|
Bil SAAB-hybrid
SAABs arbete med en hybridprototyp har vi skrivit om tidigare här:
http://www.ecoprofile.se/posts.asp?forum_id=&topic_id=164#530
Det verkar dock ta mer tid än väntat, en prototyp dröjer till våren och det dröjer flera år innan den är klar för marknaden:
"Saab räknar med att har en körklar prototyp framme under våren, en lösning som i något utförande kan tänkas dyka upp i Saab och andra GM-bilar inom bara några år, säger Bengt Nilemo" http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=27573
![]() Prototypen är tydligen klar för att visas upp på Stockholms bilsalong:
"I en 9-3 cabriolet har Saab monterat ett hybriddrivsystem med en kombination av bensinmotor och elmotor, som sänker bränsleförbrukningen (och koldixidutsläppen) radikalt." http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=31140
Det blir inte bara en hybrid, utan en etanolhybrid!
"Saab planerar en riktig överraskning till bilsalongen i Stockholm nästa vecka. Då presenterar biltillverkaren världens första etanolhybrid. "
Världens första vet jag dock inte om man har fog att säga, Ford visade upp sin Ford Explorer-hybrid med etanoldrift för ett tag sedan. Det beror väl på vem som blir först med att sätta en dylik bil i produktion. Saaben kommer först 2010, säger DN. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=547&a=531200&previousRenderType=6
![]() Lundaprofessorn Mats Alaküla är inblandad, och han säger dessutom att tiden är mogen för en plug-in-hybrid:
"Lundaforskarna experimenterar också med större elmotorer och större batterier än normalt för en elhybridbil för att få fram en "plug-in-hybrid" som man laddar från elnätet och mest använder som elbil.
- Nyckeln till detta är batteritekniken och den är mogen nu, säger Mats Alaküla. " http://nyteknik.se/art/45370
Saaben kan troligen köra på 100 % etanol:
"Nu finns uppgifter om att den har en förbränningsmotor som kan köras på 100-procentig etanol samtidigt som drivpaketet även omfattar en elmotor."
Undrar om det också betyder att man löst kallstartsproblemen? http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=31298
Uppgifter på Aftonbladet tyder på att hybridsystemet prioriterar prestanda och inte bränsleeffektivitet:
"Hybridbilen, en 9-3 cabriolet, har en fyrcylindrig turbo och två elmotorer. Det gör bilen till en riktigt vass sportbil samtidigt som det ger nollutsläpp av den miljöfarliga gasen koldioxid."
Bränsleeffektivitet ingår i Vägverkets krav för miljöbilar. http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,798379,00.html
Före etanolhybriden kommer dock en bensinhybrid till försäljning:
"En ny Saab 9-5 ska finnas på vägarna 2007, året därpå är det dags för nya 9-3. Och före 2010 ska dessa båda modeller gå att köpa med den hybridmotor som det nu jobbas på vid forsknings- och utvecklingscentrumet i Trollhättan.
- Vi är mitt upp det arbetet och självklart kommer el-bensinhybrider att finnas i våra bilar under detta årtionde, tillstår Saabs vd Jan-Åke Jonsson.
Däremot har han inget att säga om etanolhybriden." http://expressen.se/index.jsp?a=552787
![]() Konceptbilen är mycket riktigt inriktad på prestanda istället för bränsleekonomi. Man använder en stor 2-liters motor och fyrhjulsdrift. Blandad bränsleförbrukning anges till 0,78 l/mil. Om man räknar med att den drar 30 % mer för att den går på etanol så blir den jämförbara förbrukningen 0,6 l/mil. Om detta är resultat från den europeiska testcykeln så kan det jämföras med Toyota Prius på 0,43 l/mil och Honda Civic Hybrid på 0,46 l/mil. Det är dock ingen tvekan om att den skulle bli klassad som miljöbil. Bra jobbat Saab! Se nu till att snabbt få fram en driftsäker modell till försäljning också. Gärna med möjlighet att ladda batteriet från elnätet. http://media.gm.com/servlet/GatewayServlet?target=http://image.emerald.gm.c
![]() Lite teknikgodis. Notera elmotorn på bakaxeln för fyrhjulsdrift.
Auto Motor & Sport har filmat från Stockholmsmässan. http://www.automotorsport.se/tv/player-v2.asp?m=94
![]() Källan är här mycket tveksam, men det påstås att koncept-Saaben faktiskt är en plug-in-hybrid:
"Ett par dagar före premiären på Stockholms Bilsalong kom ordern från Detroit: Inte ett ord om att bilen kan laddas i vägguttaget!
Saabemblemet på bakluckan, som döljer 220-voltskontakten, limmades fast, pressmaterialet drogs in och fick skrivas om." http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,805201,00.html
Ny hybridkonceptbil presenterad av SAAB (9-X BioHybrid), tyvärr imponerar inte bränsleförbrukningen något vidare för en småbil, 0,49 liter per mil vid bensindrift. Och varför inte göra en laddhybrid när det ändå är en konceptbil? http://www.automotorsport.se/premiar-saab-9-x-biohybrid/13582
Utan att vara Saabfantast tycker jag nog att 0,64 liter E85 är hyfsat för en 1,4 l motor på 200 hk. Motorn är också intrimmad för etanoldrift vilket gör att den drar mer bensin än en ren bensinmotor. Hoppas att de trimmar ned den och ytterligare fintrimmar förbrukningen och så vore ju det bra med en Li-jon laddhybrid.
Hade den varit på marknaden idag hade jag kanske tyckt att det var ett steg framåt. Men att bli upphetsad över 0,64 l E85/mil i en konceptbil, nja. Det är ju dessutom en småbil. Och som sagt, att inte ha laddmöjlighet känns som ett steg bakåt idag när de första elbilarna och laddhybriderna är inom räckhåll. Logga in för att svara |
Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Trikar (16) Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49) Lastcyklar (4) Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Elmopeder (5)
|