Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel    Bil   

Bikes vs Cars med diskussion i Göteborg

JOHAN ERLANDSSON 2015-03-05        #23828

Fredrik Gertten på en Pling-cykel

Ikväll förhandsvisades Bikes vs Cars i Göteborg via DocLounge/ArchFilm. Efteråt var det samtal mellan Fredrik Gertten, Anneli Hulthén (s), Malin Månsson (cykelplanerare), Axel Josefson (m), undertecknad och i viss mån publiken.

Filmen först. Upplägget är att starka makter, framförallt bil- och oljeindustrin, historiskt påverkat samhällsbyggandet i många städer att bli bilorienterat. Och industrin har fortfarande stor makt, exemplifierat med BMW:s stora finansiella bidrag till Angela Merkels parti strax innan hon försvagade regleringen av bilars utsläpp. Cykelaktivister kämpar hårt för att få till en förändring, och små tecken börjar komma att en förändring till slut är på väg. Särskilt första halvan är både snygg, har roliga personligheter och skildrar hur det är ute på gatorna på ett bra sätt. Andra halvan upplevde jag tappade tempo och att den inte hade så många fler poänger att komma med än vad som redan kommit fram.

Samtalet efteråt tycker jag blev OK. Jag hade helst velat ha med någon från "andra sidan" i panelen, t.ex. Vägvalet, Frida Boisen, Volvo PV eller någon av GP:s ledarskribenter. Axel Josefson (m) var ingen direkt motpart, fram tills han började prata om vikten att värna bilistens frihet att välja transportslag, och att det är mycket svårt att klara sig utan bil om man bor utanför centrum. Där blev det en del diskussion om hur bilismen påverkar andra människors frihet (klimatpåverkan, resursförbrukning, barriäreffekter, ytanspråk, buller, luftföroreningar, osäker trafikmiljö för barn) och att det faktiskt inte är så otroligt svårt att ta sig från Guldheden in till stan utan bil.

Jag fick lov att komma till tals i början om det moment 22 vi har i Göteborg, där välbärgade barnfamiljer inte tycker att det är lämpligt att bo i stan längre pga av en alltför barnfientlig miljö (buller, luftkvalitet, trängsel, höga hastigheter på motorfordon, osäkert för barn att vistas i utemiljö) och flyttar ut. För att sedan ta bilen in till jobbet i stan och och ytterligare försämra stadsmiljön. Det gäller att bryta det mönstret, att bygga en stad så trivsam att bo och med så attraktiva boendealternativ att barnfamiljen väljer att stanna kvar. Finns bra exempel på det runtom i Europa och även konkreta förslag för Göteborg från OkiDoki arkitekter.

P-normen kom på tal och ingen tycktes kunna förklara varför den finns överhuvudtaget. Här gjorde moderator Martin Nordahl ett bra jobb och släppte inte frågan. Vi har ingen norm för hur många mataffärer det ska finnas i ett kvarter, varför har vi en norm över hur många parkeringar det behöver finnas? Varför kan vi inte släppa det till marknaden? Diskussionen fortsatte långt efter paneldebatten kring denna fråga. OkiDoki tvingas t.ex. bygga en massa fördyrande p-platser på nya området Guldmyntsgatan, trots att ingen vill ha dem.

Gertten pratade om elcykelns stora potential att flytta över folk från bil till cykel. Jag lade till lastcykelns ännu större potential, och vädrade min käpphäst säker och smidig parkering för lastcyklar. Efteråt försökte jag förmå OkiDoki att bygga sådana i sina framtida bostadsprojekt. Med begränsad framgång, "Bygga en massa förråd känns inte modernt, kan man inte ha larm på cykeln?". Suck.

Malin Månsson lyfte Sveriges svaga cykellobby och jämförde med betydligt starkare sådan i Danmark, Holland och Tyskland. Joakim Bjerhem från Cykelfrämjandet svarade att cykellobbyn är på väg att bli starkare i Sverige.

Anneli Hulthén menade att bilen är en klassfråga och menade att många inte har råd att välja andra färdslag än bilen. Den situationen uppkommer eftersom vi så målmedvetet har byggt samhället för bilen sedan 50-talet, kontrade jag med, det hade inte behövt vara så. Sverige är t.ex. ett av få länder som inte har några restriktioner på dagligvaror i externhandel (läs ICA Maxi). Gertten kompletterade med att Sverige är ett av de mest amerikaniserade länderna när det gäller vårt bilbeteende. Trafikkonsulten Christer Ljungberg brukar förresten kalla Göteborg för Sveriges Los Angeles...

Jag menade att cykelinfrastrukturen inte är tillräckligt säker i Göteborg, och fick mothugg av Malin Månsson. Frågan är då varför det inte finns några barn på cykel i Göteborgs centrum? Tesen verkade vara från många, inklusive Hulthén, för att vi tror att det är farligt och inte släpper i väg barnen på cykel. Det håller inte jag med om, inte helt och hållet iaf. Visst finns det en cykelinfrastruktur i Göteborg, men är den säker och tydlig nog att släppa ut barn i utan att vara orolig? Knappast.

Sammantaget så tycker jag att det var synd att vi inte hade med andra sidan i panelen, men i övrigt var det en rätt intressant diskussion. Särskilt p-normen kändes det som att några till fick en tankeställare kring. Varifrån kommer den egentligen, och vad har den för existensberättigande 2015?



JOHAN ERLANDSSON 2015-03-05        #23830
Kommentar om p-normen från Patrik Höstmad:

Ska man vara petig så har inte Göteborg sedan 2009 längre någon parkeringsnorm. (Ulf Kamne menar att det är MPs förtjänst.) Parkeringspolicyn som KF antagit innehåller inte absoluta normer utan talar mer i termer av att antalet bilparkeringsplatser inte ska förändras och att antalet ska minska i takt med att k-trafiken byggs ut, samtidigt som antalet cykelparkeringsplatser ska öka. Så långt så bra.

Sedan behöver Stadsbyggnadskontoret "fastlagda bedömningsgrunder för parkering i detaljplan och bygglov" som komplement till PBL. Så de har uppfunnit begreppet "parkeringstal" och skapat dokumentet "Vägledning till parkeringstal vid detljaplaner oc bygglov." som antagits av Byggnadsnämnden. Parkeringstalen är mer flexibla än den gamla normen och det går i princip att argumentera för helt utan bilparkering (förutom tillgänglighetsparkering) - men det utnyttjas sällan. T.ex. Positive Footprint Housing på Guldheden ska troligen bli utan boendeparkering.

Så det har funnits en politisk ambition i KF att bli av med normerna men de har ersats av tal i BN. Jag får en känsla av att ansvaret med relativt otydliga instruktioner landat på enskilda tjänstemän (planhandläggarna) så att det blivit väldigt personberoende vilka möjligheter det finns att frångå talen och bygga utan bilparkering.

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3164 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik