Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Kultur & media   

Med Shopgun i mobilen kan alla bli en informerad konsument

ERIK PALMGREN 2015-01-05        #23803

Med hjälp av appen Shopgun och kameran i mobilen kan användarna skanna en produkts streckkod och få upp köpråd inom områdena miljö, hälsa och etik från organisationer så som Naturskyddsföreningen, Fairtrade, Swedwatch och Medveten Konsumtion, samt informativa texter från Consumentor redaktion. Appen innehåller även Allergiguider, E-nummerguide, Märkningsguider, Säsongsguider Frukt & Grönt samt information från myndigheter och Wikipedia.

Ny design och nya funktioner
För de som känner igen namnet så beror det på att Shopgun redan funnits ute sedan 2012. I och med lanseringen av Shopgun 2.0 har det dock skett en hel del förändringar. Shopgun är nu gratis till både iPhone och Android och förutom en helt ny design samt möjligheten att skanna flera produkter på rad kan användarna nu ranka köpråd och informativa texter. Det finns även en helt ny överblickssida med de tre högst rankade köpråden för den skannade produkten samt ett cirkeldiagram som väger samman köpråden baserade på rankingen. Med rankingen av köpråden vill gänget bakom Shopgun ta vara på användarnas kunskaper och prioriteringar.
 
Ranking av köpråd är en ny funktion vi tror helt kan förändra hur snabbt och enkelt användarna kan få reda på den mest relevanta informationen om en produkt/ingrediens/företag mm. När du som användare går in på ett köpråd eller informativ text har du nu möjlighet att ranka informationen som viktig eller oviktig. Tillsammans med den nya överblicks-vyn hoppas vi att användarna på direkten ska se vilka de viktigaste aspekterna hos en produkt är.
 
En ideellt utvecklad kanal för organisationer att sprida sin kunskap
Shopgun är utvecklad till största delen voluntärt av engagerade konsumenter genom den ekonomiska föreningen Consumentor, med bas i Göteborg och Ola Thorsen som grundare och idébärare.
 
Idén har alltid varit att ge konsumenterna användbar information kring etik, hälsa och miljö för allehanda produkter, så att de i slutändan ska kunna göra informerade val. Detta genom att ge organisationer så som WWF och Naturskyddsföreningen m.fl. en plattform och kanal där de kan nå konsumenterna med sin kunskap och sina budskap direkt vid köptillfället, eller alternativt i ett lugnare sammanhang hemma vid matbordet.
 
Egenproducerade texter och fokus på livsmedelsprodukter
Allt eftersom har vi också valt att skriva egna informativa texter för att täcka upp många av de områden som ännu inte täcks upp av rådgivare. Dessa texter har en mer journalistisk prägel och försöker belysa aspekter från flera håll genom att sammanställa och länka till trovärdiga källor.

Vi jobbar hårt med att fylla på både med informativa texter och mer produkter. Med hundratusentals produkter och än mer ingredienser, alla med ett stort antal relevanta aspekter både gällande miljö, hälsa och etik, tar det dock mycket tid och resurser. Vi fokuserar i dagsläget på dagligvaruhandeln och specifikt livsmedelsprodukter. Vi har för närvarande 58.000 produkter i vår databas, med köpråd eller texter kopplade till 35.000 av dessa.
 
Köpråden i Shopgun är kopplade till olika egenskaper hos en produkt, så som ingredienser, tillverkare, produktgrupp mm. Köpråd och texter visas och vägs i appen beroende på hur de är rankade av användarna. Shopgun värdesätter således inte vilka produkter som är sämre eller bättre utan samlar och presenterar information så att användarna kan skapa sin egen uppfattning.
 
Tillsamans kan konsumenter, rådgivare och företag driva utvecklingen mot fler hållbara produkter
Vi vill även ge företag en möjlighet att synas i appen, lyfta fram sitt CSR arbete och ge djupare information om sina produkter, även om man understryker att detta ska göras utan att påverka Shopguns opartiskhet eller hur kritiska köpråd som tillåts i appen.
I slutändan vill vi att konsumenter, rådgivare och företag tillsammans driver utvecklingen mot fler hållbara produkter.
 
Vi hoppas att Shopgun skall väcka din nyfikenhet och lust att utforska vad som gömmer sig bakom streckkoden på dina favoritprodukter. Vi kan inte lova att du direkt får redan på vilka produkter som är bättre eller sämre än andra, men vi tror och hoppas att du alltid lär dig något nytt och intressant. Du kan läsa mer om shopgun på www.shopgun.se samt på facebook.

Så ladda ner och testa och dela med dig av era frågor, tankar och åsikter.
 
Mvh, Shopgungänget.
 



Logga in för att svara


Produkter

Magasin (3)
Böcker (2)
Miljökonsult (1)
Återanvändande/upcycling (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3225 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik