Medlemmar    Om Logga in | Bli medlem  

Kategorier

Träff i rubrik

Träff i trådinnehåll

Medlemmar

Företag

Kategorier

Produkter

Fler än [limit] träffar. Klicka här för att visa alla [hits] träffar.

Till fots    Cykel    Barn   

Självupptagna föräldrar sänker Malmös stadsvänliga trafikpolitik

ERIK SANDBLOM 2017-03-27        #24074

Vindruteperspektivet ska prägla Malmös trafikpolitik i framtiden

Malmö kommun aviserar en kursändring i trafiken. Skjutsande föräldrar i bil ska ges prioritet. Barn som på egen hand går, cyklar eller åker buss får betala med sin rörelsefrihet

Malmö har länge haft en stadsvänlig trafikpolitik och infört så kallade superbussar och ett fint nytt cykelgarage under Centralstationen. Ungefär tre av tio resor sker med cykel, vilket är en hög siffra även internationellt sett. Malmö har utsetts som världens sjätte bästa cykelstad av konsultbolaget Copenhagenize.
 
Tänk på barnen! Och livspusslet
Men nu aviseras en kursändring. Det socialdemokratiska kommunalrådet för trafik, Andreas Schönström, säger att Malmö har "ändrat tankegång kring trafikfrågorna". En planerad bussfil på Linnégatan har stoppats, och Schönström säger att man måste tänka på föräldrar som skjutsar sina barn till dagis.
 
Samma barn kommer inom några få år börja i skolan. Det bästa för såväl föräldrar som barn är då att barnen på egen hand går, cyklar eller tar bussen till skola och aktiviteter. Då spar föräldrarna tid och kan ägna sig åt annat. Barnen får rörelsefrihet och skaffar sig oberoende. Forskning visar att barn som rör på sig inte bara får bättre hälsa utan även koncentrerar sig bättre i skolan.
 
Men för självupptagna föräldrar är detta otänkbart. Trots att de självklart vill kunna bestämma hur mycket de träffar sina egna föräldrar, kan de inte föreställa sig att de egna barnen skulle må bra av samma frihet.

Att barnen på egen hand skulle gå, cykla eller åka buss vore förstås alldeles för farligt. Att rektorer år efter år beskriver skjutsande föräldrar som en trafikfara utanför skolan spelar ingen roll. Bilkramande föräldrar tycker det är fjolligt med bussfiler, farthinder och cykelbanor. 


Cyklister lever längre. Ju fler som cyklar, desto fler liv kan räddas!
 
Skrämselpropaganda
En stor del av skulden ligger hos NTF. Deras skrämselpropaganda har gjort att folk tror att cykling är farligt. Att cyklister måste ha hjälm och reflexväst. Att det trots allt är bäst skjutsa barnen i bil. Sällan hör man NTF säga att cykling faktiskt är lika säkert som att gå, räknat som omkomna per kilometer. Eller att cyklister lever längre än de som inte cyklar.
 
NTF:s senaste grepp är en tramsundersökning som säger att var femte cyklist tror att en hjälmlag skulle öka hjälmbruket. Tiotusentals kronor togs av skattebetalare för att utreda detta. Istället hade NTF kunnat sprida den forskning som redan finns, som visar att cyklister lever längre. Till exempel ITF, OECD:s trafikavdelning, har sammanställt forskningen och gjort en rapport med 18 punkter för ökad och säker cykling. Ingen av de 18 punkterna handlade om hjälm.
 
NTF har byggt upp murar av rädsla, och självupptagna föräldrar vågar inte klättra över dem. Här finns en strid som är värd att kämpa för.
 
Riv murarna! Släpp barnen fria, det är vår!



KARL HILLMAN 2017-03-28        #24077
Det pågår en liknande utveckling i Gävle sedan ett halvår, tyvärr...

Det var några år sedan jag läste på om det här, men det finns en del miljöpsykologisk och sociologisk forskning som studerar varför vi beter oss som vi gör när det gäller vardagstransporter. Just nu hittade jag en artikel som kan leda vidare: "Children's active travel and independent mobility in four countries: Development, social contributing trends and measures" http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0967070X11000175

Möjligen kan den här avhandlingen också vara intressant: "Mellem frihed og ufrihed: Strukturelle fortællinger om mobilitet i hverdagslivet" http://forskning.ruc.dk/site/da/publications/mellem-frihed-og-ufrihed(af9f82e0-f363-11db-a530-000ea68e967b)/export.html

Logga in för att svara


Produkter

Elcyklar (49)
Konverteringskit elcykel (3)
Lastcyklar (4)
Cyklar (6)
Trikar (16)
Cykelleasing (2)
Konferenstjänster (2)
Elmopeder (5)
Elmotorcyklar (1)


Facebook



Bli medlem

Redan medlem? Logga in!

Ecoprofile har 3210 medlemmar. Bli medlem utan kostnad du också!

Förnamn

 
Efternamn

 
E-post


Lösen

 
Nyhetsbrev


Spamkontroll, skriv Green i rutan

 


Resor
Godstransporter
Till fots
Cykel
Moped & MC
Markbunden kollektivtrafik
Distansmöten
Bil
Båt
Flyg
Hotell & konferens
Resor övrigt
Energi
Klimatskal
Värmesystem & ventilation
Varmvatten
Hushållsel
Solenergi
Vindkraft
Vattenkraft
Olja, kol & gas
Kärnkraft
Bioenergi
Värmepumpar
Geotermik
Energi övrigt
Mat
Ekologiskt
Närproducerat
Egenodlat
Samlat
Jakt och fiske
Kött
Fisk och skaldjur
Från växtriket
Dryck
Mat övrigt
Övrig konsumtion
Elektronik
Byggmaterial
Inredning
Hobbyprodukter
Sport- & fritidsutrustning
Service
Kläder och textilier
Leksaker
Hudvård
Upplevelser
Övrig konsumtion
Samhälle & politik
Grundsyn på hållbarhet
Konsumtion och livsstil
Företagande
Ekonomisk tillväxt
Kultur & media
Samhällsplanering
Avfall och återvinning
Vatten
Avlopp
Jobb och arbetstid
Barn
Utbildning
Sparande och investeringar
Miljöpolitik