|
Bil Etanol och hälsofarliga utsläpp
Jag startar ett nytt ämne som fokuserar på hälsofarliga utsläpp från etanol (koldioxidproblemet tar vi inte upp här alltså). Anledningen är en ny debattartikel i DN idag:
"Senare blev samma etanolintresserade teknolog engagerad i ett prov där man skulle testa etanol i motorsågar för att se om skogsarbetare mådde bättre av att slippa andas in bensinångor. Dramatiskt nog fick provet avbrytas då skogsarbetarnas hälsa påverkades snabbt i negativ riktning. Bland annat fick de huvudvärk.
Det spekulerades om att orsaken var formaldehyd, men någon större utredning gjordes ej. Alkylatbensin blev senare det rekommenderade bränslet för handredskap." http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=492260&previousRenderType=2
Äntligen lite medhåll!!
På nyheterna i kväll rapporterades om 1000 ggr högre utsläpp från etanolbilarna under kallstart. Gissa hur länge en katalysator håller då?. Skulle tro att katalysatorerna i svenska bilar håller några månader med vår utblandade besnsin jämfört med 10 år för ren bensin. Effekterna kommer ses i ökade partikelutsläpp och höjda halter av kväveoxid (utöver utrotningen av växter och djur samt den minskade bindningen av koldioxid från regnskogen)..
Jag har beställt ny kat till min bil nu och jag kanske får byta varje 500 mil framöver.. suck..
jaja.. jag är tillbaks, kanske inte lika aktivt som förrut men ändå ;)
Mvh
// Jonas
Min Humnaekologilärare lärde oss att en svensk planterad skog binder mer koldioxid samt skapar mer syre än rengskogen som nästan är färdigväxt, eftersom det är bara växande skog som binder koldioxid och bildar syre.
Så vi ska spa rengskogen av ANDRA anledningar än att den binder koldioxid.
Så bra gick det att undvika koldioxiddebatten! ;-)
Kan det bero på att på att om man diskuterar miljö idag så är det 99% växthuseffekten? För någora år sen var det Ozon?
Men jag tyckte slutklämmen i texten var viktig. Det finns ju ett samhälligt probelm med att göra sig beroende av import av energi. Vad gör vi ifall det blir oroligt i Brazillien eller om de vill ha etanolen för sig själv? Frankrike bygger ju så mycket kärnkraftverk för att slippa vara beroende av Ryssland och deras naturgas...
Det största skälet att bevara regnskogen är att inte utrota växter och djur.. regnskogen går alltid att återplantera men det är mångfalden som är naturens vapen. Exempelvis är det mångfalden som gör att 70-80 % av koldioxiden från det fossila bränslet faktiskt återbinds.. och många forskare tror att botemedlet för cancer och AIDS finns i regnskogen bl.a... Men det största skälet för mig är inte människans välbefinnande.. alla framsteg vi gör leder ju inte till en mer vämående människa utan ofta tvärtom.. nää.. det största skälet är helt enkelt att bevara mångfalden!
Kan det verkligen tänkas bli någon större mängd formaldehyd vid förbränning av etanol? Vid metanol - ja, men etanol?
Det är ju en inte helt oväntad effekt av att köra en gammal motorsåg på metanol (inte etanol) att det blir relativt höga halter formaldehyd. Vid förbränning av metanol i närvaro av en katalysator bestående av järnoxid och molybden (se länk) bildas nämligen rejält med metanol. Eftersom just molybden förekommer i till exempel kolvringar (i legering med krom) så är det väl inte alltför långsökt att det hittar lite järnoxid att förena sig med till en katalysator.
Finns där ingen kemist bland läsarna? http://da.wikipedia.org/wiki/Formaldehyd
Hittade dessa gamla inlägg idag. Jag vill bara upplysa alla, ifall något inte vet det än, att påståendena i debattartikelni DN var helt påhittade. Ett test med motorsågar har genomförts, men det visade bara på positiva resultat och avbröts inte i förtid. Personen som skrev debattartikeln har hittat på allting. Jag kan också upplysa om att etanol släpper inte ut några skadliga kolväten alls. Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Konverteringskit elcykel (3) Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4) Cyklar (6)
|