|
Till fots Cykel Barn Självupptagna föräldrar sänker Malmös stadsvänliga trafikpolitik
Vindruteperspektivet ska prägla Malmös trafikpolitik i framtiden Malmö kommun aviserar en kursändring i trafiken. Skjutsande föräldrar i bil ska ges prioritet. Barn som på egen hand går, cyklar eller åker buss får betala med sin rörelsefrihet
Malmö har länge haft en stadsvänlig trafikpolitik och infört så kallade superbussar och ett fint nytt cykelgarage under Centralstationen. Ungefär tre av tio resor sker med cykel, vilket är en hög siffra även internationellt sett. Malmö har utsetts som världens sjätte bästa cykelstad av konsultbolaget Copenhagenize.
Tänk på barnen! Och livspusslet
Men nu aviseras en kursändring. Det socialdemokratiska kommunalrådet för trafik, Andreas Schönström, säger att Malmö har "ändrat tankegång kring trafikfrågorna". En planerad bussfil på Linnégatan har stoppats, och Schönström säger att man måste tänka på föräldrar som skjutsar sina barn till dagis.
Samma barn kommer inom några få år börja i skolan. Det bästa för såväl föräldrar som barn är då att barnen på egen hand går, cyklar eller tar bussen till skola och aktiviteter. Då spar föräldrarna tid och kan ägna sig åt annat. Barnen får rörelsefrihet och skaffar sig oberoende. Forskning visar att barn som rör på sig inte bara får bättre hälsa utan även koncentrerar sig bättre i skolan.
Men för självupptagna föräldrar är detta otänkbart. Trots att de självklart vill kunna bestämma hur mycket de träffar sina egna föräldrar, kan de inte föreställa sig att de egna barnen skulle må bra av samma frihet.
Att barnen på egen hand skulle gå, cykla eller åka buss vore förstås alldeles för farligt. Att rektorer år efter år beskriver skjutsande föräldrar som en trafikfara utanför skolan spelar ingen roll. Bilkramande föräldrar tycker det är fjolligt med bussfiler, farthinder och cykelbanor. Cyklister lever längre. Ju fler som cyklar, desto fler liv kan räddas!
Skrämselpropaganda
En stor del av skulden ligger hos NTF. Deras skrämselpropaganda har gjort att folk tror att cykling är farligt. Att cyklister måste ha hjälm och reflexväst. Att det trots allt är bäst skjutsa barnen i bil. Sällan hör man NTF säga att cykling faktiskt är lika säkert som att gå, räknat som omkomna per kilometer. Eller att cyklister lever längre än de som inte cyklar.
NTF:s senaste grepp är en tramsundersökning som säger att var femte cyklist tror att en hjälmlag skulle öka hjälmbruket. Tiotusentals kronor togs av skattebetalare för att utreda detta. Istället hade NTF kunnat sprida den forskning som redan finns, som visar att cyklister lever längre. Till exempel ITF, OECD:s trafikavdelning, har sammanställt forskningen och gjort en rapport med 18 punkter för ökad och säker cykling. Ingen av de 18 punkterna handlade om hjälm.
NTF har byggt upp murar av rädsla, och självupptagna föräldrar vågar inte klättra över dem. Här finns en strid som är värd att kämpa för.
Riv murarna! Släpp barnen fria, det är vår!
Det pågår en liknande utveckling i Gävle sedan ett halvår, tyvärr... Det var några år sedan jag läste på om det här, men det finns en del miljöpsykologisk och sociologisk forskning som studerar varför vi beter oss som vi gör när det gäller vardagstransporter. Just nu hittade jag en artikel som kan leda vidare: "Children's active travel and independent mobility in four countries: Development, social contributing trends and measures" http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0967070X11000175 Möjligen kan den här avhandlingen också vara intressant: "Mellem frihed og ufrihed: Strukturelle fortællinger om mobilitet i hverdagslivet" http://forskning.ruc.dk/site/da/publications/mellem-frihed-og-ufrihed(af9f82e0-f363-11db-a530-000ea68e967b)/export.html Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5) Konferenstjänster (2)
|