|
Bil Biobränsle och markanvändning
Nu börjar biobränsleanvändningen synas i det svenska jordbruket:
"Sådden av höstraps ökade i år med 60 procent och i hela landet med 40 procent.
Nästa år väntas jordbrukarna så vår- och höstraps på cirka 100 000 hektar. Det behövs 90 000 ton raps till RME och ytterligare 185 000 ton till foder och matolja."
RME, rapsmetylester, är vad jag vet synonymt med biodiesel. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=246741
Nja, definitionen på biodiesel är oberoende av vilken råvara den tillverkats av förutom att råvaran ska vara "nyvuxen" dvs icke fossil. Vid tillverkningen omvandlas olja eller fett till metylester och glycerin varav glyceringet avlägsnas. Som råvara kan man använda de flesta olika oljor utvunna från växter och även fett från djur.
Tyvärr hör RME till de mest inneffektiva biobränslena med avseende på hur mycket fordonskilometer man kan få ut per hektar (energimängd i form av bränsle minus total energikostnad för att få fram detsamma).
Tack, synonymt var lite starkt ja. RME är en form av biodiesel i alla fall. Hur ser du på syntetisk diesel som framställs genom förgasning av biomassa, kan man kalla det biodiesel också?
Har du någon sammanställning på hur olika effektiva olika biobränslen är map markanvändning?
Hittade följande sajt: www.biodiesel.org som visserligen är amerikansk och jag är inte säker på om definitionerna stämmer med våra, men de bör vara ganska lika. All diesel framställd av mer eller mindre färsk biomassa borde väl kunna kallas biodiesel.
Den bästa sammanställning jag hittar just nu är från vattenfall 1999: http://www.vattenfall.se/downloads/informationsmaterial/system.pdf
Men jag kan tänka mej att man kan hitta en lite mer uppdaterad information på www.biofuelregion.se
När det gäller biobränslen så är väl enigheten stor om att dessa är klart begränsade i hur mycket mark man ta i anspråk för energiproduktion. Därför bör vi koncentrera oss på de metoder och system som ger bästa möjliga avkastning istället för de som för tillfället är bäst anpassade till nuvarande transportstruktur.
BAFF redovisning av en system som använder biomassa (inom en snar framtid ved från svenska skogar) ger en energiverkningsgrad på 70-75%. Den producerade energin fördelas på fjärrvärme (knappt hälften), etanol (drygt en fjärdedel) och resten el.
Jag är på jakt efter statistik för markanvändning från olika biobränslen, framför allt för elproduktion. Gärna med uppdelning per producerad kWh. Om det är någon som har källor för detta tar jag tacksamt emot.
Biofuels: Environmental Consequences and Interactions with Changing Land Use
En rapport från ett vetenskapligt möte om biobränslen i Tyskland 2008. http://cip.cornell.edu/DPubS?service=UI&version=1.0&verb=Display&handle=sco
Tidigare har det sagts att biobränsle aldrig kan få mer än marginell betydelse. Nu skriver ATL (Jordbrukstidning) att man kan få fram mycket mer än vad vi behöver av all energi på jorden. Kan det finnas någon verklighet bakom detta eller är det bara "luft". http://www.atl.nu/Article.jsp?article=57109&nyhetsbrev&a=Biobränsle till al Logga in för att svara |
Cykelleasing (2) Elmopeder (5) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Elmotorcyklar (1) Trikar (16) Elcyklar (49)
|