|
Bil Saab 9-5 BioPower Automat är inte miljöbil enligt Vägverket
Vägverkets krav för miljöbilar som drivs av biobränslen är att de inte får dra mer bränsle än vad som motsvarar 0,92 l bensin/mil. Saab 9-5 BioPower med manuell växellåda klarar sig precis, och det är säkert genomtänkt från Vägverkets sida. Men automatversionen spräcker gränsen rejält med en bensinförbrukning på hela 1,06 l/mil. Jag undrar om presumtiva Saab 9-5 BioPowerköpare får reda på det hos sin Saab-handlare? http://www.saab.com/main/SE/sv/model/95_WAGON/techspecs.shtml
Saab verkar dock förutsätta att även automatversionen klassas som miljöbil, hur hänger det här ihop?
"Saab 9-5 BioPower kostar från (rekommenderat pris) 261.900 kronor, pristillägget jämfört med motsvarande bensinbil är 8.000 kronor. Förutom miljövinsterna kan användaren också tillgodoräkna sig lägre bränslekostnader, befrielse från trängselskatt under försöket i Stockholm, reducerad (- 20%) förmånsbeskattning samt fri parkering i ett antal svenska städer. Saab 9-5 BioPower finns både som Sedan och SportCombi och med femväxlad manuell låda eller med femväxlad automat. När den körs på E85 ger BioPower-motorn 180 hästkrafter (i stället för 150 vid bensindrift). " http://www.saab.com/main/SE/sv/pressreleases/recent/7/index.xml
Det finns ett undantag i förslaget... Tack Lars Eriksson på miljofordon.se för hjälpen!
Jag tycker det här undantaget är olyckligt. Ingen övre gräns finns för automatväxlade bilar! Bortåt 1,5 l E85/mil är väl ändå inte särskilt energieffektivt? Vägverket säger ju ändå att man vill främja energieffektivitet med miljöbilsdefinitionen. Dessutom finns det teknik som gör att man slipper växla men som inte drar mer bränsle, variabel transmission. Toyota och Smart är exempel på bilar som har den tekniken.
"För alternativbränslefordon med automatväxellåda föreslår Vägverket att ett undantag från energikravet medges. Miljöbilar som med manuell växellåda klarar ovanstående krav får således ha en högre bränsleförbrukning/energianvändning om de utrustas med automatisk växellåda. Detta förutsätter att bilen i övrigt motsvarar den manuellt växlade bilen (motorstyrka, 2- eller 4-hjulsdrift etc.) Något särskilt gränsvärde föreslås inte för dessa bilar.
Motivet till att medge högre energianvändning för miljöbilar med automatisk växellåda är att vissa typer av automatisk transmission, framförallt sådana med så kallad momentomvandlare, har en högre energianvändning än motsvarande bil med manuell växellåda.
Vägverket anser att undantag för bilar med denna teknik är en bättre lösning än att generellt höja gränsvärdet för alla bilar. Att tillåta en högre förbrukning för automatväxlade bilar kan motiveras med att vissa förare och viss typ av bilanvändning har behov av en sådan typ av växellåda. En alternativ generell höjning skulle i praktiken innebära att alternativbränslebilar med avsevärt högre energianvändning än de bilar som nu finns på marknaden skulle kunna klassas som miljöbilar. Detta skulle naturligtvis vara en olycklig utveckling." http://www.vv.se/filer/26564/miljobilsrapport.pdf Logga in för att svara |
Cyklar (6) Elmopeder (5) Konverteringskit elcykel (3) Trikar (16) Elcyklar (49) Konferenstjänster (2) Cykelleasing (2) Elmotorcyklar (1) Lastcyklar (4)
|