|
Cykel Styrmedel påverkar även cyklister
Cykeltrafiken i Göteborg ökade med 20% när trängselskatten infördes När trängselskatten infördes i Göteborg ökade cykeltrafiken med 20%. En annan undersökning visar att två tredjedelar av resorna till skola och utbildning sker med kollektivtrafik, trots att varannan bor inom cykelavstånd. Bara var femte går eller cyklar. Den troliga förklaringen är att samtliga elever i Göteborg får åka gratis med kollektivtrafiken.
En resvaneundersökning över göteborgsregionen med omnejd visar vilken effekt nolltaxan för elever har fått. Trots att varannan bor inom sju kilometer från skola eller utbildning sker bara var femte resa med gång eller cykel. Över 60% av resorna till utbildning och skola sker med kollektivtrafik.
Många av dessa kollektivresor sker alltså helt i onödan, och det hade varit bättre för alla om de gått eller cyklat istället. Sju kilometer tar 25 minuter på cykel. Andelen bilresor är låg, vilket troligen förklaras av att många inte uppnått körkortsålder.
Undersökningen omfattar personer i åldern 16-84 år. Om även yngre personer varit medräknade hade avstånden till skolan troligen varit ännu kortare.
Resor till skola och utbildning sticker ut med en hög andel kollektivresor Varannan elev över 16 år bor inom sju kilometer från skolan. Det tar 25 minuter på cykel
Det är synd om alla som anländer till skolan som zombier. Genom att gå eller cykla så vaknar hjärnan och man presterar bättre. Det är en självklarhet som beläggs av flera studier.
I många kommuner är skolkorten behovsprövade, men i Göteborg slopades behovsprövningen. Behovsprövning gör att man bara får skolkort om man har särskilda skäl, t ex att man bor långt från skolan. Ett annat styrmedel som troligen också påverkar är parkeringsnormer. Garageplatser kostar i allmänhet mer än marknadspriset för parkering. För att tvinga fram många parkeringsplatser har många kommuner parkeringsnormer eller parkeringstal där det framgår att alla som vill få bygglov måste lova att bygga ett visst minsta antal parkeringsplatser. Det driver upp byggkostnaden och därmed hyran. Om byggherren fick bestämma detta tillsammans med kunderna så skulle resultatet, åtminstone i tätort, troligen bli färre p-platser och högre p-avgifter, men lägre hyror. Länkar Logga in för att svara |
Elcyklar (49) Konverteringskit elcykel (3) Lastcyklar (4) Cyklar (6) Trikar (16) Cykelleasing (2) Konferenstjänster (2) Elmotorcyklar (1) Elmopeder (5)
|