|
Bil Volvo C30
Bilder på nya lilla Volvon har nu också släppts officiellt. Även om den bil som presentras på kommande mässor är lite av ett muskelmonster så antyds här och där att det kommer en hel radda med mer miljöintressanta alternativ.
Första steget till mera miljövänlig bil är dock redan taget i att man gör den såpass liten. Rykten hörs om att volvo har en egen hybridlösning på gång. http://www.volvocars.se/_Tier2/NewsEvents/News/c30dc_temp2.htm
Ja, det är kul att de har tagit fram en liten fin modell. Tycker det är så urbota trist bara att de inte har bättre fantasi än att sätta in samma gamla törstiga 2,4-liters bensinmotor som de har sålt hur länge som helst, helt utan hybridisering.
Jag tror Håkan missar en del av marknadssignalerna och faktiskt tar en risk med den här slutsatsen:
"– Sportiga köregenskaper är ett måste för att attrahera den här kundkategorin. En bil som utstrålar en muskulös smidighet måste hålla vad utseendet lovar när du sätter dig bakom ratten, säger Håkan Abrahamsson, som leder C30-projektet."
Uttalande hade varit lite mer OK om de hade haft någon motorinnovation att komma med. En liten bil med motorteknik från urtiden och hög bränsleförbrukning, tveksamt om det konceptet kommer slå i USA.
Visste väl att jag sett något om Volvo och hybridsatsning.
Så fort den finns som seriöst miljövänligt alternativ kommer jag att överväga en beställning. Vad man kan läsa kommer det så småningom en mer familjeanpassad V30. http://www.ecoprofile.se/1010_284_Volvo-hybrid.htm
![]() Som väl är kommer C30 med ett par hyfsade motoralternativ, FlexiFuel (etanol) och en 1.6-liters diesel. Inga detaljer är släppta än, men det vore konstigt om det inte blir riktigt låg bränsleförbrukning för båda varianterna.
Ska du köpa, Magnus? ;-) http://www.volvocars.se/footer/about/NewsEvents/News/news.htm?item={ED2A0BA
Ser ut att bli liknande motorprogram som till S40/V50 och jag skulle tro att föbrukningssiffrorna för C30 ligger 5-10% under storasyskonen. För min del är nog V50 med 1.6 HDi mer aktuell.
C30 finns nu att beställa och är utförligt specificerad på volvos web. En viss besvikelse infann sej dock när jag läste om prestanda och mått: C30 är endast 26 cm kortare än V50, bara 56 kg lättare (1.6) och förbrukningssiffrorna har bara minskat marginellt.
För egen del blev det en V50 1.6D. Beklagligt nog verkar dock denna minsta volvodiesel inte sälja särskilt bra.
Märkligt att den bara väger 56 kg mindre än en V50 kombi. Hur mycket väger den? Jag reagerade också på att den inte såg direkt liten ut på bilderna från Paris när det var folk runtomkring den...
Grattis till V50:n, hur mycket drar den? :-)
Viktskillnaden mellan C30 och V50 beror lite på motorvalet:
Motoralternativ Tjänstevikt C30/V50 (kg)
1.6 (100 hk bensin) 1279/1335
2.4 (145 hk bensin) 1327/1381
2.4i(170 hk bensin) 1406/1483
Min V50 leveras i slutet av november. Ska enligt uppgift dra 0,5 l/mil blandad körning. Med utgångspunkt från uppgifter på www.spritmonitor.de räknar jag med att komma ner klart under detta på mina resor. Kör idag omkring i en Volvo 945 som jag håller mellan 0,85-0,9 l/mil.
Hastigt och lustig fick jag mej en tvådagarstur i en V50 1,6D och enligt färddatorn såg jag ut att kunna hålla mej under 0,5 l/mil :-)
Att du har åkt omkring i en sådan bensinslukare (945) Magnus... ;-) Tur att det blir bot och bättring nu! Färddatorer ska man inte lita för mycket på, både min Prius och brorsans V70 diesel visar 5-10 % för låg förbrukning. Men allra lägst förbrukning blir det såklart om bilen får stå! :-)
V50:n har nu varit med i drygt tre månader och 540 mil nu. Genomsnittet enligt körjournalen låg före senaste tankningen på 0,59 l/mil. I denna siffra ingår tillsatsvärmarens (=dieseldriven motorvärmare) förbrukning på 1-2 dl per användningstillfälle. Min bedömning är därför att den faktiska förbrukningen vid körning var i snitt 0,56 l/mil. Ska bli intressant hur det ändrar sig nu med sommardäck, barmark och utan att tillsatsvärmaren behöver gå.
Det här med färddatorns avvikelse från verkligheten är lite intressant. På min bil visar den oftast högre förbrukning än vad man räknar ut vid tankning - senast var det 0,57 mot 0,55. Hade en hyrbil (V50 flexifuel) för någon månad sedan där siffrorna stämde precis.
![]() Och jag har sålt Priusen och kör nu koldioxidfritt i den här. Eller jag kanske ska räkna på koldioxidutsläppen från den extra mängden mat jag behöver för att orka trampa... :-)
(Sorry för detta helt off-topic inlägg!)
OK, då skadar det väl inte att fortsätta lite off-topic...
Man kanske ska gratulera att du har den möjligheten.
Frågan är om du verkligen skulle äta mindre om du inte trampade? Ser själv fram emot att sänka mina koldioxidutsläpp för resorna till och från jobbet med ca 25%. Dvs cykel en gång i veckan nu när underlaget blivit lite mer gynnsamt. Att det inte blir varje dag är en tids- och ork-fråga. 2,5 mil enkel resa blir lite dryg om man ska göra det varje dag och därmed behöver börja cykla 05:40...
![]() Nu kommer C30 som elbil -i tio exemplar.
250 test-C30-elbilar byggs nu, och till 2012 ska det bli serieproduktion. 15 mils räckvidd.
Serieproduktionen är nu igång. Försäljningen blir till leasingkunder: https://www.media.volvocars.com/se/enhanced/se-se/Media/Preview.aspx?mediaid=38540 Logga in för att svara |
Lastcyklar (4) Elmotorcyklar (1) Trikar (16) Elmopeder (5) Cyklar (6) Konferenstjänster (2) Konverteringskit elcykel (3) Elcyklar (49) Cykelleasing (2)
|