Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Klimatskal    Värmesystem & ventilation    Energi övrigt   

Sol och Thermoskydd--> vinnnde koncept!

ROBERT RIBON 2014-11-22        #23759

Färgen som målats på några hyreshus i Storvreten sägs enligt bolaget som utvecklat produkten leda till energibesparingar till en förhållandevis låg kostnad. Botkyrkabyggens preliminära beräkningar visar också att energiförbrukningen minskade med 12 procent jämfört med ett hus som inte målats.

Men Folke Björk, professor i byggnadsteknik på KTH, med specialistkunskap inom energibesparing och fuktskydd är skeptisk till färgen och företaget.
– Jag tror inte att de medvetet luras, men i slutändan blir kunderna som använder färgen lurade, säger han.

Berit Lönn vd på Thermogaia som har utvecklat och säljer färgen hävdar att färgen sparar energi genom att den tar ut fukten ur väggen.
– När väggen torkas ut ökar isoleringsförmågan i väggen. Sedan går mindre del av värmen i lägenheten åt till att torka ut väggen och därmed minskar energiförbrukningen, säger hon.

Folke Björk hävdar å sin sida att han har gått igenom informationen på bolagets hemsida och menar att företaget inte kan visa några oberoende studier som visar att deras färg verkligen är så bra som de säger.
–  Jag har läst deras tekniska beskrivning och där finns en beskrivning av färgens värmereflekterande funktion som är ganska otrolig, säger Folke Björk.

För att avgöra frågan om färgens eventuellt energibesparande effekt genomför konsultbolaget ÅF en utvärdering av färgen som ska vara klar  i vår. Folke Björk tycker det är bra att utvärderingar görs av en oberoende part.
– Men även om byggnaden minskar sin energianvändning så betyder inte det att färgen håller för allt som leverantören lovar i marknadsföringen av sina produkter, säger han.

Hon beskyller Folke Björk och andra kritiker för att driva en smutskastningskampanj mot företaget.
– Man kritiserar våra produkter utan att sätta sig in i vad de innehåller. Det är jättebra att ÅF ska avgöra frågan. Deras utvärdering kommer att visa att färgen leder till energibesparing, hävdar hon.

Ulf Viktorsson, teknisk chef på Botkyrkabyggen, skriver i ett mejl att bolaget inte har tagit ställning till om de ska använda färgen i fortsättningen.
 

Rapport från ÅF: Smart färg sparade upp till 13,2% i energikostnad för två av Botkyrkabyggens fastigheter

Ekonomi

Ångpanneföreningen har på uppdrag av Botkyrkabyggen genomfört energiuppföljning år 2011 – 2013 och fuktmätningar på två av Botkyrkabyggens fastigheter i Tumba (Branta backen 7-15 och 17- 29) som målats med den smarta färgen Termoskydd. ÅF-rapporten presenterar utfall i energianvändning och fukthalt före och efter byggnaderna målats.

Ur ÅF-rapporten :

”Energianvändningen har för Branta Backen minskat under vår uppföljningsperiodjämfört ett snitt av perioden 2006-2008. För Branta Backen 7-15 är minskningen 9,6 % 2012 och 11,0 % för 12 rullande månader (12 MR). För Branta Backen 17-29 är besparingen 9,5 % och 13,2 % under samma mätperioder. Under Q1 har energibesparingen tilltagit för båda byggnaderna.

Fukt:

Uttorkning vid fuktskador har skett till torrt eller mycket torrt. I samtliga mätpunkter är fukthalterna låga eller mycket låga.

Fasadytskikt:

Färgen har varit applicerad i snart 3 år. Okulärt ser fasaderna vid tidpunkten för rapportens sammanställning fortfarande mycket bra ut utan några spår av angrepp.”

Professor emeritus i fysik och belysningsteknik, Nils Svendenius, ”Med min bakgrund som forskare inom fysik så har jag med intresse följt utvecklingen av nya produkter som genom nytänkande kan spara energi. Jag har tagit del av ÅF-rapporten liksom andra rapporter om färgen Termoskydd och konstaterar att den genom sina strålningsegenskaper kan spara energi. På basis av undersökningar utomlands och resultat i Sverige kan bland annat slutsatsen dras att ytan får utomordentligt goda reflektionsegenskaper i det infraröda strålningsområdet. Inomhus har i stort sett alla föremål en temperatur som ger utstrålningsmaximum vid 10 000 nanometer och således reflekteras denna strålning från en Termoskyddad vägg tillbaka in i rummet.”

Berit Lönn, VD ThermoGaia, ”Vi är glada att vi fått ytterligare bevis från en objektiv undersökning från ÅF som visar att den smarta färgen fungerar. En slutsats av rapporten är att Termoskydd ger en högre energibesparing än 70 mm tilläggsisolering till en betydligt lägre kostnad. Färgen isolerar inte, utan påverkar väggens Isoleringsförmåga genom att Termoskydd fungerar som ett membran, som avfuktar väggar och motverkar in- och utstrålning av värme.”

Läs hela rapporten på Botkyrkabyggens hemsida: http://www.botkyrkabyggen.se/

För ytterligare information vänligen kontakta:

Berit Lönn, VD, ThermoGaia AB

[email protected]

073 442 42 21

Som slutpedering vill jag slå ett slag för luftsolfångare som kan minska eneriåtången yttligare , och i och med at Thermoskyddet reflekterar värmevågor så blir det en riktigt bra effekt .




Logga in för att svara


Produkter

Energikonsulter (2)
Hybridsystem solceller/vindkraft (4)
Småskalig vindkraft (33)
Standby-stoppare (1)
Värmeväxlare för varmvatten (2)
Belysning (1)
Varmvattensparande produkter (4)
Energimätare (3)
Solceller (2)
Solfångarsystem (2)
El (3)
Vindandelar (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3480 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik