|
Godstransporter Markbunden kollektivtrafik Klimatfrågan Två elvägar mot framtiden
Regeringens mål om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030 har gjort Sverige till världsledande inom elvägar eller e-highways som de ofta benämns på engelska. Just nu testas och utvecklas två projekt med olika teknik i landet och en utav dom har redan en fungerande teststräcka i bruk på en trafikerad europaväg. GreenMatch har valt att presentera de två olika projekten jämsides för att du som läsare snabbt ska kunna bilda dig en uppfattning om framtidens transport - som redan är här?
Trafikverket menar att båda koncepten är redo att implementeras i den verkliga världen redan de närmaste åren. Projekt Elväg E16 har tidigare i år invigt en kortare teststräcka och eRoad Arlanda är enligt Energimyndigheten redo att göra detsamma redan nästa år, även om de än så länge håller sig på en avstängd testbana. Hållbar och resurseffektiv energiförsörjningOm du trodde att ett Sverige med en fossiloberoende fordonsflotta var avlägset kanske regeringens vision om en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning 2050 gått dig förbi. En hållbar och resurseffektiv energiförsörjning innebär ett nettoutsläpp av noll växthusgaser i atmosfären. För att kunna ställa om är en fossiloberoende fordonsflotta ett steg på vägen i denna vision. Viktigt att påpeka är att vi inte talar om en fossilfri fordonsflotta, en term som politiker och diverse medier tidvis slött slängt sig med.
Elvägar eller elbilar försedda med helt ren energi är alltså inte målet år 2030. Det troliga är istället att miljövänligare bränslen som är kompatibla med befintliga fordon kommer att spela en stor roll de närmaste åren. Den svenska fordonsflottan består idag till stor del av diesel- och bensinfordon och en bil i Sverige används ofta längre än 15 år. Lägg till att det som bekant fortfarande säljs en hel del fordon av denna typ i landet och det blir uppenbart att bränslen som biodiesel och nyutvecklade drivmedel kommer att bli viktiga. En eventuell övergång till eldriven fordonstrafik kommer inte att ske över en natt, eller inom de närmaste 14 åren. Minskade utsläppFördelen med de två teknikerna som nu utvecklas med stöd av Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten är att de är kompatibla med det befintliga vägnätet. Således krävs inte investeringar i helt ny infrastruktur - något som även det bidrar till mindre utläpp. Men hur mycket mindre blir då utsläppen med elvägar? Det är en komplex fråga utan något givet svar. Den svenska elmixen - vilken elvägarna i åtminstonde Sverige kommer att drivas av - består idag av elektricitet från 80% vatten och kärnkfraft, ca 10 % vindkraft och ca 10% värmekraft. Dvs. förbränning av biogas, avfall och naturgas. Då energiförsörjningen i landet till så stor del är beroende av naturkrafter kan ett torrår dessutom medföra en import av el från länder där elproduktionen till större delar baseras på kolkraft. Den traditionella bensin- och dieseldrivna trafikens utsläpp varierar å andra sidan mellan fordonsmodeller och drivmedel. Enligt eRoad Arlanda ska koldioxidutsläppen kunna kapas med 80-90% och de påpekar även att det går åt avsevärt mindre energi tack vare elmotorns effektivitet.
|
ERIK SANDBLOM 2016-08-02 #23988 |
JOHAN BJöRKROTH 2016-08-09 #23993 |
JOHAN ERLANDSSON 2016-08-09 #23997 |
Produkter |
Bli medlem |