|
Bil Två inlägg i debatten
Halloj!
Först:
Jag medverkade i det allra första testprogrammet som Ford lanserade i Sverige - med de där supslurkande Taurus-versionerna. Redan då insåg jag en mycket viktig sak; bilen blir mycket mer gaskänslig när man kör på etanol.
Kör man den som en bensinare så gurglar det i tanken. Kör man den som en lätt lastbil och planerar körningen kan man sänka förbrukningen rejält.
Min nuvarande FlexFuel med 1.6 liters i drar nu stadigt 0.65, vilket är knappt två deciliter mindre än rekommenderad norm för sagda bil på bensindrift.
Men ecodriving är en träningssak, så bara sätt igång; Labba & Lek!
Sedan:
Min FlexiFuel från 2003 har sedan jag tog ut den varit tungstartad vid kallgrader - precis som så många andras etanolbilar.
I början av december lade min tändspole av - den bara tokdog för mig (efter knappa 9000 mil).
Den nya tändspolen som monterats in (av Svanhagen Bil i Skå, Ekerö - auktoriserad Fjordmek) distribuerar tydligen en hel serie gnistor i startsekvensen, till skillnad från den originalmonterade versionen.
Den har startat klockrent även utan värmare sedan dess på ren E85. Utan ens det annars så obligatoriska; den startar, dör och tuffar sedan igång som den ska på andra försöket.
I morse hade jag -12 grader Celsius på huven. Jag testade kallstarta den och det gick felfritt - helt utan problem, och alltjämt med bara E85 i tanken. Så det kanske är en myt att man måste ha bensin i vintertid? Det kanske är så att man ska reklamera tändspolen hos Ford och hålla mjukvaran uppgraderad?
/Jimmy
Välkommen till Ecoprofile Jimmy!
Det är två anmärkningsvärda inlägg du kommer med, en etanolbil som bara drar 0,65 l/mil och som startar i kyla!
Om man räknar med 30 % lägre energiinnehåll så skulle du alltså kunna köra den på 0,5 l/mil med bensin i. Vilka slags körförhållanden har du, främst med avseende på sträcka och hastighet? Det vore minst sagt intressant om du kunde fylla i en dataserie över bränsleförbrukningen, t.ex. på greenhybrid.com.
Kul att startproblemen i kyla minskar med ny teknik i tändspolen, det kanske är det man experimenterar med på SAAB när man säger att man i framtiden kan köra på 100 % etanol?
Tack, Johan!
Njae - det intressanta är den drar lika mycket bensin som etanol. Jag tror att den avgörande faktorn där är just det att bilen blir mer känslig för gaspådraget när den går på etanol medan bensinen, förrädiskt nog, är ett mer "förlåtande" bränsle med mindre skillnader mellan slösaktig och snål körstil.
Mitt körande är väldigt splittrat - jag kör ungefär 4000 mil om året i tjänsten, så det blir allsköns sorters olika körningar, vägar, avstånd och trafikrytmer...
Vad gäller start i kyla så tror jag att mjukvaran i PCM-styrdonet kan utvecklas mer och snabbare än tändspolen - det är antagligen DÄR de försöker sätta in stöten på SAAB...nu när Ford gjort grovjobbet åt dem och dessutom skapat marknaden.
Man bör definitivt komma ihåg att låta uppdatera mjukvaran i boxen när man ändå låter serva bilen - det är väl värt de hundralapparna extra... Logga in för att svara |
Elmopeder (5) Konferenstjänster (2) Cyklar (6) Lastcyklar (4) Elmotorcyklar (1) Cykelleasing (2) Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49) Trikar (16)
|