Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Cykel   

Sociologer om cykelhat

ERIK SANDBLOM 2015-07-07        #23886

Cykling borde inte vara mer upphetsande än dammsugning

Vardagscykling borde inte vara mer upphetsande än dammsugning. Men ledarskribenter och andra offentliga personer hetsar upp sig och skriver pinsamt obildade saker om cykling. Irritationen beror delvis på kombinerade gång- och cykelbanor som ofta fungerar dåligt både för fotgängare och cyklister. Men det finns fler orsaker. Att bygga cykelbanor är inte raketvetenskap, det är bara att kopiera det som sedan länge finns i Köpenhamn och Nederländerna. Men aversionen mot cyklister verkar finnas även bland svenska trafikplanerare, så låt oss titta närmare på hur aversionen skapas och fungerar. 

De brittiska sociologerna David Horton och Rachel Aldred har skrivit om varför folk inte gillar cyklister. Deras resonemang gäller främst England, där cykling är mer marginaliserat än i Sverige. Bara två procent av resorna i öriket sker med cykel, mot tio procent i Sverige. Men cyklingen i Sverige är koncentrerad till några få städer, så stora delar av Sverige kan sägas likna England på så vis att en stor del av befolkningen ser cyklister som leksakstrafikanter.
 
Att cykling börjar ta plats som ett riktigt färdmedel är en förändring, och förändringar kan vara läskigt. Horton menar att cyklister ses som "den andre", och när trafikmiljön ändras tänker många att de kanske själva kommer bli en såndär cyklist en dag. Det kan förklara fokus på cyklistens förmodade identitet och klädsel.
 
Aldred menar att cykling är associerat med misslyckande. Cykling ses som något fysiskt krävande som man kanske misslyckas med, och då vågar man kanske inte testa. Cykling är visserligen knappast mer ansträngande än att gå, men det spelar ingen roll för den som sitter fast i rädslan.
 
En amerikansk undersökning visade att pojkar och flickor gillar cykling lika mycket. Men runt fjortonårsåldern blir flickor mer tveksamma. De börjar tänka på skaderisken och tycker det är pinsamt att motionera. I Sverige syns ett liknande fenomen i tidiga tonåren, då hjälmbruket avtar bland flickor och pojkar. De börjar tänka mer på utseendet och hur de uppfattas av andra.
 
Det finns alltså anledning att fundera på rätt och fel när vi säljer cykling. Alla vill inte betraktas som trädkramare och hälsoknuttar som gärna bär frigolitmössor och gula västar. När vi säljer cykling måste vi beakta att 95% av resenärerna väljer bort hjälm och väst. Den stora majoriteten tar sig fram kollektivt, med bil eller till fots. De vill inte ha särskilda kläder och behöver inte ett fjärde färdmedel.
 
Lösningen är att sälja in cykling som något lätt, enkelt och attraktivt. Något som funkar i dina vanliga kläder till dina vanliga destinationer. 

Foto © Elin Bandmann
Allt du behöver för att cykla är en cykel. Foto © Elin Bandmann

Länkar
 
The push to bring cycling in from the margins suggests that car-centred lives will not continue forever. Forcing an encounter with the idea of oneself as a cyclist, it provokes fear of cycling. So my argument is not only that a fear of cycling is produced by varied attempts to make cycling safer, but also that a fear of the cyclist is related to people's anxieties that they, too, might end up taking to cycling, and becoming a 'cyclist'.
 
The article by Rachel Aldred argues that the label 'cyclist' is part of the problem in itself as men and women as individuals have differing attitudes and requirements. Campaigns have up until now ignored this distinction, which has worked to their disadvantage. The argument even extends to the equipment and clothing worn by cyclists, which may be seen as inappropriate, even off the road. This then reinforces the existing stigmas against cyclists, resulting in the further politicising of the 'cyclist' image.
 
If you compare the posters for sewing machines and vacuum cleaners and boil down the messaging used to sell the products to keywords, it looks like this:
 
- Liberating: it will change your life. Liberate you from whatever constrains you.
- Modern: it's new and exciting and all the kids are doing it. Keep up with the Joneses.
- Elegant: You don't require anything else but the product. It's elegant and so are you.
- Effortless: it's so easy. Seriously.
- Social: It is sociable. Using the product will improve your sociability. More time with friends and loved ones.
- Convenient: It will improve your life with its ease-of-use by freeing up time for other activities.
 
All incredibly effective keywords for marketing any product.
 
“By age 14, girls are embarrassed to be seen exercising,” Goddard said – and girls who feel that embarrassment more are much less likely to ride bicycles. “Do girls think of bicycling as a non-trivial physical activity?” Goddard wondered. “Or you could look at it the other direction: do girls who like bicycling have this body confidence and they’re more comfortable being seen exercising?”
 
Bland dem mellan 8 och 12 år hade 76 procent hjälm, medan bara 24 procent av dem som var mellan 13 och 15 år använde cykelhjälm.



Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Elmopeder (5)
Konferenstjänster (2)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3210 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik