Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Bil    Cykel   

El är rent och biltillverkning har försumbar miljöpåverkan

JOHAN ERLANDSSON 2015-02-26        #23827

Att bilförespråkare har rubrikens uppfattning är ingen överraskning. Biltillverkare och deras underleverantörer vill göra vinst och de anställda vill ha kvar sina jobb. Även de som på eget grepp har satt sig i en bilberoende livssituation är troligtvis inte så öppna för att ta in miljökunskaper som kraftigt ifrågasätter deras livsstil.

Men även bland miljöfolk verkar kritiken mot massbilismen svalna och habegäret hetta till när Tesla Model S kommer på tal. Och när stadens tjänstemän talar om cykelns fördelar så är det sällan några miljöskäl som tas upp. Jag vill därför påminna om bilens, även elbilens, energi- och resursförbrukning.

Cykeln har några odiskutabla fördelar i staden, det tycks även bilförespråkarna skriva under på:

-yta frigörs
-buller minskar
-utsläpp till luft minskar, inklusive partiklar från vägbanan 
-den ger ansikten i staden snarare än fordon
-barriäreffekter från trafikerade gator minskar
-man har väldigt sällan ihjäl andra om man av någon anledning kör på dem
-den är ett billigt transportmedel, både för cyklisten och samhället (kollektivtrafik är ännu yteffektivare men dyr och till stora delar skattefinansierad)

Alla är mer eller mindre överens om att cykelsatsningar är bra av dessa skäl. Även bilisterna inser att bilköerna blir kortare om deras medbilister väljer cykeln istället. Så länge de själva slipper kliva ur bilen är det bara fördelar om fler cyklar. Men som sagt så krävs en påminnelse om bilens energi- och resursförbrukning.

Elförbrukningen i en elbil ligger på ungefär 1,5 kWh/mil, vid gynnsamma körförhållanden. För en Tesla Model S är förbrukningen 2,4 kWh/mil. Som jämförelse kan nämnas att en elassisterad tung lastcykel har en förbrukning på 0,15 kWh/mil. 

Elmixen i Europa ligger på 462 g CO2/kWh, och det är också en hel del kärnkraft i mixen. En tredjedel av elmixen är förnybar, och man ska komma ihåg att även den förnybara energin inte är helt utan miljöproblematik.

Källa: EWEA Wind in power 2012

Elhandeln i Europa blir alltmer utbyggd. Tekniskt sett är det idag fullt möjligt att exportera förnybara kilowattimmar från oss till länder med stor andel fossil elproduktion. En sparad ren kWh här kan alltså ersätta en smutsig någon annanstans. 

Det är bråttom att vända utsläppstrenden. Jag behöver inte dra konsekvenserna av en förhöjd medeltemperatur med mer än två grader, ni har hört det förut. Problemet är att det inte går in för de allra flesta. Många gillar att prata om hur bra elmixen kommer vara 2050 och att vi därför inte behöver göra några livsstilsförändringar. Dessutom finns det ju alltid andra områden man kan minska utsläppen på. Många gånger är dessa människor äldre, och det är ju ett bekvämt förhållningssätt att låta någon annan ta smällen. Jag bara undrar vad de har för förhållande till sina barn?

En elbil väger 1,5-2 ton, där ligger förklaringen till den höga elförbrukningen. Att det går åt en hel del naturresurser i tillverkningen är uppenbart, t.ex. gruvdrift för stål/aluminium till karossen och litium till stora batteripack. Bara klimatutsläppsmässigt ger tillverkning av en liten Volvo C30 elbil enligt vanliga LCA-beräkningar upphov till 6 ton CO2. En Mercedes B-klass 180 10 ton. Vi tar en jämförelse igen: En tung elassisterad lastcykel väger 0,05 ton. Mike Berners-Lee, forskare vid Lancaster University, hävdar att så kallad input-output-analys ger utsläppssiffror som närmare sanningen, och en el-Golf ligger då på utsläpp på hela 23,4 ton.

Tesla uppger inga siffror för CO2-utsläppen från produktionen av sina bilar. Och ur ett affärsmässigt perspektiv är det säkert klokt. Siffrorna skulle nog inte bli särskilt vackra för till exempel Model S, som är gjord av energikrävande aluminium och har ett mycket stort batteri på cirka 500 kg. Li-jon batterier kan innebära utsläpp på upp till 12,5 kg CO2 per kg batteri, vilket skulle innebära att batteriet ensamt skulle stå för utsläpp av 6 ton CO2. CO2-utsläppen från produktion av aluminium beror till stor grad på vilken el som används, men om ett grovt medelvärde används och om 1 ton alumiminium används till en Tesla Model S så blir utsläppen 8 ton. Då är vi uppe i 14 ton på aluminiumet och batterierna, och sen finns det lite mer grejer på ca. 500 kg i bilen, som inte är utsläppsfria de heller. Enligt en amerikansk studie så ligger CO2-utsläppen från en Tesla model S på 14,8 ton.

En miljard människor i världen har ett välstånd som är på vår nivå. Vi kan köra bil, åka på flygsemestrar, bo flott, äta vad vi vill och skaffa vad som helst i prylväg. Sex miljarder till vill upp till vår nivå. Och snart är vi dessutom ett par miljarder till.  Vad innebär det för energi- och resursförbrukning när de ska börja köra bil i samma omfattning som oss?

Vi som är rika har redan en stor uppbyggd skuld av resursförbrukning och utsläpp till de fattiga, som nu får ta konsekvenserna i form av klimatförändringar och begynnande kollaps av ekosystem.

Det är hög tid att vi nu visar hur vi kan leva gott och resurs- och energisnålt, inte minst i städerna där det blir alltmer absurt att hävda att bilen är en vettig transportlösning. Energin används bättre till att stänga ned kol- och gaskraftverk och värma husen förnybart.

Elbilar har med stor sannolikhet en viktig plats i framtidens samhälle, men mängden bilar och bilkörandet måste minska mycket kraftigt om vi t.ex. ska hålla oss inom personliga växthusgasbudgetar på 1-2 ton per år, där också boende, mat, övriga resor och offentlig konsumtion ska rymmas. Försök klämma in ägande och körande av elbil på europeisk medelel i en sådan budget!



JOHANNES WESTLUND 2015-03-09        #23832
Det är verkligen dubbelt hur man bör se på detta med Tesla, och även andra initiativ såsom Urbee och Lit Motor's C1. 

Jag är fullständigt övertygad om att den typen av individuell mobilitet som bilen ger kommer vara efterfrågat i framtiden. Det framstår för mig som självklart att det ska vara möjligt att resa ut på landsbygden och campa eller liknande på ledigheter. Likaså finns ett behov av att kunna flytta tunga och skrymmande objekt emellanåt. Detta måste mötas med bästa möjliga teknologi. Å andra sidan riskerar dessa teknologier att bara bli ännu en våg av meningslös och fullständigt ohållbar masspendling inne i stadskärnorna, massbilism där cykel och kollektivtrafik egentligen är överlägset bäst. 

Utmaningen är att se till att rätt verktyg används till rätt uppgift.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmotorcyklar (1)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3199 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik