäter bränsleförbrukning och emissioner från plugin-hybrider Hur man ska räkna in utsläppen från elproduktionen Om plugin-hybrider är miljömässigt bättre i regioner där elproduktionen kommer från kolkraft Om konsumenter vill ladda sina bilar Var konsumenterna tycker är en bra kompromiss mellan räckvidd, laddtid, batteristorlek och batterikostnad. När folk vill ladda och om de vill kunna ladda på jobbet eller där de handlar.

http://www.greencarcongress.com/2007/11/toyota-delivers.html

OLLE SCHäLIN 2007-11-12        #3553
Personligen tror jag att biltillverkarna har ett hiskeligt sjå att täcka in alla lagkrav som finns världen över för sådant som är inkopplat i kraftnätet. Vi får inte glömma att hittills så bilen varit relativt "isolerad", något om dramatiskt kommer att ändras den dagen man kan plugga in bilen i vägguttaget.

JOHAN ERLANDSSON 2007-11-22        #3668
Kanehira dissar Toyotas plugin-hybrid i ett nyhetsbrev. Batteristräckan är alldeles för kort (1 mil), folk kommer inte orka ladda bilen för den korta sträckan säger han. Vidare tycker han att Toyota är konservativa och inte förmår släppa sin vanliga hybridteknologi och göra något nytt, som GM med sin Volt.

JOHAN ERLANDSSON 2008-01-15        #4142
Nu är det 2010 som gäller som lanseringsdatum för laddhybrider från Toyota, enligt Ny Teknik.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article59882.ece

MIKAEL JOHANSSON 2008-07-01        #6103
Toyota väljer hybrider och plug-in hybrider i sin nya framtidsstrategi Det känns tryggt att veta att världens största biltillverkare nu stakar ut vägen för nästa generationens bilar. Man kommer förvisso att fortsätta tillverka vanliga bensin- och dieselbilar men de ska på sikt ersättas av hybrid och plug-in hybridbilar. Toyota kommer även att satsa en del på bilar för biobränslen men det får vi hoppas blir en parentes. Vätgas och bränsleceller nämns bara i marginalen. Klokt av Toyota. Hybridbilsköpet är ett mycket bättre köp än etanolbilsköpet eftersom hybridbilen enkelt kan konverteras till en plug-in hybridbil om bensin- och etanolpriserna sticker iväg till tokhöga nivåer. Och det kommer de att göra.

http://www.greencarcongress.com/2008/07/toyota-outlines.html#more

JOHAN ERLANDSSON 2008-08-29        #6946
Laddhybridförsäljningen till "fleet deployment" flyttas nu fram till 2009.

http://www.greencarcongress.com/2008/08/toyota-to-accel.html

JOHAN ERLANDSSON 2008-09-03        #6999
Men det finns ingen tidtabell för försäljning av laddhybrider till vanliga kunder, förtydligar Toyota.

http://www.greencarcongress.com/2008/09/toyota-reins-in.html

JOHAN ERLANDSSON 2009-06-03        #10953
Nu kommer de första 500 leasing-laddhybriderna från Toyota. Det är ombyggda nya Priusar som fått NiMh-batterierna utbytta mot li-ion. 100 bilar för leasing kommer till Frankrike till hösten. Fortfarande inget om när bilen kommer gå att köpa för vanligt folk.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article588873.ece

JOHAN ERLANDSSON 2009-07-04        #11361
Nu kommer beskedet, laddhybrider från Toyota 2012, helelektrisk räckvidd 2-3 mil.

http://www.greencarcongress.com/2009/07/toyota-phev-20090704.html

ZSOFIA GANROT 2009-07-08        #11409
Detta blir riktigt intressant att följa, inte minst på grund av att knappt ett år sedan har försöken med ombyggd Prius (från NiMh-batteri till Li-batteri) totalhavererat.... De som vill veta mer (och tål att se riktigt skrämmande bilder på en utbränd Prius) kan läsa och titta här: http://ljsf.org/leak/toyota-prius-a123-car-fire-investigation-report-2008.pdf Nu hoppas jag att problemet är löst....

JOHAN ERLANDSSON 2009-07-08        #11411
Det där var en efterkonverterad Prius, gjord av ett externt bolag. Inte Toyotas egen alltså, och därför tror jag inte man kan tala om totalhaveri för utvecklingen.

JOHAN ERLANDSSON 2009-09-03        #11876
AMS spekulerar i tre mils helelektrisk räckvidd och lansering 2011.

http://www.automotorsport.se/news/19180/toyota-visar-auris-fullhybrid-och-p

JOHAN ERLANDSSON 2011-01-12        #16604
Informationen från Green Car Congress några snäpp upp verkar stämma, det kommer en laddhybrid-Prius  första halvåret 2012. Litium-jon-batterier, 20 km batteriräckvidd och en laddtid med 220 volt på under två timmar.

http://www.automotorsport.se/news/22083/toyota-prius-c--som-i-citybil/

JOHAN ERLANDSSON 2011-08-15        #18698
2012 och upp till två mils elräckvidd bekräftad igen av AMS:
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20110815/toyota-prius-plug-in-borjar-saljas-nasta-ar

Bild finns nu också.

Logga in för att svara


Produkter

Konverteringskit elcykel (3)
Konferenstjänster (2)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Elcyklar (49)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3213 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik