|
Cykel Lag om cykelhjälm fungerar inte i Sverige heller
Bland cyklister minskar skador mot huvudet fortare än andra skador. Men samma utveckling syns för bilister och fotgängare. Data från Socialstyrelsens patientregister När fler bär cykelhjälm så minskar skador mot huvudet snabbare än andra skador. Men samma utveckling syns för bilister och fotgängare. Det visar data från både Australien och Sverige. Därför kan man ifrågasätta nyttan med hjälmkampanjer och hjälmlagar.
I Sverige har färre barn tillåtelse att cykla till skolan idag jämfört med på åttiotalet, innan hjälmkampanjerna började. Även bland barn som bor 1-2km från skolan sker fyra av tio resor med bil eller buss. Jag har skrivit mer utförligt om detta i Trafiktekniska föreningens tidskrift Reflexen nr 1/2015. Referenslista till min artikel följer nedan. Men först några spännande figurer.
Trots brant stigande hjälmbruk har cyklister i delstaten West Australia inte fått en bättre utveckling på skador mot huvudet än bilister och fotgängare. Här visas endast påkörda fotgängare, men både påkörda cyklister och cyklister i singelolyckor. Figur från Robinson DL. No clear evidence from countries that have enforced the wearing of helmets. British Medical Journal 2006. (I diagrammet överst på sidan visas både påkörda fotgängare och fallolyckor, alltså gående i singelolycka. I bägge diagram visas påkörda cyklister och cyklister i singelolycka.)
Även i delstaten Victoria har cyklister fått en liknande utveckling som fotgängare, trots hjälmlagen. Figur från Robinson DL. Head injuries and bicycle helmet laws. Accident Analysis & Prevention 1996.
Här följer referenslistan till min artikel i Trafiktekniska föreningens tidskrift Reflexen nr 1/2015. Skadade cyklister - en studie av skadeutvecklingen över tid. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap 2013 Robinson DL. No clear evidence from countries that have enforced the wearing of helmets. British Medical Journal 2006. Walter SR, Olivier J, Churches T et al. The impact of compulsory cycle helmet legislation on cyclist head injuries in New South Wales, Australia. Accident Analysis & Prevention 2011. Karkhaneh M, Roweb BH, Saunders LD et al. Trends in head injuries associated with mandatory bicycle helmet legislation targeting children and adolescents. Accident Analysis & Prevention 2013. Spolander K. Effekter av kampanjer, debatt och opinionsbildning? Förändringar i föräldrarnas omsorg om barnens trafiksäkerhet. Resultat från två rikstäckande undersökningar om barn i åldrarna 4-12. 296/1985. Statens väg- och transportforskningsinstitut VTI 1985. Barns och ungdomars resvanor - en resvaneundersökning bland 6-15 åringar i olika stora orter. 2007:73 (PDF). Trivector 2008 Barns skolvägar 2012. Publikationsnummer 2013:006. Trafikverket 2013
Min artikel i Reflexen uppmärksammas av norska Sykkelbynettverket och Europeiska cyklistförbundet: Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1)
|